Boletice (Českokrumlovsko) - Těžařům, kteří zpracovávají polomy po lednové kalamitě ve vojenském újezdu Boletice na Českokrumlovsku, chybějí vagony k odvozu dřeva. Proto se nyní v lese hromadí tisíce kmenů a musí je odvážet nákladní auta, která zatěžují úzké silnice na Lipensku. Likvidace kalamity kvůli tomu vázne a hrozí rozmnožení kůrovce i přetížení silnic v turistické sezoně.
Orkán Kyrill způsobil ve vojenském prostoru, jehož rozloha je 22.000 hektarů, obrovské polomy, které lesáci srovnávají s pohromou v roce 1870. Začátkem letošního roku tam padlo zhruba 700.000 metrů krychlových dřeva, z nichž těžaři zatím zvládli zpracovat asi 30 procent. Situaci v posledních třech týdnech zkomplikoval nedostatek železničních vagonů na vytěžené dřevo. České dráhy nepřistavují vagony, což zpomaluje odvoz dřeva. Místo vlaků pro ně musejí jezdit nákladní auta, která zatěžují silnice.
Mluvčí Českých drah Ondřej Kubala uvedl, že nyní jim k uspokojení mimořádných požadavků zákazníků daných mimo jiné lednovou kalamitou chybí přibližně 2000 vysokostěnných nákladních vozů pro přepravu kulatiny, šrotu a uhlí. Přednostně dráhy uspokojují zákazníky, s nimiž mají uzavřeny dlouhodobé smlouvy se sankcemi za nepřistavené vagony. Na začátku roku ovšem uvolnily nad plánovaný rozpočet 200 milionů korun na opravy vagonů a další vozy najímají ze zahraničí. Podle Kubaly by se situace měla změnit v následujících týdnech, jakmile opravny vozů budou schopny vracet opravené nákladní vozy. V průběhu 14 dnů by ČD měly pro přepravu dřeva z lesů získat dalších 100 vozů z Polska.
Po lednové kalamitě se boletičtí lesáci dohodli s armádou a půjčili si vojenskou vlečku, vojáci jim vyčlenili některé cesty a upravili režim cvičných střeleb. Většinu vytěženého dřeva bylo díky tomu možné převážet pouze přes vojenský prostor do stanic, kde se nakládalo do vagonů. V prvních měsících roku přijíždělo až 50 vagonů za den, ale pak jich ubývalo. Obdobné problémy s vagony mají i další místa na Šumavě a nejen tam. Mluvčí drah Kubala vysvětlil, že po kalamitě v lednu byly dráhy lépe schopny reagovat na požadavky dřevařských firem, a to především na úkor ostatních zákazníků, kteří mohli vozy počátkem roku postrádat například díky mírné zimě a nižší poptávce po uhlí. V současnosti je však situace jiná, tito zákazníci již požadují dodržování dlouhodobých smluv. Jedná se o přepravy energetického uhlí, ocelářských výrobků, ale i šrotu.
zdroj: Finanční noviny (ČTK)
myslím tím od jiných spol.
- i polom po vichrici je drevo, ktere nekdo zpracovava
- firmy se pravdepodobne zavazaly polomove drevo do jiste doby odklidit a pokud tento termin nestihnou, tak budou platit pentli
"Konkurence" na zeleznici je zatim pouze v oblasti, kde velke firmy zajistuji dopravu sami sobe a maji na to vlastni infrastrukturu.
Velka chyba se stala v tom, ze po rozdeleni na CD a SZDC zustala nadrazi v majektu CD.
Lukrativní to podle mě je,ale je to jen dočasné a firmy se raději poohlédnou po jinem dlouhodobějším zisku(obvykle v jiném státě:D)
Jo prej ten libereckej přednosta má manželku vlastnící autodopravu a tak když tam někdo přijde oni ty zákazníky posílaj za ní,že to má levnější.Holt zase nějaký služby navíc.Říkal mi to jeden vlakvedoucí a další lidi prej se o tom normálně ví.To je co???
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.