..: Vlaky mezi Ostružnou a polským Opole jezdí poloprázdné :..

Nysa 8/2004Jeseník - Počáteční nadšení z otevření stanice Głuchołazy pro mezinárodní dopravu opadlo. Před půl rokem byla zrušena smlouva, která sice umožňovala českým vlakům na trati 292 mezi Mikulovicemi a Třemešnou ve Slezku přes polské území projíždět, ale vlaky zde nesměly zastavovat. Olomoucký kraj a Opolské vojvodství si od zrušení zastaralé smlouvy a zavedení spěšných vlaků Opole(PL) - Głuchołazy(PL) - Ostružná(CZ) slibovaly významné navýšení turitického ruchu a usnadnění dojíždění do škol a zaměstnání. Nové spoje však jezdily plné zatím jen v zimě, kdy do jesenických letovisek mířili lyžaři z polské strany.

Dnes jsou tyto spoje podle starosty Mikulovic Ivana Dosta "vlaky duchů". "Kdo by jezdil tuto vzdálenost téměř čtyři hodiny, když autem se to dá zvládnout třikrát rychleji,"dodává. Vlaky zdržují výměny vlakových čet a lokomotiv v Głuchołazech, dalších nejméně dvacet minut stojí v polské Nyse, odkud pokračují úvratí.

Současné drážní předpisy neumožňují jízdu polských motorových lokomotiv na českých tratích a opačně. České dráhy podle Radka Joklíka z tiskového odboru hledají spolu s PKP řešení, jak omezit potřebu výměny lokomotiv v Glucholazech.

Starosta Jeseníku Petr Procházka také upozorňuje na chybějící oddíl pro přepravu kol, který by mohl vlaky zatraktivnit i v létě. Navrhuje také ukončení spojů už v Nyse kvůli zdlouhavé jízdě do Opole. Vlaky zde zdržuje mimo jiné i jejich údajně nízká priorita na polských železnicích.

O rušení přeshraničních vlaků zatím olomoucké hejtmanství mluvit nechce. V tomto roce česká strana tyto vlaky dotuje částkou okolo 4 miliónů korun, podobnou částkou i Opolské vojvodství. Podle radního Petra Poláška odpovědného za dopravu však existují obavy, že dotace na pokrytí ztrát nebude stačit. Možné zrušení tedy stále visí ve vzduchu.

Zdroj: iDnes.cz


tony | 12.8.2007 (9:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Služby

Další z regionu ČR Olomoucký Polsko


  1 2 3 4 5      Zpráv na stránku:   
12.08.2007 (22:11)  
Jak to tu tak čtu, tak většina lidí ani neví jak to v Opolském vojvodství vypadá. Za prvé PKP si dělá co chce. Za druhé, jsou zde lidi kteří si to nechcou nechat líbit.

Ad za prvé jako ilustraci je možné uvést něco, co si u nás asi ani nikdo nedokáže představit. V době, kdy se slavnostně otevíral přechod v Głuchołazech, došlo k tomu, že PKP bez jakéhokoliv varování, pouze týden předem oznámili, že zastavují provoz na trati Nysa-Brzeg (a to jen dva roky poté, co úřad maršálka dosáhl znovuobnovení provozu) a to i přesto, že už byl dohodnut jízdní řád, který byl také oznámen a vytištěn. Důvod byl jediný získat větší dotaci. Zároveň s tím došlo i k omezení dalších spojů a de fakto celkovému rozbití JŘ.

Ad za druhé, v Opolském vojvodství existuje Občanský výbor na obranu železnice (Obywatelski komitet obrony kolei na Opolszczyźnie, něco co si zdejší šotouši opět ani nedokážou představit, že by se združili a tlačili na kraje potažmo ČD, aby se JŘ upravil tak nebo tak. Tento výbor připravil ve spolupráci s Úředem koordinace železniční dopravy (Biuro koordinacje komunikacje kolejowej) projekt Opole takt 2011. Tento projekt mj. počítal i s tím, jak obnovit dopravu do Głuchołaz. Vycházekl z toho, že úsek Nowy Świetow - Głuchołazy je příliš krátký a tak vymysleli efektní řešení, kdy se počítalo s prodloužením trasy motoráku (v Polsku označován jako szynobus) na trati Nysa-Brzeg až do Głuchołaz. V té době bylo Opolské vojvodství považováno za jedno z nejlepších co se týče vztahu k železnici. Sousední Dolnoslezské tehdy rušilo jednu trať za druhou, zatímco v Opolském přibývalo spojů a dochazelo k reaktivaci tratí. To se odehrávalo v letech 2002 - 2006. Ovšem pak přišli loni na podzim v Polsku volby do sejmů jednotlivých vojvodství. Polovina úřadu maršálka se vyměnila a nové vedení zrušilo s výborem veškerou spolupráci s výše uvedeným výborem a nechalo sebou od PKP mávat. I když nyní to vapadá, že se snad na úřadu maršálka probrali z letargie a zčínají něco dělat. V září má být ohlášeno výběrové řízení na provoz vlaků na trati Nysa-Brzeg. Je vysoce pravděpodobné, že se tak děje po nátlaku Výboru a také vzhleddem k výsledkům výběrového řízení v kujawsko-pomořském vojvodství, kdy vyhrála britská firma PCC Rail/Arivva s nabídkou na provoz vlaků na nezelektrifikovaných tratích.

Shrnuto, sečteno, podtženo, současná situace je taková jaká je za prvé proto, že od té doby, co vzešlo loni z voleb nové vedení úřadu maršálka, tak se situace vrátila do standardů ostatních vojvodství. Za druhé, pokud nedojde k realizaci projektu Opole takt 2011, není šance na zlepšení situace. Za třetí malá poznámka. Pokud mne paměť neklame, tak na zmiňovaný vlak opolské vojvodství nedává ani Groš. Když se začalo vážně mluvit o otevření Głuchołaz, tak se snažil úřad maršálka dosáhnout toho, aby tento vlak byl zařazen mezi tzv. mezinárodní vlaky, které dotuje ministerstvo dopravy. A jestli se nepletu také se mu to podařilo.

Na závěr jeětě odkazy, aby jste si mohli udělat lepší obrázek, protože celá problematika je dost složitá. vedou na stránky již zmiňovaného výboru. Obecná adresa výboru je http://www.okoko.go.pl a zde je odkaz přímo na projekt Opole takt 2011 http://okoko.wordpress.com/2006/12/28/opole-takt-2011/

P. S.: Za případné faktické chyby se omlouvám. Problematika je opravdu dosti složitá. Zároveň prosím naše polské kolegy, nechť mne doplní popř. opraví. Nejlépe by bylo, kdyby některý z nich byl přímo z Opolského vojvodství.
registrovaný uživatel wosicz  mail  
12.08.2007 (21:42)  
No reklamu by to chtělo spíš na polské straně, přecijen ty vlaky mají vozit hlavně turisty k nám do hor + školáky do Jesu. Tady na šumperské straně se ví, že existuje jakési spojení, ale návaznost na ně není zrovna ideální a doba jízdy jak přes Ramzovou tak po polských kolejích je hrozná. Připojuji se k názoru, že vést vlaky až do Opolí je naprostá zbytečnost.
12.08.2007 (20:55)  
Kdysi pradávno se objevily nesmělé úvahy o ekonomičnosti této a Hrádecké peáži, s návrhem spočítat, kolik to stojí a zda-li by nebylo levnější postavit vnitrozemskou spojku, nemá někdo tuchy o těchto cenách, ev. o výpočtu rentability ? Jinak to spojení je dobrá věc, ale bez jakékoliv reklamy, v okrese SU, BR, OP skoro nic. Jistě by to bylo lepší před pár lety, kdy na burzu v Nyse jezdilo každou st, so několik desítek autobusů, a stovky aut, až z jižní Moravy, ale vyrovnáním cen to skončilo.
12.08.2007 (20:26)  
Myslim si, ze problémem je drahé jízdné. Doporučuji jet na vnitrostátní tarif do stanice Głuchołazy a pak si od průvodčího nechat vystavit jízdenku do Nisy. O víkendech vyjde na 4 Zł. (cca 30 Kč)
Určitě by stačilo, kdyby vlaky končili v Nise. Po vstupu od Schengenu by také bylo vhodné otevřít další zastávku v Hlucholazích (nástupiště tam je) a druhou u obce Pokrzywna (ta by byla turisticky zajimava jako vychozi trasa na Biskupskou kupu). Je otazka, zda však budou mit zajem Polskie Linie Kolejowe...
Já sám do Nisy jezdívám raním vlakem ze Šumperka a pak Sp z Jeseníku do Opolí. Zpět však jedu autobusem z Nisy do Hlucholaz a pak tlapu na nadraži Gkuchołazy - cca 20 minut z města.
Další problém vidím v to, že na nádraží v Hlucholazích není vyvěšený jízdní řád. Bavil jsem se s několika obyvateli města a ti dokonce nevěděli, že mohou vlakem jet!!
Na závěr: ty národnostní spory nechte stranou. Do Polska jezdím často, učím se i jazyk. Poláků si vážím pro jejich národní hrdost, která nám Čechům občas chybí.
12.08.2007 (20:02)  
P.S. ALe vitam to, ze kolegove Iwan a Filip se zajimaji o zeleznicni dopravu, neni tomu tak dlouho, co me moji polsti kolegove na konferenci v italskem Udine presvedcovali, ze zeleznicni doprava je v Polsku zapomenuta a mladsimi zakazniky naprosto nepouzivana. Podivovali se nad tim, ze jsem z Vidne pricestoval vlakem, zatimco oni prijeli nejakym gastarbeiterskym autobusem s sestihodinovym zpozdenim, ktery zastavoval na nejakem perifernim parkovisti, a nechali na sebe cekat zastupce organizatoru, nepodajice o sobe zpravu :-) take jsem se prilis nehlasil ke SLovanum. Pote jsme meli volny program - vetsina z nas se chystala do Benatek vlakem - a nasi polsti kolegove se ptali, jestli by to nebylo levnejsi autobusem (!) proto cest vyjimkam.
12.08.2007 (19:57)  
ad polsti slechtici - musim se trochu zastat M.Z. Doufam,ze nejsem moc predpojaty - mam svagrovou Polku, ktera z Polska odesla, jakmile mohla. Co se tyce zeleznic, sam mam s Polaky nejhorsi zkusenosti (do Polska jsem cestoval pomerne casto a jejich kontroly na hranici pripominaly spise hranici mezi severni a jizni Koreou nez mezi staty EU, infrastruktura mi prijde silene zanedbana, tarif jako by mel co nejvice odradit cestujici, otevreni prechodu po 17 letech od sametove revoluce prichazi take trochu pozde).
Politicka situace v Polsku sem nepatri, i kdyz by to byl namet na delsi prispevek, a popisu svych osobnich zazizku s cetnymi polskymi gastarbeitery v Nemecku se take zdrzim (staci to, ze jsem se casto musel stydet za to, ze jsem Slovan).
registrovaný uživatel pekař 
12.08.2007 (17:55)  
Vlaky mezi Bohumínem a CHalupkami taky vozí jen vzduch a nikomu to nevadí...A ta osídlenost je na Ostravsku daleko vyšší...
12.08.2007 (16:56)  
ad MZ:
Polaci maji stejne prislovi, jen tam se rika o nuzkach:-)
Pomery v Polsku (nejen na draze) se uz od tech mnohych let menily, i kdyz nerikam, ze je to tam perfektni.
Bud rad, ze prechod v Glucholazech je po tolika letech konecne otevreny a jezdi tam aspon nake preshranicni vlaky, ne jen peazni - ktere pro mistni byly jako vlaky prizraky. Mam pocit, ze ty vlaky mezi Opolem a Jesenikem jezdi tak trochu na zkousku, nikdo nerikal, ze to hned bude trefa do cerneho. Zvlast pokud jezdi v omezenem obdobi a v podstate malokdo krome mistnich a soutosu vi neco o tech spojich. Souhlasim, ze bylo by lepsi, pokud by na ty vlaky navazovalo vic spoju, zaroven v PL jaki v CR. Treba v takove Nysie by byl vhodny prestup ve smeru do Kamienca a treba i Wroclawia (pres Brzeg). Libil by se mi taky prestup ve smeru Raclawice a Kedzierzyn hned v Nowym Swietowie, misto jizdy tam a zpet do Nysy. Je to jen spousta prani?
Jinak nic nebrani, abys ted, kdyz jsme vsichni v EU, vydal se na cestu do Polska a se sam presvedsil jak to ted tam funguje.
registrovaný uživatel Iwan 
12.08.2007 (16:26)  
@MZ: Kdyz napisu, ze Cesi behaji s holymi zadky, tak urcite budes mlcet, abys nahodou nepatril k te skupine?
Na zaklade nazoru jednoho Polaka dovolujes si generalizovat ohledne vsech lidi teto narodnosti? Zajimave...
Tve nazory svedci jen o tom, ze vubec neznas Polsko a Polaky.

EOT
registrovaný uživatel pekař 
12.08.2007 (15:41)  
Jestli to taky není tou mezinárodní nabídkou...Amicus při cestě z Budapešti bývá taky zaplněn spíše trapně...Po Štúrovo...
  1 2 3 4 5      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko