..: Přeplněný railjet opět otevřel diskusi o místenkách :..

Plně obsazený oddíl 2. třídy jednotky Railjet ve stanici Budapest-Keleti pu., foto: Martin Kóňa Salcburk — Plný vlak, sen každého dopravce, se stává noční můrou pro Rakouské spolkové dráhy (ÖBB). Situaci nijak nezlepšila minulá sobota, kdy si železničáři na uvolnění přeplněné soupravy railjet zavolali policii, díky čemuž se na jejich hlavu snesla nejostřejší kritika za uplynulých několik měsíců. V reakci na pichlavé články nakonec dráhy reagovaly přes svou facebookovou stránku s odkazem na další skutečnosti, jež nešťastné události prvního prázdninového víkendu daly do pohybu. Nepřímo se tak na stůl opět dostává nekonečná diskuse o povinných rezervacích a posilování souprav, která v pravidelných intervalech plní i české a slovenské internetové diskuse.

Když ani railjet nestačí

Sobota 2. července na nádraží Wien Westbahnhof nebyla jako každá jiná. Spoj RJ 60 railjet z Budapešti do Mnichova, vedený jednotkou Siemens Viaggio Comfort, sem v 10 hodin ráno dorazil již docela zaplněný prázdninovými cestujícími z Maďarska. Další stovky pasažérů, mířících dále na západ, však v té chvíli již stálo na nástupišti. Následujících 14 minut pobytu se tak změnilo na dramatický souboj o poslední volná místa, přičemž i po usazení posledních šťastlivců přebývalo v sedmivozové soupravě na 200 cestujících. Podle mluvčího ÖBB Johannese Gfrerera navíc převládající chaos dále zkomplikovala trojice cestujících z Maďarska, která odmítla uvolnit rezervovaná místa držitelům místenek. Když situace dospěla do bodu, že soupravou nebyl schopen projít ani vlakvedoucí, byla drážními zaměstnanci přivolána policie, aby nadbytečné cestující z vlaku vykázala. Bouřlivá reakce médií i veřejnosti na sebe nenechala dlouho čekat.

Souprava ÖBB railjet při testech na ZŽO Cerhenice, foto: Richard WeberSouprava Railjet má udávanou kapacitu 408 sedících cestujících (reálně o něco více i s místy pro vozíčkáře), přičemž řada spojů se kapacitně posiluje zdvojením, ovšem často pouze ve vybraných dnech. V případě spoje RJ 60 se posilová jednotka přidává pouze v neděli, zatímco prázdninový nával směr Mnichov logicky zasáhl o den dřív. Západně od Vídně navíc své dělá i obliba railjetů mezi cestujícími, kteří je využívají pouze na dojíždění do 60 km vzdáleného padesátitisícového města Sankt Pölten. ÖBB sice u svých spojů nákup rezervace (3 € na internetu; 3,50 € na pokladně) důrazně doporučuje, nikoli však vyžaduje. Všechny tyto faktory – nárazově zvýšený zájem cestujících, přimíchání „regionální“ frekvence a omezená kapacita souprav – nakonec přispěly k sobotnímu incidentu a nové diskusi na téma, jak podobným situacím v budoucnu předcházet.

Bmz a ABmz RegioJet od ÖBB, Břeclav, foto: Josef PetrákSe svým vysvětlením příčin krize přispěchal Peter Haibach, mluvčí organizace cestujících s názvem Pro Bahn. Za největší chybu označuje nedávné odprodeje starších vozů ÖBB do zahraničí, z nichž nemalou část tvoří i dodávky Českým drahám a RegioJetu. Podle Haibacha teď odepsané vagony chybí pro případné sestavení náhradních souprav v uzlových železničních stanicích, kde by mohly operativně reagovat na zvýšenou poptávku. Mluvčí drah Gfrerer naopak zdůrazňuje, že při 210 milionech přepravených cestujících ročně je sobotní případ opravdovou výjimkou. Cestující by podle dopravce neměli podceňovat upozornění o exponovaných spojích, které e-shop ÖBB pravidelně zobrazuje pří nákupu jízdenek online.

Internetové diskuse jsou pak tradičně rozdělené na dva nesmiřitelné tábory: zatímco jeden dává přeplněnost vlaků jednoznačně za vinu ÖBB a požaduje poskytování místenek zdarma, druhý poukazuje na vlastní odpovědnost cestujících při plánování cesty vlakem. Nelze si přitom nevšimnout, že zatímco Rakouské spolkové dráhy se v českých a slovenských železničních kruzích dlouhodobě těší nemalému obdivu, mezi rakouskými diskutujícími na jejich padají ostrá slova, která u nás obvykle známe jen z debat o ČD nebo ZSSK. Když dojde na výraz "Bananrepublik" ve smyslu Rakousko, musí se čtenář na chvíli ptát, zda opravdu dorazil do správné zahraniční diskuse.

Jak na přeplněné vlaky? Povinnými místenkami ne.

Pohled do velkoprostorové Economy Class Railjetu, foto: Juraj KováčSobotní potíže na vídeňském západním nádraží opět vrátily do diskuse pojem Pflichtreservierung, nebo-li povinná rezervace. Pokud se vedení ÖBB a aktivisté z řad cestujících na něčem shodnou, je to přesvědčení, že povinné místenky nechtějí. Rakouské dráhy jsou přitom jedny z mála, které na čistě místenkové spoje dlouhodobě nevěří. Hlavním argumentem je zde především flexibilta pro cestujícího, který se se zakoupenou jízdenkou nemusí vázat na konkrétní spoj, jak je tomu u prémiových spojů většiny dopravců.

Podobou debatu v Česku vyvolávalo zavedení povinných rezervací na spoje SC Pendolino, zatímco na Slovensku se platná místenka vyžaduje od každého pasažéra vnitrostátních spojů InterCity, navíc ještě s příplatkem a naprosto nepochopitelným cenovým odlišováním „silných“ a „slabých“ dnů. Model jízdenka+rezervace je naopak naprostým standardem u většiny spojů TGV ve Francii nebo AVE v Španělsku, a to dokonce i u kratších meziregionálních spojů. Jízdní doklad svázaný s konkrétním sedadlem prodávají dokonce třeba i kubánské státní železnice, byť v určitých případech vypravují pouze jeden vlak za tři dny. Rakousko ovšem pokušení „vyprodaných“ souprav vytrvale odolává, a to dokonce i na poli soukromých dopravců. V reakci na sobotní události již myšlenku povinných místenek odmítl i dopravce WESTbahn, jenž plánuje prodávat jízdenky přímo na palubě svých vlaků Vídeň - Salcburk – nebrání se naopak poskytování slev cestujícím, kteří cestu dobrovolně odstojí. Existenci přeplněného railjetu navíc konkurence vidí jako důkaz, že na rakouské západní dráze je místo pro dalšího dopravce.

Vizualizace interiéru Economy Class v plánovaných jednotkách Stadler FLIRT dopravce LeoExpress, foto: LeoExpressOtázka povinných rezervací je v Česku paradoxně opět aktuální s blížícím se nástupem soukromých dopravců na vytíženou linku Praha - Ostravsko. RegioJet podle dřívějších vyjádření počítá s poskytováním bezplatné rezervace ke každé jízdence, jak je tomu u autobusových spojů Student Agency Express. Celý proces by měly usnadnit „otevřené místenky“, jež lze s konkrétním spojem svázat až dodatečně pomocí internetu nebo SMS. Otázkou prozatím zůstává, zda žluté vlaky umožní jízdu stojícím cestujícím a pokud ano, zda bude tato možnost omezena jen na některé vozy. Dá se očekávat, že s podobným modelem místenek zahrnutých v ceně jízdného přijde i Leo Express, který by měl vyjet o rok později. Představa bezplatné místenky ostatně není v Česku tak úplně exotická: před několika lety měli bezplatnou rezervaci k dispozici třeba cestující spojů IC/EC Českých drah, byť za cenu šedesátikorunového příplatku, který tuto výhodu z velké části anuloval. Dnes lze místenku za nula pořídit třeba pro cestu druhou třídou spojů SC Slovenská Strela, u niž se tento obchodní model ukazuje být jedinou správnou cestou pro přilákání cestujících. Vyjede-li v prosinci pendolino do Žiliny, dá se zřejmě obdobná nabídka očekávat i zde.

Nezastavujeme, nejsme lokálka

Pendolino 680 ČD, lom Blansko, foto: Václav RůžekSnadno získatelné a bezplatné rezervace nemusí být jediným způsobem, jak zabránit přeplněným vlakům. V diskusích k sobotnímu incidentu se velmi rychle objevil i dotaz, zda je vůbec nutné, aby dálkové railjety v St. Pölten stavěly – zejména když v této relaci jezdí každou hodinu několik spojů, včetně InterCity se shodnou jízdní dobou. Dokonce i obyčejný Regionalzug se šesti zastávkami urazí tuto trasu jen o 13 minut pomaleji, přičemž o kvalitě souprav není důvod pochybovat. Sankt Pölten přitom není významným sídelním celkem; víc než cokoli je železniční křižovatkou a bránou k oblíbeným turistickým destinacím, ať už směrem k Dunaji a městečkům Melk a Krems an der Donau, nebo na jih do poutnického místa Mariazell po úzkorozchodné Mariazellerbahn. Železniční spojení s Vídní i západem republiky je zde přesto vcelku velkorysé, včetně několika turistických a cyklistických speciálů kategorie Erlebniszug o svátcích. Analogie s českými reáliemi je pochopitelně nasnadě.

1216.2 ÖBB, Č. Třebová, foto: yThomas_ČTOtázku, jak dálkové vlaky nezatížit lokální frekvencí, v současnosti řeší i čeští soukromí dopravci. Pokud demotivačním faktorem nemá být cena, je další možností prostě v některých městech nestavět. I proto z jízdního řádu Regiojetu vypadl Kolín, zatímco Česká Třebová si zaslouží samostatnou kapitolu v učebnici. Zejména poblíž velkých populačních center je zcela běžné, že si lidi, dojíždějící do škol nebo zaměstnání, oblíbí dálkové spoje pro jejich rychlost, a tím i nejkratší cestovní dobu z „předposlední zastávky“. Cestou zpět to má neblahý důsledek v tom, že přeplněná souprava z Prahy nebo Bratislavy již od Kolína, resp. Trnavy nabízí volná místa, ovšem pro cestující, kteří z kapacitních důvodů zůstali ve výchozí stanici. Nezastavování v „potenciálně regionálních“ zastávkách si ovšem dopravce může dovolit pouze tehdy, dokáže-li daný spoj pro vzdálenější destinace naplnit pravidelně, a pokud cestujícím z této zastávky nabídne odpovídající náhradu. Řada společností i objednavatelů veřejné dopravy v takové situaci rezignuje, důkazem budiž oficiálně podporované využívání spojů EuroCity pro přepravu mezi Českotřebovskem a Brnem, případně Pardubicemi; nebo Horní Lideč – Vsetín, Vsetín – Valašské Meziříčí apod.

Kde může pomoct technika…

Displej rezervací pro elektronické místenkování ve vozech ARmpee ČD, foto: Juraj KováčPoslední, hybridní možností, jež ve velkém využívají především autobusoví dopravci, je rozhodnutí selektivně neprodávat jízdenky na určité relace, případně jejich počet v předprodeji cíleně omezovat. Teprve když delší trasy nejsou obsazeny, jsou tyto jízdenky uvolněny k prodeji, nebo je cestující nasměrován k nákupu přímo ve vozidle s rizikem, že natrefí na vyprodaný spoj. Tomuto procesu přitom již v současnosti dokáže pomoct propojení prodejních a rezervačních systémů v reálném čase. Přenosné pokladny s připojením k internetu již loni na svých prezentačních jízdách využíval RegioJet, který s využitím online rezervací počítá i u svých dálkových vlaků, stejně jako černo-zlatá konkurence. Infrastrukturu pro elektronické místenkování ostatně zavádějí i samotné České dráhy, byť zatím pouze v elementární podobě u několika málo modernizovaných vozů. Ještě hodně vody proteče kolem budovy na Nábřeží, než budou státní dráhy schopny v každém momentu vyhodnotit obsazenost svých spojů, a informovat tak cestující o tom, co je čeká.

Railjet ÖBB, InnoTrans 2008, foto: Juraj KováčPřeplněný railjet z minulé soboty není žádnou tragédií, stejně jako není naprosto raritní situací. Je ale zajímavým podnětem pro zamyšlení, jak řešit nárazové výkyvy poptávky po cestování vlakem a jaká řešení mají dnešní dopravci k dispozici, byť je zatím nevyužívají, aby podobným situacím dokázali čelit bez ztráty kytičky. Prozatím musí rakouské dráhy vysvětlovat na všechny strany, že policie lidi z vlaků jen tak nevyhazuje, že místenky jsou vždy dobrá volba a že začátek prázdnin je přeci jenom jeden z těch mimořádných časů. A zatímco čeští cestující i internetoví diskutéři se těší na zařazení rakouských ojetin do provozu, rakouští cestující a diskutéři si zase jednou povzdechli: „Typisch ÖBB!“

Zdroj: Salzburger Nachrichten, ÖBB, ŽelPage


Juraj Kováč Poslat mail autorovi Ohodnotit na Flattru | 6.7.2011 (8:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Služby Nehody a mimořádnosti

Další z regionu Rakousko


  1 2 3 4 5 6 ... 14      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel dkg 
08.07.2011 (17:00)  
Diky za tento vyborny clanek. Doufam, ze ho ctou i na Nabrezi, aby tam konecne prisli na to, ze ÖBB (a take DB) nejsou zadnym drobrym prikladem pro CD.

Preplnene a neposilene vlaky na zacatku letnich prazdnin nejsou zadnou novinkou v Rakousku (stejne jako nefunkcni klimatizace u nemeckych sousedu). ÖBB rikaji uz leta dokola: Nikdo to neobjednal, nikdo nam to nezaplati a tak to nebude. A pak se divi, ze obraz spolecnosti v mediich je katastrofalni.

Je to i drobrym prikladem pro to, ze ne moc hezka prezdivka RailShit anebo RailDreck je opravnena: Zatimco u normaliniho rychliku staci par vozu druhe tridy navic, RailJet potrebuje dalsi soupravu (je tam dalsi uplne zbytecna Premium Class, jsou tam dalsi pro turistickou dopravu nadbytecna mista v jednicce, je tam dalsi bistro). Souprava by se urcite jeste nasla, velky problem je ale najit dalsi personal.
registrovaný uživatel stoupa  mail  
08.07.2011 (14:58)  
Pro Miroslav Zikmund:

Pane, krásně jsem si početl a pobavil. Díky.

Ofšem řešení "bezmístenkových" zajisté je, a věky ověřené - bohužel v rozporu s racionalizací a optimalizací pracovních sil: U kontrolního místa - vstupu na nástupiště - drážní zřízenec (pod penzí) nevpustí cestujícího, který nemá požadovaní jízdní doklady. Howgh.
08.07.2011 (14:34)  
že se tam nahrnula ta mládež určitě většina bez lístku - jako nic proti, ale začínám mít pocit, že proti mládeži až příliš zasedlá. Neznám žádnýho borce, který by schválně někdy jel načerno.
08.07.2011 (14:29)  
Michal Drábek : idea celostátního IDS je hezká, ještě najít politickou stranu, která by si tuto myšlenku osvojila jako nosný bod své dopravně politické části volebního programu ...
Když se nějaký „idealista" probojuje přes houštinu ministerských úředníků k ministrovi, tak ten ho vyslechne, prohlásí to za zajímavou myšlenku, ale tím to skončí - houština úředníků nebo politický partner panu ministrovi „vysvětlí", že to je fantasmagorie nějakých šotoušů, že to nikde ve světě není a kdyby byl pan ministr idealistou poučen o tom, že ve Švýcarech to tak funguje, tak ho přesvědčí o tom, že u nás je jiná tržní ekonomika než ve Švýcarsku a omezovalo by to konkurenci (= korupci > všimné za udělení licence).

Karel Kovářík : ony jsou vztahy mezi DB a ÖBB poněkud jiné než vztahy mezi DB a ČD. Tím spíše, když tam na „data" jezdí nějaké vozy navíc...

Error404 : Lasicemi mám na müsli patra, ta klimatizovaná jsou, poruchu vyloučit nelze.

M : Policie se do toho míchat nebude. V západoevropském zahraničí jsou poněkud jiné poměry.
Na rozdíl od toho zahraničí nemá u nás policie krytá záda. Konec konců je to stejná situace jako na fotbale. Tam všichni ví, že bude malér, ale Policie smí na stadion, až se situace vymkne pořadatelům z rukou, jinak je to věc pořadatele a jím najaté ochranky. A když se to serve, tak stejně Policie nedokáže seřezat ty výtržníky tak, aby si nesedli měsíc na zadek (a byl od nich na dlouho, možná na vždy klid) - ještě by to bylo považováno za zneužití pravomoci a nepřiměřené násilí ze strany Policie. A to evidentně se ta verbež dopouští výtržnictví.
Kde skončila vzletná slova o rychlosoudech na stadionu - výtržník by neměl zajištěno právo na obhajobu a tudíž spravedlivý proces, protože si může zvolit svého obhájce ...

Jak by to asi probíhalo :

Policie na lince 158 : dobrý den, co pro vás můžeme udělat
Nádraží : tady Nádraží, máme tady ve vlaku přes 200 lidí bez místenek a oni nechtějí vystoupit, potřebujeme abyste je z toho vlaku dostali
Policie : a co dělají
Nádraží : no nedělají nic, jen nemají místenky a nechtějí vystoupit z vlaku
Policie : no tak tam přidejte další vozy
Nádraží : ten vlak je povinně místenkový
Policie : a to brání přidání dalších vozů ?
Nádraží : no nebrání, ale ten vlak je povinně místenkový, takže tam nemají bez místenky co dělat
Policie : no tak ať si vystoupí když nemají místenku
Nádraží : to nechtějí udělat
Policie : a mají jízdenky
Nádraží : to asi ano, to kontroluje průvodčí až když vlak jede
Policie : a co my s tím
Nádraží : no abyste je dostali z toho vlaku ven
Policie : a ohrožují nějak tím že nemají místenky bezpečnost
Nádraží : no neohrožují
Policie : no tak já tam někoho pošlu

Operační Policie : hlídka xyz kde jste, potřebuji abyste zajeli na nádraží, je tam nějaký problém s místenkami, ti lidi nechtějí vystoupit, ale zbytečně to nevyhrocujte
Hlídka XYZ : dobře, rozumím, jedeme na nádraží

Hlídka XYZ : dobrý den, co máte za problém
Nádraží : máme tady ve vlaku přes 200 lidí bez místenek a nechtějí vystoupit
Hlídka XYZ : a co my s tím
Nádraží : no aby si vystoupili
Hlídka XYZ : kolik jich je
Nádraží : přes 200
Hlídka XYZ : a jak je máme z toho vlaku dostat
Nádraží : no to já nevím, vy jste policie
Hlídka XYZ : a mají jízdenky
Nádraží, asi ano, to jsem už říkal vašemu kolegovi, to kontroluje až průvodčí
Hlídka XYZ : proč tam nedáte další vozy, aby ti lidé nestáli
Nádraží : ten vlak je povinně místenkový, bez místenek tam nemají co dělat
Hlídka XYZ : a co brání tomu, abyste tam dali další vozy a lidí jeli bez místenek
Nádraží : no ten vlak je povinně místenkový,
Hlídka XYZ : a co brání tomu, aby tam jeli bez místenek
Nádraží : no předpis
Hlídka XYZ : jaký předpis, to je nějaký zákon
Nádraží : zákon ne, ale předpis dopravce
Hlídka XYZ : a ohrožují ti lidé bez místenek nějak bezpečnost provozu
Nádraží : no neohrožují, ve vlaku se stát může
Hlídka XYZ : no tak co po nás vlastně chcete, to je váš problém, já taky musím ve často ve vlaku stát, když není místo k sezení (policista je tak subjektivně podjatý a neměl by situaci řešit)
Nádraží : no ale nás ti lidé nechtějí poslechnout
Hlídka XYZ : a myslíte, že nás poslechnou, když neporušují zákon
Nádraží : musí, vy jste přece policie

Hlídka XYZ : (volá do vozu) jménem zákona vyzývám ty, kdo nemají místenky aby vystoupili
Cestující : pane policisto, proč nevyzvete dráhu jménem zákona aby přidali další vozy, my bychom si místenky koupili, ale oni je nemají a nechtějí přidat další vozy ...
Hlídka XYZ : to jim nařídit nemůžeme
Cestující : no tak proč chcete, abychom vystoupili, máme jízdenky a klidně pojedeme ve stoje, protože tohle je dnes poslední vlak ...

Hlídka XYZ (k nádraží) : no vidíte, oni vystoupit nechtějí
Nádraží : ale vy s tím musíte něco udělat, vy jste policie
Hlídka XYZ : a co s tím máme dělat, to ty lidí máme vytahovat z vlaku násilím, na to nemáme právo, oni nikoho neohrožují, to že nemají místenku je váš problém - žádný zákon neporušují, to si vyřešte sami

Hlídka XYZ operačnímu : tady Hlídka XYZ, jsme na tom nádraží, je tu přes 200 lidí, vyzvali jsme je, aby si vystoupili když nemají místenky a oni nás neposlechli, jinak je tu klid, to je problém dráhy a nějakého jejich předpisu, nemají vozy navíc, stojící lidi nic ani podle nádražáků neohrožují, s tím nic neuděláme, ty lidi se nedají tahat násilím ... je tu plno dětí, my se nenecháme tahat někde po soudech ...

Operační : dobře, jeďte na přejezd abc, někdo tam zase vjel pod vlak, to je důležitější, jsou tam dva mrtví, stejně kvůli tomu jezdit nebudou ....

Nádražní rozhlas : hlášení o zpoždění, z důvodu srážky silničního vozidla s vlakem na přejezdu v obci ABC bude povinně místenkový vlak na neurčito opožděn ... O možnosti NAD budou cestující informováni ...

Smutný epilog :
Pokud se podaří zajistit NAD, tak prvními lidmi co se autobusů dostanou budou nemístenkáři ...
08.07.2011 (13:41)  
M–Průvodčí) To jste mi teda zasloužilý zaměstnanec, když lezete na stanoviště strojvedoucího, kde za jízdy nemáte co dělat. :P
registrovaný uživatel stoupa  mail  
08.07.2011 (10:33)  
M-průvodčí:

Já raději budu dále v klidu vydělávat a nebráním dráze, aby spolu s Vámi vidělávala. :-) Uvidíme výdělek!
08.07.2011 (10:29)  
Takhle narvaný vlak jsem zažila na trati Kolín - Ledečko když byl loni Sazavafest to jsem měla na starost lokálku a bylo to dost hrozné. Celou dobu jsem v 810 musela být zalezlá u fíry protože to se fakt nedalo a hlavně to bylo strašně nepohodlné pro pravidelne cestující že se tam nahrnula ta mládež určitě většina bez lístku Nevím že dráha nezvedne ceny když je taková akce třeba o polovinu ty lidi by jeli stejně a víc by se vidělalo!
registrovaný uživatel stoupa  mail  
08.07.2011 (10:23)  
Donnerstag:

V souladu s 240.025 dodám, že za důstojné cestování považuji i to, že jedu-li vlakem "vyšší kvality" stovky kilometrů, (za příplatek), tak stojící cestující neblokují průchod do jídeláku a vstup na WC, neb v představcích doslova kempují.

Michal Drábek:
Sám přece píšete, že mezi Berlínem a Drážďany je poměrně plno, ale pak se vlak téměř vyprázdní. Čím to asi bude?

Teď od května, vídám i v běžný všední den vytížení přes hranice cca 50 %, což je nadprůměr v dané relaci. Mezistaniční úsek Blh. Südkreuz - Dresden Hbf. považuji za přiměřeně dlouhý pro EC/IC (taky tam mezilehle není žádné opravdové město). Spíš mi připadá, že v Bad Schandau a Děčíně se zastavuje "z piety".

S 4 třídami souhlasím, ale proč by 4 měla být řazena v EC/IV/ICE? :-) A jak kdosi psal - "nezastavujem, nejsme lokálka".
08.07.2011 (8:19)  
donnerstag: cestující nemá stát vůbec, je to demotivační faktor pro používání VHD. I na 50 km je nutné, aby všichni komfortně seděli. VHD musí být kvalitní služba a ne DOBYTČÁK
07.07.2011 (21:51)  
Já jen nechápu,proč by v Railjetu cestující nemohli stát,zvláště,když jde jen o 50 km dlouhou trasu
  1 2 3 4 5 6 ... 14      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko