Varšava — Každoroční příchod nového jízdního řádu pro následující rok bývá již po několik posledních let ve znamení zkracování cestovních dob, a to díky výstavbě a modernizaci železničních tratí. Zatímco u nás se můžeme radovat ze sedmiminutové úspory na trase z Prahy do Brna, pro Polsko je nadcházející grafikon takřka přelomový. Zásadní roli zde sehrály vysoké stavební tempo a neuvěřitelně rychlá obnova vozového parku. Rekordních časů vlaky dosáhnou na takřka všech hlavních relacích. Například na trase z Vratislavi do Trojměstí (souhrnné označení pro Gdaňsk, Gdyni a Sopoty) vlak díky modernizované trati a soupravě, jež je v čele s lokomotivou řady EP09 schopna dosáhnout rychlosti až 160 km/h, ušetří téměř hodinu jízdy.
Největších časových úspor je však dosaženo prodloužením tras vybraných vlaků Expres InterCity Premium (EIP) vedených vysokorychlostní jednotkou řady ED250, známou též jako pendolino. Ty budou od půlky března v pozdně večerních hodinách zajíždět z Vratislavi až do 127 km vzdálené Jelení Hory (mimo sobotu), přičemž díky prodloužení vozebního ramene Varšava–Vratislav dojde ke zkrácení cestovní doby z hlavního města do podkrkonošské Jelení Hory o dvě a půl hodiny. Podrobnější informace o dosažených úsporách jsou uvedeny v přiložených tabulkách.
Vysvětlivky: 2016 – cestovní doba dosažená v období platnosti jízdního řádu 2015/2016, Úspora – úspora cestovní doby v JŘ 2015/2016 oproti JŘ 2014/2015.
Cíl | z Varšavy | z Vratislavi | z Gdaňsku | z Poznaně | z Katovic | z Krakova | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
2016 | Úspora | 2016 | Úspora | 2016 | Úspora | 2016 | Úspora | 2016 | Úspora | 2016 | Úspora | |
Białystok | 2:19 | 41 min | ||||||||||
Bílsko-Bělá | 3:20 | 45 min | 0:50 | 14 min | ||||||||
Bydhošť | 2:59 | 25 min | ||||||||||
Gdaňsk | 2:39 | 19 min | 5:09 | 58 min | 2:40 | 30 min | 5:21 | 25 min | ||||
Gliwice | 2:47 | 25 min | 0:25 | 4 min | ||||||||
Jelení Hora | 5:53 | 151 min | ||||||||||
Katovice | 2:30 | 9 min | ||||||||||
Kielce | 2:38 | 34 min | ||||||||||
Krakov | 2:18 | 10 min | 4:56 | 45 min | 1:51 | 1 min | ||||||
Lodž | 1:07 | 16 min | 3:33 | 19 min | ||||||||
Olsztyn | 2:29 | 13 min | ||||||||||
Ostrów Wlkp. | 3:27 | 42 min | ||||||||||
Poznaň | 2:25 | 2 min | 1:59 | 26 min | 2:40 | 30 min | 4:56 | 45 min | ||||
Řešov | 4:21 | 68 min | 2:00 | 68 min | ||||||||
Štětín | 4:54 | 15 min | 4:42 | 25 min | ||||||||
Varšava | 3:28 | 13 min | 2:39 | 19 min | 2:25 | 2 min | 2:20 | 9 min | 2:18 | 10 min | ||
Vratislav | 3:28 | 11 min | 5:09 | 58 min | 1:59 | 26 min | 2:03 | 17 min | ||||
Zakopane | 3:11 | 22 min |
Na závěr se nabízí otázka: Jak je možné, že se Polsko, jež bylo ještě donedávna považováno za železniční skanzen Evropy, dokázalo změnit během deseti let k nepoznání, zatímco my ještě stále nevíme, kudy bude trasována trať z Prahy do Berouna či kde se bude nacházet moderní hlavní nádraží druhého největšího města v republice?
Zdroj: Kurier Kolejowy
Navic jeden z duvodu proc je napr. jizda po normalni zeleznici levnejsi je to, ze sdileji infrastrukturu s miliony prepravenych tun nakladu, z nichz se ta infrastruktura take splaci.
I vámi zmiňované modernizace koridorů se financují uplně stejně a řesíte nějak třeba financování poměrně nákladného koridoru na jih Čech, nebo tunelu Ejpovic? Asi ne, tak fakt nechápu, proč vás tak pálí financování podobné stavby mezi Prahou a Brnem?
nezlobte se na mě, ale chcete mi tvrdit, že potenciální cestující z Vysočiny, většiny Moravy, cast Středočeského a Jihočeského kraje a pak samozřejmě Prahy tvoří 3% populace?
Jeden by Vam mohl skoro zavidet ten svet v jakem zijete, ale az prijde ten stret s realitou....to bude rana !
Cena za DC by ale měla být nastavena o něco výše, než o ostatních tratí, ale díky vyšší efektivitě rychlých vlaků není racionální důvod, aby se jízdné nějak výrazně lišilo.
tim chces rict, ze vystavba nove trati za desitky miliard a vozidla na VRT za miliardy se zaplati samo? Z jizdneho 165 Kc Praha Brno asi tezko. Pocty cestujicich do H, AT a PL tady nekdo zminil nize a z vlastnich pozorovani mi nezbyva nez souhlasit, s tim, ze se to zaplati z osolenych mezinarodnich jizdenek se asi shodnem se pocitat neda. Zaplati to tedy z dani 97% populace, ktere tu VRT nebude vubec k nicemu potrebovat?
Ramena Praha - Ostrava (a dále), Bratislava, Vídeň mají všechny 300km a vice, to se vám zdá málo?
V tom mate nepochybně pravdu. A nejsou to právě města podél dálnice D1 a na jih, které by zkvalitnění železniční dopravy potřebovala nejvíce?
No jestli jezdíte na služebky hlavně proto, abyste bral diety, tak nevím, jestli tady jste ten správnej diskutující :-(
ve směru Praha-Brno-Praha jezdí většinou služební cestující, takže těm je doba jízdy opravdu lhostejná.
Myslíte, že každej jde čarovat s minutama, aby si "vydělal" na nějakej lepší oběd?
Pokud bych po zaměstnavateli chtěl schválit cestu vlakem, která je (zcela zbytečně) delší, a tudíž po něm budu chtít víc peněz za neproduktivní sezení ve vlaku, tak by mě asi rychle hnal.
Navíc né každej sedí rád v dopravním prostředku namísto toho, aby byl už doma a dělal to, co se mu zlíbí (příp. né každej vstává rád v 5 hodin jen proto, aby mohl jen vlakem tam, kam by mu při cestě jiným dopr. prostředkem stačilo vstát třeba v 7).
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.