..: Vyzkoušeli jsme CityElefant na dálkové trase :..

R 1540 Olše, Ostrava-Kunčice, 10.5. 2009, foto: Adam SvěchovskýPříjemné, i trochu kontroverzní překvapení připravily cestujícím České dráhy o předminulém víkendu - na posilový rychlík 1540/1541 Olše poprvé místo klasické zánovní soupravy nasadily dvojici moderních regionálních elektrických jednotek CityElefant. Podle sdělení tiskového oddělení ČD šlo o zkoušku, jak na tato vozidla budou reagovat cestující. Ohlasy byly zjevně kladné, protože uplynulou neděli si Olše jízdu v tomto nestandardním řazení zopakovala. Zatímco první živý test dálkové mise elefantů jsem ponechali téměř bez povšimnutí, četné komentáře v diskusích, ať už kritické či nadšené, nás přeci jenom přiměly k redakčnímu testu - Josef Petrák na vlastí oči, uši a "zadek" absolvoval větší část trasy nedělního posilového spoje a cestou sbíral dojmy: Patří tedy sloni do dálkové dopravy nebo ne?

R 1540 Olše (nástup cestujících), Olomouc hl.n., 10.5. 2009, foto: Josef PetrákStaniční rozhlas hlásí příjezd posilového rychlíku 1540 ve směru Praha a na III. nástupišti cestující přešlapují nedočkavostí. Nevím, kolik z nich tuší, že dnes cestu z hanácké metropole do hlavního města absolvují soupravu složenou právě z jednotek 471.048 a 471.045 CityElefant, ale staniční rozhlas o nedodrženém řazení a neposkytování rozšířené přepravy zavazadel zarytě mlčí. Nemít znalosti nabyté v Praze, asi by mi dalo chvíli práci odhalit, že vůz s oddíly první třídy se nenachází na konci, ale ve středu soupravy, jak prozrazují vztyčené pantografy hnacích dílů obou spřažených jednotek.

Nevím, co mám od CityElefantu na dálkové trase očekávat… Nedočkavě obsazují jedno z míst v patře 471.045. Rozjezd — při srovnání "ešusu" a "banánu s osmi kopřiváky" velmi efektní. Palubní informační systém hlásí "příští stanice: Zábřeh na Moravě" a souprava zrychluje na cestovní rychlost 140 km/h. První výměny ve Štěpánově prozrazují, že mimo rovné úseky to bude trochu houpat a skákat, ale v porovnání se zánovním A150 je to nic. Zběžně nahlížím do druhé třídy, která začíná být slušně zaplněná - nejvíc místa zabírají kufry, které se nedaří cestujícím nijak efektivně uložit. První třída naopak má kapacitní rezervy, i když mimořádné řazení spoje přineslo snížení míst v první třídě o 8 míst a naopak celkově zvýšilo kapacitu soupravy o 130 míst.

471.048 a 471.045, Bohumín, 10.5. 2009, foto: Strnda R 1540 Olše (odjezdová tabule), Olomouc hl.n., 10.5. 2009, foto: Josef Petrák R 1540 Olše, Zábřeh na Moravě, 10.5. 2009, foto: Josef Petrák Souprava na R 1540/1541 Olše, Bohumín, foto: Samir Lepara

R 1540 Olše, cestující v druhé třídě, 10.5. 2009, foto: Josef PetrákZa Zábřehem je v mezipatře mého vozu již plno, jen s podivem se čtyřem cestujícím podařilo do uličky naskládat taky svá zavazadla. Non-stop jízda do Pardubic začíná. Souprava akceleruje velmi svižně, průjezd tunelovým úsekem Lupěné - Krasíkov je hodně zajímavý, zvlášť, máte-li místo v horním patří a můžete se rozhlížet po okolí. Českou Třebovou projíždíme decentně, po II. koleji od staniční budovy, na zhlaví opět zrychlujeme, co to dá. Už netrpělivě vyhlížím Bezpráví. "Jestli bude jízda klidná zde, pak už nemůže být nic horšího," říkám si v duchu. A byla. Před Chocní opět typický dynamický rozjezd na plnou rychlost a za nějakých dvacet minut už s náskokem přijíždíme do Pardubic. Protijedoucí pendolino SC 19 tak přesné nebylo, tak se virtuálně zdravíme s kolegou Georgem na zhlaví. Příští zastávka: Praha-Libeň. Od bývalé odb. Blatov je jízda méně plynulá - zastavujeme na Blatově, Běchovicích, Odb. Kyje, před Libní, v Libni, vjezdu na Nové spojení, tunelu pod Vítkovem, ale i tak přijíždíme na hlavní nádraží v Praze o 14 minut dříve, než udává jízdní řád.

R 1540 Olše, cestující v první třídě, 10.5. 2009, foto: Josef PetrákMoje záda a pozadí říkají, že minimálně první třída CityElefantu je snesitelná i při cestování na delší trasy. Navíc, díky průvodčí jsem konečně objevil umístění zásuvek 230 V, nacházející se na vnitřní straně sloupku pod stolkem - jak dokazuje jeden ze snímků, ve vlaku se skutečně dalo i pohodlně pracovat. V metru se zaobírám úvahami, jestli by projekt dálkových jednotek 675 přeci jenom nenašel své uplatnění. V podstatě by stačilo do současných 471 přidat barový a zavazadlový oddíl, a zvětšit množství odkládacích prostor pro objemnější zavazadla.

Ptáte se, jestli pojedou CityElefanty i příští týden? Nevíme. Pokud by byla pravdivá domněnka, že soupravy řady 471 byly vystaveny z důvodu nedostatku vozů pro klasickou soupravu rychlíku Olše, pak se dá předpokládat jejich pravidelnější nasazení, a to poznáme již tento pátek. Plusem může být klimatizace, nebo právě i přidání více jak sta dalších míst k sezení. Záporem pak, že přes četná zavazadla se nedá skoro hnout a těžko najdete svou místenku - v soupravě nejsou vozy a sedadla číslovaná, stejně jako není instalován digitální či manuální systém značení rezervací. Podle vlakové čety se i tento týden rozdávaly anketní lístky pro cestující. Na mne nevyšlo, ale na otázku spokojenosti s takovouto soupravou nepředpokládám vážnější negativní reakce - v porovnání s historickými vozy B256 a A150 je toto 100% kvalitativní zlepšení a cestující to ocení, i když s detaily nemusí být spokojeni.

R 1540 Olše, Albrechtice u Českého Těšína, 10.5. 2009, foto: Strnda Sv 2999 a Os 3352, Bohumín, 10.5. 2009, foto: Strnda R 1540 Olše, první třída, 105. 2009, foto: Josef Petrák Souprava R 1540/1541 Olše, Bohumín, foto: Samir Lepara

Aktualizace: další fotografie - Sv 2999 Bohumín - Český Těšín; piktogramy o umístění místenkového vozu a zavazadlového oddílu.

Sv 2999, Louky nad Olší, 10.5. 2009, foto: Strnda R 1540 Olše, piktogram místenkové jednotky, foto: Miroslav Volek R 1540, piktogram úschovy během přepravy, foto: Miroslav Volek

Zdroj: České dráhy, ŽelPage; foto: autor, Adam Svěchovský, Jiří Strnisko, Samir Lepara, zirecek


Josef Petrák Poslat mail autorovi | 13.5.2009 (9:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Vozidla Reportáže

Další z regionu Česká republika (celá)


  1 2 3 4 5 ... 8      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel M 
13.05.2009 (23:19)  
200. Cestující s platným jízdním dokladem může vzít s sebou do vozu bezplatně jako ruční zavazadlo věci snadno přenosné, které lze umístit nad a pod místem, které cestující zaujímá. Zavazadlo, které nelze mimořádně umístit nad a pod místo, které cestující zaujímá, ale nepřekročí ani jeden z rozměrů 900 x 600 x 400 mm, se také považuje za ruční zavazadlo
13.05.2009 (22:12)  
To Bpee:
Pokud mne paměť neklame, tak jízdenka je nutná jen pro obsazení sedadla, ať už ,,nadpočetným" zavazadlem, nebo cestujícím. Pokud mám X kufrů, batohů, nebo čehokoli jiného a nacpu to kamkoli mimo sedadla, tak snad není co řešit!
13.05.2009 (22:07)  
To Jonáš: Trafák potřebuje chlazení a izolaci, která snese bez problémů 25 kV na primáru. Vzhledem k možnostem prostoru je nutno použít chlazení olejem, čímž hmotnost naroste a pomocné agregáty a chladič oleje (nucené profukování) také nejsou nic malého. Na sytému 15 kV/17 Hz zase potřebuješ mnohem víc železa, problémy s chlazením a izolací jsou prakticky stejné.
registrovaný uživatel kubam 
13.05.2009 (21:42)  
Miroslav Zikmund, Josef Petrák: jo ve Zlíně...budiž jižní morava, ale já přecejen počítám Jihomoravskej kraj s druhým největším městem Brnem...
13.05.2009 (21:11)  
2Ážetďák: Rychlíkový dvousystémový slon je v porovnání s pendolinem za méně peněz méně muziky. Případně jiným pohledem pendolino i rychlíkový slon jsou vhodné na něco jiného. Slon se přímo hodí na vymetákové rychlíky typu Praha-Havl.Brod-Brno. Pendolino zase na EC/IC na koridorové tratě Praha-Plzeň-Cheb nebo Ústí-Praha-Budějovice-Horní Dvořiště, kde dost získá naklápění oproti klasikám. No...hlavně, že optimalizujeme koridory pro klopidla a pak tam jezdit nebudou:-(
13.05.2009 (20:55)  
Tož já nevim, ale ten mýtickej trafák 2MW "váha řádově 1 tuna, cena řádově 1 milion." mi přijde z říše snů .. přenášenej výkon roste obvykle o dost rychleji, než hmotnost železa a mědi, a u třikrát výkonově "většího" pro 380 se udává "Hmotnost celková: 15 210 kg". Takže bych to spíš tipoval na 6-8 tun a příslušný miliony k tomu. Leda že by tu bagovitost dělal požadavek na provoz pod 16 Hz, který u Ešálu asi nutný nebudou.
registrovaný uživatel PeNik 
13.05.2009 (20:54)  
Miroslav Zikmund: přesně tak. Revizor na nedělním R1540 byl přátomen.
13.05.2009 (20:09)  
JB : nalistují si knihu pana Kursbucha, tratě 011 a 060 – poznámka "negativní" 80...

kubam : 31. května si můžete prohlédnout jeden ešus ve Zlíně ...
registrovaný uživatel JB 
13.05.2009 (20:04)  
Hnidopišská poznámka to Twix 15:43: Zadní jednotka na S1 nekončí "obvykle v Poříčanech". Buď pokračuje do Nymburka nebo do Kolína nebo tam není. Nemám sice k disposici oběhy, ale neviděl jsem takový případ v tomto GVD.
13.05.2009 (20:04)  
TTtrain : v tom je právě ten půvab železnice.

SYN : Elefant je hnusně drahej ... A kolik by podle vás stála klasická souprava s lokomotivou s kapacitou 300 mist ?
Lokomotiva pod 100 milionů nebude, čtyři klimatizované vozy nejméně po 40 milionech a jste na 260 ... Pokud zdroje informací nelžou, jsou ešusy přece jen levnejší.

Šestivozové žabotlamy jsou především důsledkem nedostatku EM, které se odporoučely jako následek požárů nebo nehodových událostí. Tohle se dělalo i koncem 70. let když byly EM odstaveny pro poruchy a někdejší šéf ONJ vymyslel název Tokaido.
SBB o víkendech, kdy je nižší poptávka přepravy v oblasti S–Bahn Zürich, při různých akcích nasazují na zvláštní (posilové) vlaky běžně jednotky RABD450 "trojmo".

1540/1541 je obsazena personálem 1/1, tj. na každé jednotce je pracovník kontrolující jízdenky. Mimo to není organizačně neřešitelné "nakomandovat" i revizora, takže každý projde jedno patro. Zábřehu si revizoři jednotky prohodí ...
  1 2 3 4 5 ... 8      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko