..: Vyzkoušeli jsme CityElefant na dálkové trase :..

R 1540 Olše, Ostrava-Kunčice, 10.5. 2009, foto: Adam SvěchovskýPříjemné, i trochu kontroverzní překvapení připravily cestujícím České dráhy o předminulém víkendu - na posilový rychlík 1540/1541 Olše poprvé místo klasické zánovní soupravy nasadily dvojici moderních regionálních elektrických jednotek CityElefant. Podle sdělení tiskového oddělení ČD šlo o zkoušku, jak na tato vozidla budou reagovat cestující. Ohlasy byly zjevně kladné, protože uplynulou neděli si Olše jízdu v tomto nestandardním řazení zopakovala. Zatímco první živý test dálkové mise elefantů jsem ponechali téměř bez povšimnutí, četné komentáře v diskusích, ať už kritické či nadšené, nás přeci jenom přiměly k redakčnímu testu - Josef Petrák na vlastí oči, uši a "zadek" absolvoval větší část trasy nedělního posilového spoje a cestou sbíral dojmy: Patří tedy sloni do dálkové dopravy nebo ne?

R 1540 Olše (nástup cestujících), Olomouc hl.n., 10.5. 2009, foto: Josef PetrákStaniční rozhlas hlásí příjezd posilového rychlíku 1540 ve směru Praha a na III. nástupišti cestující přešlapují nedočkavostí. Nevím, kolik z nich tuší, že dnes cestu z hanácké metropole do hlavního města absolvují soupravu složenou právě z jednotek 471.048 a 471.045 CityElefant, ale staniční rozhlas o nedodrženém řazení a neposkytování rozšířené přepravy zavazadel zarytě mlčí. Nemít znalosti nabyté v Praze, asi by mi dalo chvíli práci odhalit, že vůz s oddíly první třídy se nenachází na konci, ale ve středu soupravy, jak prozrazují vztyčené pantografy hnacích dílů obou spřažených jednotek.

Nevím, co mám od CityElefantu na dálkové trase očekávat… Nedočkavě obsazují jedno z míst v patře 471.045. Rozjezd — při srovnání "ešusu" a "banánu s osmi kopřiváky" velmi efektní. Palubní informační systém hlásí "příští stanice: Zábřeh na Moravě" a souprava zrychluje na cestovní rychlost 140 km/h. První výměny ve Štěpánově prozrazují, že mimo rovné úseky to bude trochu houpat a skákat, ale v porovnání se zánovním A150 je to nic. Zběžně nahlížím do druhé třídy, která začíná být slušně zaplněná - nejvíc místa zabírají kufry, které se nedaří cestujícím nijak efektivně uložit. První třída naopak má kapacitní rezervy, i když mimořádné řazení spoje přineslo snížení míst v první třídě o 8 míst a naopak celkově zvýšilo kapacitu soupravy o 130 míst.

471.048 a 471.045, Bohumín, 10.5. 2009, foto: Strnda R 1540 Olše (odjezdová tabule), Olomouc hl.n., 10.5. 2009, foto: Josef Petrák R 1540 Olše, Zábřeh na Moravě, 10.5. 2009, foto: Josef Petrák Souprava na R 1540/1541 Olše, Bohumín, foto: Samir Lepara

R 1540 Olše, cestující v druhé třídě, 10.5. 2009, foto: Josef PetrákZa Zábřehem je v mezipatře mého vozu již plno, jen s podivem se čtyřem cestujícím podařilo do uličky naskládat taky svá zavazadla. Non-stop jízda do Pardubic začíná. Souprava akceleruje velmi svižně, průjezd tunelovým úsekem Lupěné - Krasíkov je hodně zajímavý, zvlášť, máte-li místo v horním patří a můžete se rozhlížet po okolí. Českou Třebovou projíždíme decentně, po II. koleji od staniční budovy, na zhlaví opět zrychlujeme, co to dá. Už netrpělivě vyhlížím Bezpráví. "Jestli bude jízda klidná zde, pak už nemůže být nic horšího," říkám si v duchu. A byla. Před Chocní opět typický dynamický rozjezd na plnou rychlost a za nějakých dvacet minut už s náskokem přijíždíme do Pardubic. Protijedoucí pendolino SC 19 tak přesné nebylo, tak se virtuálně zdravíme s kolegou Georgem na zhlaví. Příští zastávka: Praha-Libeň. Od bývalé odb. Blatov je jízda méně plynulá - zastavujeme na Blatově, Běchovicích, Odb. Kyje, před Libní, v Libni, vjezdu na Nové spojení, tunelu pod Vítkovem, ale i tak přijíždíme na hlavní nádraží v Praze o 14 minut dříve, než udává jízdní řád.

R 1540 Olše, cestující v první třídě, 10.5. 2009, foto: Josef PetrákMoje záda a pozadí říkají, že minimálně první třída CityElefantu je snesitelná i při cestování na delší trasy. Navíc, díky průvodčí jsem konečně objevil umístění zásuvek 230 V, nacházející se na vnitřní straně sloupku pod stolkem - jak dokazuje jeden ze snímků, ve vlaku se skutečně dalo i pohodlně pracovat. V metru se zaobírám úvahami, jestli by projekt dálkových jednotek 675 přeci jenom nenašel své uplatnění. V podstatě by stačilo do současných 471 přidat barový a zavazadlový oddíl, a zvětšit množství odkládacích prostor pro objemnější zavazadla.

Ptáte se, jestli pojedou CityElefanty i příští týden? Nevíme. Pokud by byla pravdivá domněnka, že soupravy řady 471 byly vystaveny z důvodu nedostatku vozů pro klasickou soupravu rychlíku Olše, pak se dá předpokládat jejich pravidelnější nasazení, a to poznáme již tento pátek. Plusem může být klimatizace, nebo právě i přidání více jak sta dalších míst k sezení. Záporem pak, že přes četná zavazadla se nedá skoro hnout a těžko najdete svou místenku - v soupravě nejsou vozy a sedadla číslovaná, stejně jako není instalován digitální či manuální systém značení rezervací. Podle vlakové čety se i tento týden rozdávaly anketní lístky pro cestující. Na mne nevyšlo, ale na otázku spokojenosti s takovouto soupravou nepředpokládám vážnější negativní reakce - v porovnání s historickými vozy B256 a A150 je toto 100% kvalitativní zlepšení a cestující to ocení, i když s detaily nemusí být spokojeni.

R 1540 Olše, Albrechtice u Českého Těšína, 10.5. 2009, foto: Strnda Sv 2999 a Os 3352, Bohumín, 10.5. 2009, foto: Strnda R 1540 Olše, první třída, 105. 2009, foto: Josef Petrák Souprava R 1540/1541 Olše, Bohumín, foto: Samir Lepara

Aktualizace: další fotografie - Sv 2999 Bohumín - Český Těšín; piktogramy o umístění místenkového vozu a zavazadlového oddílu.

Sv 2999, Louky nad Olší, 10.5. 2009, foto: Strnda R 1540 Olše, piktogram místenkové jednotky, foto: Miroslav Volek R 1540, piktogram úschovy během přepravy, foto: Miroslav Volek

Zdroj: České dráhy, ŽelPage; foto: autor, Adam Svěchovský, Jiří Strnisko, Samir Lepara, zirecek


Josef Petrák Poslat mail autorovi | 13.5.2009 (9:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Vozidla Reportáže

Další z regionu Česká republika (celá)


  1 2 3 4 5 6 ... 8      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel SYN 
13.05.2009 (19:39)  
Přema: no jistě že to není jev principielně nový, ale udržet si přehled o cvou-třech neprůchozích vozech které zastavují každou chvíli a udržet přehled ve dvou elefantech asi nebude to samé, taky snažit se ušetřit dvě zastávky na lokálce asi většině lidí nestojí za to kdežto takový flák cesty rychlíkem - to už je přeci rozdíl třídy ne? Tedy ne že bych to schvaloval/podporoval, jen se ptám...

Chikatetsujin: tak vcelku s Vámi souhlasím, je samozřejmě fakt že u jednotek s Jakobseny / bez návalků je to zase úplně o jiném, ovšem tady se bavíme o situaci kdy podmínky pro variabilní složení jsou relativně příznivé...
Jinak koncept spojování potřebného počtu jednotek vs. variabilní složení jednotky (ev. soupravy): každé má své výhody a nevýhody, jako příklad bych uvedl že přidáváním/ubíráním vložných vozů dosáhnete i kombinace která je jinak s násobkem celých jednotek nedosažitelná (Elefant: 3,6 nebo 9 vozů, nic jiného nejde), dále také nejste nucen některé dražší komponenty a/nebo nenutné prostory vozit zbůhdarma (tady mi jde především o stanoviště řidiče a jeho vybavení, u trvale spojených dvou Elefantů by to byla dvě stanoviště řidiče střidavě používaná a dvě úplně zbytečná) takže ono to bude jak kde, někde je rozdělitelnost lepší a někde je k ničemu...
Furt se mi zdá že by to sedělo na flexibilní přímestský provoz s rozpojováním jednotek (stálého složení) něco jako je Elefant (ale ty problémy s trakcí!) a na spoje "dálkovější" povahy DoSto soupravy, na skutečně velmi dlouhé (a snad i velmi rychlé) elitní mezinárodní spoje pak Xmz (a možná jednou RailJet). K tomu nějaké malé jednotky v motorovém i el. provedení a s takovou paletou se domnívám by se dalo objedit vše, a celkem efektivně.

Pavel Večeřa: aha, tak zase jednou mýtus "těžkého a drahého trafa"! Jeden ze zdejších spoludiskutujících tu před nějakou dobou poskytl řádové údaje o trakčním trafu prametrů zhruba pro ešus (2MVA, trakční provedení): váha řádově 1 tuna, cena řádově 1 milion. Tak si to prosím porovnejte s údaji o parametrech celé soupravy 471 a snad pochopíte proč tvrdím že ušetřit necelé 1 procento váhy a ceny za cenu omezené nasaditelnosti vozidla a vzniku dvou oddělených nezáměnných tříd není už dnes efektivní. Jak prokazuje zakázka na Slovenské 671 tak vše lze (jak se ostatně dlouho vědělo) úspěšně vyřešit, a mírné zvýšení ceny bohatě vyrovná zjednodušená logistika (jediný stejný typ místo dvou) a zvýšená využitelnost dvousystémových jednotek. Takže já naopak vřele doufám že se již žádné jednosystémové bastly (obzvlášť pro dálkovou dopravu) stavět NEBUDOU!
Vezměte si dneska kolikrát se mluví o tom jaká je škoda že máme málo dvousytémmovek 36x a jak chybí...
registrovaný uživatel Bpee  mail  
13.05.2009 (19:25)  
Nechci být jízlivý, ale čekám, kdy se 471 - podle všeho elitvní vozidlo ČD - objeví na tzv. elitných výkonech EC/IC...

Ale vážně: Vnímám to jako výrazné zlepšení kvality přepravy. Ale asi byl preferoval klasickou soupravu - 675 by byla kurňa drahá (asi čtvrt miliardy, což je zhruba jako 380 nebo 4 *mz).

A problém zavazadel v uličce: zajímalo by mě, kolik lidí mělo pro tyto zavazadla (jistě nadrozměrné a nadpočetné) zakoupenu jízdenku..
13.05.2009 (19:05)  
kubam) Do Starého Města u U.H. i Otrokovic se po 270+330 dá dojet pod stejnosměrem, dál už je to na baterky... A přece jen, to už jižnějc je.
registrovaný uživatel kubam 
13.05.2009 (18:15)  
Pavel Večeřa: ..."čistě stejnosměrné"...Praha-jižní Morava... já jsem obyvatelem tohoto kraje a tohle tvrzení se mě moc nezdá???:-/
13.05.2009 (18:02)  
Syn: No to jistě. :-) Ale to myslím není typický příklad variabilního řazení jednotky. Každopádně rozpojování a spojování konektorů řídicího systému jen napomáhá, že se tam dostává bordel, nemůžu mít kloubové mezivozové přechody, ale jsem odkázán na návalky (což Ešus má) a celkově si myslím, že to má negativní dopad na spolehlivost a bezúdržbovost jednotky.
13.05.2009 (17:57)  
Jinak jak všichni mluví o dvojsystémových ešusech v rychlíkové variantě, tak bych to zase tak moc nehecoval. Některé rychlíky jsou prostě "čistě stejnosměrné". Hlavně Praha-Ostravsko, Praha-jižní Morava, Praha-Ústí, atd. a vozit si s sebou trafo na ukázku by byl trochu drahý špás. Pokud se přecijen na rychlíkové Ešusy dostane, tak bych část z nich vyrobil čistě stejnosměrnou a na montáž st. výzbroje bych je pouze připravil.
13.05.2009 (17:46)  
To Twix:
Je notoricky známo, že počet cestujících na dané soupravě během týdne ani na všech vlacích během dne na jedné trati není konstantní. Co s přehledem odveze třívozová jednotka během týdne, je moc i pro dvě tyto jednotky v sobotu (viz trať 171). Takže nejen spřahování souprav, ale i variabilita počtu vložených vozů je z hlediska ekonomiky provozu a kultury cestování velice žádoucí.
registrovaný uživatel Přema 
13.05.2009 (17:44)  
Syn: Kdyby jste jel jednu zastávku s vozem 810+010 třeba a nastoupil by jste do toho "správného" vozu, tak to máte to samé. Buď by jste měl smůlu (možnost ale honit se přes patra jaksi odpadá) nebo by jste jel tu jednu zastávku zadara. Nebo i víc kdyby průvodčí nepřistoupil z jiného vozu. Zadara, ale legálně by jste vlastně jel jen z neobsazených zastávek, kde se kupují jízdenky až ve vlaku u průvodčího. Když by jste jen z obsazené zastávky, riskoval by jste, že by ve vlaku mohl být revizor a pak by vás mohl chytil a dát vám přirážku/pokutu.
registrovaný uživatel SYN 
13.05.2009 (17:26)  
Taktéž se připojuji k závěru že toto sice není primární určení jednotek 471 ale za současného stavu vozového parku je to stále nadprůměrná možnost. Prostě pokrok techniky se přecejen nějak projeví, rozdíl 30 a více let JE znát.
Druhá věc je za jakou cenu, on ten Elefant je fakt hnusně drahej...
Přecejen si myslím že na takto dlouhých spojích s nízkým počtem zastávek by nejvíc prokázala svou (cenovou) efektivitu souprava nových (nebo zánovních) dvoupatrových rychlíkových vozů s rozumnou loko. Toto je něco jiného něž příměstský provoz kde se lépe využije spojování/rozdělování jednotek na koncových úsecích (ještě kdyby tak spolehlivěji fungovalo...)

Tedy ale nemohl by někdo trošku ozřejmit jak to principiálně je s kontrolou jízdenek v neprůchozí soupravě dvou dvoupatrových jednotek? Rozumím tomu správně že když ve Zábřehu nastoupím do "správné" ze dvou jednotek tak do Pardubic jedu zadara, když mám smůlu tak se pořád ještě můžeme zkoušet honit s průvodčím přes patra?

Chikatetsujin (jednotka vs. souprava): no ale přece tu máme příklady toho jak přidávání/ubírání vložáků do jednotky docela dobře funguje? Samozřejmě ne ze dne na den, ale třeba na sezónu/mimosezónu apod. Jako třeba Brněnské 560 se na sezónu prodlužují na 6 vozů, mimo sezónu jezdí 5tivozové. Dokonce i Žabotlamy se přeskládaly na různou délku 4-6 vozů...
13.05.2009 (17:20)  
No, chtělo by to třetího Elefanta.
  1 2 3 4 5 6 ... 8      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko