..: Pomozte zachránit historickou budovu nádraží v Chotyni :..

Nádražní budova v Chotyni v roce 2018., foto: WikipediaChotyně — V záplavě více či méně smysluplných petic se vynořila jedna, která podle našeho názoru stojí za pozornost. Týká se zachování architektonicky i historicky cenné nádražní budovy v Chotyni na trati 089, kterou chce Správa železnic zdemolovat. Dlouhodobě nevyužívaný objekt chátrá, avšak stále je v zachránitelném stavu. Zájem o jeho pronájem, opravu a využívání má obec, v níž je objekt umístěn na dobře viditelném vyvýšeném místě a tvoří její dominantu. Nejde tedy o samoúčelnou záchranu, jako v případě staré nádražní budovy v Ústí nad Orlicí. Pokud si myslíte, že nádraží stojí za záchranu, můžete Chotyňským pomoci v jejich úsilí podepsáním petice. A to i v případě, že nežijete v Libereckém kraji.

Chotyňské nádraží postavila v roce 1859 saská společnost Zittau-Reichenberger Eisenbahngesellschaft (ZRE) na nově vybudované spojce Liberce a Žitavy. V současné době je zastávkou s jednou nástupní hranou. Atypická nádražní budova už se nějaký čas nevyužívá, avšak obec Chotyně má dlouhodobý zájem o její převod, protože by v ní ráda umístila klubovnu skautů. Záměr, který má podporu i Libereckého kraje, však naráží na nejasné stanovisko Správy železnic. Ta s obcí již několikrát jednala o případném pronájmu, nakonec ho ale odmítla, údajně kvůli blízkosti provozované dopravní cesty. A chce nadbytečný objekt odstranit. Obec s tím nesouhlasí a argumentuje mimo jiné tím, že estetická a historicky cenná budova tvoří druhou dominantu obce, v jejíž blízkosti leží i hrad Grabštejn. A také že náklady na komplikovanou demolici by přesáhly náklady na případnou opravu.

Zdroj: e-petice


NIcKON Poslat mail autorovi | 11.2.2020 (12:02)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Stavby a projekty

Další z regionu ČR Liberecký


  1 2 3 4 5      Zpráv na stránku:   
13.02.2020 (12:40)  
Z těch zpráv navíc vyplývá, že to obec nechce kupovat, nýbrž pronajímat... Takže to milá SŽ oprav, nainvestuj do toho a pak nám to za pár šupů pronajmi.
13.02.2020 (11:34)  
https://liberec.rozhlas.cz/drahy-ji-chteji-zbourat-mesto-zachovat-osud-budovy-nadrazi-v-chotyni-8118249
https://liberecky.denik.cz/zpravy_region/lide-v-chotyni-brani-demolici-nadrazi-zazemi-by-v-nem-mohli-najit-skauti-20191128.html
https://liberecky.denik.cz/zpravy_region/chotyne-nadrazi-petice-bourani20200207.html

No zda se mi, ze ta skatuska klubovna je spis jen takova berlicka a hlavni duvod je klasicke: "je to krasna budova, co tady stoji odjakziva". Je jasny, ze pro Spravu zeleznic ze zachovani ty budovy nic dobryho nekouka. Pokud lidem zalezi na starejch nadrazich, udelaj nejlip, kdyz budou vic jezdit vlakem...
12.02.2020 (21:46)  
Dobře. Ale formulace "obec projevila zájem" je velice vágní. Co znamená? Starostka to řekla do médií? Nebo existuje rozhodnutí rady schválené zastupitelstvem? Jestli ne, tak zase lze chápat SŽ, že se do ničeho moc nehrne... Příslib hejtmana, že by se "kraj mohl podílet" je taky spíše z říše slibů.
Abych nebyl nepochopen - taky nejsem příznivcem bezhlavého bourání kdečeho, ale obec by měla mít jasně stanoveno kdo to bude provozovat, financovat a tak dále.
Souhlasím, že petice plná vzletných frází je spíš k ničemu. Ono totiž podepsat petici může úplně každý a nikoho to k ničemu nezavazuje...
12.02.2020 (19:57)  
NIcKON: To je problém doplnit odkazy do zdrojů?
Mě zarazilo to, že ty to zde píšeš a v oficiální petici a na webu obce ani ťuk.
editor nebo admin ŽP NIcKON  mail  
12.02.2020 (17:42)  
zirecek: Nevím co přesně myslíš těmi "neoficiálními" informacemi, ale já cituji z volně dostupných zdrojů, označitelných za sériózní:

Deník: ...O dlouhodobě prázdné a nevyužívané nádraží přitom projevila zájem obec Chotyně, jejíž starostka Jana Mlejnecká by zde ráda viděla klubovnu pro místní skauty...

Opravdu je nutné pochybovat o takto odzdrojovaných informacích? A skutečně by petice plnila svůj účel lépe, kdyby obsahovala dvě stránky podrobných informací?

rozhlas.cz: ...Jak řekla nezávislá starostka Chotyně Jana Mlejnecká, budova by pak mohla sloužit místním skautům... ...O osud chotyňského nádraží se zajímá i Liberecký kraj. Hejtman Martin Půta ze Starostů pro Liberecký kraj řekl, že by se na záchraně nádraží mohl kraj finančně podílet...
12.02.2020 (17:14)  
NIcKON: Proč bych měl jako "šťoural" googlovat neoficiální informace, když jdu přímo ke zdroji na oficiální stránky obce, kde jsem očekával, že si ověřím tvé informace a zjistím další konkrétnosti: 1) ke klubovně Skautů a 2) že obec má zájem objekt převzít a opravit (tzn. přepsat na sebe, spolufinancovat s krajem opravu a provoz). Dokonce jsem si bláhově myslel, že tam najdu nějakou skicu, vizualizaci nebo jen textový popis budoucího užití budovy.
Mimochodem na stránkách obce dnes informace alespoň o petici nově přibyla: http://www.chotyne.cz/index.aspx?rub=10

Na stránkách obce a na petici se nepíše nic o tom, k čemu má budova sloužit, kdo ji bude provozovat a jakým způsobem. Jenom se tam píšou exponované fráze "...v České republice tato unikátní budova téměř nemá obdoby." a "žádáme zachování nádražní budovy v původním rozsahu." Kdo si co převezme, kdo to bude platit, k čemu to bude používat, má to smysl?

Bohužel petice i Ty tomu děláte medvědí službu. Petice by měla být hutná informací a ne vzletných, prázdných slov s klasickým vyvoláním emocí u čitatelů "špatná železnice". Informační textová hodnota petice slabá, na fotce alespoň vidím, jaká je to barabizna (už přes 30 let a nikomu to nechybí).
Při takové prezentaci to podepíše pouze místně znalý nebo někdo, kdo startuje na první dobrou na "špatná železnice". Kdyby raději tito lidé věnovali čas připomínkování nové podoby zastávky k jejich obrazu, aby to byl vkusný a funkční objekt s bezpečným přístupem...
editor nebo admin ŽP NIcKON  mail  
12.02.2020 (15:24)  
zirecek: Článků o tom, že obec o ten barák má zájem a co s ním chce dělat, je na webu dost, stačí googlovat. Předpokládám, že když obec pustila do médií informaci, že barák chce a ví s s ním rady, tak to asi bude pravda. Že se v běžném zpravodajství dočteme o konkrétních zasedání obce, asi očekávat nelze, stejně jako že to autor této krátké výzvy bude kvůli několika šťouralům zjišťovat.
Dale Cooper: Formulace "nejasné stanovisko Správy železnic" je myslím dostatečnou odpovědí. Faktem je, že se Správa sama obce dříve aktivně ptala, zdali trvá její projevený zájem, avšak tím to také ze strany Správy skončilo. Dost možná má být tato petice právě prostředkem, který má obci pomoci v jednání se Správou. O památkové ochraně není v dostupných materiálech ani slovo, čili lze snadno předpokládat, že se tohoto objektu netýká. Už proto, že Správa deklaruje své demoliční záměry. Úplný výkřik do tmy to nebude, když se podíváš do seznamu petentů, je mezi nimi značné procento Chotyňských.
Já 1: Čekal jsem, že s tím někdo přijde, proto jsem se sám o tomto případu v textu zmínil. Takže je zbytečné vyvolávat podobné spekulace, když už chcete s něčím polemizovat, tak se stanoviskem obce Chotyně, která podle všeho jednoznačně deklarovala zájem i způsob dalšího využití stavby. Srovnání s ÚnO je navíc zcela mimo mísu už při pouhém porovnání dispozic obou stanic.
12.02.2020 (13:34)  
(gp): Stav většiny nádražních budov, skladišť a všech objektů potenciálně nějak využitelných je výsledek dlouhodobé správy ČD, a.s.
Nyní budovy přejímá Správa železnic ve stavu, kdy se těžko něco vymýšlí dále, protože je řada budov velmi zchátralých. ČD, a.s. dlouhodobě trvalo na vysokých nájmech, kdy i vytrvalí zájemci raději místo opustily. To je případ řady nádraží, místností, restaurací, bufetů, stánků, skladišť pro menší stavební firmy, atd. Postupně se to zlepšuje.

Já znám třeba případ zastávky Teplice nad Bečvou, která také měla jít k zemi. Město projevilo zájem o odkup části budovy, zbylou část opravuje Správa železnic. Už je tam informační centrum pro nedalekou propast. Opravili přístřešky nástupišť, přidali Pragotron. Rozumná oprava a vylepšení, která působí citlivě, žádná betonáž. Byl opraven navazující přechod přes cestu. Jako celek to působí dobře, má to vizi, za kterou někdo opravdu jde.

"Já 1": Ústí nad Orlicí je o to horší, že se musela předělat projektová dokumentace za nemalé finance včetně úpravy kolejového řešení. Vzniklo složitější vedení hlavní dvoukolejné tratě se snížením rychlosti, aby se obešel barák uprostřed, který je tam k ničemu.

Je to podobně jako ekologické neziskovky. Je potřebný mechanizmus, který garantuje, že to daný subjekt myslí vážně a má vizi, kterou je schopen dotáhnout do nějakého stavu. Například formou složení kauce s časovou garancí.
12.02.2020 (13:23)  
Dráha to neprodá, Dráha to zbourá. Protože první kupec může podepsat, že mu nevadí hluk a vibrace, ale v případě, že by to prodal dál, další kupec už nic takového podepsat nemusí, a pak by z důvodu hluku a vibrací mohl působit Dráze problémy.
registrovaný uživatel Já 1 
12.02.2020 (12:36)  
Když se "zachraňovalo" Ústí nad orlicí tak bylo plno slibů jak se to bude využívat a skutečnost: využití žádné, nikdo s tím nechce mít nic společného a barák jen vesele překáží v místech kde mohlo být moderní nádraží.
  1 2 3 4 5      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko