Jeseník - Počáteční nadšení z otevření stanice Głuchołazy pro mezinárodní dopravu opadlo. Před půl rokem byla zrušena smlouva, která sice umožňovala českým vlakům na trati 292 mezi Mikulovicemi a Třemešnou ve Slezku přes polské území projíždět, ale vlaky zde nesměly zastavovat. Olomoucký kraj a Opolské vojvodství si od zrušení zastaralé smlouvy a zavedení spěšných vlaků Opole(PL) - Głuchołazy(PL) - Ostružná(CZ) slibovaly významné navýšení turitického ruchu a usnadnění dojíždění do škol a zaměstnání. Nové spoje však jezdily plné zatím jen v zimě, kdy do jesenických letovisek mířili lyžaři z polské strany.
Dnes jsou tyto spoje podle starosty Mikulovic Ivana Dosta "vlaky duchů". "Kdo by jezdil tuto vzdálenost téměř čtyři hodiny, když autem se to dá zvládnout třikrát rychleji,"dodává. Vlaky zdržují výměny vlakových čet a lokomotiv v Głuchołazech, dalších nejméně dvacet minut stojí v polské Nyse, odkud pokračují úvratí.
Současné drážní předpisy neumožňují jízdu polských motorových lokomotiv na českých tratích a opačně. České dráhy podle Radka Joklíka z tiskového odboru hledají spolu s PKP řešení, jak omezit potřebu výměny lokomotiv v Glucholazech.
Starosta Jeseníku Petr Procházka také upozorňuje na chybějící oddíl pro přepravu kol, který by mohl vlaky zatraktivnit i v létě. Navrhuje také ukončení spojů už v Nyse kvůli zdlouhavé jízdě do Opole. Vlaky zde zdržuje mimo jiné i jejich údajně nízká priorita na polských železnicích.
O rušení přeshraničních vlaků zatím olomoucké hejtmanství mluvit nechce. V tomto roce česká strana tyto vlaky dotuje částkou okolo 4 miliónů korun, podobnou částkou i Opolské vojvodství. Podle radního Petra Poláška odpovědného za dopravu však existují obavy, že dotace na pokrytí ztrát nebude stačit. Možné zrušení tedy stále visí ve vzduchu.
Zdroj: iDnes.cz
Ad za prvé jako ilustraci je možné uvést něco, co si u nás asi ani nikdo nedokáže představit. V době, kdy se slavnostně otevíral přechod v Głuchołazech, došlo k tomu, že PKP bez jakéhokoliv varování, pouze týden předem oznámili, že zastavují provoz na trati Nysa-Brzeg (a to jen dva roky poté, co úřad maršálka dosáhl znovuobnovení provozu) a to i přesto, že už byl dohodnut jízdní řád, který byl také oznámen a vytištěn. Důvod byl jediný získat větší dotaci. Zároveň s tím došlo i k omezení dalších spojů a de fakto celkovému rozbití JŘ.
Ad za druhé, v Opolském vojvodství existuje Občanský výbor na obranu železnice (Obywatelski komitet obrony kolei na Opolszczyźnie, něco co si zdejší šotouši opět ani nedokážou představit, že by se združili a tlačili na kraje potažmo ČD, aby se JŘ upravil tak nebo tak. Tento výbor připravil ve spolupráci s Úředem koordinace železniční dopravy (Biuro koordinacje komunikacje kolejowej) projekt Opole takt 2011. Tento projekt mj. počítal i s tím, jak obnovit dopravu do Głuchołaz. Vycházekl z toho, že úsek Nowy Świetow - Głuchołazy je příliš krátký a tak vymysleli efektní řešení, kdy se počítalo s prodloužením trasy motoráku (v Polsku označován jako szynobus) na trati Nysa-Brzeg až do Głuchołaz. V té době bylo Opolské vojvodství považováno za jedno z nejlepších co se týče vztahu k železnici. Sousední Dolnoslezské tehdy rušilo jednu trať za druhou, zatímco v Opolském přibývalo spojů a dochazelo k reaktivaci tratí. To se odehrávalo v letech 2002 - 2006. Ovšem pak přišli loni na podzim v Polsku volby do sejmů jednotlivých vojvodství. Polovina úřadu maršálka se vyměnila a nové vedení zrušilo s výborem veškerou spolupráci s výše uvedeným výborem a nechalo sebou od PKP mávat. I když nyní to vapadá, že se snad na úřadu maršálka probrali z letargie a zčínají něco dělat. V září má být ohlášeno výběrové řízení na provoz vlaků na trati Nysa-Brzeg. Je vysoce pravděpodobné, že se tak děje po nátlaku Výboru a také vzhleddem k výsledkům výběrového řízení v kujawsko-pomořském vojvodství, kdy vyhrála britská firma PCC Rail/Arivva s nabídkou na provoz vlaků na nezelektrifikovaných tratích.
Shrnuto, sečteno, podtženo, současná situace je taková jaká je za prvé proto, že od té doby, co vzešlo loni z voleb nové vedení úřadu maršálka, tak se situace vrátila do standardů ostatních vojvodství. Za druhé, pokud nedojde k realizaci projektu Opole takt 2011, není šance na zlepšení situace. Za třetí malá poznámka. Pokud mne paměť neklame, tak na zmiňovaný vlak opolské vojvodství nedává ani Groš. Když se začalo vážně mluvit o otevření Głuchołaz, tak se snažil úřad maršálka dosáhnout toho, aby tento vlak byl zařazen mezi tzv. mezinárodní vlaky, které dotuje ministerstvo dopravy. A jestli se nepletu také se mu to podařilo.
Na závěr jeětě odkazy, aby jste si mohli udělat lepší obrázek, protože celá problematika je dost složitá. vedou na stránky již zmiňovaného výboru. Obecná adresa výboru je http://www.okoko.go.pl a zde je odkaz přímo na projekt Opole takt 2011 http://okoko.wordpress.com/2006/12/28/opole-takt-2011/
P. S.: Za případné faktické chyby se omlouvám. Problematika je opravdu dosti složitá. Zároveň prosím naše polské kolegy, nechť mne doplní popř. opraví. Nejlépe by bylo, kdyby některý z nich byl přímo z Opolského vojvodství.
Určitě by stačilo, kdyby vlaky končili v Nise. Po vstupu od Schengenu by také bylo vhodné otevřít další zastávku v Hlucholazích (nástupiště tam je) a druhou u obce Pokrzywna (ta by byla turisticky zajimava jako vychozi trasa na Biskupskou kupu). Je otazka, zda však budou mit zajem Polskie Linie Kolejowe...
Já sám do Nisy jezdívám raním vlakem ze Šumperka a pak Sp z Jeseníku do Opolí. Zpět však jedu autobusem z Nisy do Hlucholaz a pak tlapu na nadraži Gkuchołazy - cca 20 minut z města.
Další problém vidím v to, že na nádraží v Hlucholazích není vyvěšený jízdní řád. Bavil jsem se s několika obyvateli města a ti dokonce nevěděli, že mohou vlakem jet!!
Na závěr: ty národnostní spory nechte stranou. Do Polska jezdím často, učím se i jazyk. Poláků si vážím pro jejich národní hrdost, která nám Čechům občas chybí.
Politicka situace v Polsku sem nepatri, i kdyz by to byl namet na delsi prispevek, a popisu svych osobnich zazizku s cetnymi polskymi gastarbeitery v Nemecku se take zdrzim (staci to, ze jsem se casto musel stydet za to, ze jsem Slovan).
Polaci maji stejne prislovi, jen tam se rika o nuzkach:-)
Pomery v Polsku (nejen na draze) se uz od tech mnohych let menily, i kdyz nerikam, ze je to tam perfektni.
Bud rad, ze prechod v Glucholazech je po tolika letech konecne otevreny a jezdi tam aspon nake preshranicni vlaky, ne jen peazni - ktere pro mistni byly jako vlaky prizraky. Mam pocit, ze ty vlaky mezi Opolem a Jesenikem jezdi tak trochu na zkousku, nikdo nerikal, ze to hned bude trefa do cerneho. Zvlast pokud jezdi v omezenem obdobi a v podstate malokdo krome mistnich a soutosu vi neco o tech spojich. Souhlasim, ze bylo by lepsi, pokud by na ty vlaky navazovalo vic spoju, zaroven v PL jaki v CR. Treba v takove Nysie by byl vhodny prestup ve smeru do Kamienca a treba i Wroclawia (pres Brzeg). Libil by se mi taky prestup ve smeru Raclawice a Kedzierzyn hned v Nowym Swietowie, misto jizdy tam a zpet do Nysy. Je to jen spousta prani?
Jinak nic nebrani, abys ted, kdyz jsme vsichni v EU, vydal se na cestu do Polska a se sam presvedsil jak to ted tam funguje.
Na zaklade nazoru jednoho Polaka dovolujes si generalizovat ohledne vsech lidi teto narodnosti? Zajimave...
Tve nazory svedci jen o tom, ze vubec neznas Polsko a Polaky.
EOT
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.