..: Vláda schválila šrotovné, v pozměněné podobě :..

Nový turnus pro vozidla ČD, foto: Twix Schwarzenberský palác - Vláda ČR delší dobu váhala, zda má po vzoru některých evropských států zavést tzv. šrotovné, neboli státní dotaci na nákup nového auta při likvidaci starého. Nyní je rozhodnuto, že šrotovné bude, ale v poněkud odlišném segmentu. Po řadě jednání, kterým předcházelo zjištění, že stav železničních osobních vozů v ČR je nejhorší mezi zeměmi EU, se dospělo k závěru, že větší prioritu než podpora automobilového průmyslu má náprava této ostudné situace. Pojďme se nyní podívat na příčiny a důsledky celého procesu zavedení šrotovného na železniční vozidla.

Schválení zákona iniciovala poměrně bouřlivá diskuse na téma stav osobních vozů v České republice. Příspěvek poslance Bořivoje Zoufalého, který toto téma poprvé nadhodil, citujeme v plném znění: "Minulý týden jsem kvůli poruše služebního auta musel jet ze své vilky v Černošicích do práce vlakem. Bylo to něco strašného, jako jízda na lochnesce. Tísnil jsem se na potrhané koženkové sedačce s malým opěradlem, topné těleso mi tavilo boty a netěsným oknem zatékalo. Chtěl jsem si ještě něco udělat na notebooku a z toho poskakování se mi málem odlomil monitor. Stolek v tom pantografu samozřejmě nebyl. Vystoupil jsem z vlaku úplně konsternovaný a v protisměru jsem zahlédl ještě něco mnohem horšího - obludnou počmáranou soupravu se sloupaným lakem. Myslel jsem, že to se jen odváží vyřazený vlak do šrotu, ale oni v tom normálně seděli lidé!" Během tohoto projevu zavládlo ve sněmovně nebývalé ticho, poslanci naslouchali a mnozí přestali hrát na mobilu tetris. Do příští schůze si dali za úkol prověřit, jestli Amnesty International už slyšela o životních podmínkách cestujících v českých vlacích, nebo zda se pořád zabývá nějakými nespravedlivě vězněnými.

Čím starší vrak, tím větší dotace

Na šrot je tu kovošrot, foto: Chary Delší jednání se vedla o výši dotace, která bude na nové vlaky poskytována. Nakonec bylo rozhodnuto o tzv. progresivním šrotovném, kdy stáří likvidovaného vozidla v letech bude odpovídat dotaci v procentech nákupní ceny nového vlaku. Když například půjde pod autogen jednotka řady 451 z roku 1965, dopravce si může koupit soupravu Talent při uhrazení jen 56 % z ceny - zbytek zaplatí stát. "Jen aby někoho nenapadlo sešrotovat Křižíkovu Elinku", obávají se táborští nadšenci. Za toto vozidlo, živé po celé století, by teoricky přišel nový vlak zdarma.

Nový zákon o šrotovném vnesl do stojatých vod našeho modrého bahňáku velký optimismus. Budou desira, budou "Bimzy", proslýchá se čím dál častěji. Brzy mají být pořizovány také dvousystémové cityelefanty řady 671 a také meziregionální verze řady 675 s komerčním názvem InterCityElefant (ICE). Firma PARS Nova chystá kromě dvoučlánkového vozidla RegioLife čtyřvozové rekonstrukce RegioNova Quattro. "Máme ale obavy, zda na základě dotací nezačnou ČD místo do Šumperka posílat svoje starší vozidla do Tlumačova", neskrývá firma nejistotu. V Tlumačově totiž sídlí společnost Metalšrot.

Jednotlivá DKV se začínají předhánět v tom, kdo se zbaví největšího počtu přežitých železničních vozidel. Velmi si fandí DKV Praha se svými žabotlamy a vozy Bt na Ústecku, ovšem DKV Brno má také pár "favorizovaných" kousků zejména na Vysočině, a želízkem v ohni (doslova) budou četné motorové a přívěsné vozy DKV Olomouc.

Ostatní ostře ostrouhají

Až dosloužím, chci do sběru!, foto: Railtrans Zatímco šrotovné na auta je napadáno za to, že pomáhá pouze automobilovému průmyslu a ostatní odvětví neřeší, zde je problém ještě o stupeň horší - pomáhá se prakticky jedinému dopravci. Soukromí dopravci v ČR zpravidla žádná vozidla přímo nevlastní. "My to děláme tak, že se vždycky nějak nachomýtneme k celkem novým zahraničním vozidlům", vysvětluje situaci František Muflon, mluvčí společnosti Viamont. Tato firma jezdí na Karlovarsku s jednotkami RegioSprinter Vogtlandbahn a v minulém roce používala na Trutnovsku jednotky SA-132 Dolnoslezského vojvodství, proslýchá se že by ráda převzala osobní vlaky z Furth im Waldu do Domažlic s použitím vozů RegioShuttle Regentalbahn.

Německá společnost SBE tak možná převede své staré motorové vozy českému dopravci Railtransport, který s nimi jezdí do Liberce. Tento dopravce musel v roce 2007 utlumit projekt dálkových vlaků z Prahy do Ostravy a po vyloučení ze všech výběrových řízení, kam se přihlásil, bude muset utlumit i regionální osobní dopravu. Proto by mohly být přežité "Ferkeltaxíky" s pomocí české dotace "vyhandlovány" za něco novějšího, to by se poskytlo zpět SBE, která by s tím zkusila uspět někde jinde v Německu. Ze soukromých dopravců v ČR má z nového zákona radost leda JHMD, které jsou už léta trnem v oku historická motorová TéÚčka. Zato Jarin Radčura, ředitel Žlutého dopravce, se nechal slyšet, že: "Je to další porušení mého třináctera zdravých železnic, nic víc k tomu nemám co dodat", hřímá a nic víc k tomu nedodává.

Zdroj: agentury JFP a Wild duck


Tomáš Kraus Poslat mail autorovi | 1.4.2009 (7:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Fikce a vtipy

Další z regionu Česká republika (celá)


  1 2 3 4 5      Zpráv na stránku:   
01.04.2009 (12:28)  
Nojo, ale co bude s muzejními exponáty? Chtělo by to novelizaci. Ale teď vážně: Blíží se, i když strašně pomalu, doba, kdy řada typů vozidel v běžném provozu skončí (posledního prosince to např. byla první Bobina). Je nějak zajištěno jejich muzejní uchování? Existuje aspoň přibližná představa o tom, jak zachovat v provozním stavu alespoň jeden žabotlam, laminátku, střídavý a stejnosměrný klasický pantograf a t. d.?
dopisovatel nebo člen ŽP topič  mail  
01.04.2009 (12:10)  
Pobavil jsem se a zasmál. Děkuji autorovi za to, jak si s celou mystifikací vyhrál. Velmi pěkné po stylistické i jazykové stránce. :-)
registrovaný uživatel M 
01.04.2009 (11:26)  
Během tohoto projevu zavládlo ve sněmovně nebývalé ticho, poslanci naslouchali a mnozí přestali hrát na mobilu tetris.

Tohle je husta veta:-)) Kazdopadne osobakem jsem jel dneska i ja. Bdtmee (nebo jak). Teplota 38, vlhkost 3%. Dobra zrpava je, ze topeni funguje; spatna, ze se rozehreje vzdycky az na jare...
01.04.2009 (11:05)  
TO NENÍ K SMÍCHU, TO JE K PLÁČI a nikoho neomlouvá datum.
Na Bt 21-19 mi nesahejte, to jsou SKVĚLÉ VOZY zaslouží si akorát nové dveře.
registrovaný uživatel SzKT  mail  
01.04.2009 (10:39)  
Klobou dolů!! Něco tak povedeného už jsem tu hóóódně dlouho nečetl, jen škoda, že je to jen apríl:-). Kéž bych se mohl něco pododného dočíst i jiný den v roce... Akorát se obávám, že nic tak pěkného nás nečeká- holt koho chcce Pánbůh zničit, toho raní slepotou, jak praví jedno staročeské přísloví.
01.04.2009 (10:25)  
zatékání vody netěsnícím oknem má za úkol mj. i chladit obuv cestujícího substrátu, rozpálenou od rozžhaveného topení :-D
registrovaný uživatel karosa  mail  
01.04.2009 (10:18)  
Vážení bejci,dovolte mi, abych článek doplnil o pár mých postřehů přímo z jednání v poslanecké sněmovně. Po zde výše zmíněném projevu pos(r)lance B. Zoufalého se okamžitě po šoku, který následoval bezprostředně po skončení jeho projevu, strhla nebývale bouřlivá diskuse, v níž vystoupili téměř všichni poslanci vládních stran ODS a KDU/ČSL a také opozičních ČSSD a KSČM. Překvapivě stranou těchto diskusí zůstala jen strana zelených, údajně proto, aby si to nerozházela s žádnou s případných vládnoucích stran. Jako první v rozpravě vystoupil poslanec Kocan, bývalý přednosta depa v Lužné. Ten nejprve vysvětlil poslanci Zoufalému, že jím popisované závady vlastně nejsou vůbec závadami. Ba naopak, všechny tyto věci, které popsal, mají svůj hluboký smysl. Např, zatékání vody netěsnícím oknem má za úkol mj. i chladit obuv cestujícího substrátu, rozpálenou od rozžhaveného topení, současně tímtéž oknem proudící studený vzduch nahrazuje drahou a často poruchovou vozovou klimatizaci atd. atd. V tentokrát vyjímečné shodě se potom ve svých vystoupeních téměř všichni poslanci vyslovili pro podporu navrženého zákona. Výjimkou byla pouze skupinka nezařazených poslanců kolem pana poslance Bukvičky, která jako jediná byla proti tomuto návrhu, protože při podrobném prostudování předloženého návrhu návrhu se ukázalo, že má i svá omezující opatření, z nichž nejvíce limitující je (podle p. Bukvičky) to, že úředníkům na nábřeží se současně zakáže nákup jakéhokoiv (tedy i ojetého) služebního automobilu a tito budou muset povinně na služební cesty jezdit vlakem. Dále podle poslance Bukvičky není jasné, zda se toto tzv. želešrotovné bude vztahovat jen na vozidlový park, nebo i kolejivo a sdělovací a zabezpečovací techniku. Proto poslanec Bukvička doporučil návrh neschválit a předkladateli doporučil, aby ho po konzultaci s odborníky, zejména těmi na nábřeží, přepracoval. Tento návrh byl nakonec všemi poslanci napříč celým politickým spektrem jednomyslně za bouřlivého potlesku a zpěvu Internacionály přijat.
registrovaný uživatel lwq  mail  
01.04.2009 (10:04)  
Dokonale, vcetne obrazku ... :-D
registrovaný uživatel vjkm 
01.04.2009 (9:39)  
Dopravní podnik Ostrava vstoupí na železniční trh s novými vozidly pořízenými za šrotovné z tramvají T3, které budou překvalifikovány na železniční vozidla, protože ostravská tramvajová síť je železniční. Vozidla budou vybavena pouze za cenu šrotovného a zbytek si DPO dodělá ve vlastních dílnách. Místo dotyčných tramvají budou vyrobena zcela nová vozidla, opět ve vlastních dílnách, ovšem jako tramvaje za cenu tramvají. Nové vlaky budou částečně prodány, částečně pronajímány a částečně provozovány na tratích SŽDC ve vlastní režii.
01.04.2009 (9:38)  
Dobreeeeee
  1 2 3 4 5      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko