..: Přeplněný railjet opět otevřel diskusi o místenkách :..

Plně obsazený oddíl 2. třídy jednotky Railjet ve stanici Budapest-Keleti pu., foto: Martin Kóňa Salcburk — Plný vlak, sen každého dopravce, se stává noční můrou pro Rakouské spolkové dráhy (ÖBB). Situaci nijak nezlepšila minulá sobota, kdy si železničáři na uvolnění přeplněné soupravy railjet zavolali policii, díky čemuž se na jejich hlavu snesla nejostřejší kritika za uplynulých několik měsíců. V reakci na pichlavé články nakonec dráhy reagovaly přes svou facebookovou stránku s odkazem na další skutečnosti, jež nešťastné události prvního prázdninového víkendu daly do pohybu. Nepřímo se tak na stůl opět dostává nekonečná diskuse o povinných rezervacích a posilování souprav, která v pravidelných intervalech plní i české a slovenské internetové diskuse.

Když ani railjet nestačí

Sobota 2. července na nádraží Wien Westbahnhof nebyla jako každá jiná. Spoj RJ 60 railjet z Budapešti do Mnichova, vedený jednotkou Siemens Viaggio Comfort, sem v 10 hodin ráno dorazil již docela zaplněný prázdninovými cestujícími z Maďarska. Další stovky pasažérů, mířících dále na západ, však v té chvíli již stálo na nástupišti. Následujících 14 minut pobytu se tak změnilo na dramatický souboj o poslední volná místa, přičemž i po usazení posledních šťastlivců přebývalo v sedmivozové soupravě na 200 cestujících. Podle mluvčího ÖBB Johannese Gfrerera navíc převládající chaos dále zkomplikovala trojice cestujících z Maďarska, která odmítla uvolnit rezervovaná místa držitelům místenek. Když situace dospěla do bodu, že soupravou nebyl schopen projít ani vlakvedoucí, byla drážními zaměstnanci přivolána policie, aby nadbytečné cestující z vlaku vykázala. Bouřlivá reakce médií i veřejnosti na sebe nenechala dlouho čekat.

Souprava ÖBB railjet při testech na ZŽO Cerhenice, foto: Richard WeberSouprava Railjet má udávanou kapacitu 408 sedících cestujících (reálně o něco více i s místy pro vozíčkáře), přičemž řada spojů se kapacitně posiluje zdvojením, ovšem často pouze ve vybraných dnech. V případě spoje RJ 60 se posilová jednotka přidává pouze v neděli, zatímco prázdninový nával směr Mnichov logicky zasáhl o den dřív. Západně od Vídně navíc své dělá i obliba railjetů mezi cestujícími, kteří je využívají pouze na dojíždění do 60 km vzdáleného padesátitisícového města Sankt Pölten. ÖBB sice u svých spojů nákup rezervace (3 € na internetu; 3,50 € na pokladně) důrazně doporučuje, nikoli však vyžaduje. Všechny tyto faktory – nárazově zvýšený zájem cestujících, přimíchání „regionální“ frekvence a omezená kapacita souprav – nakonec přispěly k sobotnímu incidentu a nové diskusi na téma, jak podobným situacím v budoucnu předcházet.

Bmz a ABmz RegioJet od ÖBB, Břeclav, foto: Josef PetrákSe svým vysvětlením příčin krize přispěchal Peter Haibach, mluvčí organizace cestujících s názvem Pro Bahn. Za největší chybu označuje nedávné odprodeje starších vozů ÖBB do zahraničí, z nichž nemalou část tvoří i dodávky Českým drahám a RegioJetu. Podle Haibacha teď odepsané vagony chybí pro případné sestavení náhradních souprav v uzlových železničních stanicích, kde by mohly operativně reagovat na zvýšenou poptávku. Mluvčí drah Gfrerer naopak zdůrazňuje, že při 210 milionech přepravených cestujících ročně je sobotní případ opravdovou výjimkou. Cestující by podle dopravce neměli podceňovat upozornění o exponovaných spojích, které e-shop ÖBB pravidelně zobrazuje pří nákupu jízdenek online.

Internetové diskuse jsou pak tradičně rozdělené na dva nesmiřitelné tábory: zatímco jeden dává přeplněnost vlaků jednoznačně za vinu ÖBB a požaduje poskytování místenek zdarma, druhý poukazuje na vlastní odpovědnost cestujících při plánování cesty vlakem. Nelze si přitom nevšimnout, že zatímco Rakouské spolkové dráhy se v českých a slovenských železničních kruzích dlouhodobě těší nemalému obdivu, mezi rakouskými diskutujícími na jejich padají ostrá slova, která u nás obvykle známe jen z debat o ČD nebo ZSSK. Když dojde na výraz "Bananrepublik" ve smyslu Rakousko, musí se čtenář na chvíli ptát, zda opravdu dorazil do správné zahraniční diskuse.

Jak na přeplněné vlaky? Povinnými místenkami ne.

Pohled do velkoprostorové Economy Class Railjetu, foto: Juraj KováčSobotní potíže na vídeňském západním nádraží opět vrátily do diskuse pojem Pflichtreservierung, nebo-li povinná rezervace. Pokud se vedení ÖBB a aktivisté z řad cestujících na něčem shodnou, je to přesvědčení, že povinné místenky nechtějí. Rakouské dráhy jsou přitom jedny z mála, které na čistě místenkové spoje dlouhodobě nevěří. Hlavním argumentem je zde především flexibilta pro cestujícího, který se se zakoupenou jízdenkou nemusí vázat na konkrétní spoj, jak je tomu u prémiových spojů většiny dopravců.

Podobou debatu v Česku vyvolávalo zavedení povinných rezervací na spoje SC Pendolino, zatímco na Slovensku se platná místenka vyžaduje od každého pasažéra vnitrostátních spojů InterCity, navíc ještě s příplatkem a naprosto nepochopitelným cenovým odlišováním „silných“ a „slabých“ dnů. Model jízdenka+rezervace je naopak naprostým standardem u většiny spojů TGV ve Francii nebo AVE v Španělsku, a to dokonce i u kratších meziregionálních spojů. Jízdní doklad svázaný s konkrétním sedadlem prodávají dokonce třeba i kubánské státní železnice, byť v určitých případech vypravují pouze jeden vlak za tři dny. Rakousko ovšem pokušení „vyprodaných“ souprav vytrvale odolává, a to dokonce i na poli soukromých dopravců. V reakci na sobotní události již myšlenku povinných místenek odmítl i dopravce WESTbahn, jenž plánuje prodávat jízdenky přímo na palubě svých vlaků Vídeň - Salcburk – nebrání se naopak poskytování slev cestujícím, kteří cestu dobrovolně odstojí. Existenci přeplněného railjetu navíc konkurence vidí jako důkaz, že na rakouské západní dráze je místo pro dalšího dopravce.

Vizualizace interiéru Economy Class v plánovaných jednotkách Stadler FLIRT dopravce LeoExpress, foto: LeoExpressOtázka povinných rezervací je v Česku paradoxně opět aktuální s blížícím se nástupem soukromých dopravců na vytíženou linku Praha - Ostravsko. RegioJet podle dřívějších vyjádření počítá s poskytováním bezplatné rezervace ke každé jízdence, jak je tomu u autobusových spojů Student Agency Express. Celý proces by měly usnadnit „otevřené místenky“, jež lze s konkrétním spojem svázat až dodatečně pomocí internetu nebo SMS. Otázkou prozatím zůstává, zda žluté vlaky umožní jízdu stojícím cestujícím a pokud ano, zda bude tato možnost omezena jen na některé vozy. Dá se očekávat, že s podobným modelem místenek zahrnutých v ceně jízdného přijde i Leo Express, který by měl vyjet o rok později. Představa bezplatné místenky ostatně není v Česku tak úplně exotická: před několika lety měli bezplatnou rezervaci k dispozici třeba cestující spojů IC/EC Českých drah, byť za cenu šedesátikorunového příplatku, který tuto výhodu z velké části anuloval. Dnes lze místenku za nula pořídit třeba pro cestu druhou třídou spojů SC Slovenská Strela, u niž se tento obchodní model ukazuje být jedinou správnou cestou pro přilákání cestujících. Vyjede-li v prosinci pendolino do Žiliny, dá se zřejmě obdobná nabídka očekávat i zde.

Nezastavujeme, nejsme lokálka

Pendolino 680 ČD, lom Blansko, foto: Václav RůžekSnadno získatelné a bezplatné rezervace nemusí být jediným způsobem, jak zabránit přeplněným vlakům. V diskusích k sobotnímu incidentu se velmi rychle objevil i dotaz, zda je vůbec nutné, aby dálkové railjety v St. Pölten stavěly – zejména když v této relaci jezdí každou hodinu několik spojů, včetně InterCity se shodnou jízdní dobou. Dokonce i obyčejný Regionalzug se šesti zastávkami urazí tuto trasu jen o 13 minut pomaleji, přičemž o kvalitě souprav není důvod pochybovat. Sankt Pölten přitom není významným sídelním celkem; víc než cokoli je železniční křižovatkou a bránou k oblíbeným turistickým destinacím, ať už směrem k Dunaji a městečkům Melk a Krems an der Donau, nebo na jih do poutnického místa Mariazell po úzkorozchodné Mariazellerbahn. Železniční spojení s Vídní i západem republiky je zde přesto vcelku velkorysé, včetně několika turistických a cyklistických speciálů kategorie Erlebniszug o svátcích. Analogie s českými reáliemi je pochopitelně nasnadě.

1216.2 ÖBB, Č. Třebová, foto: yThomas_ČTOtázku, jak dálkové vlaky nezatížit lokální frekvencí, v současnosti řeší i čeští soukromí dopravci. Pokud demotivačním faktorem nemá být cena, je další možností prostě v některých městech nestavět. I proto z jízdního řádu Regiojetu vypadl Kolín, zatímco Česká Třebová si zaslouží samostatnou kapitolu v učebnici. Zejména poblíž velkých populačních center je zcela běžné, že si lidi, dojíždějící do škol nebo zaměstnání, oblíbí dálkové spoje pro jejich rychlost, a tím i nejkratší cestovní dobu z „předposlední zastávky“. Cestou zpět to má neblahý důsledek v tom, že přeplněná souprava z Prahy nebo Bratislavy již od Kolína, resp. Trnavy nabízí volná místa, ovšem pro cestující, kteří z kapacitních důvodů zůstali ve výchozí stanici. Nezastavování v „potenciálně regionálních“ zastávkách si ovšem dopravce může dovolit pouze tehdy, dokáže-li daný spoj pro vzdálenější destinace naplnit pravidelně, a pokud cestujícím z této zastávky nabídne odpovídající náhradu. Řada společností i objednavatelů veřejné dopravy v takové situaci rezignuje, důkazem budiž oficiálně podporované využívání spojů EuroCity pro přepravu mezi Českotřebovskem a Brnem, případně Pardubicemi; nebo Horní Lideč – Vsetín, Vsetín – Valašské Meziříčí apod.

Kde může pomoct technika…

Displej rezervací pro elektronické místenkování ve vozech ARmpee ČD, foto: Juraj KováčPoslední, hybridní možností, jež ve velkém využívají především autobusoví dopravci, je rozhodnutí selektivně neprodávat jízdenky na určité relace, případně jejich počet v předprodeji cíleně omezovat. Teprve když delší trasy nejsou obsazeny, jsou tyto jízdenky uvolněny k prodeji, nebo je cestující nasměrován k nákupu přímo ve vozidle s rizikem, že natrefí na vyprodaný spoj. Tomuto procesu přitom již v současnosti dokáže pomoct propojení prodejních a rezervačních systémů v reálném čase. Přenosné pokladny s připojením k internetu již loni na svých prezentačních jízdách využíval RegioJet, který s využitím online rezervací počítá i u svých dálkových vlaků, stejně jako černo-zlatá konkurence. Infrastrukturu pro elektronické místenkování ostatně zavádějí i samotné České dráhy, byť zatím pouze v elementární podobě u několika málo modernizovaných vozů. Ještě hodně vody proteče kolem budovy na Nábřeží, než budou státní dráhy schopny v každém momentu vyhodnotit obsazenost svých spojů, a informovat tak cestující o tom, co je čeká.

Railjet ÖBB, InnoTrans 2008, foto: Juraj KováčPřeplněný railjet z minulé soboty není žádnou tragédií, stejně jako není naprosto raritní situací. Je ale zajímavým podnětem pro zamyšlení, jak řešit nárazové výkyvy poptávky po cestování vlakem a jaká řešení mají dnešní dopravci k dispozici, byť je zatím nevyužívají, aby podobným situacím dokázali čelit bez ztráty kytičky. Prozatím musí rakouské dráhy vysvětlovat na všechny strany, že policie lidi z vlaků jen tak nevyhazuje, že místenky jsou vždy dobrá volba a že začátek prázdnin je přeci jenom jeden z těch mimořádných časů. A zatímco čeští cestující i internetoví diskutéři se těší na zařazení rakouských ojetin do provozu, rakouští cestující a diskutéři si zase jednou povzdechli: „Typisch ÖBB!“

Zdroj: Salzburger Nachrichten, ÖBB, ŽelPage


Juraj Kováč Poslat mail autorovi Ohodnotit na Flattru | 6.7.2011 (8:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Služby Nehody a mimořádnosti

Další z regionu Rakousko


  1 ... 3 4 5 6 7 ... 14      Zpráv na stránku:   
07.07.2011 (20:36)  
Demotivacni faktor? To jako aby lidi nejezdili tolik vlakem? Tak snad pokud by to byl pravidelnej stav, tak je rozumny reseni posileni spoju. Pokud to byla mimoradna situace, tak je to potreba resit jako mimoradnou situaci a netreba zavadet kvuli tomu staly opatreni.
registrovaný uživatel zlobr 
07.07.2011 (15:25)  
Já bych šel ještě dál. Lidi jedoucí v EC jednu zastávku bych vyhnal do R, lidi jedoucí jednu zastávku v R bych vyhnal do OS a lidi jedoucí jednu zastávku v OS by mohli chodit pěšky. :-)
07.07.2011 (14:51)  
stoupa:
Připadá mi, že (možná na základě Vaší osobní zkušenosti) přeceňujete význam mezinárodních cestujících na úkor těch domácích, kterých je přece mnohonásobně víc!

S výjimkou Velikonočních pondělí apod. by neměl ve vlaku stát žádný cestující déle než řekněme 5 min!
Jinak se můžeme jít s celou naší veřejnou dopravou vycpat
(a plakat na hrobech železnice).

Pozor na mýtus významnosti mezinárodní dopravy na úkor vnitrostátní!
Sám přece píšete, že mezi Berlínem a Drážďany je poměrně plno, ale pak se vlak téměř vyprázdní. Čím to asi bude?

Na koho nezbyde místo, nezřídka jde na jiný vlak
Ne každý má hodinu dvě času na popíjení kávy v nádražce...

Komfort mezinárodního vlaku Vám nikdo nebere. Právě proto jsem zastáncem 4 faktických tříd - od Premium po Low Cost. Pokud byste měl "prémiové" a "obyčejné" vlaky, nehorázně byste plýtval dnes poměrně drahými (zejména hnacími) vozidly a kapacitou dopravní cesty.
registrovaný uživatel stoupa  mail  
07.07.2011 (13:04)  
Pro: Michal Drábek

Nabídka:
Jsou to dvě věci: Odborné posouzení dopravní obslužnosti (potřeba / nabídka) je z odborného pohledu nezřídka odlišné, nez podnikatelsko/politické. V tom se zřejmě shodnem. Ale na "snesitelnost" můžeme mít i názor odlišný - viz poslední má poznámka u předchozího příspěvku.

Příklad DB?: Nestěžuji si, nevidím k tomu v zásadě důvod. A nevezu-li mnoho břemen, či je-li potlačena problematika "zbytkové trasy", pak v mých přepravních směrech výhoda vlaku převažuje zejména po značném nárustu cen PHM v posledních měsících.

Vlaky EC na rameni Bln - Praha - Brno a dál jsou jaksi společným produktem DB, ČD OeBB a MÁV. Bln - Dre je plno téměř vždy, ale jaksi důstojně. (Na koho nezbyde místo, nezřídka jde na jiný vlak - příští stanice je totiž za 2 hodiny). Proč tomu má být u nás jinak? Tedy z pohledu cestujícího, který si "užívá komfortu mezinárodního vlaku vyšší třídy".

Pech je zase v tom bodě 1. Rozhodnou vlastně politici, co vlakem mnohdy nejezdí, bez ohledu na vzdálenost.
07.07.2011 (13:03)  
Já bych zakázala ve vlakách vyšší kvality jezdit na studentské průkazy (ty oranžové) protože ti neplatí plnou cenu jezdí krátké vzdálenosti a to jen z vlastní pohodlnosti
Znám to od spolužáků z gymplu co jsou na vejškách jezdí EC Kolín - Pardubice nebo Kolín - Praha protože osobák pro ně jede příliš dlouho a rychlík jim smrdí že je tam koženka přitom za lístek skoro nic neplatí protože jsou stuenti a ti co zaplatí plnou cenu třeba Praha - Brno musí do Kolína stát protože jim na místech sedí studenti co nic nezaplatili


chio ale to jsou lidé kteří milují železnici a pracuji na ni, tak si to pohldné cestování přece zaslouží navíc vlak (i EC) využívají na cestu do práce a nějak se tam dostat musí, jinak by dráha nefungovala!
To studenti co znám a jezdí EC do školy na dráhu jen plivou a nesnáší ji přitom zneužívají její nejlepší produkt!


Josef Petrák ale tihle cestující pojedou vlakem tak jako tak protože do té školy se nějak dostat musí tak když jim zakáží ČD jezdit EC a IC přesunou se do OS a R a v IC + EC zbyde místo na další cestující a ti premioví cestující v IC a EC si zase třeba připlatí za další služby občerstvení místenku tak Dráha více vydělá!

Vaše argumenty si pěkně protiřečí. Studenti mají také rádi dráhu a nějak se do školy dostat musí. Mimochodem - režijkář platí 300 Kč/ročně, kdežto student to zaplatí za jednu jízdu tam i zpět. A kdyby se lidé nedostali do práce, tak by nefungovalo hodně věcí - zdravotnictví, policie, hasiči, potraviny. Mám osobně rád železnici, ale nedělejte ze sebe (konkrétně z Vaší osoby) nadčlověka, kterému by se měli ostatní cestující klanět. A když chcete studentům zakázat jezdit vlaky vyšší kvality - proč to nezakážete svým kolegům, kteří jedou do práce? Jedeme přeci za stejnými povinnostmi. Aby Vám s nastupující konkurencí nespadl hřebínek.
07.07.2011 (12:40)  
Kdo má čas a chuť, nechť se prohrabe tímto:
http://www.fahrplanfelder.ch/

Neříkám, že v ČR musíme mít všude půlhodinový takt a 2-3 různě rychlé vrstvy - na většině tratí mimo velké aglomerace a jejich spojení se podle mě uživí pouze jedna rychlá linka v hodinovém taktu.
Ale všimněte si prosím té krásy pravidelného taktu včetně prokladů. Nepravidelností tam pár je, ale vždy to má nějaký smysl (ne technické důvody typu "když to nemá vlek, má to o 3 min kratší jízdní dobu"). Ve špičce radši přidají vložený spoj, než aby porušili takt.
07.07.2011 (12:23)  
stoupa:
Nabídka mezi Děčínem a Ústím (a zpět) je ve vnitrostátní přepravě dobrá
Dovolím si nesouhlasit. Podle mě je nabídka pouze snesitelná, protože jinde je ještě horší.
Nabídku tvoří "s nasazením života" nadšenci, kterým velká část ostatních činitelů zapojených do objednávky a tvorby GVD hází klacky pod nohy. Takže výsledkem není představa odborníků, ale spíš maximum možného na naše poměry.

vyloučit EC schůdné
Jedině tehdy, pokud těsně před ním pojede nějaký Sp.
V dnešním marasmu, kdy dopravce svévolně odmítá navyšování sumy vlkm, bohužel nereálné, a tedy vyloučit EC neschůdné.

Vidím to v Německu, funguje to a přeplněná ICE vyvolávají trend k vloženým vlakům (opět ICE) a místenkám.
V Německu je na hlavní ose Mnichov - Berlín trochu větší poptávka než u nás...
Do jisté míry si tedy mohou zmíněné kulišárny dovolit, ale o atraktivitě nemůže být řeč.
Jízdné vlakem odpovídá zhruba našemu jízdnému v přepočtu na kupní sílu, ale auto stojí Němce stejně, tedy relativně zhruba 2,5x méně než Čecha. Kdo si nechce koupit auto, může se zaregistrovat na spolujízdu za mírný poplatek - v Německu velmi oblíbenou. Nebo jet dálkovým autobusem. Nebo letět nízkonákladovkou.

Z DB si můžeme brát příklad co do techniky a pořádku, ale určitě ne co do nabídky (JŘ) a tarifu!
registrovaný uživatel stoupa  mail  
07.07.2011 (11:39)  
Pro Oto a Michal Drábek:

Omluva - první "ranní" vlak (Bln) - Decin - Usti - (Praha) neni EC. Jezdí léta a léta z něj mám naznačený vjem. Je to mezinárodní vlak, nyní EN a v Bln. dostane 3 vozy 2. třídy bez možnosti místenky. Tahá ho 371 v celé zmíněné trase. Poprvé v 1975 a pak vždy když jsem ho byl nucen použít, nastala níže popsaná situace. Přitom mezi 6:00 a 8:30 jedou 4 Os a 4 R. (Jednou to z Bln XXX - Pha Holešovice stihl za 3:56 min. Neprozradím kdy. Byl to let)

Nabídka mezi Děčínem a Ústím (a zpět) je ve vnitrostátní přepravě dobrá, vyloučit EC schůdné

Navíc pamatuji, jak "to" fungovalo v 60tých a 70tých letech na Hungarii (povinně místenková, motor. jednotky Ganz). A to nebyly počítače! Po odjezdu z Blavy (nebo Břeclavi?) nahlásila stanice do Brna volná místa. Hodinu před odjezdem začala pokladna prodávat místenky, do vyprodání. Na koho nezbylo, šel na R. A byl klid. Jakost "EC" zachována, přitom dotížen. Mezinárodní místenku bylo lze zakoupit v předprodeji.

Roztáčení spirály smrti nenásilným (míním cenovým a místenkovým) způsobem bych se nebál. Vidím to v Německu, funguje to a přeplněná ICE vyvolávají trend k vloženým vlakům (opět ICE) a místenkám. Navíc, takový ICE by v obci velikosti Děčína zřejmě nestavěl.

:-) Takže nezastavujeme, nejsme lokálka
registrovaný uživatel Oto 
07.07.2011 (11:31)  
Ak Vám vadí, že niekto jazdí vlakom, je najlepšie zmeniť zamestnanie - a to myslím vážne. Takí ako Vy robia železnici akurát hanbu (aj keď si stále myslím, že je to provokácia).

Klídek. M-průvodčí tu provokuje už dlouho a žádný provodčí to není, i když klasickou modrogumní průvodčí dobře imituje.

Na jednu takovou průvodčí jsem podal před měsícem stížnost. Buzerovala příbuzné, kterým jsem koupil obyčejný (ne-In) SporoTiket, že k němu prý mají mají mít "nějakou kartu".
registrovaný uživatel chio 
07.07.2011 (11:12)  
ale to jsou lidé kteří milují železnici a pracuji na ni, tak si to pohldné cestování přece zaslouží
V tom by im nikto nebránil - môžu si podľa Vášho vzoru kúpiť obyčajné cestovné a ísť aj tým IC. Železničiari nie sú žiadni nadľudia.

To studenti co znám a jezdí EC do školy na dráhu jen plivou a nesnáší ji přitom zneužívají její nejlepší produkt!
Aké zneužívanie?! Zaplatili si cestovné? Zaplatili! A do zbytku je Vám prd! Ak Vám vadí, že niekto jazdí vlakom, je najlepšie zmeniť zamestnanie - a to myslím vážne. Takí ako Vy robia železnici akurát hanbu (aj keď si stále myslím, že je to provokácia).
  1 ... 3 4 5 6 7 ... 14      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko