..: Pomozte zachránit historickou budovu nádraží v Chotyni :..

Nádražní budova v Chotyni v roce 2018., foto: WikipediaChotyně — V záplavě více či méně smysluplných petic se vynořila jedna, která podle našeho názoru stojí za pozornost. Týká se zachování architektonicky i historicky cenné nádražní budovy v Chotyni na trati 089, kterou chce Správa železnic zdemolovat. Dlouhodobě nevyužívaný objekt chátrá, avšak stále je v zachránitelném stavu. Zájem o jeho pronájem, opravu a využívání má obec, v níž je objekt umístěn na dobře viditelném vyvýšeném místě a tvoří její dominantu. Nejde tedy o samoúčelnou záchranu, jako v případě staré nádražní budovy v Ústí nad Orlicí. Pokud si myslíte, že nádraží stojí za záchranu, můžete Chotyňským pomoci v jejich úsilí podepsáním petice. A to i v případě, že nežijete v Libereckém kraji.

Chotyňské nádraží postavila v roce 1859 saská společnost Zittau-Reichenberger Eisenbahngesellschaft (ZRE) na nově vybudované spojce Liberce a Žitavy. V současné době je zastávkou s jednou nástupní hranou. Atypická nádražní budova už se nějaký čas nevyužívá, avšak obec Chotyně má dlouhodobý zájem o její převod, protože by v ní ráda umístila klubovnu skautů. Záměr, který má podporu i Libereckého kraje, však naráží na nejasné stanovisko Správy železnic. Ta s obcí již několikrát jednala o případném pronájmu, nakonec ho ale odmítla, údajně kvůli blízkosti provozované dopravní cesty. A chce nadbytečný objekt odstranit. Obec s tím nesouhlasí a argumentuje mimo jiné tím, že estetická a historicky cenná budova tvoří druhou dominantu obce, v jejíž blízkosti leží i hrad Grabštejn. A také že náklady na komplikovanou demolici by přesáhly náklady na případnou opravu.

Zdroj: e-petice


NIcKON Poslat mail autorovi | 11.2.2020 (12:02)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Stavby a projekty

Další z regionu ČR Liberecký


  1 2 3 4 5      Zpráv na stránku:   
18.02.2020 (18:19)  
Pro Ústí nad Orlicí je tato budova tak významná, že to obecní orgány nechaly roky chátrat, petici museli dělat občané a nakonec si to musel koupit soukromník, který si sám vylepšil budoucí rozvoj razítkem kulturní památka na několikátý pokus. Už původní nádražní budova byla téměř k ničemu. Bláhové sny o využití na čekárnu, prodej, potraviny, knihovnu, turistickou ubytovnu jsou jen vlhké sny bojovníků. Je to ve špatné poloze, daleko od města, cestující nemají dnes žádnou potřebu takové budovy vyhledávat. Kupní síla minimální. Byl to jen prostředek, jak zešikovat lidi pro nějaký boj za něco a pro pár politiků si někde zviditelnit obličej. Když už je zřejmé, že to bude pomník "peticobijců", tak se vytahuje další cíl k boji - může za to správa železnic, protože si vůbec dovolila vybudovat budovu jinde s jiným přístupem, MHD a parkovištěm. Protože heslo "špatná železnice" funguje stále dokola v nekonečných obměnách.

Aktuální stav věci nejlépe ukazuje, co jak je. Kdyby ta budova měla potenciál, tak by byl využit již dříve. Ta budova by nějak prostě žila a investor by ani neuvažoval o demolici. Teď se do toho budou sypat nemalé peníze a budou se vymýšlet umělé záminky pro využití. Kde jsou teď všichni ti podepisovači petice nyní, kdo přiložil ruku k dílu z těch zástupů, proč to nemá třeba částečně dobrovolnické využití? Kde jsou ti politici, kteří tomu zajistí peníze a využití? Plná huba řečí, ale jak se má hodit pytel na rameno, tak zůstanou jen ti věrní původní myšlence, kteří slíznou negativa.

Ještě by se mohla vyvinout aktivita, aby dopravci zrušili zastavování dálkových vlaků na zastávce Ústí nad Orlicí město a dali to zpět do stanice, když je tak důležitá pro toto velkoměsto. K tomu ještě lidské řetězy v podchodu do nové budovy, aby lidé pochopili tu osvícenou myšlenku, že mají chodit přes starou budovu odříznutou od světa.

Takže tu máme nadále chátrající budovu, kolem které se musela na poslední chvíli udělat železniční šikana, která degraduje vložené investiční prostředky na zvýšení rychlosti na trati. Čtyři milióny ročních cestujících za okny vlaků jsou rádi, že zde vlak musí vždy přibrzdit, aby si mohli lépe prohlédnout toto vítězství 17 tisíc podpisů a aby viděli aktuální stav budovy.

23.10.2010: "Naopak město Ústí nad Orlicí podobně jako České dráhy, kterým budova patří, ji chtěly zbourat. Drahám se navíc stále nedaří najít nikoho, kdo by stál o budovu, která po rekonstrukci ústecké stanice nebude potřeba."
Zdroj: https://ct24.ceskatelevize.cz/domaci/1347316-nadrazi-v-usti-nad-orlici-bude-na-treti-pokus-kulturni-pamatkou
registrovaný uživatel (gp) 
18.02.2020 (17:38)  
Naopak. Pro Ústí je 150 let staré nádraží historicky stejně významné, jako Wilsoňák pro Prahu. Naše druhé a velké nádraží, které definitivně potvrdilo status velkoměsta. Ostatně, zastávka v Chotyni je něco podobného, kostel nemají, ale nádraží měli už před válkou s Pruskem.

Takže kreslič přímé trati si mohl a měl uvědomit, že tady mu to přes nádraží nepůjde tak snadno. S výpočty trakční energie ušetřené zbouráním nádraží bych významně šetřil. Dost to připomíná výpočty spojené s "vyuhlením" "mosteckého pilíře" a tomu předcházející demolici středověkého města.
18.02.2020 (14:51)  
(gp): Nyní je zde rychlost 130/120 pro klasické soupravy. Původní návrh počítal s dvoukolejkou v jiné poloze s lepšími parametry. Propad na 120 km/h výrazně degraduje využitelnost vyšších rychlostí na obě strany a znehodnocuje vložené finanční prostředky. Třeba i nezbytné rozjezdy souprav se dají jednoduše finančně vyčíslit.

Myslíte si, že naši předci by tuhle budovu památkově chránili, když by měli možnost napřímit trať? Kdyby naši předci postupovali jak dnes my, tak se nepostaví skoro nic. S tímhle vaším smýšlením byste třeba dnes postavil Nuselský most? Srovnání s Prahou nemá cenu komentovat, protože tahle sólo budova nesnese srovnání s památkami v Praze.
registrovaný uživatel (gp) 
18.02.2020 (11:53)  
zirecek: tam žádný souvislý úsek do Pardubic nebyl. To byla klasická salámová metoda: postavíme to, kam až můžeme a pak budeme brečet že se utratila spousta peněz a teď mají kvůli ochranářům přijít nazmar. Úplně stejně jako D8 přes České středohoří. Orlické nádraží má z jedné strany přírodní park a z druhé památkové chráněnou zastávku. Jenom fachidiot si mohl myslet, že tudy položí úplně rovné koleje bez jakéhokoli odporu.

K nevyhovující budově: Technologiím je úplně šumák, kde zrovna jsou. Památkově chráněný pražský střechy jsou nacpaný technologiema. Rozdíl oproti "vyhovujícím budovám" je v tom, že tam ty kysny někdo musel vynosit v teplejch. Ano, je to drahé. Ale přece si kvůli tomu, aby spojařský firmy vydělaly víc, nezbouráme Prahu.
A cestující chtějí lidské zázemí, k tomu se ale historická budova báječně hodí. Lidi mají pořád v průměru metr a třičtvrtě a sní k obědu v průměru pět knedlíků. Když se tohle nezměnilo, proč by se měl měnit barák?
17.02.2020 (22:43)  
Momentálně trčí uprostřed odlištěného betonu a zoufale čeká, co s ní bude.
Co by. Nic. Známé osobnosti (univerzální petenti typu Sommerové apod.) se již zviditelnily, dosáhly svého a celé nádraží a co s ním bude dál je jim u pozadí.
17.02.2020 (16:14)  
NIcKON:
To by se dalo považovat za akceptovatelnou cenu za zachování kulturní památky.
V době projekčních prací to kulturní památka nebyla. Stalo se to až následně po politické a společenské popularizaci, která tomu udělala medvědí službu. Za mne to akceptovatelná cena není - estakáda u Dlouhé Třebové, estakáda u Ústí nad Orlicí, plánovaný úsek Choceň - Ústí nad Orlicí, to vše jsou obrovsky nákladné stavby, které měly za účel protáhnout souvislý úsek s rychlostí 160 km/h od Pardubic. Tedy se jedná o degradaci navazujících úseků s velkorysejšími řešeními kvůli propadu rychlosti. To vše je vyčíslitelné jak finančně, tak přínosem pro cestující, dopravu...

Problém je v tom, že kdosi si stejně prosadil stavbu nové, betonové nádražní budovy a historický barák, novostavbou de facto odříznutý od světa, přišel o své využití.
SŽDC muselo postavit zázemí pro cestující, neboť to má v popisu práce a nemůže se spoléhat na soukromý subjekt nebo na nevyhovující budovu, do které nelze umístit nové technologie. Nechápu, jak si někdo mohl bláhově myslet, že v tomto případě bude možnost vůbec uvažovat o tom, to vše nacpat do původní budovy s novým statutem památkově chráněno jako bonus.
editor nebo admin ŽP NIcKON  mail  
17.02.2020 (11:59)  
Samoúčelná záchrana v tomto případě znamená, že v atmosféře rostoucí nechuti k necitlivému přístupu správce železnice k historickým nádražím se kdosi rozhodl, že na základě osobního přesvědčení zachrání krásnou a historicky cennou nádražní budovu ÚnO. A snesl spoustu argumentů o její hodnotě a budoucím využití. Dosáhl svého, budova zůstala stát uprostřed nádraží a koleje, které měly nádražím vést rovně, musely být kvůli ní přeprojektovány do oblouku se sníženou rychlostí. To by se dalo považovat za akceptovatelnou cenu za zachování kulturní památky. Problém je v tom, že kdosi si stejně prosadil stavbu nové, betonové nádražní budovy a historický barák, novostavbou de facto odříznutý od světa, přišel o své využití. Na jiné stále čeká a podle všeho bude dál čekat marně. Navíc ztrátou kontextu s přeměnou historického nádraží na moderní typizovanou, mimořádně nehezkou stanici a zjevnou naprostou neúdržbou už velkou část své krásy ztratila. Momentálně trčí uprostřed odlištěného betonu a zoufale čeká, co s ní bude.
16.02.2020 (23:15)  
Samoúčelná záchrana? Záchrana, kdy plány byly velice ambiciózní a nyní z nich nic nezůstalo. Jen budova, o kterou nikdo nemá zájem a své využití bude hledat marně...
15.02.2020 (18:15)  
RÁD PODPOŘÍM AKTIVITU ZA ZACHOVÁNÍ HISTORICKÉ NÁDRAŽNÍ BUDOVY V CHOTYNI, TAK JAKO JSEM PODPOŘIL TU "SAMOÚČELNOU ZÁCHRANU" HISTORICKÉ NÁDRAŽNÍ BUDOVY V ÚSTÍ NAD ORLICÍ !!!

Co je to ta samoúčelná záchrana?
Děkuju za případné slušné poučení bez urážek pokud to tady půjde.
registrovaný uživatel (gp) 
14.02.2020 (15:29)  
Vyjádření starostky je úplně nejvíc. Obec nemá orgán, který by byl k zastupování obce navenek lépe vybaven a více určen než starosta. Zastupitelstvu je vyhrazeno rozhodnout o případném nabytí nemovitosti, ale to samozřejmě až ve chvíli, kdy jsou známy podmínky.
  1 2 3 4 5      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko