..: Vlakové nádraží v Głuchołazech se otevře Čechům :..
Nysa 8/2004Jeseník, Głuchołazy - Od 10.12. už nebudou polské Głuchołazy pro lidi z Jesenicka jen průjezdní železniční stanicí, kde nesmí ani vystoupit, ani nastoupit. Po šedesáti letech bude Głuchołazské nádraží otevřeno i pro Čechy. Potvrdil to ředitel odboru infrastruktury a hospodářství Opolského vojvodství Grzegorz Szimanski. „Nádraží v Głuchołazech bude připraveno na pravidelný osobní provoz. Je to určitě dobrá zpráva pro lidi z Polska i Česka, kteří jezdí přes hranice. Stálo to spoustu úsilí, ale výsledek se dostavil,“ sdělil Szimanski.

Otevření stanice pro mezinárodní dopravu mezi Jesenickem a Polskem uvítal i bývalý starosta Jeseníku a současný poslanec Jiří Krátký. „Absolvoval jsem nespočet jednání, která zahájil už můj předchůdce ve funkci starosty Petr Košacký. Jsem rád, že jsme u cíle. Jen mě mrzí, že to trvalo dlouhých patnáct let. Bohužel se ukázalo, že jsme na periferii. Průtahů ze stran republikových institucí z obou stran bylo příliš,“ zhodnotil Krátký.

Osobní vlaky v Głuchołazech zastavují pokaždé. Jenže kvůli zastaralé mezistátní smlouvě nemohou cestující jedoucí mezi Hanušovicemi a Jindřichovem ve Slezsku přes Polsko v Głuchołazech vystoupit. Smlouva dokonce nařizuje, že lidé musí stáhnout v Głuchołazech rolety na oknech. Vlaky hlídali ještě nedávno polští pohraničníci. „Situace tady rozhodně nepřipomíná hranici mezi dvěma členskými státy Evropské unie, ale spíš mezi severní a Jižní Koreou. Bylo nezbytné, aby tento nenormální stav skončil,“ řekl Krátký. Naposledy mohli lidé v Głuchołazech nastoupit a vystoupit v roce 1945, kdy byl přechod na tři roky uzavřen. Po jeho opětovném otevření v roce 1948 už začala platit česko-polská smlouva zakazující lidem nastupovat a vystupovat z vlaku.

Vesnice a města z obou stran hranice usilují o otevření přechodu už patnáct let. Cílem je především posílit cestovní ruch v příhraničí. Lidé přesvědčovali orgány obou zemí různými způsoby. Například vypravovali mimořádné vlaky, kterými v zimě jezdili Poláci do Jeseníků lyžovat, v létě zase turisté z Jesenicka k Nyským jezerům. „Zájem lidí byl obrovský. Určitě nám tyto akce pomohly přesvědčit vrcholné instituce z obou stran,“ řekla Eva Procházková z jesenické radnice, která vlaky organizovala.

V Głuchołazech je všechno připraveno. Přitom nádraží už nebylo pro osobní dopravu několik let používáno. Poláci totiž 1. srpna 2004 ukončili osobní dopravu z polské Nysy a nádraží sloužilo už jen jako nákladní. „Ten zájem byl malý proto, že lidé nemohli trať využít k jízdám přes hranice. Nádraží je nyní připraveno včetně personálu,“ uvedl Szimanski. „Věříme, že lidé obnovení vlakové dopravy přes hranici ocení. Nejde jen o turisty a lyžaře, ale také o pracující a studenty,“ řekla Procházková. Na Jesenicku už dnes pracuje nejméně padesát lidí z Polska a do zdejší hotelové školy dojíždí několik polských studentů.

České a polské dráhy přidají ke stávajícím pravidelným spojům hned několik novinek. Z Opole do Ostružné a zpět bude jezdit vlak denně vždy v období zimních a jarních prázdnin v Polsku (26.1. - 12.2. a 28.4. - 6.5.) a v létě od 15.6. do 15.9. Vlak bude vyjíždět z Opole v 7:50, v Ostružné bude v 11:05. Z Ostružné odjíždí v 16:46 a v Opole končí v 19:47 hodin. Další vlaky budou jezdit mezi Ostružnou a Nysou. Z Nysy vyjíždí v 5:50, v Ostružné bude v 9:40, z Ostružné se vrací v 17:12 a v Nyse končí ve 20:50 hod.

zdroj: MF DNES - střední Morava, foto: -zhm-


tony | 6.11.2006 (11:31)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Služby

Další z regionu ČR Olomoucký


  1 2 3      Zpráv na stránku:   
10.11.2006 (11:22)  
Občan Nysy: já tě taky vitam v čechách bratře. Jen se neboj, ono si to svoje lidi najde. 8-D.
09.11.2006 (23:24)  
Vitam brati v Cechach. Moja cestina je neni dobra. Vlak Opole-Nysa-Ostruzna jede 3 hodiny, a vlak Nysa-Ostruzna jede 3:50! 2 hodiny vlak by stal w Glucholazach?! Kto bude tym jezdil?
registrovaný uživatel gapa 
07.11.2006 (9:47)  
Nechci teda jako moc rejpat, ale pokud se dívám na internetu do JŘ na trať 292, tak u Glucholaz je napsáno, že stanice je otevřena ode dne vyhlášení... Kdyby byla otevřehá hned s novou platnosti JŘ, tak si myslím,že by to tam asi uvedený nebylo... Ale to je jen můj úsudek. http://jr1947csd.ic.cz/gvd07/k292.pdf
07.11.2006 (7:40)  
to payus: dik za link, smlouva je prima!
to Seath: ne Bad Ziegenhals, ale spis Ziegenhlas. Stanice Głuchołazy Zdroj je na konci kuse koleji a v zadnem pripade nemuze byt pohranicni.
06.11.2006 (17:51)  
Ano, pozitivní zpráva.
S tím přidáním rychlíků Ostrava - Jeseník to asi naráží na požadavek PKP, které si podle své libovůle účtují horentní sumy (ve švýcarských francích!) za průjezd českého vlaku přes Glucholazy, bohužel už nevím kolik to dělá ale je to za každou nápravu. A když jsem tam v létě jel prázdnou soupravou 742+043+043+043+943+043+843, můžeme být rádi že tam těch 5 párů vlaků jezdí.
Nevíte někdo, co to bude za soupravy na těch vlacích z Polska do Ostružné?
registrovaný uživatel ČD4ever  mail  
06.11.2006 (17:50)  
Marek štancl: Není ani náhodou pravda, že zrušení Klidné Síly byl špatný krok.... Jízdní doba přes Lysou, Chlumec, Týniště, Letohrad je naprosto nesrovnatelná s jízdní dobou Praha-Zábřeh n M., Hanušovice a Jeseník :-)
registrovaný uživatel ČD4ever  mail  
06.11.2006 (17:47)  
Velmi dobrá zpráva .... :-) Znovuobnovování železničních přechodů je důležitá věc, ke které přistupují ČD s velkým porozuměním.... (viz. stavba Slavonice-Fratest Příprava Harchov Kudova Zdroj a jiné)
06.11.2006 (16:28)  
Mam drb od lidi z Jeseniku, ze na nadrazi v Bad Ziegenhals chybel pry kotec pro psy, takze to nemohlo byt povazovano za pohranicni stanici ze stran tamnich fizlu hranicnich zvanych SG (maji mimochodem docela velkou moc, na to ze jsou uplne k prdu). Tak snad ted tam ten kotec maji a muzou stekat na vlaky...

A zeleznicniho uzlu Neisse je vubec skoda. Po obnoveni provozu by se mohlo obnovit i spojeni s Bernardicemi v rak. Slezsku a Vidnavou :))) aneb dloooouha cesta zpet do stareho mocnarstvi...
registrovaný uživatel Vajgl  mail  
06.11.2006 (14:36)  
Nalistujte si to v těchto stránkách. Doporučuji stáhnout interaktivní mapu PKP.

http://www.kolej.one.pl/index.php?dzial=stacje&id=0&przedzial=8&st=G
  1 2 3      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko