..: Vláda schválila šrotovné, v pozměněné podobě :..

Nový turnus pro vozidla ČD, foto: Twix Schwarzenberský palác - Vláda ČR delší dobu váhala, zda má po vzoru některých evropských států zavést tzv. šrotovné, neboli státní dotaci na nákup nového auta při likvidaci starého. Nyní je rozhodnuto, že šrotovné bude, ale v poněkud odlišném segmentu. Po řadě jednání, kterým předcházelo zjištění, že stav železničních osobních vozů v ČR je nejhorší mezi zeměmi EU, se dospělo k závěru, že větší prioritu než podpora automobilového průmyslu má náprava této ostudné situace. Pojďme se nyní podívat na příčiny a důsledky celého procesu zavedení šrotovného na železniční vozidla.

Schválení zákona iniciovala poměrně bouřlivá diskuse na téma stav osobních vozů v České republice. Příspěvek poslance Bořivoje Zoufalého, který toto téma poprvé nadhodil, citujeme v plném znění: "Minulý týden jsem kvůli poruše služebního auta musel jet ze své vilky v Černošicích do práce vlakem. Bylo to něco strašného, jako jízda na lochnesce. Tísnil jsem se na potrhané koženkové sedačce s malým opěradlem, topné těleso mi tavilo boty a netěsným oknem zatékalo. Chtěl jsem si ještě něco udělat na notebooku a z toho poskakování se mi málem odlomil monitor. Stolek v tom pantografu samozřejmě nebyl. Vystoupil jsem z vlaku úplně konsternovaný a v protisměru jsem zahlédl ještě něco mnohem horšího - obludnou počmáranou soupravu se sloupaným lakem. Myslel jsem, že to se jen odváží vyřazený vlak do šrotu, ale oni v tom normálně seděli lidé!" Během tohoto projevu zavládlo ve sněmovně nebývalé ticho, poslanci naslouchali a mnozí přestali hrát na mobilu tetris. Do příští schůze si dali za úkol prověřit, jestli Amnesty International už slyšela o životních podmínkách cestujících v českých vlacích, nebo zda se pořád zabývá nějakými nespravedlivě vězněnými.

Čím starší vrak, tím větší dotace

Na šrot je tu kovošrot, foto: Chary Delší jednání se vedla o výši dotace, která bude na nové vlaky poskytována. Nakonec bylo rozhodnuto o tzv. progresivním šrotovném, kdy stáří likvidovaného vozidla v letech bude odpovídat dotaci v procentech nákupní ceny nového vlaku. Když například půjde pod autogen jednotka řady 451 z roku 1965, dopravce si může koupit soupravu Talent při uhrazení jen 56 % z ceny - zbytek zaplatí stát. "Jen aby někoho nenapadlo sešrotovat Křižíkovu Elinku", obávají se táborští nadšenci. Za toto vozidlo, živé po celé století, by teoricky přišel nový vlak zdarma.

Nový zákon o šrotovném vnesl do stojatých vod našeho modrého bahňáku velký optimismus. Budou desira, budou "Bimzy", proslýchá se čím dál častěji. Brzy mají být pořizovány také dvousystémové cityelefanty řady 671 a také meziregionální verze řady 675 s komerčním názvem InterCityElefant (ICE). Firma PARS Nova chystá kromě dvoučlánkového vozidla RegioLife čtyřvozové rekonstrukce RegioNova Quattro. "Máme ale obavy, zda na základě dotací nezačnou ČD místo do Šumperka posílat svoje starší vozidla do Tlumačova", neskrývá firma nejistotu. V Tlumačově totiž sídlí společnost Metalšrot.

Jednotlivá DKV se začínají předhánět v tom, kdo se zbaví největšího počtu přežitých železničních vozidel. Velmi si fandí DKV Praha se svými žabotlamy a vozy Bt na Ústecku, ovšem DKV Brno má také pár "favorizovaných" kousků zejména na Vysočině, a želízkem v ohni (doslova) budou četné motorové a přívěsné vozy DKV Olomouc.

Ostatní ostře ostrouhají

Až dosloužím, chci do sběru!, foto: Railtrans Zatímco šrotovné na auta je napadáno za to, že pomáhá pouze automobilovému průmyslu a ostatní odvětví neřeší, zde je problém ještě o stupeň horší - pomáhá se prakticky jedinému dopravci. Soukromí dopravci v ČR zpravidla žádná vozidla přímo nevlastní. "My to děláme tak, že se vždycky nějak nachomýtneme k celkem novým zahraničním vozidlům", vysvětluje situaci František Muflon, mluvčí společnosti Viamont. Tato firma jezdí na Karlovarsku s jednotkami RegioSprinter Vogtlandbahn a v minulém roce používala na Trutnovsku jednotky SA-132 Dolnoslezského vojvodství, proslýchá se že by ráda převzala osobní vlaky z Furth im Waldu do Domažlic s použitím vozů RegioShuttle Regentalbahn.

Německá společnost SBE tak možná převede své staré motorové vozy českému dopravci Railtransport, který s nimi jezdí do Liberce. Tento dopravce musel v roce 2007 utlumit projekt dálkových vlaků z Prahy do Ostravy a po vyloučení ze všech výběrových řízení, kam se přihlásil, bude muset utlumit i regionální osobní dopravu. Proto by mohly být přežité "Ferkeltaxíky" s pomocí české dotace "vyhandlovány" za něco novějšího, to by se poskytlo zpět SBE, která by s tím zkusila uspět někde jinde v Německu. Ze soukromých dopravců v ČR má z nového zákona radost leda JHMD, které jsou už léta trnem v oku historická motorová TéÚčka. Zato Jarin Radčura, ředitel Žlutého dopravce, se nechal slyšet, že: "Je to další porušení mého třináctera zdravých železnic, nic víc k tomu nemám co dodat", hřímá a nic víc k tomu nedodává.

Zdroj: agentury JFP a Wild duck


Tomáš Kraus Poslat mail autorovi | 1.4.2009 (7:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Fikce a vtipy

Další z regionu Česká republika (celá)


  1 2 3 4 5      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel komerčák  mail  
01.04.2009 (9:22)  
Rozhodnutí Vlády ČR nás všechny staví do zvláštní situace. Ti co to myslí s ekologickou dopravou vážně jsou jistě nadšeni, ti co se domnívají že hospodářskou krizi může utlumit pouze šrotovné týkající se automobilů jsou zklamáni a ti co nechtějí kozu ale chtějí aby sousedovi chcípla, tak ti musí býti totálně rozhořčeni. Ono totiž popsat tuny papíru o tom jak se vlakem nedá jezdit a posléze popírat správnost rozhodnutí vedoucí k nápravě je opravdu velice svérázné želbohu v našich zeměpisných šířkách často se vyskytující jev.
01.04.2009 (8:33)  
Gratuluji k jednomu z nejkvalitnějších aprílových článků
registrovaný uživatel DJ 
01.04.2009 (8:27)  
A teď vážně - opravdu by se mohl takový příspěvek zavést, ale nemyslím si, že by to mělo být zrovna šrotovné. Prostě příspěvek státu na nákup nových kolejových vozidel.

Ono se o tom celé roky mluví a kde nic tu nic. Žádný český železniční dopravce nevlastní ani jedno Desiro ani RegioShuttle. Pořád se jenom rekonstruuje, to ještě docela pomalu, a asi se čeká na Godota v podobě zázraku, který má "někdy časem" nastat.
01.04.2009 (7:37)  
Sice šrotovné pomůže také jen vlastníkům starých aut, a naopak toto by pomohlo železničnímu průmyslu (také ne jen domácímu, podobně jako u aut), a asi by neškodila ještě trochu širší škála vozidel (lehká elektrická různé kapaicty a podle mě i nízkokapacitní lehká motorová - inspiraci lze hledat u všech našich sousedů), celkově ovšem trefa na hlavičku, kterou ne a ne trefit ti, kteří jsou za to placeni. I když fikce, zní aspoň příjemně.
registrovaný uživatel mmr 
01.04.2009 (7:26)  
si říkám: "ty vole to zas bude Jančura jančit" a vono mi to pak došlo :D good
registrovaný uživatel RIS  mail  
01.04.2009 (7:07)  
Také si říkám... kéž by to byla realita a ne nějaký žertík ;) Ale jinak skvělé! Mám po ránu hned lepší náladu :-))
registrovaný uživatel Vladan 
01.04.2009 (7:02)  
No, kolikáte dnes vlastně máme? Že by 1. apríla?:-)
  1 2 3 4 5      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko