..: Od nového jízdního řádu po Polsku rychleji :..

EP09-011, Łuczyce - Baranówka, foto: Piotr Kozlowski Varšava — Každoroční příchod nového jízdního řádu pro následující rok bývá již po několik posledních let ve znamení zkracování cestovních dob, a to díky výstavbě a modernizaci železničních tratí. Zatímco u nás se můžeme radovat ze sedmiminutové úspory na trase z Prahy do Brna, pro Polsko je nadcházející grafikon takřka přelomový. Zásadní roli zde sehrály vysoké stavební tempo a neuvěřitelně rychlá obnova vozového parku. Rekordních časů vlaky dosáhnou na takřka všech hlavních relacích. Například na trase z Vratislavi do Trojměstí (souhrnné označení pro Gdaňsk, Gdyni a Sopoty) vlak díky modernizované trati a soupravě, jež je v čele s lokomotivou řady EP09 schopna dosáhnout rychlosti až 160 km/h, ušetří téměř hodinu jízdy.

EU44 Husarz, foto: Matouš Danielka Největších časových úspor je však dosaženo prodloužením tras vybraných vlaků Expres InterCity Premium (EIP) vedených vysokorychlostní jednotkou řady ED250, známou též jako pendolino. Ty budou od půlky března v pozdně večerních hodinách zajíždět z Vratislavi až do 127 km vzdálené Jelení Hory (mimo sobotu), přičemž díky prodloužení vozebního ramene Varšava–Vratislav dojde ke zkrácení cestovní doby z hlavního města do podkrkonošské Jelení Hory o dvě a půl hodiny. Podrobnější informace o dosažených úsporách jsou uvedeny v přiložených tabulkách.

Vysvětlivky: 2016 – cestovní doba dosažená v období platnosti jízdního řádu 2015/2016, Úspora – úspora cestovní doby v JŘ 2015/2016 oproti JŘ 2014/2015.

Cíl z Varšavy z Vratislavi z Gdaňsku z Poznaně z Katovic z Krakova
2016 Úspora 2016 Úspora 2016 Úspora 2016 Úspora 2016 Úspora 2016 Úspora
Białystok 2:19 41 min
Bílsko-Bělá 3:20 45 min 0:50 14 min
Bydhošť 2:59 25 min
Gdaňsk 2:39 19 min 5:09 58 min 2:40 30 min 5:21 25 min
Gliwice 2:47 25 min 0:25 4 min
Jelení Hora 5:53 151 min
Katovice 2:30 9 min
Kielce 2:38 34 min
Krakov 2:18 10 min 4:56 45 min 1:51 1 min
Lodž 1:07 16 min 3:33 19 min
Olsztyn 2:29 13 min
Ostrów Wlkp. 3:27 42 min
Poznaň 2:25 2 min 1:59 26 min 2:40 30 min 4:56 45 min
Řešov 4:21 68 min 2:00 68 min
Štětín 4:54 15 min 4:42 25 min
Varšava 3:28 13 min 2:39 19 min 2:25 2 min 2:20 9 min 2:18 10 min
Vratislav 3:28 11 min 5:09 58 min 1:59 26 min 2:03 17 min
Zakopane 3:11 22 min

Na závěr se nabízí otázka: Jak je možné, že se Polsko, jež bylo ještě donedávna považováno za železniční skanzen Evropy, dokázalo změnit během deseti let k nepoznání, zatímco my ještě stále nevíme, kudy bude trasována trať z Prahy do Berouna či kde se bude nacházet moderní hlavní nádraží druhého největšího města v republice?

Zdroj: Kurier Kolejowy


Adam Vanting Poslat mail autorovi Ohodnotit na Flattru , RaPa Poslat mail autorovi | 28.11.2015 (7:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Jízdní řád

Další z regionu Polsko


  1 ... 4 5 6 7 8 ... 16      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel JiP 
02.12.2015 (11:37)  
Musim se priznat, ze uz me to nebavi na Vas reagovat. Modernizace kotidoru a stavba VRT je na uplne jine principielni urovni. Modernizace koridoru probihala proto, ze stav zeleznicni site byl v takove stavu, kdy hrozil jeji celkovy kolaps z duvodu 40 lete podudrzovanosti. Kdyz to (jenom lehce) prezenu, tak v podstate hrozil zanik zeleznice v CR jako takove. Prestoze se o modernizacich koridoru hovori jako o investici, tak to ve skutecnosti investice neni, ale bylo a je to pouze mazani megaobriho infrastrukturniho dluhu z dob minuleho rezimu, jehoz podstatna cast dodnes neni smazana. Zatimco VRT uz je nadstavba, to uz je cista investice, bez jejiz nerealizace zeleznice v CR bude dale normalne existovat a fungovat.

Navic jeden z duvodu proc je napr. jizda po normalni zeleznici levnejsi je to, ze sdileji infrastrukturu s miliony prepravenych tun nakladu, z nichz se ta infrastruktura take splaci.
02.12.2015 (11:22)  
JiP: fakt si nechte ty urážky od cesty!

I vámi zmiňované modernizace koridorů se financují uplně stejně a řesíte nějak třeba financování poměrně nákladného koridoru na jih Čech, nebo tunelu Ejpovic? Asi ne, tak fakt nechápu, proč vás tak pálí financování podobné stavby mezi Prahou a Brnem?
02.12.2015 (11:14)  
97% populace, ktere tu VRT nebude vubec k nicemu potrebovat?

nezlobte se na mě, ale chcete mi tvrdit, že potenciální cestující z Vysočiny, většiny Moravy, cast Středočeského a Jihočeského kraje a pak samozřejmě Prahy tvoří 3% populace?
registrovaný uživatel JiP 
02.12.2015 (11:10)  
Rail_men: Musim se Vam priznat ze zaslouzite uctu, protoze Vas posledni prispevek me skutecne poslal tak do kolen jak uz se to dlouho nikomu nepovedlo. Vase uvahy, me silne pripominaji predvolebni sliby urcitych politickych partaji, jejichz predstavitele mam kazdy rok, pri pohledu na danove priznani, chut veset po stromech aneb "zdroje jsou", ze ?

Jeden by Vam mohl skoro zavidet ten svet v jakem zijete, ale az prijde ten stret s realitou....to bude rana !
02.12.2015 (11:01)  
waszyn: zaplati se stejně jako stavba silnic, dalnic, modernizace tratí z fondu dopravni infrastruktury navic podpořene z cca 80% z fondu EU.

Cena za DC by ale měla být nastavena o něco výše, než o ostatních tratí, ale díky vyšší efektivitě rychlých vlaků není racionální důvod, aby se jízdné nějak výrazně lišilo.
registrovaný uživatel waszyn 
02.12.2015 (10:43)  
rail_man:
tim chces rict, ze vystavba nove trati za desitky miliard a vozidla na VRT za miliardy se zaplati samo? Z jizdneho 165 Kc Praha Brno asi tezko. Pocty cestujicich do H, AT a PL tady nekdo zminil nize a z vlastnich pozorovani mi nezbyva nez souhlasit, s tim, ze se to zaplati z osolenych mezinarodnich jizdenek se asi shodnem se pocitat neda. Zaplati to tedy z dani 97% populace, ktere tu VRT nebude vubec k nicemu potrebovat?
02.12.2015 (10:00)  
JiP: ale vždyť já se vám už po xte snažím vysvětlit, že opravdu není důvod, aby bylo jízdné po vrt vyšší, než na konvenční trati.

Ramena Praha - Ostrava (a dále), Bratislava, Vídeň mají všechny 300km a vice, to se vám zdá málo?
registrovaný uživatel JiP 
02.12.2015 (9:25)  
rail_man: Ja bych chtel mit tu vasi jistotu, jak "vsechno" pojede po VRT. To ze jsou vlaky na Moravu plne je dost proto, ze predevsim Pardubice jsou podstatny prispevatel k obsazenosti vlaku. Ty ale od VRT odstrihnete. Dale rikate ze pres Pardubice prece zustane cast rychle dopravy. Tak mi pak treba reknete, co bude motivaci pro takoveho studenta jet napr. z Prahy do Olomouce po VRT treba za 500 Kc za cca 1,5 hod, kdyz za 2.2 hod dojede pendolinem za 200 Kc po konvencni trati? CR je zkratka na VRT moc mala na to, aby se vliv vysoke rychlosti mohl poradne projevit a pocitejte s tim ze obycejne auto a mnohem levnejsi konvencni vlaky vam tu VRT frkvenci cestujicich budou vyznamne kanibalizovat. A to mluvim o studentovi. Ted si predstavte, ze pojede rodina s dvemi detmi z Olomouce do Prahy. POkud nepojede rovnou autem, tak vam muzu s cistym svedomim rict, ze vetsina jich sahne (ja bych take sahnul) z ekonomickych duvodu po konvencnim vlaku.
02.12.2015 (9:24)  
Peníze bych dal spíš do zkvalitnění naší husté sítě a pravidelné taktové dopravy od rána do noci, protože pokud se nebude možné dostat po celé ČR, tak stejně většina lidí to auto popadne.

V tom mate nepochybně pravdu. A nejsou to právě města podél dálnice D1 a na jih, které by zkvalitnění železniční dopravy potřebovala nejvíce?
02.12.2015 (9:06)  
arj: už takhle mám "problém" dopočítat se 12-ti-hodinových diet, za ty kratší si tak člověk akorát koupí kafe ve vlaku).
No jestli jezdíte na služebky hlavně proto, abyste bral diety, tak nevím, jestli tady jste ten správnej diskutující :-(

ve směru Praha-Brno-Praha jezdí většinou služební cestující, takže těm je doba jízdy opravdu lhostejná.
Myslíte, že každej jde čarovat s minutama, aby si "vydělal" na nějakej lepší oběd?
Pokud bych po zaměstnavateli chtěl schválit cestu vlakem, která je (zcela zbytečně) delší, a tudíž po něm budu chtít víc peněz za neproduktivní sezení ve vlaku, tak by mě asi rychle hnal.
Navíc né každej sedí rád v dopravním prostředku namísto toho, aby byl už doma a dělal to, co se mu zlíbí (příp. né každej vstává rád v 5 hodin jen proto, aby mohl jen vlakem tam, kam by mu při cestě jiným dopr. prostředkem stačilo vstát třeba v 7).
  1 ... 4 5 6 7 8 ... 16      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko