Schwarzenberský palác - Vláda ČR delší dobu váhala, zda má po vzoru některých evropských států zavést tzv. šrotovné, neboli státní dotaci na nákup nového auta při likvidaci starého. Nyní je rozhodnuto, že šrotovné bude, ale v poněkud odlišném segmentu. Po řadě jednání, kterým předcházelo zjištění, že stav železničních osobních vozů v ČR je nejhorší mezi zeměmi EU, se dospělo k závěru, že větší prioritu než podpora automobilového průmyslu má náprava této ostudné situace. Pojďme se nyní podívat na příčiny a důsledky celého procesu zavedení šrotovného na železniční vozidla.
Schválení zákona iniciovala poměrně bouřlivá diskuse na téma stav osobních vozů v České republice. Příspěvek poslance Bořivoje Zoufalého, který toto téma poprvé nadhodil, citujeme v plném znění: "Minulý týden jsem kvůli poruše služebního auta musel jet ze své vilky v Černošicích do práce vlakem. Bylo to něco strašného, jako jízda na lochnesce. Tísnil jsem se na potrhané koženkové sedačce s malým opěradlem, topné těleso mi tavilo boty a netěsným oknem zatékalo. Chtěl jsem si ještě něco udělat na notebooku a z toho poskakování se mi málem odlomil monitor. Stolek v tom pantografu samozřejmě nebyl. Vystoupil jsem z vlaku úplně konsternovaný a v protisměru jsem zahlédl ještě něco mnohem horšího - obludnou počmáranou soupravu se sloupaným lakem. Myslel jsem, že to se jen odváží vyřazený vlak do šrotu, ale oni v tom normálně seděli lidé!" Během tohoto projevu zavládlo ve sněmovně nebývalé ticho, poslanci naslouchali a mnozí přestali hrát na mobilu tetris. Do příští schůze si dali za úkol prověřit, jestli Amnesty International už slyšela o životních podmínkách cestujících v českých vlacích, nebo zda se pořád zabývá nějakými nespravedlivě vězněnými.
Čím starší vrak, tím větší dotace
Delší jednání se vedla o výši dotace, která bude na nové vlaky poskytována. Nakonec bylo rozhodnuto o tzv. progresivním šrotovném, kdy stáří likvidovaného vozidla v letech bude odpovídat dotaci v procentech nákupní ceny nového vlaku. Když například půjde pod autogen jednotka řady 451 z roku 1965, dopravce si může koupit soupravu Talent při uhrazení jen 56 % z ceny - zbytek zaplatí stát. "Jen aby někoho nenapadlo sešrotovat Křižíkovu Elinku", obávají se táborští nadšenci. Za toto vozidlo, živé po celé století, by teoricky přišel nový vlak zdarma.
Nový zákon o šrotovném vnesl do stojatých vod našeho modrého bahňáku velký optimismus. Budou desira, budou "Bimzy", proslýchá se čím dál častěji. Brzy mají být pořizovány také dvousystémové cityelefanty řady 671 a také meziregionální verze řady 675 s komerčním názvem InterCityElefant (ICE). Firma PARS Nova chystá kromě dvoučlánkového vozidla RegioLife čtyřvozové rekonstrukce RegioNova Quattro. "Máme ale obavy, zda na základě dotací nezačnou ČD místo do Šumperka posílat svoje starší vozidla do Tlumačova", neskrývá firma nejistotu. V Tlumačově totiž sídlí společnost Metalšrot.
Jednotlivá DKV se začínají předhánět v tom, kdo se zbaví největšího počtu přežitých železničních vozidel. Velmi si fandí DKV Praha se svými žabotlamy a vozy Bt na Ústecku, ovšem DKV Brno má také pár "favorizovaných" kousků zejména na Vysočině, a želízkem v ohni (doslova) budou četné motorové a přívěsné vozy DKV Olomouc.
Ostatní ostře ostrouhají
Zatímco šrotovné na auta je napadáno za to, že pomáhá pouze automobilovému průmyslu a ostatní odvětví neřeší, zde je problém ještě o stupeň horší - pomáhá se prakticky jedinému dopravci. Soukromí dopravci v ČR zpravidla žádná vozidla přímo nevlastní. "My to děláme tak, že se vždycky nějak nachomýtneme k celkem novým zahraničním vozidlům", vysvětluje situaci František Muflon, mluvčí společnosti Viamont. Tato firma jezdí na Karlovarsku s jednotkami RegioSprinter Vogtlandbahn a v minulém roce používala na Trutnovsku jednotky SA-132 Dolnoslezského vojvodství, proslýchá se že by ráda převzala osobní vlaky z Furth im Waldu do Domažlic s použitím vozů RegioShuttle Regentalbahn.
Německá společnost SBE tak možná převede své staré motorové vozy českému dopravci Railtransport, který s nimi jezdí do Liberce. Tento dopravce musel v roce 2007 utlumit projekt dálkových vlaků z Prahy do Ostravy a po vyloučení ze všech výběrových řízení, kam se přihlásil, bude muset utlumit i regionální osobní dopravu. Proto by mohly být přežité "Ferkeltaxíky" s pomocí české dotace "vyhandlovány" za něco novějšího, to by se poskytlo zpět SBE, která by s tím zkusila uspět někde jinde v Německu. Ze soukromých dopravců v ČR má z nového zákona radost leda JHMD, které jsou už léta trnem v oku historická motorová TéÚčka. Zato Jarin Radčura, ředitel Žlutého dopravce, se nechal slyšet, že: "Je to další porušení mého třináctera zdravých železnic, nic víc k tomu nemám co dodat", hřímá a nic víc k tomu nedodává.
Zdroj: agentury JFP a Wild duck
:D :D kéž by..
Teď vážně: Skutečně se na nová vozidla zapomíná. Za pětinu ceny rekonstrukce tratě Praha - Benešov by se mohly pořídit soupravy pro pokrytí provozu na ní. U tratě Letohrad - Lichkov totéž, navíc většina zátěže jede z kopce a ty šroty mají odporovou regulaci a nemají rekuperaci. Podobně trať do Velenic atd. atd. Samozřejmě stát či kraj by vozidla pořídil a pronajímal je vybranému dopravci za odpovídající cenu. Takže 5*X Kč na rekonstrukci tratě máme, ale X Kč na vozidla nemáme a cestující z toho všeho nemají nic.
..škoda že je dneska 1.dubna xD
Vemte to, že z Chomutova do Klášterce nad Ohří to tak daleko není a tam je taky styk dvou soustav.
Miroslav Zikmund: Šrotovné je podle mě špatné -> Každý na to máme jiný názor. A řeknu vám hned proč. Ten kdo potřebuje jezdit (a chce jezdit autem) si nové auto koupí. Ten kdo má už dosluhující auto a řekne si, že ještě 2 roky v něm může jezdit a těd díky šrotovnému si ten vůz koupí. Z toho vychází, že si to auto nekoupí za 2 roky. Sice si nemyslím, že krize bude i za 2 roky (můj názor je, že už je tady rok, tak skončí za rok), ale podle mě šrotovné není krok správným směrem.
Kalousek je – s prominutím trouba, když odmítá šrotovné na osobní auta. Já bych ho klidně zavedl, za podmínky, že vozidlo evidované v ČR ke 31.12.2008 musí být starší řekněmě 10 let, za druhé musí být "zpoplatněno" silniční daní.
To první lze splnit snadno, to druhé mohou splnit pouze ojetiny podnikatelů, protože vozidla nepodnikatelů jsou od silniční daně osvobozena (stát, potažmo Státní fond dopravní infrastruktury) tak ročně přichází o nějakách 30 miliard korun ... Pak se nemohou divit, že nemají na údržbu pozemních komunikací, opravu mostů ... Z koláče by dostaly ukousnout i kraje.
Takže v konečném důsledku by na šrotovné nedosáhl prakticky nikdo.
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.