..: Razantní úprava dopravního modelu na tratích 026 a 033 :..

náchodský zámek + JŘ 2009, foto: radekedarNáchodsko - Od neděle 14. prosince platí nový jízdní řád, který je v mnoha směrech revoluční - nejenže ho poprvé vydává SŽDC, s.o., ale rovněž přináší mnoho novinek. Snad nejvýznamější z nich je zavedení taktové dopravy na taktem dosud nedotčených tratích, nebo dokonce zavedení úplně nových dopravních modelů. V tomto článku se zaměřím na své "domácí" tratě: 026 (Meziměstí - Broumov) a 033 (Náchod - Starkoč).

Historie spojení Náchodska s Prahou

Na úvod mi dovolte trochu zavzpomínat. Psal se rok 1998 nebo 1999 a přímo z Prahy jste se mohli svézt rychlíkem přes Hradec Králové, Týniště nad Orlicí, Náchod a Meziměstí až do polské Wrocławi. Ještě si pamatuji, že z Náchoda směr Polsko odjížděl kolem 10:30, ale to je tak vše. Po několika grafikonech byl degradován na rychlík končící v Meziměstí, avšak objevily se přímé vozy od spojů jedoucích z Prahy přes Hradec Králové do Letohradu, které se odpojovaly v Týništi nad Orlicí.

Vlakový průvodce R Náchodský primátor, foto: radekedar Vlakový průvodce R Náchodský primátor, foto: radekedarNa krátkou chvíli (GVD 2003/2004 a 2004/2005) se na scéně objevil rychlík s názvem Náchodský primátor, spojující Meziměstí přes Starkoč a Hradec Králové s Prahou (a následně Františkovými Lázněmi). Ten byl vhodný například pro celodenní návštěvu Prahy - z Náchoda odjížděl kolem 5:45 a do Prahy dojel krátce po osmé hodině. Zpět se vracel o půl páté odpoledne, v Náchodě jste tedy byli kolem 19:15.

S příchodem GVD 2006/2007 však rychlíkům definitivně odzvonilo. Nezůstaly ani spoje do Prahy přes Týniště nad Orlicí - ty byly nahrazeny taktovými spěšnými vlaky, vedenými ze Starkoče, které končily v různých stanicích na trati 026, většinou v Náchodě nebo v Meziměstí. Až čerstvě skončený grafikon vazbu na Prahu opět posílil - každé dvě hodiny bylo zajištěno vlakové spojení z/do hlavního města minimálně do/z Náchoda, někdy ovšem i do/z Adršpachu či Meziměstí. Na těchto Os a Sp se objevovaly soupravy 810 + Btax, od září pak někdy i RegioNova.

Současnost, aneb jak je to od neděle

V éře grafikonu 2008/2009, jenž začal platit v neděli, je poprvé upřednostněno spojení severní (turisticky atraktivnější) části trati 026 s Hradcem Králové či Prahou před regionální dopravou, vedoucí osobní vlaky v celé trati. Jde především o kvalitní spojení Prahy, Hradce Králové a stanic mezi nimi s atraktivními oblastmi Náchodska, a to přímo se zaměřením na město Náchod s novorenesančním zámkem; Hronov, který je znám jako rodiště spisovatelů Josefa Čapka a Aloise Jiráska; město Merkuru - Polici nad Metují; oblast Adršpašsko-teplických skal anebo Broumov s benediktinským klášterem. Dostupnost těchto destinací je zajištěna po celý den spěšnými vlaky Starkoč - Broumov a zpět. Navazují na rychlíky Praha - Trutnov - Praha, přičemž jezdí každé dvě hodiny a všechny jsou vedeny částečně nízkopodlažními jednotkami RegioNova.

Jak jsem již ale zmínil, jsou omezeny téměř všechny osobní vlaky v relaci (Broumov -) Meziměstí - Týniště nad Orlicí. Nový model dělí trať na dvě části: osobní vlaky z Meziměstí většinou končí v Novém Městě nad Metují, vlaky z Týniště n.Orl. svoji jízdu ukončují v Náchodě, Hronově nebo Polici nad Metují (v minulém GVD vlaky jezdily v celé trase trati). Zlepšení spojení mezi městy Náchod a Nové Město nad Metují však poskytuje překryv těchto dvou relací. Vlakem se zde budete moci svézt každou hodinu, a to i o víkendu.

Na tratích 026 a 033 se setkáme s těmito vlaky:

  • Sp Starkoč - Broumov:
    • páteřní vlaky vedené každé 2 hodiny jednotkou RegioNova, tvoří přípoje na rychlíky do Prahy
    • z Náchoda odjíždějí na Starkoč vždy v L:03 a na Broumov v L:01 (L - lichá hodina)
  • Os Náchod - Starkoč
    • z Náchoda vyjíždějí v S:03 (S - sudá hodina), ve Starkoči tvoří přípoje na Os do Jaroměře
    • vedeny jednotkou RegioNova
  • Os Týniště nad Orlicí - Náchod/Hronov a Os Meziměstí - Nové Město nad Metují
    • ve dvouhodinovém taktu, souprava 854 + Btn
  • Os Meziměstí - Broumov
    • každé 2 hodiny, na své trati doplňují Sp Broumov - Starkoč
    • motorový vůz 810
  • "posilové" Os Náchod - Meziměstí a Nové Město nad Metují - Hronov
    • jedou v nejvíce exponovaných časech, mot. vůz 810

Graficky zpracovaný taktový JŘ pro Královéhradecký kraj (autor: Zdeněk Michl)

Klady a zápory

Na první pohled by se mohlo zdát, že nejvíce na nový GVD doplatí cestující, kteří potřebují využít celou trasu z Meziměstí do Týniště n/Orl. Zde se ale není třeba vůbec obávat, stačí využít z Meziměstí spěšný vlak směr Starkoč (vyjíždí jen o 10 minut dříve než původní osobní vlaky) a v Náchodě přestoupit na Os do Týniště nad Orlicí. Naprosto totožná situace je i při cestě zpět.

Bohužel nový model bude "proti srsti" cestujícím z menších zastávek, kde nové spěšné vlaky (pro dosažení co nejkratší jízdní doby) zastavovat nebudou. Hned ale dodávám, že již nebude probíhat střídání zastavování mezi zastávkami Náchod zastávka a Náchod-Malé Poříčí, neboť jízdní doby byly mírně "navatovány".

Co ale ovlivní naprostou většinu frekvence cestujících, je právě "základní kámen" nového modelu. Na trase (Praha -) Hradec Králové - Náchod - Broumov bude rychlé spojení nabídnuto každé dvě hodiny, navíc bude možno v Teplicích nad Metují přestoupit na osobní vlak přes Adršpach do Trutnova. V minulosti tomu tak nebylo vždy; některé vlaky ze Starkoče končily již v Náchodě, Hronově či Polici nad Metují, takže dostat se od pražského rychlíku do Broumova znamenalo počkat někde na osobní vlak anebo jet autobusem.

To, jestli nový (nebo spíše razantně upravený) model přinese víc kladů nebo záporů, zjistíme již brzy z praxe. Za sebe bych si přál, aby těch kladů bylo více.

Zdroje: Historie osobní dopravy na Náchodsku; JŘ 2004, 2005, 2009; autorský text


RaPa Poslat mail autorovi | 16.12.2008 (7:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Jízdní řád

Další z regionu ČR Královéhradecký


  1 2 3      Zpráv na stránku:   
21.12.2008 (14:25)  
Sharky33 : to já se s vámi nepřu, já to pamatuji v době, kdy 751 vozila pražská bobina, personálně panťákářská skupina, která pak dva dny jezdila na "hradecku" a podobně se vlakem 750 vracela od "hradeckých panťáků" vracela jiná četa. Po určitou dobu byl vlak odkloněn přes Ústí nad Orlicí.
19.12.2008 (9:07)  
Co se týče dalšího rozvoje, myslím si, že trať 026 by mohla do budoucna mít potenciál vozit velkou část cestujících ze současné páteřní autobusové linky Broumov-Náchod (jízdní doba je srovnatelná, a aspoň by v některých exponovaných časech nemusely jet tři autobusy najednou, ale možná by stačil jeden). I v současné podobě je ale trať pohodlným a rychlým doplňkem busů v IDS, což by mohlo přinést nové cestující jak do vlaků tak do busů.

Pěkné jsou také autobusové přípoje od trati 026 do okolních vesnic a měst - zajímavé jsou Stárkov a Žďárky z Hronova a Heřmánkovice z Olivětína. A trocha reklamy :-) - jízdní řád IREDO (bus+vlak) se dá koupit taky v Praze a to ve stánku na Masarykově nádraží. Tož tak ...
17.12.2008 (23:07)  
M.Z.- co já jsem ten rychlík vozil, tak se dělil v Týništi n. O. a večer se tam zase spojoval.
17.12.2008 (18:37)  
Hradec : ano, ale jako osobní vlak, HK brejlovec jezdil jen do Hanušovic, dále to vezla SU bardotka. Jako "krychlík" do Jeseníku i s objížděním v Hanušovicích jezdil vlak až mnohem později.
dopisovatel nebo člen ŽP Railfort  mail  
17.12.2008 (14:58)  
vojtik: Při sunutí je třeba pokyn stále opakovat. Je to z důvodu nutnosti neustálé kontroly spojení. Strojvedoucí musí vědět, že nepřišel o "oči".
registrovaný uživatel Honza  mail  
17.12.2008 (12:37)  
Akorát, ten letošní jízdní řád je dost ošklivý, ani tam není žádný obrázek a všechno je modré, jako kdyby snad nebylo jiné barvy
registrovaný uživatel Kakov 
17.12.2008 (12:13)  
Jirka Panther: mate pravdu, me take zruseni rahhi berounky rozladilo, hrozne me to omezilo v cestach na vychod, nevim nevim, jestli je to pro CD nejake plus, pac jak pisete, v Praze vse ujede a aby jel rychlik jen pul hodky pred jinym.....
17.12.2008 (5:22)  
Děkuji především za síťovou grafiku. Jako člověk z opačného koutu Čech jsem byl vždy líný orientovat se v tratích na severovýchodě, zvláště když to bylo takové chaotické a pro mne prakticky na jednodenní výlet nedostupné. Nyní si to mohu krásně prostudovat za pár minut bez zdlouhavého listování v knižním řádu.

Bohužel nyní byl zrušen ranní vlak z Plzně, který v Praze navážel k přípojům na východ a udělali z něj soupravový pro dělníky z Hořovicka a Berounska (jede o hodinu později a vše v Praze ujede).
16.12.2008 (22:06)  
to karosa, máš tam malou chybu, ten rychlík jezdil jen z Prahy a večer zase končil v Praze. Od Plzně byl v Praze jen přípoj. Jo a vím to úplně přesně, protože jsem onen rychlík několik let vozil.
registrovaný uživatel vojtik 
16.12.2008 (21:48)  
Při sunutí je víc možností, buď pořád opakovat "sunem, sunem, sunem..." nebo prostě houknout "jedem"a to je vše :-)
  1 2 3      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko