Nová Ves nad Nisou - Letošní letní prázdniny se v Libereckém kraji odehrávají ve znamení zahájení dlouho očekávané rekonstrukce tratě 036 mezi Jabloncem nad Nisou a Tanvaldem. Na začátku srpna tak začala přibližně dvouměsíční nepřetržitá výluka v celém úseku mezi Jabloncem a Desnou, přičemž osobní vlaky Českých drah jsou nahrazovány autobusy až do Harrachova. Investice, kterou Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) slibuje již léta, přinese nejen zrychlení železniční dopravy a zvýšení komfortu pro cestující. Dojde i k (ze strany kraje dlouho požadovanému) zavedení taktového řádu osobních vlaků s intervalem 30 minut ve špičce, což dosud s ohledem na limity infrastruktury nebylo možné. Naopak se cestující zřejmě budou muset smířit s plánovaným zrušením železniční zastávky Nová Ves nad Nisou, která již není uvedena ani v návrzích nového grafikonu.
Na úvod si shrňme základní fakta. Železniční zastávka Nová Ves nad Nisou je zastávkou na znamení, kterou využije denně k nástupu či výstupu průměrně 45 lidí; pokud tedy uvažujeme, že každý cestující jede tam a zpět, spadne toto číslo na necelých 23 jedinečných cestujících, tudíž méně než jednu osoba na vlak. Samotná zastávka se nachází v katastrálním území Jablonce nad Nisou, je proto kromě novoveských občanů využívána také obyvateli přilehlé části Jablonce. Zastávka je umístěna přibližně kilometr od přilehlých zastávek Jablonec nad Nisou zastávka a Jablonecké Paseky. Obsluha samotné obce Nová Ves nad Nisou je pak zajišťována zejména autobusovou dopravou vzhledem k delší docházkové vzdálenosti na vlak. Z okraje Nové Vsi na zastávku je to přibližně 600 metrů, přičemž cesta vede zejména lesem.
Využití zastávek na trati 036
- Lučany nad Nisou: 155 osob/den
- Jablonecké Paseky: 385 osob/den
- Nová Ves nad Nisou: 45 osob/den
- Jablonec n.N. zast.: 240 osob/den
- Jablonec n.N. centrum: 383 osob/den
Průměrný denní součet nástupů a výstupů (obrat cestujících); zdroj dat: KORID LK
Obec Nová Ves proti zrušení zastávky samozřejmě bojuje, aktivní jsou i místní občané, kteří sepsali petici. Kritizují zejména to, že se o zrušení zastávky měli dozvědět jako o hotové věci až v momentě, kdy již bylo vše schváleno a připraveno. „Nikdo se nás na nic neptal, vlak je tu přitom důležitý nejen pro místní, ale i turisty,“ uvedl starosta Milan Fiala. Mezi občany podle některých zdrojů panují obavy, že po zrušení vlakové zastávky ztratí přístup k železniční dopravě a že případné posílené autobusové linky mohou být za rok zrušeny, jak se již bohužel stalo v některých krajích.
Proti těmto argumentům stojí postoj krajského koordinátora dopravy, společnosti KORID LK: „Dle podkladů od SŽDC není možné v kritickém úseku Jablonec n. N. - Smržovka obsluhovat jednu zastávku v obou směrech. To se týká nejen intervalu 30 minut, ale též intervalu 60 minut,“ uvedl za KORID LK Pavel Blažek s poukazem na nutnost zachování návazností ve Smržovce směrem na Josefův Důl a nemožností jinak docílit žádaného třicetiminutového taktu. Uvedené výpočty SŽDC opírá o dynamickou modelaci provozu v softwaru OpenTrack. „Na základě této informace, dlouhodobých obratů cestujících a analýzy možností dopravní obslužnosti území byla k projíždění vybrána zastávka Nová Ves nad Nisou,“ pokračuje Blažek. Na základě tohoto rozhodnutí pak správce infrastruktury přistoupil k záměru nebudovat v Nové Vsi nové nástupiště místo starého, které musí být zrušeno z důvodu posunu osy traťové koleje při rekonstrukci.
Jako řešení celého problému nabízí KORID LK přesměrování některých současných autobusů z Jablonce do Tanvaldu z trasy přes Lučany nad Nisou na kratší a rychlejší trasu vedoucí právě přes Novou Ves. Tímto krokem podle vyjádření koordinátora dopravy dojde jednak k omezení souběhů vlaků a autobusů v jedné trase a zároveň k žádanému posílení autobusové dopravy do obce Nová Ves. KORID LK zároveň popírá, že by zrušení zastávky inicioval sám kraj. „Využívání zastávky si Korid LK, koordinátor dopravy v Libereckém kraji, se souhlasem kraje u železničářů neobjednal,“ píše totiž například deník MF Dnes.
Podle dopravních odborníků jsou v podobných případech možnosti velmi omezené. Jednou z nich je vynechání jedné zastávky v obou směrech, jako v tomto případě, druhou pak je střídavé projíždění dvou zastávek. To však Liberecký kraj nechce: „V případě volby střídavého projíždění dvou zastávek reálně hrozí riziko snížení počtu cestujících na obou zastávkách z důvodu prodloužení intervalu spojů na dvojnásobek. Z důvodu násobně vyšších obratů v druhé zastávce lze očekávat, že tento pokles převýší počet cestujících dnes využívajících zastávku Nová Ves n. N. a celkový počet cestujících po železnici se sníží,“ uzavírá stanovisko společnosti KORID LK Blažek.
Jak celou situaci nakonec Správa železniční dopravní cesty, Liberecký kraj a obec Nová Ves nad Nisou vyřeší, zůstává nyní otázkou. Co je však jisté je to, že již v roce 2015 by měl být na klíčovém úseku tratě 036 mezi Libercem a Tanvaldem zaveden zmíněný třicetiminutový špičkový interval vlaků, což by mělo zlepšit i návaznosti na další vlaky v koncových stanicích.
Zdroje: iDnes.cz, KORID LK
Samozřejmě jet 10 minut vlakem a pak půl hodiny čekat na to abych jel 5 minut autobusem, to nikoho neoslní, tak doufejme že to bude spíš to první než to druhé.
Jinak jsou někde data o využití i ostatních zastávek na trati 036? Chápu že do článku byl vybrán pouze traťový úsek, kde kvůli zkrácenému intervalu musel "jeden z kola ven", ale celkem by mě zajímaly například zastávky ve Smržovce.
Ja myslim, ze to je principialni chyba/problem:
Starostove (a obyvatele) maji na vyber mezi "bude vlak" a "nebude nic". Ta obec neziska dohromady nic tim, ze se zastavky vzda a naopak je ji uplne jedno kolik to stoji, protoze to neplati ze sve kapsy.
Jednoznačně horší to budou mít akorát cestující do/ze zastávek "Lučany nad Nisou, Jindřichov odb." a "Lučany nad Nisou, Fatra", ti to mají na vlak daleko (přestože bydlí prakticky u trati), ale podle mapy se tato oblast nezdá být příliš hustě osídlenou, tak snad naředění autobusů nějak zvládnou.
Osobně bys si vybral z/do Nové vsi autobus, kterým bych se pohodil na vlak do Jablonce. K obecnímu Úřadu je to od zastávky vlaku cca 1,6 km. Zkratkou, po silnici je to ještě více.
Pak by teprve vynikla starostova věta: „...vlak je tu přitom důležitý nejen pro místní, ale i turisty.“
S KORIDEM lze jen souhlasit. Železniční doprava by měla tvořit rychlou páteřní dopravu. A zastavování na každé mezi kvůli "možnému" nástupu/výstupu na rychlosti nepřidá. Takže logicky zajistit svozovou dopravu k jinému využívanějšímu přestupnímu bodu je OK. Zvláště, když se pomůže více lidem četnějším zastavováním busu mimo docházku železnice. Fandím, aby firma přežila tuto bouři ve sklenici vody...
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.