..: Vyzkoušeli jsme CityElefant na dálkové trase :..

R 1540 Olše, Ostrava-Kunčice, 10.5. 2009, foto: Adam SvěchovskýPříjemné, i trochu kontroverzní překvapení připravily cestujícím České dráhy o předminulém víkendu - na posilový rychlík 1540/1541 Olše poprvé místo klasické zánovní soupravy nasadily dvojici moderních regionálních elektrických jednotek CityElefant. Podle sdělení tiskového oddělení ČD šlo o zkoušku, jak na tato vozidla budou reagovat cestující. Ohlasy byly zjevně kladné, protože uplynulou neděli si Olše jízdu v tomto nestandardním řazení zopakovala. Zatímco první živý test dálkové mise elefantů jsem ponechali téměř bez povšimnutí, četné komentáře v diskusích, ať už kritické či nadšené, nás přeci jenom přiměly k redakčnímu testu - Josef Petrák na vlastí oči, uši a "zadek" absolvoval větší část trasy nedělního posilového spoje a cestou sbíral dojmy: Patří tedy sloni do dálkové dopravy nebo ne?

R 1540 Olše (nástup cestujících), Olomouc hl.n., 10.5. 2009, foto: Josef PetrákStaniční rozhlas hlásí příjezd posilového rychlíku 1540 ve směru Praha a na III. nástupišti cestující přešlapují nedočkavostí. Nevím, kolik z nich tuší, že dnes cestu z hanácké metropole do hlavního města absolvují soupravu složenou právě z jednotek 471.048 a 471.045 CityElefant, ale staniční rozhlas o nedodrženém řazení a neposkytování rozšířené přepravy zavazadel zarytě mlčí. Nemít znalosti nabyté v Praze, asi by mi dalo chvíli práci odhalit, že vůz s oddíly první třídy se nenachází na konci, ale ve středu soupravy, jak prozrazují vztyčené pantografy hnacích dílů obou spřažených jednotek.

Nevím, co mám od CityElefantu na dálkové trase očekávat… Nedočkavě obsazují jedno z míst v patře 471.045. Rozjezd — při srovnání "ešusu" a "banánu s osmi kopřiváky" velmi efektní. Palubní informační systém hlásí "příští stanice: Zábřeh na Moravě" a souprava zrychluje na cestovní rychlost 140 km/h. První výměny ve Štěpánově prozrazují, že mimo rovné úseky to bude trochu houpat a skákat, ale v porovnání se zánovním A150 je to nic. Zběžně nahlížím do druhé třídy, která začíná být slušně zaplněná - nejvíc místa zabírají kufry, které se nedaří cestujícím nijak efektivně uložit. První třída naopak má kapacitní rezervy, i když mimořádné řazení spoje přineslo snížení míst v první třídě o 8 míst a naopak celkově zvýšilo kapacitu soupravy o 130 míst.

471.048 a 471.045, Bohumín, 10.5. 2009, foto: Strnda R 1540 Olše (odjezdová tabule), Olomouc hl.n., 10.5. 2009, foto: Josef Petrák R 1540 Olše, Zábřeh na Moravě, 10.5. 2009, foto: Josef Petrák Souprava na R 1540/1541 Olše, Bohumín, foto: Samir Lepara

R 1540 Olše, cestující v druhé třídě, 10.5. 2009, foto: Josef PetrákZa Zábřehem je v mezipatře mého vozu již plno, jen s podivem se čtyřem cestujícím podařilo do uličky naskládat taky svá zavazadla. Non-stop jízda do Pardubic začíná. Souprava akceleruje velmi svižně, průjezd tunelovým úsekem Lupěné - Krasíkov je hodně zajímavý, zvlášť, máte-li místo v horním patří a můžete se rozhlížet po okolí. Českou Třebovou projíždíme decentně, po II. koleji od staniční budovy, na zhlaví opět zrychlujeme, co to dá. Už netrpělivě vyhlížím Bezpráví. "Jestli bude jízda klidná zde, pak už nemůže být nic horšího," říkám si v duchu. A byla. Před Chocní opět typický dynamický rozjezd na plnou rychlost a za nějakých dvacet minut už s náskokem přijíždíme do Pardubic. Protijedoucí pendolino SC 19 tak přesné nebylo, tak se virtuálně zdravíme s kolegou Georgem na zhlaví. Příští zastávka: Praha-Libeň. Od bývalé odb. Blatov je jízda méně plynulá - zastavujeme na Blatově, Běchovicích, Odb. Kyje, před Libní, v Libni, vjezdu na Nové spojení, tunelu pod Vítkovem, ale i tak přijíždíme na hlavní nádraží v Praze o 14 minut dříve, než udává jízdní řád.

R 1540 Olše, cestující v první třídě, 10.5. 2009, foto: Josef PetrákMoje záda a pozadí říkají, že minimálně první třída CityElefantu je snesitelná i při cestování na delší trasy. Navíc, díky průvodčí jsem konečně objevil umístění zásuvek 230 V, nacházející se na vnitřní straně sloupku pod stolkem - jak dokazuje jeden ze snímků, ve vlaku se skutečně dalo i pohodlně pracovat. V metru se zaobírám úvahami, jestli by projekt dálkových jednotek 675 přeci jenom nenašel své uplatnění. V podstatě by stačilo do současných 471 přidat barový a zavazadlový oddíl, a zvětšit množství odkládacích prostor pro objemnější zavazadla.

Ptáte se, jestli pojedou CityElefanty i příští týden? Nevíme. Pokud by byla pravdivá domněnka, že soupravy řady 471 byly vystaveny z důvodu nedostatku vozů pro klasickou soupravu rychlíku Olše, pak se dá předpokládat jejich pravidelnější nasazení, a to poznáme již tento pátek. Plusem může být klimatizace, nebo právě i přidání více jak sta dalších míst k sezení. Záporem pak, že přes četná zavazadla se nedá skoro hnout a těžko najdete svou místenku - v soupravě nejsou vozy a sedadla číslovaná, stejně jako není instalován digitální či manuální systém značení rezervací. Podle vlakové čety se i tento týden rozdávaly anketní lístky pro cestující. Na mne nevyšlo, ale na otázku spokojenosti s takovouto soupravou nepředpokládám vážnější negativní reakce - v porovnání s historickými vozy B256 a A150 je toto 100% kvalitativní zlepšení a cestující to ocení, i když s detaily nemusí být spokojeni.

R 1540 Olše, Albrechtice u Českého Těšína, 10.5. 2009, foto: Strnda Sv 2999 a Os 3352, Bohumín, 10.5. 2009, foto: Strnda R 1540 Olše, první třída, 105. 2009, foto: Josef Petrák Souprava R 1540/1541 Olše, Bohumín, foto: Samir Lepara

Aktualizace: další fotografie - Sv 2999 Bohumín - Český Těšín; piktogramy o umístění místenkového vozu a zavazadlového oddílu.

Sv 2999, Louky nad Olší, 10.5. 2009, foto: Strnda R 1540 Olše, piktogram místenkové jednotky, foto: Miroslav Volek R 1540, piktogram úschovy během přepravy, foto: Miroslav Volek

Zdroj: České dráhy, ŽelPage; foto: autor, Adam Svěchovský, Jiří Strnisko, Samir Lepara, zirecek


Josef Petrák Poslat mail autorovi | 13.5.2009 (9:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Vozidla Reportáže

Další z regionu Česká republika (celá)


  1 ... 3 4 5 6 7 8      Zpráv na stránku:   
13.05.2009 (16:21)  
13.05.2009 (15:43)  
city.elefant: Jak byste si takové "pospojování" elefantů představoval, a na co chcete mít šestivozový patrový vlak průchozí? Kromě toho, když jedou dvojice elefantů na S1, končí obvykle zadní jednotka v Poříčanech, na S2 zase v Nymburku. Na S7, kde jezdí 471 jen o víkendu, se sice jezdí dvojmo v celé trase, ale ráno a večer jezdí jednotky sólo a během dne se to spojuje v rámci oběhu přímo u peronu v Praze. Na ostatních výkonech (S5, východní Čechy, Ostravsko) se jezdí výhradně sólo, takže na co vlastně ty trvale zdvojené Elefanty potřebujete?
registrovaný uživatel city.elefant  mail  
13.05.2009 (15:14)  
at si Elefanty klidně dávaj na dálkové trasy, ale at neomezí jejich používání na osobních vlacích kde by klesla kvalitu přepravy :( .. P.S. akorát to zdvojování Elefantů. když navíc nejsou průchozí, mi přijde nelogické, nešlo by je nějak pospojovat, tak aby celý vlak byl průchozí? .. :)
13.05.2009 (14:42)  
To Fučida a Chikateskuin: Je to jen teoretický návrh, nikdo vám nebrání ho rozvinout, nebo vylepšit. Každopádně by ale nebylo od věci o možnosti provozovat všechny rychlíky na elektrifikovaných tratích jako jednotky, jak je to ostatně u řady jiných žel. správ naprosto běžné. Vzhledem k tomu, že dvousystémoví sloni pro 160 km mají být už brzy dodáváni na slovensko,nebylo by od věci uvažovat o jejich nasazení jako dálkových rychlíků u ČD. Je jasné, že by uvnitř musely vypadat trochu jinak, než jak vypadají v provedení pro osobní dopravu, ale neschůdné to určitě není. A pokud jde o klouzání v zimě: Jeden motorový vůz na dva vleky je sice výkonově dost, ale adhezně málo. Konstruktéři žabotlamů nejspíš dobře věděli, proč dávali na dva vlečňáky dva motoráky. Myslím, že by bylo vhodné udělat totéž, t. j. dva vlečňáky a dva motoráky, i s Ešusy, rozhodně je lepší mít víc poháněných náprav s menším výkonem, než naopak.
registrovaný uživatel EC 174  mail  
13.05.2009 (14:22)  
Jízda CityElefantem hezky nahoře v pohodlí 1. třídy je mnohem příjemnější než staré A150, to mohu potvrdit. Jedinou nevýhodu vidím v tom, že jsou poměrně nízké stropy a vždy když vstanu, tak se prásknu do hlavy o polici na zavazadla. A myslím, že určitě i ve 2. třídě je v Elefantovi pohodlí větší než v klasických oddílech po osmi, takže celkový dojem je dobrý.
Aby nám příště na Olši nejela třeba Regionova :-)
registrovaný uživatel Sim 
13.05.2009 (14:09)  
TTtrain > spis by se dalo mluvit o antikoncepci ;-)
registrovaný uživatel TTtrain  mail  
13.05.2009 (13:43)  
For Pavel Z: Nejde o snahu udělat z někoho a priori "debila". Ale o nasazování souprav na oběhy, na které jsou určeny mají u ČD asi jiné představy. Pendolino místo mezi Berlinem a Vídní, jezdí Pha-Brno, patrové vozy se objevují na Plečnikovi, ešus jezdí místo rychlíku, moderní vozy se stahují z oběhu a nasazují na nesmysly typu "Bohemia train" a opravdu pohodlným 810 lze bez problémů cestovat na trasách, kde si občas myslím, že mne šálí zrak. Jestli je v tom nějaká koncepce, tak jsem ten debil já, že jsem ji nepochopil a všem dotčeným se omlouvám.
registrovaný uživatel JB 
13.05.2009 (12:59)  
Věřím, že chod jednotek 045 a 048 mohl ještě být víceméně klidný. Mohli by vyzkoušet třeba 009 a 016, to by byla reportáž!
13.05.2009 (12:39)  
Ážetďák: při vší úctě, to co popisujete není jednotka, ale souprava vozů. Jednoka má být ucelená, netrhací a spíše kratší (pokud není na rameni se zaručeným permanentním zájmem). S kapacitou se pak pacuje spřahovaní více jednotek k sobě. Vyhazování a vřazování vozů do jednotky mi přijde jako úplné popření tohoto koceptu.

Jinak článek pěkný. Provedení toho vlaku silně zavání amatérismem (nějak to zkusíme), ale jinak cestující jistě ocení kvalitativní skok - akorát si nesmí moc zvykat, pak jim bude vadit kvalitativní standard "hnojník classic".
13.05.2009 (12:28)  
Sim: Kontrola probíhá přesně tak, kdo chce, tak zkrátka uteče. Kolikrát já už takhle nadháněl lidi, jenže to jde pouze v případě, že si člověk nezvyklého pohybu mezi patry všimne.

TTtrain: Až na to, že rozdíl mezi ešusem a obyčejnou rychlíkovou soupravou je minimální, co se jízdních vlastností týče (opravdu letmé porovnání), takže bych se nesnažil za každou cenu udělat uděla z lidí na ČD debily....
  1 ... 3 4 5 6 7 8      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko