Varšava — Každoroční příchod nového jízdního řádu pro následující rok bývá již po několik posledních let ve znamení zkracování cestovních dob, a to díky výstavbě a modernizaci železničních tratí. Zatímco u nás se můžeme radovat ze sedmiminutové úspory na trase z Prahy do Brna, pro Polsko je nadcházející grafikon takřka přelomový. Zásadní roli zde sehrály vysoké stavební tempo a neuvěřitelně rychlá obnova vozového parku. Rekordních časů vlaky dosáhnou na takřka všech hlavních relacích. Například na trase z Vratislavi do Trojměstí (souhrnné označení pro Gdaňsk, Gdyni a Sopoty) vlak díky modernizované trati a soupravě, jež je v čele s lokomotivou řady EP09 schopna dosáhnout rychlosti až 160 km/h, ušetří téměř hodinu jízdy.
Největších časových úspor je však dosaženo prodloužením tras vybraných vlaků Expres InterCity Premium (EIP) vedených vysokorychlostní jednotkou řady ED250, známou též jako pendolino. Ty budou od půlky března v pozdně večerních hodinách zajíždět z Vratislavi až do 127 km vzdálené Jelení Hory (mimo sobotu), přičemž díky prodloužení vozebního ramene Varšava–Vratislav dojde ke zkrácení cestovní doby z hlavního města do podkrkonošské Jelení Hory o dvě a půl hodiny. Podrobnější informace o dosažených úsporách jsou uvedeny v přiložených tabulkách.
Vysvětlivky: 2016 – cestovní doba dosažená v období platnosti jízdního řádu 2015/2016, Úspora – úspora cestovní doby v JŘ 2015/2016 oproti JŘ 2014/2015.
Cíl | z Varšavy | z Vratislavi | z Gdaňsku | z Poznaně | z Katovic | z Krakova | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
2016 | Úspora | 2016 | Úspora | 2016 | Úspora | 2016 | Úspora | 2016 | Úspora | 2016 | Úspora | |
Białystok | 2:19 | 41 min | ||||||||||
Bílsko-Bělá | 3:20 | 45 min | 0:50 | 14 min | ||||||||
Bydhošť | 2:59 | 25 min | ||||||||||
Gdaňsk | 2:39 | 19 min | 5:09 | 58 min | 2:40 | 30 min | 5:21 | 25 min | ||||
Gliwice | 2:47 | 25 min | 0:25 | 4 min | ||||||||
Jelení Hora | 5:53 | 151 min | ||||||||||
Katovice | 2:30 | 9 min | ||||||||||
Kielce | 2:38 | 34 min | ||||||||||
Krakov | 2:18 | 10 min | 4:56 | 45 min | 1:51 | 1 min | ||||||
Lodž | 1:07 | 16 min | 3:33 | 19 min | ||||||||
Olsztyn | 2:29 | 13 min | ||||||||||
Ostrów Wlkp. | 3:27 | 42 min | ||||||||||
Poznaň | 2:25 | 2 min | 1:59 | 26 min | 2:40 | 30 min | 4:56 | 45 min | ||||
Řešov | 4:21 | 68 min | 2:00 | 68 min | ||||||||
Štětín | 4:54 | 15 min | 4:42 | 25 min | ||||||||
Varšava | 3:28 | 13 min | 2:39 | 19 min | 2:25 | 2 min | 2:20 | 9 min | 2:18 | 10 min | ||
Vratislav | 3:28 | 11 min | 5:09 | 58 min | 1:59 | 26 min | 2:03 | 17 min | ||||
Zakopane | 3:11 | 22 min |
Na závěr se nabízí otázka: Jak je možné, že se Polsko, jež bylo ještě donedávna považováno za železniční skanzen Evropy, dokázalo změnit během deseti let k nepoznání, zatímco my ještě stále nevíme, kudy bude trasována trať z Prahy do Berouna či kde se bude nacházet moderní hlavní nádraží druhého největšího města v republice?
Zdroj: Kurier Kolejowy
Mně polský přístup vůbec nesedí, dle mne je to odlišná mentalita. Co jsem měl možnost zažít, vidět, číst o polské dopravě, o tramvajích, tak si troufnu tvrdit, že jsme na tom lépe v celkovém pojetí rekonstrukce - údržby - organizace, přestože máme do ideálu daleko.
Více zde: https://pl.wikipedia.org/wiki/Proteza_koniecpolska
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.