..: Vlakové nádraží v Głuchołazech se otevře Čechům :..
Nysa 8/2004Jeseník, Głuchołazy - Od 10.12. už nebudou polské Głuchołazy pro lidi z Jesenicka jen průjezdní železniční stanicí, kde nesmí ani vystoupit, ani nastoupit. Po šedesáti letech bude Głuchołazské nádraží otevřeno i pro Čechy. Potvrdil to ředitel odboru infrastruktury a hospodářství Opolského vojvodství Grzegorz Szimanski. „Nádraží v Głuchołazech bude připraveno na pravidelný osobní provoz. Je to určitě dobrá zpráva pro lidi z Polska i Česka, kteří jezdí přes hranice. Stálo to spoustu úsilí, ale výsledek se dostavil,“ sdělil Szimanski.

Otevření stanice pro mezinárodní dopravu mezi Jesenickem a Polskem uvítal i bývalý starosta Jeseníku a současný poslanec Jiří Krátký. „Absolvoval jsem nespočet jednání, která zahájil už můj předchůdce ve funkci starosty Petr Košacký. Jsem rád, že jsme u cíle. Jen mě mrzí, že to trvalo dlouhých patnáct let. Bohužel se ukázalo, že jsme na periferii. Průtahů ze stran republikových institucí z obou stran bylo příliš,“ zhodnotil Krátký.

Osobní vlaky v Głuchołazech zastavují pokaždé. Jenže kvůli zastaralé mezistátní smlouvě nemohou cestující jedoucí mezi Hanušovicemi a Jindřichovem ve Slezsku přes Polsko v Głuchołazech vystoupit. Smlouva dokonce nařizuje, že lidé musí stáhnout v Głuchołazech rolety na oknech. Vlaky hlídali ještě nedávno polští pohraničníci. „Situace tady rozhodně nepřipomíná hranici mezi dvěma členskými státy Evropské unie, ale spíš mezi severní a Jižní Koreou. Bylo nezbytné, aby tento nenormální stav skončil,“ řekl Krátký. Naposledy mohli lidé v Głuchołazech nastoupit a vystoupit v roce 1945, kdy byl přechod na tři roky uzavřen. Po jeho opětovném otevření v roce 1948 už začala platit česko-polská smlouva zakazující lidem nastupovat a vystupovat z vlaku.

Vesnice a města z obou stran hranice usilují o otevření přechodu už patnáct let. Cílem je především posílit cestovní ruch v příhraničí. Lidé přesvědčovali orgány obou zemí různými způsoby. Například vypravovali mimořádné vlaky, kterými v zimě jezdili Poláci do Jeseníků lyžovat, v létě zase turisté z Jesenicka k Nyským jezerům. „Zájem lidí byl obrovský. Určitě nám tyto akce pomohly přesvědčit vrcholné instituce z obou stran,“ řekla Eva Procházková z jesenické radnice, která vlaky organizovala.

V Głuchołazech je všechno připraveno. Přitom nádraží už nebylo pro osobní dopravu několik let používáno. Poláci totiž 1. srpna 2004 ukončili osobní dopravu z polské Nysy a nádraží sloužilo už jen jako nákladní. „Ten zájem byl malý proto, že lidé nemohli trať využít k jízdám přes hranice. Nádraží je nyní připraveno včetně personálu,“ uvedl Szimanski. „Věříme, že lidé obnovení vlakové dopravy přes hranici ocení. Nejde jen o turisty a lyžaře, ale také o pracující a studenty,“ řekla Procházková. Na Jesenicku už dnes pracuje nejméně padesát lidí z Polska a do zdejší hotelové školy dojíždí několik polských studentů.

České a polské dráhy přidají ke stávajícím pravidelným spojům hned několik novinek. Z Opole do Ostružné a zpět bude jezdit vlak denně vždy v období zimních a jarních prázdnin v Polsku (26.1. - 12.2. a 28.4. - 6.5.) a v létě od 15.6. do 15.9. Vlak bude vyjíždět z Opole v 7:50, v Ostružné bude v 11:05. Z Ostružné odjíždí v 16:46 a v Opole končí v 19:47 hodin. Další vlaky budou jezdit mezi Ostružnou a Nysou. Z Nysy vyjíždí v 5:50, v Ostružné bude v 9:40, z Ostružné se vrací v 17:12 a v Nyse končí ve 20:50 hod.

zdroj: MF DNES - střední Morava, foto: -zhm-


tony | 6.11.2006 (11:31)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Služby

Další z regionu ČR Olomoucký


  1 2 3      Zpráv na stránku:   
dopisovatel nebo člen ŽP Adam  mail  
06.11.2006 (12:07)  
Je prijemne videt vitezstvi rozumu nad nesmyslnymi narizenimi...
registrovaný uživatel nxau  mail  
06.11.2006 (11:58)  
Tak se to konečně povedlo! Opravdu myslím že tohle to konečně oživí cestovní ruch v obou příhraničních oblastech. Sám jsem nedávno jel z Ostravy do Jeseníku přes Glucholazy a ta stanice zatím nevypadá moc vábně - připomínalo mi to tak rok 1945 po válce... Zavést přímé vlaky Opole-Ostružná a Nysa-Ostružná je super nápad, možná by to chtělo ještě trochu přidat spojů Ostrava-Jeseník a třeba nějaký delší rychlík, např. Hradec Králové-Glucholazy-Krakow.
06.11.2006 (11:52)  
To je jedině dobře, že se Glucholazy otevřou pro čechy. To byla blbost, že tam lide nemohly vystoupit(nemluvim o těch roletach ve vlaku, to mě fakt připada jak v Koreji) Nevim, ale podle mě byla i blbost od Poláků zrušení Nysa-Glucholazy. Taky věřim, že lidé obnovení ocení.
  1 2 3      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko