..: Vláda schválila šrotovné, v pozměněné podobě :..

Nový turnus pro vozidla ČD, foto: Twix Schwarzenberský palác - Vláda ČR delší dobu váhala, zda má po vzoru některých evropských států zavést tzv. šrotovné, neboli státní dotaci na nákup nového auta při likvidaci starého. Nyní je rozhodnuto, že šrotovné bude, ale v poněkud odlišném segmentu. Po řadě jednání, kterým předcházelo zjištění, že stav železničních osobních vozů v ČR je nejhorší mezi zeměmi EU, se dospělo k závěru, že větší prioritu než podpora automobilového průmyslu má náprava této ostudné situace. Pojďme se nyní podívat na příčiny a důsledky celého procesu zavedení šrotovného na železniční vozidla.

Schválení zákona iniciovala poměrně bouřlivá diskuse na téma stav osobních vozů v České republice. Příspěvek poslance Bořivoje Zoufalého, který toto téma poprvé nadhodil, citujeme v plném znění: "Minulý týden jsem kvůli poruše služebního auta musel jet ze své vilky v Černošicích do práce vlakem. Bylo to něco strašného, jako jízda na lochnesce. Tísnil jsem se na potrhané koženkové sedačce s malým opěradlem, topné těleso mi tavilo boty a netěsným oknem zatékalo. Chtěl jsem si ještě něco udělat na notebooku a z toho poskakování se mi málem odlomil monitor. Stolek v tom pantografu samozřejmě nebyl. Vystoupil jsem z vlaku úplně konsternovaný a v protisměru jsem zahlédl ještě něco mnohem horšího - obludnou počmáranou soupravu se sloupaným lakem. Myslel jsem, že to se jen odváží vyřazený vlak do šrotu, ale oni v tom normálně seděli lidé!" Během tohoto projevu zavládlo ve sněmovně nebývalé ticho, poslanci naslouchali a mnozí přestali hrát na mobilu tetris. Do příští schůze si dali za úkol prověřit, jestli Amnesty International už slyšela o životních podmínkách cestujících v českých vlacích, nebo zda se pořád zabývá nějakými nespravedlivě vězněnými.

Čím starší vrak, tím větší dotace

Na šrot je tu kovošrot, foto: Chary Delší jednání se vedla o výši dotace, která bude na nové vlaky poskytována. Nakonec bylo rozhodnuto o tzv. progresivním šrotovném, kdy stáří likvidovaného vozidla v letech bude odpovídat dotaci v procentech nákupní ceny nového vlaku. Když například půjde pod autogen jednotka řady 451 z roku 1965, dopravce si může koupit soupravu Talent při uhrazení jen 56 % z ceny - zbytek zaplatí stát. "Jen aby někoho nenapadlo sešrotovat Křižíkovu Elinku", obávají se táborští nadšenci. Za toto vozidlo, živé po celé století, by teoricky přišel nový vlak zdarma.

Nový zákon o šrotovném vnesl do stojatých vod našeho modrého bahňáku velký optimismus. Budou desira, budou "Bimzy", proslýchá se čím dál častěji. Brzy mají být pořizovány také dvousystémové cityelefanty řady 671 a také meziregionální verze řady 675 s komerčním názvem InterCityElefant (ICE). Firma PARS Nova chystá kromě dvoučlánkového vozidla RegioLife čtyřvozové rekonstrukce RegioNova Quattro. "Máme ale obavy, zda na základě dotací nezačnou ČD místo do Šumperka posílat svoje starší vozidla do Tlumačova", neskrývá firma nejistotu. V Tlumačově totiž sídlí společnost Metalšrot.

Jednotlivá DKV se začínají předhánět v tom, kdo se zbaví největšího počtu přežitých železničních vozidel. Velmi si fandí DKV Praha se svými žabotlamy a vozy Bt na Ústecku, ovšem DKV Brno má také pár "favorizovaných" kousků zejména na Vysočině, a želízkem v ohni (doslova) budou četné motorové a přívěsné vozy DKV Olomouc.

Ostatní ostře ostrouhají

Až dosloužím, chci do sběru!, foto: Railtrans Zatímco šrotovné na auta je napadáno za to, že pomáhá pouze automobilovému průmyslu a ostatní odvětví neřeší, zde je problém ještě o stupeň horší - pomáhá se prakticky jedinému dopravci. Soukromí dopravci v ČR zpravidla žádná vozidla přímo nevlastní. "My to děláme tak, že se vždycky nějak nachomýtneme k celkem novým zahraničním vozidlům", vysvětluje situaci František Muflon, mluvčí společnosti Viamont. Tato firma jezdí na Karlovarsku s jednotkami RegioSprinter Vogtlandbahn a v minulém roce používala na Trutnovsku jednotky SA-132 Dolnoslezského vojvodství, proslýchá se že by ráda převzala osobní vlaky z Furth im Waldu do Domažlic s použitím vozů RegioShuttle Regentalbahn.

Německá společnost SBE tak možná převede své staré motorové vozy českému dopravci Railtransport, který s nimi jezdí do Liberce. Tento dopravce musel v roce 2007 utlumit projekt dálkových vlaků z Prahy do Ostravy a po vyloučení ze všech výběrových řízení, kam se přihlásil, bude muset utlumit i regionální osobní dopravu. Proto by mohly být přežité "Ferkeltaxíky" s pomocí české dotace "vyhandlovány" za něco novějšího, to by se poskytlo zpět SBE, která by s tím zkusila uspět někde jinde v Německu. Ze soukromých dopravců v ČR má z nového zákona radost leda JHMD, které jsou už léta trnem v oku historická motorová TéÚčka. Zato Jarin Radčura, ředitel Žlutého dopravce, se nechal slyšet, že: "Je to další porušení mého třináctera zdravých železnic, nic víc k tomu nemám co dodat", hřímá a nic víc k tomu nedodává.

Zdroj: agentury JFP a Wild duck


Tomáš Kraus Poslat mail autorovi | 1.4.2009 (7:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Fikce a vtipy

Další z regionu Česká republika (celá)


  1 2 3 4 5      Zpráv na stránku:   
01.04.2009 (17:36)  
To J. P.
Ptát se netřeba, odpověď bude jasná: Nejsou peníze!
editor nebo admin ŽP RaPa  mail  
01.04.2009 (16:42)  
Marek Hovorka Z DKV Brno by se na tento účel hodili zejména krokouši.
registrovaný uživatel Olouch  mail  
01.04.2009 (16:25)  
Mužu se zeptat jake favority ma DKV Brno ???Myslíte BMTO nebo BDS ???A doufam že to není vtip ?
registrovaný uživatel Bartisko  mail  
01.04.2009 (14:18)  
Kdyby to tak byla pravda...
registrovaný uživatel DJ 
01.04.2009 (14:06)  
MirekM: Proč jen jednomu dopravci? Tu dotaci by dostal prostě ten, který by zvítězil ve výběrovém řízení (to by byla podmínka přidělení dotace). ;-)
registrovaný uživatel M 
01.04.2009 (13:56)  
MirekM - nevim, podle mne ne... Nejde ani tak o to, ze nekdy je ve vagone fakt nesnesitelny vedro, ale ze toho topeni se ani neda dotykat nohou, protoze hrozi propaleni kalhot. Tenhle stav nekdy nastava v zime, nekdy na jare (subjektivne mam pocit, ze casteji na jare:-)
Neni to jen pripad vlaku - saliny (aspon teda v Brne) topi na stejnem "principu"...
01.04.2009 (13:40)  
Tak Želpage tento rok se svým aprílovým článkem vede.

Hlavně oběhy vozidel a starší fotka "Na šrot je tu Kovošrot" mě dostaly. :)
registrovaný uživatel SYN 
01.04.2009 (13:17)  
MirekM: to topení jako že by jelo 365dní v roce nebo je tam aspoň ten luxus regulace ON-OFF (tzv. bang-bang mode:-)? Situace by někdy odpovídala spíš první verzi ale to snad ani nejde...
01.04.2009 (13:03)  
MirekM - dovolím si opnovat. Záleží, jak by se program napsal. Když by byl dostatečně obecný, aby na podporu dosádl také Connex (Desná), Viamont se svými 810, tak by Brusel musel mlčet
registrovaný uživatel MirekM  mail  
01.04.2009 (12:53)  
DJ: Až na to, že by tím stát opravdu pomohl jen jednomu dopravci, a z toho by mohlo šlehnout nejen Jančuru, ale i antimonopolní úřad a jeho evropské obdoby.

M: Myslím si (a ještě mi to nikdo nevyvrátil), že topení ve většině starších vlaků funguje tak, že topí stále stejně intenzivně. Akorát v zimě je vůz více ochlazován okolím.
  1 2 3 4 5      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko