Otevření stanice pro mezinárodní dopravu mezi Jesenickem a Polskem uvítal i bývalý starosta Jeseníku a současný poslanec Jiří Krátký. „Absolvoval jsem nespočet jednání, která zahájil už můj předchůdce ve funkci starosty Petr Košacký. Jsem rád, že jsme u cíle. Jen mě mrzí, že to trvalo dlouhých patnáct let. Bohužel se ukázalo, že jsme na periferii. Průtahů ze stran republikových institucí z obou stran bylo příliš,“ zhodnotil Krátký.
Osobní vlaky v Głuchołazech zastavují pokaždé. Jenže kvůli zastaralé mezistátní smlouvě nemohou cestující jedoucí mezi Hanušovicemi a Jindřichovem ve Slezsku přes Polsko v Głuchołazech vystoupit. Smlouva dokonce nařizuje, že lidé musí stáhnout v Głuchołazech rolety na oknech. Vlaky hlídali ještě nedávno polští pohraničníci. „Situace tady rozhodně nepřipomíná hranici mezi dvěma členskými státy Evropské unie, ale spíš mezi severní a Jižní Koreou. Bylo nezbytné, aby tento nenormální stav skončil,“ řekl Krátký. Naposledy mohli lidé v Głuchołazech nastoupit a vystoupit v roce 1945, kdy byl přechod na tři roky uzavřen. Po jeho opětovném otevření v roce 1948 už začala platit česko-polská smlouva zakazující lidem nastupovat a vystupovat z vlaku.
Vesnice a města z obou stran hranice usilují o otevření přechodu už patnáct let. Cílem je především posílit cestovní ruch v příhraničí. Lidé přesvědčovali orgány obou zemí různými způsoby. Například vypravovali mimořádné vlaky, kterými v zimě jezdili Poláci do Jeseníků lyžovat, v létě zase turisté z Jesenicka k Nyským jezerům. „Zájem lidí byl obrovský. Určitě nám tyto akce pomohly přesvědčit vrcholné instituce z obou stran,“ řekla Eva Procházková z jesenické radnice, která vlaky organizovala.
V Głuchołazech je všechno připraveno. Přitom nádraží už nebylo pro osobní dopravu několik let používáno. Poláci totiž 1. srpna 2004 ukončili osobní dopravu z polské Nysy a nádraží sloužilo už jen jako nákladní. „Ten zájem byl malý proto, že lidé nemohli trať využít k jízdám přes hranice. Nádraží je nyní připraveno včetně personálu,“ uvedl Szimanski. „Věříme, že lidé obnovení vlakové dopravy přes hranici ocení. Nejde jen o turisty a lyžaře, ale také o pracující a studenty,“ řekla Procházková. Na Jesenicku už dnes pracuje nejméně padesát lidí z Polska a do zdejší hotelové školy dojíždí několik polských studentů.
České a polské dráhy přidají ke stávajícím pravidelným spojům hned několik novinek. Z Opole do Ostružné a zpět bude jezdit vlak denně vždy v období zimních a jarních prázdnin v Polsku (26.1. - 12.2. a 28.4. - 6.5.) a v létě od 15.6. do 15.9. Vlak bude vyjíždět z Opole v 7:50, v Ostružné bude v 11:05. Z Ostružné odjíždí v 16:46 a v Opole končí v 19:47 hodin. Další vlaky budou jezdit mezi Ostružnou a Nysou. Z Nysy vyjíždí v 5:50, v Ostružné bude v 9:40, z Ostružné se vrací v 17:12 a v Nyse končí ve 20:50 hod.
zdroj: MF DNES - střední Morava, foto: -zhm-
to Seath: ne Bad Ziegenhals, ale spis Ziegenhlas. Stanice Głuchołazy Zdroj je na konci kuse koleji a v zadnem pripade nemuze byt pohranicni.
Glucholazy ze září:
http://lide.uhk.cz/home/pdf/student/nesetma1/www/cesta/100_5345.jpg
http://lide.uhk.cz/home/pdf/student/nesetma1/www/cesta/100_5346.jpg
http://lide.uhk.cz/home/pdf/student/nesetma1/www/cesta/100_5347.jpg
http://lide.uhk.cz/home/pdf/student/nesetma1/www/cesta/100_5350.jpg
http://lide.uhk.cz/home/pdf/student/nesetma1/www/cesta/100_5352.jpg
http://lide.uhk.cz/home/pdf/student/nesetma1/www/cesta/100_5351.jpg
S tím přidáním rychlíků Ostrava - Jeseník to asi naráží na požadavek PKP, které si podle své libovůle účtují horentní sumy (ve švýcarských francích!) za průjezd českého vlaku přes Glucholazy, bohužel už nevím kolik to dělá ale je to za každou nápravu. A když jsem tam v létě jel prázdnou soupravou 742+043+043+043+943+043+843, můžeme být rádi že tam těch 5 párů vlaků jezdí.
Nevíte někdo, co to bude za soupravy na těch vlacích z Polska do Ostružné?
A zeleznicniho uzlu Neisse je vubec skoda. Po obnoveni provozu by se mohlo obnovit i spojeni s Bernardicemi v rak. Slezsku a Vidnavou :))) aneb dloooouha cesta zpet do stareho mocnarstvi...
http://www.kolej.one.pl/index.php?dzial=stacje&id=0&przedzial=8&st=G
Komentáre vyjadrujú názory čitateľov.
Redakcia nenesie žiadnu zodpovednosť za ich obsah.
- dopisovateľ alebo člen ŽP, - editor alebo admin ŽP
Pred vložením komentára je potrebné se buď prihlásiť, alebo zaregistrovať.