..: Lobbisté ve službách DB a Hartmuta Mehdorna :..

Hartmut Mehdorn, DB Berlín - Deutsche Bahn prý v různých poradenských funkcích zaměstnává přes tucet německých expolitiků. Vyplývá to alespoň ze závěrů redaktorů publicistického pořadu Frontal 21 vysílaného německou veřejnoprávní televizí ZDF. Mezi lobbisty se nachází i jeden bývalý spolkový ministr, nebo řada bývalých zemských ministrů dopravy. Všichni osobně najmutí předsedou představenstva DB Hartmutem Mehdornem.

Zaměstnání u DB po ukončení své aktivní politické kariéry tak našli třeba Reinhard Klimmt, exministr dopravy ve vládě kancléře Gerharda Schrödera, nebo Otto Wiesheu, bývalý bavorský ministr hospodářství, který dokonce povýšil do představenstva, či jeho kabinetní exkolega Georg von Waldenfels, který byl dříve zodpovědný za bavorské finance. Na seznamu jsou i další známá jména. Hartmut Meyer a Franz-Josef Kniola vedli resorty dopravy v Braniborsku a Severním Porýní–Vestfálsku. Bývalé vrcholné politiky pak doplňují bývalí starostové a vysoce postavení úředníci státní správy.

Za sice legální, ale vysoce nemorální tyto praktiky považují organizace bojující proti korupci. Všichni tito expolitici mají totiž stále výborné kontakty na důležitých úřadech a mohou velmi významně ovlivňovat rozhodování ve prospěch DB. „Pokud takto postupuje soukromá firma, je to v pořádku. Jakmile ale státní koncern placený z veřejných peněz z těchto prostředků platí lidi, kteří lobbují u volených zástupců a na ministerstvech, je to už velmi nestandardní“ komentoval situaci berlínský senátor odpovědný za finance Thilo Sarrazin.

Například Otto Wiesheu nebo Hartmut Meyer přidělili těsně na konci své politické kariéry DB velmi lukrativní zakázky v regionální dopravě bez výběrových řízení, přičemž čirou náhodou jen několik dní poté nastupovali u DB. Dráhy dále využívají svou pozici a své lobbisty k ovlivňování významných politických rozhodnutí. Poukazuje se třeba na velmi důrazný dopis Hartmuta Mehdorna spolkovému ministru dopravy Wolfgangu Tiefensee, v němž kritizoval mnoho bodů v návrhu zákona o částečné privatizaci drah. Během několika málo dní byl návrh změněn tak, jak si Mehdorn přál.

Samostatnou kapitolou byl potom souboj Mehdorna s Kurtem Bodewigem. Bodewig byl spolkovým ministrem dopravy ve vládě Gerharda Schrödera a velmi razantně se postavil proti návrhům představenstva DB k privatizaci drah. Thilo Sarrazin, sám v té době člen představenstva drah, vysvětlil, jak tehdy Mehdorn situaci řešil: „Tři dny poté vpochodoval Mehdorn ke kancléřovi a řekl mu doslovně: On nebo já. Schröder mu na to dokázal odpovědět jenom: Dobře Hartmute, bude to jak chceš ty.“ Ještě je potřeba doplnit, že Bodewig na ministerstvu dlouho nevydržel a privatizace DB dnes probíhá přesně podle tehdejších plánů.

zdroj: ZDF (Frontal 21)


ANKU | 1.10.2007 (7:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Dopravci

Další z regionu Německo


registrovaný uživatel Semík  mail  
01.10.2007 (12:24)  
To je snad v pořádku najmout lidi s kontakty, aby do firmy dohazovali kšefty. Kromě toho s daní to platí všichni.
registrovaný uživatel pekař 
01.10.2007 (11:26)  
To by mě zajímalo , co si mám představit pod pojmem povaleč ...
01.10.2007 (9:23)  
Co je na tom divne? Statne zeleznice v prachnivejucej Europe su stale super biznis pre urcitu tlupu povalacov.

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko