..: Vlaky mezi Ostružnou a polským Opole jezdí poloprázdné :..

Nysa 8/2004Jeseník - Počáteční nadšení z otevření stanice Głuchołazy pro mezinárodní dopravu opadlo. Před půl rokem byla zrušena smlouva, která sice umožňovala českým vlakům na trati 292 mezi Mikulovicemi a Třemešnou ve Slezku přes polské území projíždět, ale vlaky zde nesměly zastavovat. Olomoucký kraj a Opolské vojvodství si od zrušení zastaralé smlouvy a zavedení spěšných vlaků Opole(PL) - Głuchołazy(PL) - Ostružná(CZ) slibovaly významné navýšení turitického ruchu a usnadnění dojíždění do škol a zaměstnání. Nové spoje však jezdily plné zatím jen v zimě, kdy do jesenických letovisek mířili lyžaři z polské strany.

Dnes jsou tyto spoje podle starosty Mikulovic Ivana Dosta "vlaky duchů". "Kdo by jezdil tuto vzdálenost téměř čtyři hodiny, když autem se to dá zvládnout třikrát rychleji,"dodává. Vlaky zdržují výměny vlakových čet a lokomotiv v Głuchołazech, dalších nejméně dvacet minut stojí v polské Nyse, odkud pokračují úvratí.

Současné drážní předpisy neumožňují jízdu polských motorových lokomotiv na českých tratích a opačně. České dráhy podle Radka Joklíka z tiskového odboru hledají spolu s PKP řešení, jak omezit potřebu výměny lokomotiv v Glucholazech.

Starosta Jeseníku Petr Procházka také upozorňuje na chybějící oddíl pro přepravu kol, který by mohl vlaky zatraktivnit i v létě. Navrhuje také ukončení spojů už v Nyse kvůli zdlouhavé jízdě do Opole. Vlaky zde zdržuje mimo jiné i jejich údajně nízká priorita na polských železnicích.

O rušení přeshraničních vlaků zatím olomoucké hejtmanství mluvit nechce. V tomto roce česká strana tyto vlaky dotuje částkou okolo 4 miliónů korun, podobnou částkou i Opolské vojvodství. Podle radního Petra Poláška odpovědného za dopravu však existují obavy, že dotace na pokrytí ztrát nebude stačit. Možné zrušení tedy stále visí ve vzduchu.

Zdroj: iDnes.cz


tony | 12.8.2007 (9:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Služby

Další z regionu ČR Olomoucký Polsko


  1 2 3 4 5      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel pekař 
12.08.2007 (14:00)  
Já tam cestoval o dopoledních víkendech na výlet a byl plný , no...
12.08.2007 (13:54)  
ad Iwan : jedno české přísloví praví "Potrefená husa se sama ozve".

Poměry v Polsku mi před mnohými lety vysvětlil jeden spoluzaměstnanec – rozený Polák, který našel obživu jako strojvedoucí u ČSD :

"u nás (v Polsku) se dělí lidí na dvě kategorie ´na šlechtu a ostatní", i když ta šlechta má totéž co ti ostatní (on to tehdy vyjádřil mnohem jadrněji.)

Veškeré "drážní" chování polské strany je absurdní.

Zatímco s "rakouskými" imperialisty se dokázaly ČSD (vliv měla jistě i euforie koncem roku 1989) dohodnout, a mezi Šatovem (Znojmem) a Retzem se obnovila osobní doprava ještě v prosinci 1989 !!!!!

Se "spřátelenými" Poláky to trvalo 17 let … (nutná změna mezistátní smlouvy z 23. září 1966, která uvedený hraniční přechod navíc vůbec neznala). Železniční hraniční přechod Mikulovice – Głuchołazy se objevuje pro nákladní přepravu teprve v "Dohodě …" ze dne 22. listopadu 1996 nahrazující dokument z roku 1966.
Změna (aktualizace) smlouvy nastala teprve 19. června 2006 !!!!
Jen pro dokreslení – formálně existuje i přechod Jindřichov ve Slezsku – Głuchołazy (viz seznam hraničních přechodů).

Stav peážní tratě na polském území je tristní. Ačkoli PKP inkasují poměrně velké finanční prostředky za "použití železniční dopravní cesty", tyhle peníze se do téže infrastruktury nevrací … podobně to platí i pro úsek mezi Zittau a Hrádkem nad Nisou, kde PKP rovněž inkasují prachy, ale trať neudržují a ještě mají tu drzost žádat, aby ČD a DB opravily trať na vlastní náklady …
registrovaný uživatel Precla 
12.08.2007 (13:42)  
pekař Trať 313 Vrno - Milotice .. plný jen v neděli večer, když se jede na koleje.. jinak sem tam ten vlak eviděl nikdy plnej, pokaždý prázdnej.. a to sem tam byl už tak 11X.
registrovaný uživatel pekař 
12.08.2007 (13:31)  
Tak to asi mluvíte o jiné trati...Jelikož bydlím na Opavsku , tak jsem párkrát vlakem z Milotic do Vrbna jel a často bývá plný...
registrovaný uživatel aron 
12.08.2007 (12:55)  
Precla: Tak to potom jo,nákladní doprava tam bude asi slušná,protože většina nádraží byla plná dřeva,nebo to OKD mohla vyřešit u os.dopravy šalamounsky a využít levnější NAD.
registrovaný uživatel Precla 
12.08.2007 (12:32)  
aron Já spíš myslím, že ta doprava je v rámci smlouvy o užívání trati pro OKD. OKD jí využívá k dopravě a vrámci toho musí zajistit "aspoň chabou dopravu" na té osobní dopravě nevydělaj ani korunu..
registrovaný uživatel Iwan 
12.08.2007 (12:17)  
@thingie: Já se nevyhrožuji, pouze prosím o rozvážnost při psaní kometářu. Nepotřebujeme posilovat antagonismy mezi námi.
registrovaný uživatel aron 
12.08.2007 (12:12)  
Precla:Letos jsem měl tu čest projet tuto trasu z Karlovic do Milotic a ve vlaku jsme byly pouze mi a 2(slovy dva) místní cestující,asi 3 zastávky jsme projeli,ale posádka to vykompenzovala zastavením na přejezdu,kde si potřeboval vystoupit zaměstnanec OKD.Jinak to projíždění snad nikomu nevadí,protože se něco ušetří,ale proč tady kraj platí dopravu to nechápu.
registrovaný uživatel thingie  mail  
12.08.2007 (12:10)  
(Iwan: Což platí i o tobě a tvém pseudovyhrožování...)
registrovaný uživatel Iwan 
12.08.2007 (12:01)  
MZ: Jenže domluvit se rozumně s polskými šlechtici s holými zadky je nemožné …

Te komentarze czytają również Polacy. Może więc nie wygłaszaj takich tekstów, bo raczej sympatii do Was nie spowodują.

Pozdrawiam!

Tyhle komentáře čtou taky Poláci, tak raději nepiš takové komentáře, protože určite nepřinesou sympatie vuči Vám.

Zdravim!
  1 2 3 4 5      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko