..: Železniční tunely na území Česka :..

Ilustrační obrázekJe tomu dávno, co železniční tunely vznikaly s minimální mechanizací, kdy lidé neznali razící štíty a podobné vymoženosti. V dnešní době bychom se bez nich při stavbě tunelů jen těžko obešli. Postupem času se metody a postupy ražby tunelů vyvíjely a zdokonalovaly, čímž se čas potřebný na jejich stavbu výrazně zkrátil. Některé z nejstarších tunelů přitom dodnes slouží, jiné však již byly zasypány, sneseny nebo nahrazeny otevřeným zářezem. Současné tunely jsou moderní stavby, které jen málo připomínají kamenné vjezdové portály s ozdobnou architekturou, běžné u tunelů z 19. století.

Trocha historie

Tunely Nelahozeves Blansko Lupěné Tatenice

Tunely jsou stavby, které nás provázejí právě po dvě staletí. V současné době je jich v železniční síti ČR provozováno a spravováno 154. Dvoukolejných tunelů je u nás třicet šest, avšak stavebně dvoukolejných je dalších 31, byť je v nich provozována kolej jen jedna. Zbývajících 87 tunelů je potom od svého vzniku jednokolejných.

Mezi nejstarší tunely na našem území patřil tunel Choceňský, Třebovický a Tatenický. Všechny pocházejí z roku 1845 a ležely na trati mezi Olomoucí a Prahou. Dnes je však již nenajdeme, proto lze říci, že současné tunely byly raženy nebo vystavěny po roce 1848.

  • Tunel Choceňský (úsek Brandýs nad Orlicí – Choceň) se nacházel na východním zhlaví stejnojmenné železniční stanice v Pardubickém kraji a měřil 255,9 metrů. V 50. letech minulého století však byl při rekonstrukci tamní tratě snesen a nahrazen zářezem.
  • O kousek dál na východ se nacházel tunel Třebovický (úsek Třebovice v Čechách – Rudoltice v Č.), s délkou 512,5 metrů. V roce 2005 však dosloužil a byl zasypán, ale jeho historie tím nekončí. V témže roce byly jeho útroby protknuty tunelem novým, určeným pro dvoukolejný provoz na páteřní koridorové trati mezi Olomoucí a Českou Třebovou.
  • Tunel Tatenický jsme do roku 2004 mohli nalézt na trati v údolí Moravské Sázavy v úseku mezi Krasíkovem a Zábřehem na Moravě. Jeho délka činila 145,8 metrů a nacházel se mezi původní zastávkou Tatenice, umístěnou přímo v obci, a stanicí Krasíkov. Podobně jako tunel Třebovický byl zrušen a na přeložce trati koridoru byl vybudován nový.
Praha hlavní nádraží Třebovice v Č. Luka pod Medníkem

Tunelová "NEJ" a současnost

Nejmladším provozním tunelem je tunel Hněvkovský II s délkou 463 metrů, nacházející se v úseku nové koridorové tratě mezi zastávkami Hoštejn a Lupěné. První vlaky v něm projely v roce 2006. Toto prvenství však již brzy převezmou tunely pražského Nového spojení.

Za zmínku stojí také tunel donedávna nejdelší. Našli bychom jej na Šumavě pod vrchem Špičák. Špičácký tunel leží na trati č. 183 Plzeň – Železná Ruda mezi zastávkou Hojsova Stráž-Brčálník a stanicí Špičák. Byl projektován pro dvě koleje, položena byla však jen jedna. Délka činí úctyhodných 1747,2 metrů. O „délkové“ prvenství ho však připravil nově vybudovaný jednokolejný tunel Březenský na trati 120, mezi stanicí Březno u Chomutova a zastávkou Droužkovice. Se svou délkou 1758 metrů je o 11 metrů delší než tunel pod Špičákem. Stavbu březenského tunelu přitom provázely obrovské problémy s nestabilním podložím.

Nejdelší dvoukolejný tunel v ČR se nachází v Praze. Jmenuje se Vinohradský I (1145,5 metrů) a spojuje jižní zhlaví pražského hlavního nádraží s výhybnou Praha-Vyšehrad (žst. Praha-Vyšehrad se nevyužívá), resp. se žst. Praha Smíchov. Nejinak to bude s prvenstvím i v tomto případě, opět jej ztratí po dokončení tunelů Nového spojení pod pražským vrchem Vítkov.

Nové dvoukolejné tunely Vítkovský I o délce 1316 metrů a Vítkovský II s délkou 1364 m budou spojovat severní zhlaví žst. Praha-hlavní nádraží s žst. Praha-Libeň. Výrazně přispějí ke zrychlení dopravy, jelikož budou vlaky do těchto nových tunelů převedeny ze současné nevyhovující jednokolejné tratě. Krom toho umožní i další rozvoj městské a příměstské železniční dopravy, pro který nyní scházejí v centru města dopravní kapacity.

Mezi zajímavosti lze zařadit tunel s názvem Polubenský. Ten najdeme v Libereckém kraji nedaleko Harrachova, na trati č. 036 Tanvald – Harrachov mezi žst. Kořenov a Kořenov zastávka. Od roku 1902 kdy byl uveden do provozu, je s délkou 940 metrů uváděn jako tunel s nejvyšším sklonem, který zde dosahuje až 53 promile.

Nejkratší tunel s délkou pouhých 23 metrů se nachází na trati č. 090 Děčín - Praha. Tunel Nelahozeveský I byl projektován pro dvě koleje a tak je i využíván. Je prvním ze tří nelahozeveských tunelů mezi žst. Kralupy nad Vltavou a Nelahozeves.

Vrané nad Vltavou Kořenov Děčín Nelahozeves Mlčechvosty

Autoři fotografií: AK, Angel, Dejv.J, JTB, Jakuza, Martin Hanzal, Railman, Žíža

Zdroje: České dráhy, Internetové zdroje


Vítek_V | 20.8.2007 (8:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Stavby a projekty

Další z regionu Česká republika (celá)


  1 2 3 4      Zpráv na stránku:   
20.08.2007 (23:29)  
to Venca: Por vetsinu lidi slouzi vlak k doprave z mista A do mista B. Jde jim tedy spise o cenu a rychlost spojeni. A s tou rychlosti ty tunely pomoci mohou. Pokud se nekdo chce kochat krajinou, doporucuji kolo, na vylety a kochani se je to idealni dopravni prostredek:)))
20.08.2007 (22:38)  
Nechci žádný tunely je to hnus,není vidět ven,hluk jak prase a ješte mi zalíhaj uši.
171 je krásná to bych tam musel přestat jezdit kdyby místo okolo vody jel v tunelu,no na druhou stranu tam fakt v tunelu jezdit nebudu,páč se ho nedožiju,tak aspoň že tak.
Mám rád tratě bez tunelů.
20.08.2007 (21:12)  
to Azetdak: Myslim, ze o to co vypada lepe zas tak moc nejde. Je to hlavne dost subjektivni. Otazkou jsou naklady na stavbu, zivotnost a naklady na udrzbu.
20.08.2007 (20:49)  
Současné tunely jsou moderní stavby... atd. Je velká škoda, že už dneska ty ozdobné portály nikdo stavět neumí a tím pádem nechce. Když si vyfotíte portál některého z těch starých tunelů, potom některého nového a dáte ty obrázky vedle sebe... No nevím jak kdo, ale mě se to staré provedení líbí víc. A také si myslím, že vydrží mnohem déle bez údržby. Vezměte si třeba trať 171. první kolej se stavěla v 70 letech 19 století a používala se klasická technologie (klenuté kamenné propustky), druhá později s využitím železobetonu. Rozdíl ve stavu je velice markatní: Kámen drží, železobeton je před rozpadem.
20.08.2007 (22:17)  


O tom se da vest dalekosahla diskuze, ale mas vcelku pravdu. Na druhou stranu zase, kdyby to tak opravdu bylo, tak by nebylo tohle http://www.zelpage.cz/zpravy/4942

Jedna se o vyluku, kdy se prave opravovaly, rekonstruovaly ty zminovane propustky a v Radotine podchod pod trati, ktery je (byl) presne takovy jako jsi to popsal - klenuty kamenny. Ale uz dosluhoval.
editor nebo admin ŽP RaPa  mail  
20.08.2007 (19:32)  
Ad tunel NÁ - ČSkalice: Psal jsem e-mail vedoucímu odboru dopravy MěÚ Náchod, a on mi sdělil, že tato stavba "je ve strategickém plánu KHK uvedena jako druhá v pořadí mezi investicemi do železniční infrastruktury"...
20.08.2007 (18:19)  
to IDeesak: No bojim se, ze by to dopadlo tak, ze vlaky by byly nevyuzite a na silnice pres sedlo by cmoudily kamiony jako dosud. Jedinou sanci by pak bylo zavedeni myta na prejezd pres sedlo.
dopisovatel nebo člen ŽP mRKEF  mail  
20.08.2007 (17:39)  
tunel Praha Beroun zadím u nás vidím jako utopii - víme jak to tu chodí :)
20.08.2007 (18:28)  


No, musím asi souhlasit. Do roku 2016, kdy se tam má jezdit (podle ČD) je vcelku málo. No, ale uvidime. Pak to ale bude stat za ..., kdyz bude v udoli Berounky k videni jen esusy + pantaky a maximalne nejaky zatoulany naklad, pokud vše pojede tunelem.

Podle te vizualizace na webu ČD http://www.cd.cz/index.php?action=article&id=42793
to vypadá, jakoby to mělo ústit někde v Malé Chuchli u mostu Int. Jestli to tam znáš, tak se budeš divit stejně asi jako já, kam to tam chtěj nacpat.
dopisovatel nebo člen ŽP mRKEF  mail  
20.08.2007 (17:36)  
tak tak: navíc ve švajcarech to někdy je jediná možnost - Albula pass nebo Fluela pass jsou v zimě zavřené a auta musí prostě tunelem (albulou 6km nebo vereinou 20km) - viz jen příklad z Graubundenu. Plus k tomu tedy má i tvrdší zima proti čr - ale myslím, že za pořádné zimy maj tiráci co dělat i u nás v horách
20.08.2007 (18:29)  


kdyby jen v horach :-D
20.08.2007 (17:13)  
Deadeye - nač kopat dva tunely? Vezmeme-li si za vzor Švýcary, vystačíme si s jedním - železničním. Gumáci budou muset využívat koleje nebo objíždět. Stát to vyjde levněji, železnice na tom taky vydělá, ekoteroristi nebudou moc remcat, neboť klesnou zplodiny a většina dopravy bude zakrtkovaná pod zemí.
20.08.2007 (16:51)  
to bazo: Pochybuji:) Po Cervenohorksym sedlem zatim nestoji ani silnicni tunel, ktery je potreba jak sul a mluvi se o nem co ja pamatuju snad dvacet let.

Blokuji ho jak jinak i ekoteroristi, ehm prominte, ekologicti aktiviste. Asi jim je milejsi, ze kamiony supi pres sedlo a zamoruji okoli zplodinami. Zeleznicni by byl jeste ekologictejsi, tudiz pocitam, ze proti nemu budou protestovat jeste vice:)))) Obcas apson mam ten pocit, ze nejde o ekologii, ale vytvareni probelmu.
  1 2 3 4      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko