..: Vlakové nádraží v Głuchołazech se otevře Čechům :..
Nysa 8/2004Jeseník, Głuchołazy - Od 10.12. už nebudou polské Głuchołazy pro lidi z Jesenicka jen průjezdní železniční stanicí, kde nesmí ani vystoupit, ani nastoupit. Po šedesáti letech bude Głuchołazské nádraží otevřeno i pro Čechy. Potvrdil to ředitel odboru infrastruktury a hospodářství Opolského vojvodství Grzegorz Szimanski. „Nádraží v Głuchołazech bude připraveno na pravidelný osobní provoz. Je to určitě dobrá zpráva pro lidi z Polska i Česka, kteří jezdí přes hranice. Stálo to spoustu úsilí, ale výsledek se dostavil,“ sdělil Szimanski.

Otevření stanice pro mezinárodní dopravu mezi Jesenickem a Polskem uvítal i bývalý starosta Jeseníku a současný poslanec Jiří Krátký. „Absolvoval jsem nespočet jednání, která zahájil už můj předchůdce ve funkci starosty Petr Košacký. Jsem rád, že jsme u cíle. Jen mě mrzí, že to trvalo dlouhých patnáct let. Bohužel se ukázalo, že jsme na periferii. Průtahů ze stran republikových institucí z obou stran bylo příliš,“ zhodnotil Krátký.

Osobní vlaky v Głuchołazech zastavují pokaždé. Jenže kvůli zastaralé mezistátní smlouvě nemohou cestující jedoucí mezi Hanušovicemi a Jindřichovem ve Slezsku přes Polsko v Głuchołazech vystoupit. Smlouva dokonce nařizuje, že lidé musí stáhnout v Głuchołazech rolety na oknech. Vlaky hlídali ještě nedávno polští pohraničníci. „Situace tady rozhodně nepřipomíná hranici mezi dvěma členskými státy Evropské unie, ale spíš mezi severní a Jižní Koreou. Bylo nezbytné, aby tento nenormální stav skončil,“ řekl Krátký. Naposledy mohli lidé v Głuchołazech nastoupit a vystoupit v roce 1945, kdy byl přechod na tři roky uzavřen. Po jeho opětovném otevření v roce 1948 už začala platit česko-polská smlouva zakazující lidem nastupovat a vystupovat z vlaku.

Vesnice a města z obou stran hranice usilují o otevření přechodu už patnáct let. Cílem je především posílit cestovní ruch v příhraničí. Lidé přesvědčovali orgány obou zemí různými způsoby. Například vypravovali mimořádné vlaky, kterými v zimě jezdili Poláci do Jeseníků lyžovat, v létě zase turisté z Jesenicka k Nyským jezerům. „Zájem lidí byl obrovský. Určitě nám tyto akce pomohly přesvědčit vrcholné instituce z obou stran,“ řekla Eva Procházková z jesenické radnice, která vlaky organizovala.

V Głuchołazech je všechno připraveno. Přitom nádraží už nebylo pro osobní dopravu několik let používáno. Poláci totiž 1. srpna 2004 ukončili osobní dopravu z polské Nysy a nádraží sloužilo už jen jako nákladní. „Ten zájem byl malý proto, že lidé nemohli trať využít k jízdám přes hranice. Nádraží je nyní připraveno včetně personálu,“ uvedl Szimanski. „Věříme, že lidé obnovení vlakové dopravy přes hranici ocení. Nejde jen o turisty a lyžaře, ale také o pracující a studenty,“ řekla Procházková. Na Jesenicku už dnes pracuje nejméně padesát lidí z Polska a do zdejší hotelové školy dojíždí několik polských studentů.

České a polské dráhy přidají ke stávajícím pravidelným spojům hned několik novinek. Z Opole do Ostružné a zpět bude jezdit vlak denně vždy v období zimních a jarních prázdnin v Polsku (26.1. - 12.2. a 28.4. - 6.5.) a v létě od 15.6. do 15.9. Vlak bude vyjíždět z Opole v 7:50, v Ostružné bude v 11:05. Z Ostružné odjíždí v 16:46 a v Opole končí v 19:47 hodin. Další vlaky budou jezdit mezi Ostružnou a Nysou. Z Nysy vyjíždí v 5:50, v Ostružné bude v 9:40, z Ostružné se vrací v 17:12 a v Nyse končí ve 20:50 hod.

zdroj: MF DNES - střední Morava, foto: -zhm-


tony | 6.11.2006 (11:31)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Služby

Další z regionu ČR Olomoucký


  1 2 3      Zpráv na stránku:   
dopisovatel nebo člen ŽP Payus  mail  
06.11.2006 (14:34)  
tady je odkaz na tu smlouvu mezi ČSR a PL z roku 1948...jen se divím,že tam nebyl za celou dobu nikdo zastřelený

http://www.mdcr.cz/NR/rdonlyres/16283351-7FF2-48A5-9B58-78FAE0DC9900/0/sdel452005sbms.rtf
dopisovatel nebo člen ŽP Payus  mail  
06.11.2006 (14:18)  
no,z Ostravy na Wroclaw by tvůrci jř mohli něco vypravit...tam bych se jel podívat ;-)
06.11.2006 (14:16)  
Zlej sen otevřít Glucholazy a zároveň zrušit klidnou sílu Jeseník - Praha!
registrovaný uživatel IJP  mail  
06.11.2006 (14:04)  
Jenom jestli jsi Koldo neporušil tu československo-polskou smlouvu když jsi tam vystoupil a ještě fotil !
registrovaný uživatel Olda_K  mail  
06.11.2006 (13:58)  
...před třemi lety (velikost je upravena ještě pro vytáčené připojení)
http://www.lokalkagroup.cz/obr03/10.jpg
kdo má novější?
06.11.2006 (13:32)  
Tak tady jsem byl naposledy před 10 lety...nemáte někdo foto z té stanice jak to tam vypadá teď?
06.11.2006 (13:31)  
a také mě překvapilo jak si pan Krátký myká: „Absolvoval jsme nespočet jednání..."
;-)
06.11.2006 (13:30)  
nxau: Rychlík Hradec Králové - Krakow je sice dobrý nápad, ale podle mě lidé by stejně kvůli jízdní době jezdili před Ostravu (např. EC Comenius) viz. osud Klidné síly...

A každopádně dalším pozitivem, kromě uvedených je to, že ČD (a ostatní případní dopravci) přestanou cpát finance za "nic" do chřtánu spolce PKP. On to byl taky jeden z důvodů těch průtahů...
dopisovatel nebo člen ŽP Payus  mail  
06.11.2006 (12:57)  
no konečně...konečně někdo "roztrhal" ten výmysl tupých hlv...už bylo načase
registrovaný uživatel Zel.am  mail  
06.11.2006 (12:08)  
Tak o tomhle sním už od dětství, KONEČNĚ se dva sousedské státy v EU dokázaly dohodnout a otevřít hraniční přechod, že to ale trvalo co? Přeji hodně zdaru...
  1 2 3      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko