Praha - Společnost Student Agency, která před časem oznámila svůj záměr provozovat železniční dopravu na trase Praha - Ostrava, má problém se zajištěním peněz na zálohu pro výrobu nových vlaků. Z možných dodavatelů si nyní firma vybírá mezi dvěma německými výrobci vlaků Siemensem a Stadlerem. Na pět nových souprav dodavatelé požadují zálohu 200 milionů korun, které však Student Agency prozatím nemá.
Kromě plánů v železniční osobní dopravě připravovala SA projekt sítě vlastních čtyřhvězdičkových hotelů ve všech krajských městech. Podle vyjádření majitele SA Radima Jančury budou mít vlaky přednost. "Nemáme sílu na to, dělat pořádně k vlakům ještě hotely, soustředíme se na železnici," uvedl Jančura. Podle deníku Idnes.cz z tohoto důvodu SA prodává první budovu v Praze, kterou přestavovala na hotel. Firma by prý za prodej měla utržit několik desítek milionů, avšak na první splátku to stačit nebude. Proto Jančura uvažuje o vyčlenění vlaků do samostatné firmy, jejíž část by prodal na burze a získal tak potřebné finance. Případné investory však může odradit nízký poměr ziskovosti firmy a celkových tržeb. Podle loňských předběžných výsledků měla SA zisk 15 milionů korun při obratu 2,5 miliardy korun.
Zdroj: Idnes.cz
A co se týče těch kolejí. Dopravní podniky si je opravují sami, ale na železnici je nutno zase za jejich používání platit, takže to výjde nastejno.
Jo a taky bych rád věděl, jaký je rozdíl mezi dopravními podniky, které se navíc starají i o koleje (pokud je mají), a ČD.
Koleje, nádraží a přejezdy nejsou věcí ČD tak jako autobus nezajímá kolik stojí údržba silnice či dálnice. Nerovnost může být jen kolik ČD platí za použití cesty a kolik autobus.
Autobus vydrží méně než mašina a auto méně než autobus. Tak se holt dnes technika dělá. Asi schválně, je z toho kšeft. Udržovat se musí všechno (až na okresní silnice).
02.10.2007 (9:06)
Ziki: A co brání těm ČD také zobat (pouze) z lukrativní přepravy a proč nelukrativní přepravu MUSÍ přepravovat ČD? Na to je nějaký zákon nebo vyhláška? Nebudou kvůli tomu v krámě rohlíky? Chápu nežádoucí vyzobávání v osobní dopravě, která je dotovaná. Ale v nákladní žádný závazek dnes není.
Já jsem nezačal s nákladní dopravou... co se týká osobní, nemám dojem, že by byly nastaveny podmínky v konkurenčním prostředí pro všechny stejně. Nejsem ekonom, ale z důvodu konkurenčního boje je SA schopna vozit zákazníky na trase Praha - Brno nebo opačně za 50,- Kč. Cestující na tom vydělá, jen je otázka, kde na to SA bere, jestli to není dumpingová cena...a jakéto může mít důsledky, až skončí konkurenční boj monopolem...
Mašina je kusová výroba - zvlášť když se to musí dělat v Česku, autobus sériová.
Investice jsou díky kusové výrobě řádově jinde a obměna mnohem dlouhodobější. V tom mají autobusoví "vyzobávači" dálkové dopravy navrch.
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.