..: Předposlední Vindobona :..

vindobona175DR, foto: Zdeněk Šindlauer V pátek 25. května 1979 šerif děčínské průmky nějak zaimprovizoval či co, zkrátka počínajíc pátou vyučovací hodinou, dějepisem, vyučování najednou nebylo. Osiřelé študáctvo se z ústavu na Letné organizovaně rozprchlo a já se tetelil blahem, že konečně jednou pojedu domů „kufrákem“, motorákem v půl druhé, byť zrovna dnes přecpaným internátní mládeží dychtivou zase po týdnu mamince sežrat štrúdl.

Děčínský hlavák disponoval prohřátým květnovým nádražním smogem a všechno bylo na svých obvyklých místech. M 262.0 s nerozlučným balmem krátce po čtvrt na jednu zaduněl provizorním labským mostem a zmizel k Varnsdorfu, sedm bajek s hytlákem pražského osobáku brejlovec z odstavného kolejiště na čtvrtou kolej ještě nenatlačil a výpravčí z rozvrzané boudy u dopravy do rozhlasu nezúčastněně rutinně zahuhňal, že na první koleji je k odjezdu připraven expres číslo 71, směr Praha, Tábor, České Velenice a Wien. Hm… Vídeň. V pocuchaném schematu zapojení mozkovny někdo zčistajasna spojil ty dva správné drátky, relé secvaklo a já pozvedl hlavu. Vindobona! Vždyť v Železničáři psali, že od nového jízdního řádu už nebude jezdit jako motorák! Takže zítra pojede motorová jednotka DR naposled. Jenže to my s kamarády razíme na výpravu někam pod Vlhošť — ale to tedy značí, že vlastně Vindobonu naposled vidím teď!

I povstal jsem a jaksi naprogramovaně popošel až pod návěstní krakorec na konci prvního peronu, abych Vindobonu co nejdéle viděl, jak bude Děčín opouštět. Ani jsem se nestačil zorientovat a jednotka řady 175 se pohnula. Ale na co se mám vlastně dívat, když je to naposled? Na číslo motorového vozu? Na to, jak německé podvozky drncají na výhybkách ČSD? Na anonymní tváře za okny? Nebo si představovat to dnešní předposlední večerní zastavení Vindobonino v té tak nepředstavitelně daleké Vídni? Něco si do paměti vecpat musím, protože fotografie z toho prostě nebude. Místo toho všeho jsem v onu posvátnou chvíli jenom bezcílně spočítal všechny čtyři vozy, ihned zapomněl to slavné inventární číslo a pootočiv se, počal jsem vlhnoucí zrak ostřit proti sluníčku za zmenšující se červenokrémovou oblinou s červenými světly, jak se v rozevlátém lehkém spalinovém hávu pohupuje na podmáčených výhybkách kolejové spojky vedle depa. Trvalo to skoro tři minuty, než všechno definitivně zapadlo v obzorovém nejasnu u stavědla Jih. Tak tohle byla předposlední a zároveň moje poslední Vindobona. No, jo — tak co mi to teda vlastně zůstalo v paměti? Nemohl jsem si na to vzpomenout a místo toho jsem jen měl tak nějak divně v krku. Možná na mne v tu chvíli mohl být docela interesantní pohled.

Bylo to vůbec takové divné. To už to tedy opravdu příští týden bude jinak? To opravdu bude jezdit brejlovec s vagóny, jako na Hungarii? To už opravdu Vindobonu neuvidím? Neuměl jsem si ve zmatku sestavit odpověď a těch pár lidí okolo na tom nejspíš bylo dost podobně. Zčistajasna se mi jedna z těch postav zazdála nějaká povědomá. Ale ano, je to on — profesor dějepisu. Aspoň dvě věci jsem hned pochopil. Za prvé, proč dneska odpadl dějepis a za druhé, proč před pár týdny, když jsme my bažantíci pomáhali stěhovat dějepisný kabinet, pan profesor jednu hromádku nesl obřadně a osobně, aby se jí proboha něco nestalo. To, co měla navrchu, se středoškolským dějepisem moc nesouviselo. Ačkoli — na technické a ještě k tomu dopravní škole vlastně svým způsobem ano. Byla to červená plechová cedule a na ní trochu unaveně bíle stálo: 498.034.

O den později jela ta opravdu poslední motorová Vindobona a třeba tam na tom konci děčínského peronu za krakorcem stál někdo jiný a měl tu jeho poslední motorovou Vindobonu. Expres číslo 71 jezdil samozřejmě i příští týden a jízdní řád do omrzení tvrdil, že je to Vindobona. Ale nebyla. Pro mne to byl to nic neříkající rychlík a jediné, čím se v Děčíně lišil od kolejového plebsu, byli brejlovci na obou jeho koncích, aby na pražské Hrabovce lépe zvládl úvrať do hlavního nádraží. A nebyla to Vindobona, ani když po pár letech do těch vagónů v Děčíně zapřáhli peršinga, nebyla to Vindobona, když se k ní přidaly vozy se směrovkami Budapest a už vůbec to nebyla Vindobona, když najednou už nejezdila přes Velenice. A není to pro mě Vindobona ani teď po více než třiceti letech. Poslední, co jsem jako Vindobonu ochoten uznat, je ta čtyřvozová jednotka řady 175, kterou jsem 25. května 1979 v Děčíně víceméně náhodně přišel vyprovodit.

Ale šlo by to napsat taky jinak. Některé věci se stanou jen jednou za život a v neděli 27. května 1979 jela Vindobona prvně jinak. A naštěstí po mnoha zrůdných nápadech a kotrmelcích jezdí z Berlína do Vídně pořád. Článků o tom bylo a bude dosti.

Snímky té opravdové Vindobony někde u Děčína by zaplnily slušný archív někde na zámku. Leč ani jedna fotka mi neříká pane, tak přikládám prostoduchý obrázek z úplně jiných českých zákoutí, vlastnoručně spáchaný roku 1982 na počest jednokolejky z Veselí do Českých Velenic, která mě tehdy okouzlila, přestože po ní ta „opravdová Vindobona“ tehdy už nějaký ten pátek taky nejezdila.


Zdeněk Šindlauer | 3.10.2010 (8:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Reportáže

Další z regionu Česká republika (celá)


  1 2 3 4 5      Zpráv na stránku:   
dopisovatel nebo člen ŽP CzechDave  mail  
04.10.2010 (0:54)  
Možná by stálo za to, kdyby se pamětníci podělili o svoje vzpomínky na Vindobonu. Já tak učinil už před časem na na webu D-Fense: http://www.dfens-cz.com/view.php?cisloclanku=2007122801...
dopisovatel nebo člen ŽP mouka  mail  
03.10.2010 (22:20)  
Působivý příběh a krásný obrázek...
03.10.2010 (22:17)  
Teď jsem si přečetl nové příspěvky a... jsem dojat! Můj ročník 87 nemůže do těch srdceryvných příspěvků dost dobře mluvit, ale když si to představím, za železné opony, jak to bylo, jak to znám z vyprávění "starších", mrazí mne v zádech... Stejně jako mne mrazilo v Železné Rudě-Alžbětíně, když jsem viděl poprvé tu čáru. Jistě, teď je to jen čára (a bohu dík), nostalgická, navozující u těch starších vzpomínky na místo té čáry betonu... A i přes ten pro mě, mladého, nepochopitelný režim to jezdilo. A ještě taková krása! Pocta těm, co jezdili "už tenkrát".
03.10.2010 (21:32)  
Randy : kdepak, ten termín je správný ...
V jízdním řádu 1980/1981 se vozila Vindobona z HLN na Hrabovku E 499.1;
ta 556.0 do Rakouska jezdila z toho důvodu, že ta lokomotiva zajišťovala veškerou vozbu mezi Velenicemi a Gmündem. Lokomotivní četa musela být politicky na výši, protože byla držitelem "služebního pasu" a trvalé výjezdní doložky, což bylo v kompetenci Stb.
Takže tam jezdilo pouze několik vybraných jedinců ...
Držet tam nějakého brejlovce kvůli topení nepřicházelo do úvahy.
Holt taková byla doba ...
registrovaný uživatel Randy 
03.10.2010 (20:35)  
Můj táta tvrdí, že jednotky VT 175 jezdily na Vindoboně ještě počátkem 80. let. Je ten termín poslední jízdy správně?
registrovaný uživatel Filous  mail  
03.10.2010 (20:29)  
Tohle je ovšem luxusní článek!
03.10.2010 (19:17)  
Ten rok 1979 byl možná pro Vindobonu smutný. Ale přesto se k Českým Velenicím následně začali sjíždět šotouši z celého Rakouska. Ono to přes hranici jezdilo často s lokomotivou 556.0 a osobní parní vlak v Rakousku a ještě jako mezinárodní expres to bylo dost i na tehdejší ČSD. Pravda dlouho to vydržet nemohlo.
dopisovatel nebo člen ŽP IR  mail  
03.10.2010 (18:24)  
Petr Martinek: No, díky tomu, že jsem se v životě zajímal o spoustu věcí, tak o nic vlastně tak nějak pořádně. Takže když někdo napíše pěkný vzpomínkový článek, tak se mi taky nějaké ty "šoty" vybaví, ale to je tak všechno. Snad jednou, až budu velkej, tak se mi ty útržky třeba spojí do nějaké mozaiky, ale zatím.... vždyť jsou tu podstaně lepší a výkonnější psavci... :-) (Tak si raději důkladně a nerušeně vychutnejme jejich podrobné a literárně nápadité příspěvky (a když v nás vyvolají potřebu něco zajímavého dodat, tak to taky určitě nezapadne v zapomnění...)).
03.10.2010 (15:30)  
michawel : najdete ji v Chemnitz

http://de.wikipedia.org/wiki/DR-Baureihe_VT_18.16

Tomáš Palíšek : obrázky se dají najít na webu pod označením "BR 175 DR"
  1 2 3 4 5      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko