..: Fotogalerie - detaily fotografie 120.019 + 120.022 :..
 

120.019 + 120.022


120.019 + 120.022Informace o fotografii:
 - Místo focení: Prochoma - Gefyra
 - GPS: 40°45'31.641"N, 22°39'22.325"E  »  Mapy.cz Google mapy
 - Datum: 15.4.2022
 - Autor: malard  Poslat email autorovi
 - Zobrazeno: 1487x
 - Detailní EXIF informace »
 - Rating od autorů:   
 10
 - Málo hodnocení pro Rating uživatelů

   
 
Abyste mohli hodnotit, musíte se přihlásit
 

24.03.2023 (21:41)  
První elektrifikovanou tratí v Řecku se v roce 1993 stala trať Thessaloniki – Gevgelija. Řecké železnice (OSE) v té době však nedisponovaly žádným vozidlem elektrické trakce. Obnova lokomotivního parku tedy byla nutností a ještě téhož roku bylo vypsáno výběrové řízení na dodávku 26 dieselových a 6 elektrických lokomotiv. Vítězným uchazečem se v oblasti elektrické trakce stalo konsorcium firem Krauss-Maffei (dodavatel mechanické části) a Siemens (dodavatel elektrické části) s lokomotivou založenou na platformě EuroSprinter. Všech 6 lokomotiv bylo řeckým železnicím dodáno na konci roku 1997 pod označením H 561 – H 566 (H – Hlektramaxa). Tato krátká dodací lhůta (17 měsíců od podpisu smlouvy) představovala pozoruhodný úspěch, neboť požadavky OSE byly velmi náročné, mimo jiné byla například požadována maximální hmotnost 80 tun. HellasSprintery, jak jsou lokomotivy v Řecku pojmenovány, disponují celkovým výkonem 5066 kW a jsou konstruovány pro rychlost 200 km/h.

Plány na modernizaci železniční infrastruktury byly velkolepé, již rozběhnuté zdvoukolejnění hlavní trati Thessaloniki – Athens zahrnovalo také elektrifikaci. Ještě přes skončením dodávek tak byla objednávka rozšířena o dalších 24 kusů elektrických lokomotiv. Bylo dohodnuto, že výroba bude probíhat v Athénách ve spolupráci s Hellenic Shipyards. Finanční a organizační potíže však přiměly dodavatele postavit lokomotivy v domovském závodě v Mnichově a způsobily odložení dodávek až na roky 2004 a 2005 (nově označených 120.007 – 030). Za tu dobu prošla rodina EuroSprinter značným vývojem a v lokomotivce tak probíhala montáž HellasSprinterů vedle řady ES64F4, či EuroRunner. Pro OSE byl však důležitější požadavek na unifikaci všech 30 strojů a tak musel Siemens obnovit výrobu starších komponentů.

Kvůli pomalé elektrifikaci byla turnusová potřeba minimální a většina strojů tak byla odstavena. Velká změna nastala až v roce 2019, kdy došlo k dokončení elektrifikace hlavní trati. Zvýšená turnusová potřeba si ještě tentýž rok vyžádala provedení generální opravy u 9 lokomotiv. Jednalo se o stroje z první série, vyjma lokomotivy 120.004 (ex H 564), jež byla odstavena po nehodě v Paionii v roce 2000, a o stroje ze druhé série čísel 120.009, 025 a 026.

Na snímku vede lokomotiva 120.019 nákladní vlak 40873 (Pardubice hl. n. – Neo Ikonio). Přepravovaná lokomotiva (120.022) dnes již fyzicky neexistuje. Dne 28. února 2023 vedla společně s lokomotivou 120.012 nákladní vlak, který se u obce Tempi střetl s protijedoucím vlakem InterCity vedený lokomotivou 120.023. Nehoda si vyžádala 57 mrtvých a způsobila preventivní zastavení železniční dopravy v celém Řecku. Postupné obnovování provozu začalo až o 3 týdny později, konkrétně 22. března, kdy byla částečně obnovena příměstská doprava u Atén, ovšem sníženou rychlostí. Zbylé linky na obnovení provozu stále čekají.

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- akreditovaný fotograf nebo člen ŽP, - správce galerie nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci - otázky a odpovědi


Info
informacni okenko