Lathen - Při jízdě Transrapidu na zkušebním okruhu v německém regionu Emsland v blízkosti hranic s Nizozemskem došlo k nehodě v rychlosti 200 km/h. Souprava narazila do montážního vozu. Zraněno je asi 30 lidí, ale prý došlo i ke ztrátám na životech, přesný počet mrtvých není dosud znám. Podle informací policejního ředitelství v Osnabrücku se nehoda udála v 10:05 hod. Jednotka zůstala zavešena z půlky na trati, která je vystavena na pilířích. Ty se nacházejí 4 m nad zemí a proto jsou zachránářské práce velmi obtížné. Zachránáři se k turistům dostávají hasičskými výsuvnými žebříky.Server Aktuálně.cz nejprve informoval, že bylo lehce zraněno 20 osob, nyní uvádí, že ze 30 pasážerů zřejmě několik zahynulo. Naprosto stejné informace lze najít i na ICE Fanpage. Zatím žádnou tiskovou zprávu nevydala společnost Transrapid International.
Ve 14 hod. uspořádalo policejní ředitelství a vedení okresu Emsland tiskovou konferenci. Při této příležitosti vyslovili soustrast také zástupci DB.
Nejnovější informace (16:10 hod.) hovoří již o 19 mrtvých. Do nemocnic v okolí bylo převezeno zatím 10 osob. Na záchraně osob se podílí 220 osob. Podle prvotních zjištění je zřejmé, že chyba vznikla na straně lidského činitele, nikoliv techniky. Přední díl jednotky je po nárazu úplně zničený. Ve dnech, kdy se konají testovací jízdy pro širokou veřejnost, se v Transrapidu sveze zhruba 1.000 zájemců.
Aktualizováno 22.9.2006 ve 20:30 hod.
Nehoda postihla 31 lidí, z toho 26 bylo na palubě Transrapidu a 5 v dílenském voze. Nejaktuálnější informace hovoří o nejméně 15 obětích a očekává se, že v troskách vlaku bude nalezeno ještě dalších 6 mrtvých osob. Ve 20:45 hod. zveřejnila německá média aktualizovaný počet obětí nehody - 23. Dle sdělení provozovatele byli na výletní jízdě zaměstnanci koncernu RWE. Montážní vozidlo, do kterého Transrapid naboural, vyjíždí na trať pravidelně každé ráno, aby vyčistilo magnetickou dráhu od větví a nečistot.
K nehodě se vyjádřil i spolkový prezident Horst Köhler či spolkový ministr dopravy Wolfgang Tiefensee. V odpoledních hodinách přijela na místo neštěstí i spolková kancléřka Angela Merkelová, která zrušila veškerý plánovaný program v Berlíně a po shlédnutí nehody vyjádřila hlubokou lítost nad celou událostí.
Aktualizováno 22.9.2005 ve 22:30 hod.
Dnešní nehoda Transrapidu si vyžádala již 25 obětí. Zatím se spekuluje o důvodu, proč vlak narazil do dílenského vozu. Buď neměl rychlovlak povolení a strojvedoucí přesto vyjel, nebo neměl být pracovní vůz v té době na trati. Technickou poruchu firma IABG - vlastník testovacího okruhu - vyloučila. "Tato nehoda nás hluboce zasáhla a co nejrchleji vyšetříme její příčiny," řekl šéf společnosti Rudolf Schwarz.
Aktualizováno 23.9.2006 v 7:45 hod.
Pozdě večer zveřejnila německá policie konečný počet obětí - při nehodě Transrapidu v pátek 22.9.2006 přišlo o život 23 osob, čímž byl snížen původní počet 25 obětí o dvě.
Aktualizováno 2.10.2006 v 15:15 hod.
Příčinou tragédie rychlostního magnetického vlaku Transrapid u západoněmeckého města Lathenu, při níž zahynulo 23 lidí a dalších deset bylo zraněno, bylo s největší pravděpodobností selhání pracovníků řídícího centra této dráhy. Vyplývá to z dosavadního vyhodnocování technických dat a protokolu osudné jízdy. Mluvčí prokuratury Alexander Retemayer řekl, že oba zaměstnanci řídicího terminálu museli vědět o přítomnosti dílenského vozu na trase, do něhož souprava v rychlosti 170 kilometrů za hodinu narazila. "Za této situace vlak neměl vůbec vyjet," dodal mluvčí. Zda a do jaké míry jsou oba dispečeři vinni, ale podle něj není ještě definitivně jasné. "Musíme nejprve shromáždit fakta a až poté hovořit o odpovědnosti," řekl Retemeyer.
Dílenský vůz, který se používá k čištění trasy od nečistot či větví, se podle něj na místě nehody nacházel oprávněně. Byl vybaven vysílačem, který řídícímu centru udával svou přesnou polohu - u 120. nosníku dráhy. Strojvůdce vlaku se údajně snažil srážce zabránit. Vyslal výstražný signál a začal okamžitě brzdit, avšak příliš pozdě. Při dalším vyšetřování tragédie spoléhá prokuratura na znalecké posudky, které mají vypracovat Technická univerzita v Braunschweigu a Spolkový úřad pro železnici. Jejich poznatky mají být k dispozici do týdne. Němečtí politici i experti ale varovali před unáhlenými závěry, zejména v souvislosti s plánovanou výstavbou 38 kilometrů dlouhé magnetické dráhy v Mnichově, která by měla vyjít na 1,8 mld. eur (63,3 mld. Kč).
Komerčně je magnetická dráha zatím využívána jen v Číně v Šanghaji. Pro výrobce se nehoda stala v nejméně vhodném okamžiku. Německý ministr dopravy Wolfgang Tiefensee totiž v době nehody jednal v Číně o dalším rozšíření německé technologie Transrapidu. Jednalo se o výstavbu nové 35 kilometrů dlouhé trati v Šanghaji a prodloužení tamní stávající letištní trasy o 160 kilometrů. Ta by pak spojovala Šanghaj s městem Chang-čou.
zdroj: Süddeutsche Zeitung, Aktuálně.cz, Spiegel, Okres Emsland, ČT24, Transrapid International, Seznam, MF Dnes

| 1 2 | Zpráv na stránku: |
No koukal jsem na fotky ze Spiegelu .. reknu to urpimne, rozklepala se mi kolena a nejak moc dobre nechapu jak k tomu mohlo dojit, kdyz je tento usek tak dobre prehledny a navic sniman kamerami .. nicmene se obavam, ze to byl asi posledni hrebicek do rakve transrapidu :(
http://www.spiegel.de/panorama/0,1518,438640,00.html
http://www.spiegel.de/panorama/0,1518,438640,00.html
A jak čtu na ČTK -
Také čínská trasa, která je v komerčním provozu, už měla problémy. Letos 11. srpna vypukl na vlaku směřujícím k letišti požár, který vytvářel hustá oblaka kouře; nikdo však nebyl zraněn.
| 1 2 | Zpráv na stránku: |
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP,
- editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.











