..: Německé dráhy stávkují, spoje do ČR jsou zpožděné :..

Ilustrační obrázek
autor: fTo Děčín, Berlín - Na německých železnicích zavládl chaos. Desetitisíce německých strojvůdců po celé zemi bojují za vyšší platy. Stávka, která trvala od 5 do 9 ráno, postihla kromě regionálních a dálkových vlaků na několika místech také městskou dopravu. Těžištěm protestu jsou železniční uzly Berlína, Hamburku, Mnichova, Stuttgartu, Kolína nad Rýnem a Frankfurtu nad Mohanem. "Vlaky směřující z ČR na Drážďany si německá strana nepřebírala a musely na ukončení stávky počkat v Děčíně," řekl mluvčí ČD Ondřej Kubala. V opačném směru vlaky vůbec nepřijely.

Aktualizováno ve 23:00 o obsáhlý materiál týkající se průběhu stávky v samotném Německu.

Vlaky z německa mají zpoždění i nyní večer a dá se předpokládat, že zpožděné budou jezdit až do noci. Jediný spoj, který ČD nahradily, byl spoj z Wiesbadenu. "EN 353 jsme nahradili vlastní soupravou," dodal. Podle něj se dráhy rozhodly nahradit právě tento spoj, protože jej využívá řada zákazníků na cestu do práce. Ostatní spoje ČD nenahrazovaly. Podle Kubaly by to bylo příliš náročné. Naopak bez komplikací se obešla stávka na Karlovarsku, u společnosti Vogtlandbahn se totiž nestávkuje.

Zastavila se i městská doprava

I když němečtí strojvůdci usilovali o celostátní zastavení provozu, situace v různých částech země se lišila a některé vlaky jezdily. Těžištěm protestu byly železniční uzly Berlína, Hamburku, Mnichova, Stuttgartu, Frankfurtu nad Mohanem a hustě osídleného severního Porýní. Mnohde situaci komplikovalo zastavení rychlodrah S-Bahn, které ve velkoměstech bývají vedle metra páteří hromadné dopravy.

Některé vlaky, které přijížděly do Německa ze zahraničí, se na německém území zastavily. Rakouské dráhy ale například oznámily, že jejich personál poveze cestující až do cílových německých stanic. Protest byl vyhlášen na dobu od 05:00 do 09:00 SELČ, pak se spoje začaly rozjíždět. Tak tomu bylo také u vlaků směřujících z Česka do Německa. Nádraží v polabském Bad Schandau za českými hranicemi sdělilo, že se po 09:00 daly do pohybu soupravy, které se na německém území zastavily.

Informace o problémech na železnici získávali zájemci jen těžko. "Horká" telefonická linka německých drah byla dopoledne beznadějně přetížená. Na informační chaos na německé straně si postěžoval i Kubala. Například u rychlíku z Mnichova, který měl do Prahy dorazit v 10:14, počítala česká strana do poslední chvíle s tříhodinovým zpožděním. Teprve v půl jedné odpoledne Němci oznámili, že vlak vůbec nevypravili.

Ačkoli dopoledne začali pracovat strojvůdci, lokální výpadky v provozu přetrvávaly během celého dne. Ostatní železničáři totiž pokračovali v omezených protestech, které zahájili už v pondělí. Stávka se týká také nákladní dopravy.

Místy až několikahodinová zpoždění trvala na železnici do pozdního odpoledne. Některá nádraží se snažila cestujícím pozvednout náladu a zadarmo rozlévala kávu a ovocné džusy nebo podávala moučníky. Mnozí lidé v Německu dnes ale i přesto použili raději auta, podzemní dráhy a autobusy nebo také jízdní kola. Na hlavních tazích v průmyslových aglomeracích to vedlo k četným dopravním zácpám.

Nejnáročnější jsou strojvedoucí

Strojvůdci mají nejrazantnější požadavky a chtějí pro svých více než 20.000 kolegů až o 31 procent vyšší mzdy. "Německé dráhy nám nedávají jinou volbu," odůvodňoval smysl výstražné stávky šéf odborů strojvůdců Manfred Schell. Pokud železniční společnost Deutsche Bahn v jednáních neobměkne, hrozí odbory i neomezeným zastavením práce.

Další železniční odborové svazy Transnet a GDBA se chtějí domoci ročního zvýšení mezd o sedm procent pro 134.000 zaměstnanců dráhy. Železnice však nabízejí dvojí dvouprocentní zvýšení v příštích 30 měsících.

Společnost Deutsche Bahn tvrdí, že když požadavkům vyhoví, bude ohroženo až 9000 pracovních míst. Odborové svazy považují své zájmy za oprávněné, protože prý podnik dobře vydělává. Bizarní spor vládne také mezi odboráři samotnými. Ti s menšími nároky totiž vytýkají strojvůdcům přehnanost požadavků.

zdroj: ČTK, iDNES a Deník

Doplnil a aktualizoval JTB


Adys Poslat mail autorovi | 3.7.2007 (23:27)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Dopravci

Další z regionu Německo Česká republika (celá)


  1 2 3 4      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel M 
06.07.2007 (23:48)  
A tohle ma byt sakra jako co? Agitace nejake rovnostarske strany?

To bleskove predhozeni spocita v cem? Pokud dve strany o necem jednani a jedna z nich neco nabidne, tak vzdy je to bleskova akce. Pokud mesic premyslim, jestli mam jit s bolavym zubem k zubarovi, tak kdyz uz konecne jdu, tak v tom danem okamziku je to take "bleskove" rozhodnuti.

Pokud jde o volice, tak by mne zajimalo, jak to muze volice ovlivnit (ke ktere strane maji "odejit"), kdyz maji v Nemecku velkou koalici...

Co bylo u firmy Bata je dojemne, ale uz mame trochu jine tisicileti, trochu jine pracovni pravo, trochu jinou spolecnost a ach ano, trochu jine pojistovny... Vse nastesti...

PS: Mam pocit, ze v ramci celeho hospodarstvi maji, mozna bohuzel, vetsi vyznam CD u nas, nez DB v Nemecku, takze s tim politickym (ne)vlivem je to takove vachrlate...
06.07.2007 (15:12)  
Jenže šéf DB není "jen" šéfem firmy jako např. u ČD nebo ZSSK.
To už je významná "politická" osobnost se vším všudy … takže když DB prohrály soud ohledně stavby berlínského HBF, kde se z rozhodnutí Mehdorna dělalo něco proti architektonickému zpracování, tak se nic nestalo … soud zaplatily DB. Mehdornovi se nic nestalo … místo toho aby se mu poděkovaly za odvedené služby … (viz kauza služebníků DB s deštníky když prší, protože jsou tam krátké "vlastovky" … ) Tohle je už vysoká politika … Proto taky Mehdorn bleskově předhodil odborářům lepší nabídku … politickým Genosse páně Mehdorna se nemusí stávky na DB líbit, protože jde o voliče … a taky by se mu mohli za stávky odvděčit zrušením manažerské smlouvy …


U firmy Baťa by se prostě strhly náklady na prohraný soud (nebo způsobenou škodu) dotyčnému z konta, pokud by nedostal nádavkem vyhazov z práce a dělník rovněž vyhazov z přiděleného rodinného domku …

Když něco prošvihne strojvedoucí DB, tak je odpovědnost jen na něm …
Tady nejde o způsob všichni jsme si rovni … to by platilo, kdyby měl dostat každý stejný balíček peněz, pokud dostane "jen" stejná procenta ze stávající odměny, je to trošku jiné …
registrovaný uživatel M 
06.07.2007 (0:09)  
Co udela Mehdorn? Nevim, pravdepodobne nastoupi na podobne placene misto, protoze privest jeden z nejvetsich podniku v Nemecku k vysledku v cernych je jiste dobra polozka v zivotopise.
Co udelaji strojvudci? Nevim, asi budou nezamestnani

Ono je to totiz tak, ze mzda se nestanovuje podle toho, kdo s jakym usilim pracuje... Pokud chteli DB svyho sefa udrzet (protoze si mysleli, ze ho potrebuji) a nenechat ho jit jinam, tak mu museli dat "nabidku, kterou nemohl odmitnout". Strojvudce take jiste potrebuji, ale soucasne vedi, ze ti strojvudci potrebuji delat u DB, protoze "nic jineho neumi". Je to celkem easy, hajzl umyvat nebude nikdo jiny nez uklizecka, ale to z ni jeste neudela nejlip placeny misto...

PS: Hlady by ti strojvudci neumreli asi ani bez navyseni platu, takze bych poprosil nejake rozumnejsi duvody nez neco na zpusob vsichni jsme si rovni
05.07.2007 (22:18)  
Mehdorn nastoupil do čela DB z funkce šéfa továrny na výrobu tiskárenských strojů v Heidebergu …

ad M : jak vidět, tak bez strojvůdců to jaksi nejde; zatímco bez nejvyššího pana železničáře vlaky budou jezdit;
je–li podník úspěšný, tak jistě náleží i vedoucím pracovníkům odpovídající odměna. Není však náhodou zvýšení platu o 60 % neúměrné … když těm, bez nichž to nejde se nabídnou jen 2 %. Dostal–li by shodné zvýšení platu i šéf, tak by jistě hladem netrpěl …
Copak udělá "úspěšný" Mehdorn v případě, že strojvedoucí místo stávkování dají hromadně výpověď s dovětkem, že ji vezmou zpět, bude–li jim zvýšen plat třebas o 10 % … to je mnohem účinnější než stávka.
05.07.2007 (10:57)  
Glagol: Jo takhle. Já jsem nějak mimo řádky čekal nějaké jiné jméno. Tak to pak jo...
registrovaný uživatel Glagol  mail  
05.07.2007 (10:50)  
J.Březina-škola nového typu-např.VŠFS Most
registrovaný uživatel zaosai  mail  
04.07.2007 (23:04)  
Co tady všichni melete za nesmysly,že ČD vypravily náhradní soupravu.To pouze jely dva vozy od EN 353 ,co se každodenně připojují v Děčíně i s lokomotivou..
registrovaný uživatel M 
04.07.2007 (22:02)  
MZ - asi jsem neco nepochopil... Za vysledky DB jsou zodpovedni strojvudci? A kdyz dostanou o 60% vic, tak to DB takez zatizi 600K€?

Inu, pan Mehdorn asi vystudoval neakou tu tuctovou vysokou:-))

Pro nevysokoskolaka - PhD., MBA apod. - tohle taky dostane kazdej? Nebo jakej mas problem s tim, ze kazdy ma sanci byt Bc.? Proste jsou lepsi nez ty, zkousni to. Taky cedim mezi zuby, kdyz me nekdo predjede v BMW. On ma, ja nemam:-(
A za ty vymozenosti teda vdecime Duskovi, kdyz se tady nezvali samy?:-))
04.07.2007 (19:37)  
Glagol: jaké to jsou ty školy "nového" typu?

MZ: ten pan Mehdorn šéfuje celému DB? myslím tím tomu celému uskupení kterému tak narostly zisky jak bylo napsáno v nějaké newsce?
04.07.2007 (17:10)  
Podle německé TV se plat (zřejmě roční) šéfa DB Mehdorna zvýšil o 60 % z 1 000 000 EURO na 1 600 000 EURO. Nelze se tedy divit tomu, že "prostý lid", jemuž je nabídnuta (v podstatě týmž pánem) ohlodaná kost v podobě zvýšení platu o 2 %, nesouhlasí a požaduje vyšší nárůst platu. Chtějé-li strojvedoucí "jen 30 %" tak je to jak v procentech, tak absolutně mnohem méně, než o kolik si "přilepšil" nejvyšší pan železničář.

Jinak ta stávka měla zajímavý dopad. Z důvodu nedojetí lok z DB vezla vlak 370 PH – DC lok 15x, obracela na vlak 171; 174 dostala v PH + 61, patrně čekáním na lok, protože v DC se rovněž přepřahalo. Ještě 377 dojel z DB +38 z důvodu čekání na přípoj z Hamburgu.
Zajímavý je vlak 173 – do Holešovic dojel + 136, ale odjel včas.
ČD uskutečnily udělaly téměř revoluční počin – vypravily náhradní soupravu …
  1 2 3 4      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko