..: Zastavení osobní dopravy na trati z Opavy do Jakartovic :..

809.398-1, Opava východ, foto: Payus Opava — Opava byla hlavním městem rakouského Slezska (po prohrané válce v r. 1742, kdy byla větší část Slezska postoupena Prusku). Až do vzniku země Moravskoslezské v roce 1928 byla sídlem zemských úřadů. Na přelomu 19. a 20. století se Opava stala významným železničním uzlem, byť jen lokálního významu. Trať z Ostravy do Opavy byla stavěna jako odbočná dráha společnosti Severní dráha císaře Ferdinanda a byla oficiálně dána do provozu 17. prosince 1855. V roce 1892 přibyla trať do Horního Benešova. V roce 1895 došlo k propojení nádraží Opava východ a Opava západ – tam od roku 1872 končily vlaky z Krnova a Olomouce. Od roku 1895 byla zahájena doprava mezi Opavou západ a Kravařemi ve Slezsku, v roce 1913 byla trať prodloužena až do Hlučína a v závěru roku 1933 začaly vlaky z Hlučína zajíždět na nádraží Opava východ. V roce 1905 ještě přibyla trať do Hradce nad Moravicí. V současné době se začíná psát další kapitola – místo budování se bude možná rušit. Ve čtvrtek 13. února 2014 proběhlo jednání náměstka hejtmana Moravskoslezského kraje pro dopravu a životní prostředí Daniela Havlíka se starosty obcí ležících okolo železniční tratě 314 spojující Opavu s Jakartovicemi. Výsledkem tohoto jednání je pro některé poměrně smutná zpráva: pravidelné osobní vlaky se s největší pravděpodobností po 122 letech na tuto trať 6. dubna 2014 vydají naposledy.

Historie

Svobodné Heřmanice, foto: karloslt Osobní vlaky poprvé z Opavy do tehdejší konečné stanice Horní Benešov vyjely 29. června 1892. Do Horního Benešova zajížděly vlaky Severní dráhy císaře Ferdinanda, později Rakouských státních drah a poté Československých státních drah necelých 78 let. Šestý duben roku 1970 znamenal pro původně 30kilometrovou dráhu pětikilometrové zkrácení. Důlní činnost v okolí Horního Benešova způsobila pokles podloží pod tratí a koncový úsek trati ze Svobodných Heřmanic byl proto uzavřen. V závěru 80. let minulého století bylo na trati provozováno 10 párů spojů denně včetně nočních a brzkých ranních spojů. Ty tam jsou doby, kdy ranní spoje svážely dělníky, kteří mířili za prací do Vítkovických železáren nebo do Nové huti Klementa Gottwalda – dříve 300 až 400 cestujících denně (v jednom směru) byl na této lokální trati standard.

S příchodem jízdního řádu 2005/2006 čekalo trať zkracování znovu. Čtyři kilometry dlouhý úsek z Jakartovic do Svobodných Heřmanic sice nebyl zrušen, tak jako úsek do Horního Benešova, byla zde ale zastavena osobní doprava a trať slouží jen dopravě nákladní.

Současnost

Jakartovice, foto: Jindřich Březina Dnes je na trati osobní doprava objednaná Moravskoslezským krajem provozována na 21 kilometrech trati. Mezi stanicemi Opava východ a Jakartovice je v provozu 8 párů osobních vlaků v pracovní dny (v sobotu 7 a v neděli 6 párů) zařazených do integrovaného dopravního systému Moravskoslezského kraje ODIS jako linka V14.

Nákladní dopravu zajišťuje ČD Cargo až do stanice Svobodné Heřmanice. Až na současnou konečnou trati se podívá osobní vlak jen výjimečně při mimořádných jízdách, jaká se konala třeba při oslavách 120. výročí trati nebo na podzim roku 2010 v rámci tradičních jízd pořádaných ŽelPage.

Než se ale pustíte do debat ohledně zastavení osobního provozu na trati, pojďte se, zejména vy, kteří neznáte přesné reálie, blíže seznámit s některými fakty. Údaje jsou převzaty z podkladů Českého statistického úřadu – ze sčítání lidu, domů a bytů 2011.

Obec Počet obyvatel Autobusové spojení (stav 02/2014)
Otice 1311 900 240, 900 241, 900 242, 900 243, 900 245, 900 262, 905 219
Slavkov 1828 890 716, 900 246, 900 247, 900 269, 905 217
Štáblovice 606 900 241, 900 243
Uhlířov 331 900 241, 900 243
Dolní Životice 1090 890 716, 900 246, 900 247, 900 269
Litultovice 821 890 716, 900 246, 900 247, 900 248, 900 259, 900 269
Mladecko 149 890 716, 900 246, 900 259, 900 269
Jakartovice 1077 890 716, 900 246, 900 259, 900 269

Opava východ hlavní vchod, foto: JiříK. Zastávku Kylešovice najdete ještě v okresním městě – Kylešovice jsou součástí Opavy. Kousíček od zastávky je sídliště, z druhé strany před nedávnem v lokalitě vyrostla spousta rodinných domů. Kylešovice jsou obsluhovány několika linkami městské dopravy (201, 204, 206, 207, 210, 213, 215, 218, 221), výhodou vlaku může být, že vlaky z/do Hradce nad Moravicí (jezdí po stejné trati s vlaky z/do Jakartovic od odbočky Moravice) mají v Opavě přípoj na vlaky do/z Ostravy Svinova.

Zastávku Otice najdete v těsné blízkosti základní školy, severně od zastávky je lokalita vyčleněná pro individuální bytovou výstavbu. Přejít most přes Hvozdnici, za kterou je centrum obce, je záležitost krátké chvíle. Otice jsou s Opavou propojeny linkou místní dopravy č. 219 (s intervalem v pracovní dny 20 až 60 minut, o víkendech a svátcích 1 hodina).

Obec vyjížďky, obec dojížďky Vyjíždějící celkem z toho zaměstnanci z toho studenti
Otice 304 209 95
vyjíždí v rámci okresu 242 176 66
vyjíždí do jiných okresů kraje 31 16 15
vyjíždí do jiných krajů 23 9 14
vyjíždí mimo ČR 8 8 0
Obec dojížďky:
Opava 210 147 63
Ostrava 25 14 11
Hradec nad Moravicí 10 8 2

Zastávku Slavkov musíte hledat na samotném jihu obce, než dojdete k obecnímu úřadu, ujdete 1,7 km. Slavkov je s Opavou spojen linkou místní dopravy 217 (v pracovních dnech s intervalem 1 h, o víkendech a svátcích s intervalem 1 až 2 hodiny).

Obec vyjížďky, obec dojížďky Vyjíždějící celkem z toho zaměstnanci z toho studenti
Slavkov 460 331 129
vyjíždí v rámci okresu 374 284 90
vyjíždí do jiných okresů kraje 43 23 20
vyjíždí do jiných krajů 35 17 18
vyjíždí mimo ČR 8 7 1
Obec dojížďky:
Opava 322 237 85
Ostrava 29 16 13
Otice 20 16 4
Praha 12 10 2
Brno 11 1 10

Vystoupíte-li z vlaku na zastávce Štáblovice, vystoupíte téměř v lesích, obec nikde. Historicky stanice vznikla u Štáblovického mlýna, ale ten už dnes není. Než dojdete ke štáblovickému obecnímu úřadu, ujdete 3,9 km. Cestou ale projdete i obcí Uhlířov (k tamnímu obecnímu úřadu to je ze zastávky jen 1,6 km). Pokud se vydáte na opačnou stranu, po dva kilometry dlouhé cestě, dojdete do Hertic, které jsou místní částí obce Dolní Životice.

Obec vyjížďky, obec dojížďky Vyjíždějící celkem z toho zaměstnanci z toho studenti
Štáblovice 153 120 33
vyjíždí v rámci okresu 132 110 22
vyjíždí do jiných okresů kraje 10 4 6
vyjíždí do jiných krajů 10 5 5
vyjíždí mimo ČR 1 1 0
Obec dojížďky:
Opava 101 81 20
Obec vyjížďky, obec dojížďky Vyjíždějící celkem z toho zaměstnanci z toho studenti
Uhlířov 100 69 31
vyjíždí v rámci okresu 84 59 25
vyjíždí do jiných okresů kraje 9 3 6
vyjíždí do jiných krajů 6 6 0
vyjíždí mimo ČR 1 1 0
Obec dojížďky:
Opava 58 38 20
Otice 12 9 3

Zastávku Dolní Životice najdete na západním konci vesnice. K obecnímu úřadu to je asi 900 metrů. Při pohledu na mapu se přímo nabízí posunout zastávku více do centra obce – ke křížení trati s ulicí Štáblovskou. Pak by to bylo k obecnímu úřadu jen asi 240 m.

Obec vyjížďky, obec dojížďky Vyjíždějící celkem z toho zaměstnanci z toho studenti
Dolní Životice 186 121 65
vyjíždí v rámci okresu 161 111 50
vyjíždí do jiných okresů kraje 17 7 10
vyjíždí do jiných krajů 6 1 5
vyjíždí mimo ČR 2 2 0
Obec dojížďky:
Opava 115 89 26
Slavkov 26 3 23
Ostrava 10 5 5
Vlakové a autobusové zastávky v Kylešovicích (mapový podklad Mapy.cz), foto: Radek Papež Vlakové a autobusové zastávky ve Slavkově a v Oticích (mapový podklad Mapy.cz), foto: Radek Papež Vlakové a autobusové zastávky ve Štáblovicích (mapový podklad Mapy.cz), foto: Radek Papež Vlakové a autobusové zastávky v Dolních Životicích (mapový podklad Mapy.cz), foto: Radek Papež

Zastávka Litultovice je druhou nejvzdálenější od centra obce. Mnoha lidem se asi nechce šlapat 2,4 km večer neosvětlenou cestou z nádraží do centra obce.

Obec vyjížďky, obec dojížďky Vyjíždějící celkem z toho zaměstnanci z toho studenti
Litultovice 170 114 56
vyjíždí v rámci okresu 145 104 41
vyjíždí do jiných okresů kraje 12 5 7
vyjíždí do jiných krajů 11 4 7
vyjíždí mimo ČR 2 1 1
Obec dojížďky:
Opava 97 72 25
Slavkov 11 3 8
Hlavnice 11 7 4

V Mladecku je stanička umístěna na jihovýchodním okraji obce, v samotné blízkosti kamenolomu, který v minulosti hodně využíval železnice pro přepravu drceného kameniva. K obecnímu úřadu je to přes 600 metrů. I zde by se nabízela úvaha, zda by posun zastávky více do centra obce mohl přitáhnout několik cestujících navíc.

Obec vyjížďky, obec dojížďky Vyjíždějící celkem z toho zaměstnanci z toho studenti
Mladecko 26 19 7
vyjíždí v rámci okresu 22 17 5
vyjíždí do jiných okresů kraje 3 1 2
vyjíždí do jiných krajů 1 1 0
Obec dojížďky:
Opava 17 12 5

Jakartovice trať protíná v jejich východní části. Do centra obce to je přes 650 m. V roce 1974 se Jakartovice staly „střediskovou obcí“ a jejich součástí se staly Bohdanovice, Deštné a Hořejší Kunčice. Z jakartovického nádražíčka to je: k bohdanovickému kostelu 7,7 km, do středu místní části Deštné asi 3 km a k obchodu v Hořejších Kunčicích ujdete asi 7 km.

Obec vyjížďky, obec dojížďky Vyjíždějící celkem z toho zaměstnanci z toho studenti
Jakartovice 159 108 51
vyjíždí v rámci okresu 124 84 40
vyjíždí do jiných okresů kraje 18 13 5
vyjíždí do jiných krajů 11 5 6
vyjíždí mimo ČR 6 6 0
Obec dojížďky:
Opava 78 54 24
Mladecko 14 0 14

Aby byl náš přehled úplný, přidejme ještě mapu Svobodných Heřmanic. Komu z vás by se chtělo pravidelně chodit 2,4 km na nádraží, když autobus v obci zastaví na několika místech?

Vlakové a autobusové zastávky v Litultovicích (mapový podklad Mapy.cz), foto: Radek Papež Vlakové a autobusové zastávky v Mladecku (mapový podklad Mapy.cz), foto: Radek Papež Vlakové a autobusové zastávky v Jakartovicích (mapový podklad Mapy.cz), foto: Radek Papež Vlakové a autobusové zastávky ve Svobodných Heřmanicích (mapový podklad Mapy.cz), foto: Radek Papež

Budoucnost

Opava, Východní nádraží, autobus TQM na lince 264, foto: ŠJů Důvod, kterým zástupci Moravskoslezského kraje odůvodňují zastavení osobní dopravy, je stejný jako u mnoha jiných tratí, které v nedávné době potkal stejný osud - nevytíženost spojů a velká finanční náročnost.

Autobusy, které mají vlaky nahradit, zvládnou cestu z Jakartovic do Opavy zhruba za 35 minut. Jízdní doba vlaků na této trase je srovnatelná - 34 minut. Někteří tvrdí, že s výjimkou Litultovic jsou stanice a zastávky na trati umístěny přímo uprostřed obcí, případně v jejich těsné blízkosti. Zda je tvrzení pravdivé, si můžete ověřit na přiložených mapách. Ti, kteří mají tramvajovou zastávku za rohem, by si jistě brzy rozmysleli, zda by chtěli chodit na vzdálenější vlakovou zastávku, nebo jen kousek na tramvaj (na vesnici na autobus).

Konečné rozhodnutí o osudu trati bude ještě záviset na krajském zastupitelstvu, to ale s největší pravděpodobností rozhodne o zastavení osobní dopravy. Dle vyjádření Havlíka je dost možné, že se zastavení provozu odloží do červnové změny jízdního řádu, osobně se ale přiklání k 7. dubnu.

Nákladní doprava bude prozatím zachována v dnešním rozsahu, padl ale návrh na vybudování cyklostezky na tělese trati. Tento návrh by samozřejmě znamenal úplné zrušení trati. Tyto úvahy jsou ale dle Havlíka prozatím předběžné, protože ve hře je více variant, tou nejpříznivější pro trať je zavedení turistických víkendových vlaků.

Zdroje: Český rozhlas, Opavský deník, Koordinátor ODIS, Český statistický úřad, Wikimedia Commons


M 152.0 Poslat mail autorovi , RaPa Poslat mail autorovi , Vlad Poslat mail autorovi | 23.2.2014 (8:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Jízdní řád

Další z regionu ČR Moravskoslezský


  1 ... 3 4 5 6 7 ... 18      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel Lampik 
01.03.2014 (9:30)  
Karel Kovářík: RÚ je rehabilitační ústav, který se nachází v areálu bývalého zámku naproti kostela.
registrovaný uživatel Kakov 
01.03.2014 (9:16)  
lampik:
co je RÚ?
registrovaný uživatel M 
01.03.2014 (6:30)  
pekar - dobre tedy - muzes PROSIM napsat, kolik je podle tebe TYPICKA obsazenost JEDNOHO vlaku na TETO trati?
registrovaný uživatel Kuba 
28.02.2014 (23:49)  
Chuchelnou nechte na pokoji. Tam jezdí lidí dost, jak přes týden (škola, práce, úřady, doktoři), tak i o víkendech, protože prajzi musí neustále někde jezdit. Dokonce ve večerních hodinách jezdí na Chuchelnou víc lidí, než s Kravař dál do Hlučína.
registrovaný uživatel pekař 
28.02.2014 (23:45)  
M: prostě ti to nevyšlo
registrovaný uživatel Lampik 
28.02.2014 (21:08)  
A myslím si, že tohle zrušení osobní dopravy už bude (i navzdory nákladní dopravy) jistým koncem trati jako takové. Už jednou v době škrtů (kdy se měly rušit spoje do Chuchelné, Osoblahy a jinde) se objevila informace o tom, že proběhlo "šetření" o tom, zda je dobré ještě "provozovat" úsek z Jakartovic do Svobodných Heřmanic. Ten požadavek byl formulován ve smylu, zda je ještě potřeba ten úsek tratě mít. Nákladní doprava je v tomhle období docela hojná - oproti např. předloňským prázdninám. Víme, že ta nákladní doprava jednou jezdí jak čílená, jindy jsou třeba i měsíční proluky. Bojím se toho, že pokud nějakou chvilku Mn do Svobodných nezajede, už se zase někdo ozve a vznese návrh na celkové zrušení, ikdyž by třeba za měsíc měl vlak zase vyjet... A pak se mi také líbil komentář mého kamaráda. Jakmile jsem mu řekl, že se má osobní doprava zastavit a trať i možnázrušit, tak mi řekl: "A proč? Vždyť nedávno dělala SŽDC opravu těch přejezdů. Ani se nedivím té SŽDC, že nechce takové lokálky opravovat." A je to pravda. Nejprve všem vadilo, že tam jsou takové a makové nebezpečné přejezdy. Ano, SŽDC spraví a my poté za rok zrušíme. A taky vyčistíme štěrkové lože u Štáblovic a poté trať zrušíme... No skvělé...
registrovaný uživatel Lampik 
28.02.2014 (20:58)  
Nechápu, co tady mluvíte o Chuchelné? Ta se drží celkem obstojně. Spoje do školy jsou narvané k prasknutí - obzvláště ve Štěpánkovicích nastupuje mnoho studentů a také lidí, co jedou do práce. Poslední večerní spoje jsou ve večerních hodinách plné, protože lidé jezdí z Kravař a z Opavy domů. Navíc nezapomeňme, že to Chuchelné se jezdí do RÚ - mnoho lidí cestuje na návštěvu ke svým blízkým a rodinám. Nevím, co je zde nutné řešit ohledně Chuchelné.
registrovaný uživatel happy 
28.02.2014 (17:54)  
Sice mě to mrzí, ale tento krok dokáži pochopit. Kolem Opavy je poměrně hustá železniční síť. A holt ne všechno se podaří udržet. Je lepší posílit železnici tam, kde má nějaký přínos a přidanou hodnotu a tam jí udržet. Pokud má být trať určena pro denní dojížďku, tak jednak musí mít alespoň trochu dobré umístění zastávek a musí na ní být ve špičce minimálně hodinový interval. Bez toho to prostě nemá cenu. Je potřeba dodat, že se kraj v případě relací do Hlučína, Chuchelné, Hradce, Krnova a Ovy velmi snaží a z celorepublikového hlediska je to zajisté nadstandard, i když jak jsem zmínil spíše nutnost pro nějaké smysluplné využití. Celkem se divím, že se drží Chuchelná....
28.02.2014 (17:43)  
Tak asi přijdeme o spojení do skvělé rekreační oblasti kousek za Ostravou, jezdíme tam celkem pravidelně o víkendech. Mohli alespoň uvažovat o víkendových spojích. Jiná forma dopravy je nepřijatelná a nekomfortní. K získání cestujících stačilo zkrátit přípojné časy z Ostravy a upravit cenovou politiku. Při dalším rušení už bude konečná v Opavě, a pak už vlakem nedojedeme nikam.
registrovaný uživatel M 
28.02.2014 (17:09)  
Na te argumentaci mi neprijde zvlastniho vubec nic. Jedine zvlastni mi prijde, ze na to prisli tak nejak "nahle" v dubnu...
  1 ... 3 4 5 6 7 ... 18      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko