..: Pro odvoz dřeva po lednové kalamitě na Boleticku chybí vagony :..

Ilustrační obrázekBoletice (Českokrumlovsko) - Těžařům, kteří zpracovávají polomy po lednové kalamitě ve vojenském újezdu Boletice na Českokrumlovsku, chybějí vagony k odvozu dřeva. Proto se nyní v lese hromadí tisíce kmenů a musí je odvážet nákladní auta, která zatěžují úzké silnice na Lipensku. Likvidace kalamity kvůli tomu vázne a hrozí rozmnožení kůrovce i přetížení silnic v turistické sezoně.

Orkán Kyrill způsobil ve vojenském prostoru, jehož rozloha je 22.000 hektarů, obrovské polomy, které lesáci srovnávají s pohromou v roce 1870. Začátkem letošního roku tam padlo zhruba 700.000 metrů krychlových dřeva, z nichž těžaři zatím zvládli zpracovat asi 30 procent. Situaci v posledních třech týdnech zkomplikoval nedostatek železničních vagonů na vytěžené dřevo. České dráhy nepřistavují vagony, což zpomaluje odvoz dřeva. Místo vlaků pro ně musejí jezdit nákladní auta, která zatěžují silnice.

Mluvčí Českých drah Ondřej Kubala uvedl, že nyní jim k uspokojení mimořádných požadavků zákazníků daných mimo jiné lednovou kalamitou chybí přibližně 2000 vysokostěnných nákladních vozů pro přepravu kulatiny, šrotu a uhlí. Přednostně dráhy uspokojují zákazníky, s nimiž mají uzavřeny dlouhodobé smlouvy se sankcemi za nepřistavené vagony. Na začátku roku ovšem uvolnily nad plánovaný rozpočet 200 milionů korun na opravy vagonů a další vozy najímají ze zahraničí. Podle Kubaly by se situace měla změnit v následujících týdnech, jakmile opravny vozů budou schopny vracet opravené nákladní vozy. V průběhu 14 dnů by ČD měly pro přepravu dřeva z lesů získat dalších 100 vozů z Polska.

Po lednové kalamitě se boletičtí lesáci dohodli s armádou a půjčili si vojenskou vlečku, vojáci jim vyčlenili některé cesty a upravili režim cvičných střeleb. Většinu vytěženého dřeva bylo díky tomu možné převážet pouze přes vojenský prostor do stanic, kde se nakládalo do vagonů. V prvních měsících roku přijíždělo až 50 vagonů za den, ale pak jich ubývalo. Obdobné problémy s vagony mají i další místa na Šumavě a nejen tam. Mluvčí drah Kubala vysvětlil, že po kalamitě v lednu byly dráhy lépe schopny reagovat na požadavky dřevařských firem, a to především na úkor ostatních zákazníků, kteří mohli vozy počátkem roku postrádat například díky mírné zimě a nižší poptávce po uhlí. V současnosti je však situace jiná, tito zákazníci již požadují dodržování dlouhodobých smluv. Jedná se o přepravy energetického uhlí, ocelářských výrobků, ale i šrotu.

zdroj: Finanční noviny (ČTK)


JRtrain Poslat mail autorovi | 13.5.2007 (13:04)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Dopravci Služby

Další z regionu ČR Jihočeský


  1 2 3      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel ladik 
14.05.2007 (18:47)  
říká jim něco pronájem vozů ? (těžaři a dráhy)
myslím tím od jiných spol.
registrovaný uživatel ladik 
14.05.2007 (18:45)  
tak místo vysokosténých nabídnu vozy s klanicema
registrovaný uživatel mah 
14.05.2007 (18:36)  
Frantisek - muze jim vzniknout skoda:
- i polom po vichrici je drevo, ktere nekdo zpracovava
- firmy se pravdepodobne zavazaly polomove drevo do jiste doby odklidit a pokud tento termin nestihnou, tak budou platit pentli
14.05.2007 (18:14)  
Jenom nechápu jedu věc - v rozhlase jsem slyšel o rozhořčení firem, které si u ČD přepravu objednaly, že ČD neplní závazky (časově) a těm firmám vzniká škoda. Zajímalo by mě, zda ČD podepsaly smlouvy s termíny, i když věděly, že na to nebudou mít vozy. Mimochodem, může firmám likvidujícím následky vichřice vůbec vzniknout škoda nedodáním nuceně vytěženého dřeva? Nebo tato vzniká jen nutným odkladem navazjících činností? ;-)
14.05.2007 (18:11)  
471.015: 1) protože by museli honem sehnat vozy na krátkodobý obchod, 2) protože když to naloží na auto, nemusí platit použití dopravní cesty, 3) protože při stavu infrastruktury by si ničili lokomotivy... například.
registrovaný uživatel mah 
14.05.2007 (18:10)  
471015 - a nebo ze by nebylo vytvoreno konkurenci prostredi? Proc by se poustely firmy do vetsiho podnikani, kdyz jim pak CD sdeli, ze neni prostor na kolejich, ze je nepusti na nadrazi...
"Konkurence" na zeleznici je zatim pouze v oblasti, kde velke firmy zajistuji dopravu sami sobe a maji na to vlastni infrastrukturu.
Velka chyba se stala v tom, ze po rozdeleni na CD a SZDC zustala nadrazi v majektu CD.
registrovaný uživatel Sova 
14.05.2007 (16:30)  
471.015
Lukrativní to podle mě je,ale je to jen dočasné a firmy se raději poohlédnou po jinem dlouhodobějším zisku(obvykle v jiném státě:D)
registrovaný uživatel 471.015  mail  
14.05.2007 (16:28)  
A kde jsou "spásní" soukromníci? Proč neskočí po kšeftu, který se jim nabízí přímo na podnose?! A nebo že by nebyl zájem? Ani bych se nedivil, není to žádná lukrativní ucelenka ...
14.05.2007 (14:52)  
te borgáne čoč na ten schém! ono je to hezky čéče ale má to háček, viš, ono je to jaksi ošamstlich do tehoto se póštět. možná máš pravdu, uznávám, ale tadytotok bych rači odklonil přes lysou nad labem, nymburk a neratovice. ono přecejenom tam když sa uďá špunt, tak je to v prdeli, šak viš.
14.05.2007 (10:09)  
Mě přijde že je vozů dost skoro každý stanici je něco odstavený stačilo by je jen přemístit a kdyby to nestačilo tak si půjčit od slováků.Jinak tohle je ostuda ČD je vidět že nemaj zájem aby ubyli gumokoly.
Jo prej ten libereckej přednosta má manželku vlastnící autodopravu a tak když tam někdo přijde oni ty zákazníky posílaj za ní,že to má levnější.Holt zase nějaký služby navíc.Říkal mi to jeden vlakvedoucí a další lidi prej se o tom normálně ví.To je co???
  1 2 3      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko