..: All news and reports :..

regionální express München-Nürnberg na vysokorychlostní trati, foto: wikipedia.de/S.Terfloth Bavorsko — Téměř před rokem jsme informovali o výběrovém řízení na provozování osobní dopravy na příhraničních tratích ve východním Bavorsku. V České republice se od té doby již po několikáté posunul termín výběrového řízení Ministerstva dopravy na rychlíky. V regionální dopravě se sice začínají objevovat nová vozidla, ale o výběrových řízeních na zajištění ZDO se také zatím jen mluví. V Bavorsku se v oblasti zlepšení služeb pro cestující a konkurenčního boje jednotlivých dopravců od loňského prosince udála celá řada zajímavých událostí, které by mohly být pro české objednatele inspirující. Proto vás zveme za naši západní hranici podívat se, co se za posledních dvanáct měsíců v bavorské regionální dopravě změnilo.

jednotka Stadler Kiss WESTbahn, foto: oficiální foto WESTbahn GmbH Salzburg — Neděle 11. prosince 2011 se zcela jistě zapíše do dějin železniční dopravy v Rakousku. Pravidelný provoz zde totiž zahájí první soukromý dopravce v dálkové železniční dopravě. Společnost WESTbahn, která je od dubna certifikovaným dopravcem, začne za 40 dní na trati Vídeň – Salzburg nabízet své služby na komerční bázi. Jízdní řád i tarif byl již zveřejněn; k dispozici je denně celkem jedenáct párů vlaků, které při cestě obslouží stanice Wien Hütteldorf, St. Pölten, Amstetten, Linz, Wels a Attnang-Puchheim. Jízdní doba je 2 hodiny a 59 minut při dosažení průměrné rychlosti 106 km/h na 317 kilometrů dlouhé trati. Na stejné relaci nabízí státem vlastněné Rakouské spolkové dráhy (ÖBB) takřka trojnásobný počet spojů, na něž nasazuje mj. komfortní soupravy railjet (Siemens Viaggio Comfort).

Virgin Trains Pendolino Česká republika, rok 2030: Cestující mezi Prahou a Brnem sklízí plody konkurenčního boje. S platností od nového jízdního řádu se zásadně zlepšily podmínky pro cestující mezi Prahou a Brnem. Poté, co si cestující léta stěžují na drahé a přeplněné spoje společnosti RegioJet mezi Prahou a Brnem přes Pardubice, rozhodla se této situace využít společnost Vysočina, dceřinná společnost Rakouských spolkových drah. V koncesi z roku 2017 na provozování rychlíkové linky Praha - Havlíčkův Brod - Brno, kterou od Ministerstva dopravy získala na výjimečných 20 let, se společnost Vysočina zavázala, že investuje 1 miliardu korun do zlepšení technického stavu tratě mezi Golčovým Jeníkovem a Tišnovem a že nasadí nová naklápěcí vozidla. Výsledek těchto investic si mohou cestující užívat právě nyní. Luxusní vlaky do Brna nyní Vysočina nabízí každou hodinu, jízdní doba je pouze o 10 minut delší než Jančurovy vlaky přes Českou Třebovou a tarify jsou o 50% nižší než dosavadní.

Zdá se vám to nemožné?

ALX 38710, Oberstaufen, 25. 4. 2009, foto: Martin Válek Bavorsko — V poslední době se v České republice často mluví o výběrových řízeních na zajištění železniční dopravy v rámci dodržení základní dopravní obslužnosti. Protože zatím je od slov k činům velmi daleko, nabízím pro inspiraci aktuální událost z Bavorska. Bavorský stát vlastní firmu Bayerische Eisenbahngesellschaft (BEG), která podobně jako v ČR například OREDO, ROPID nebo KORDIS JMK plánuje, financuje a kontroluje železniční regionální osobní dopravu. Ročně se v Bavorsku v sítích zadávaných BEG ujede 110 milionů vlakokilometrů (vlkm). Od roku 1996, kdy byla BEG založena, došlo k postupnému navýšení počtu ujetých kilometrů o 34%, zejména díky zavádění minimálně hodinového taktu na většině tratí. Počet přepravených cestujících vzrostl o 60%.

PCC lokomotiva 311 D-15, foto: Petr ŠtefekBerlín, Varšava – Německý národní dopravce, společnost Deutsche Bahn, v pátek 30.1.2009 vydala zprávu o uzavření dohody na koupi největšího polského železničního operátora, firmu PCC Rail. Ta podle serveru Financial Times ročně dosahuje obratu kolem 10 miliard korun a zastupuje kolem 8% polského železničního trhu v nákladní dopravě. Ve vlastnictví společnosti je zařazeno na 400 lokomotiv a více než 7000 železničních nákladních vozů.

Ilustrační obrázekSeattle - Hlavní trať železniční společnosti Union Pacific přes Kaskádové pohoří v americkém státě Oregon byla 19. ledna zavalena obrovskou zemní lavinou, která trať v nepřístupném terénu v délce 900 metrů překryla šest metrů silnou vrstvou bahna, sněhu a kmenů. Přes obrovské nasazení lidí a techniky se od té doby stále nepodařilo úsek uvést do provozu a jeho blízká budoucnost je stále méně příznivá. Trať spojující Kalifonii a stát Washington je hlavní spojnicí severních a jižních států západního pobřeží USA.

Ilustrační obrázek Francouzský koncern Veolia, v České republice používající obchodní název Connex, oznámil, že kupuje železničního operátora RAIL4CHEM. Pokud budou antimonopolní úřady souhlasit, transakce by měla být uzavřena v první polovině roku 2008. O prodejní ceně se obě strany rozhodly pomlčet.

   
ŽelPage - Czech railway webzine
ISSN 1801-5425
historie ŽelPage
Public use not allowed without explicit permission of author.
zc.egaplez@ofni
© 2001-2024 Spolek ŽelPage
:. Sign inopen/close
 
 
  
 
Forgot your password?   
Register   
:. Current train position - Czech Rep.open/close
Current train position - Czech Rep.
 
:. Searchopen/close

 
   
 
 
   
 
:. Weather for Photographersopen/close
Photographing conditions
in the Czech Republic

Sun
rises at 06:04
sets at 20:00