..: Začala rekonstrukce tratě 036 mezi Jabloncem a Tanvaldem :..

Motorový vůz na trati 036, foto: paolo3 Nová Ves nad Nisou - Letošní letní prázdniny se v Libereckém kraji odehrávají ve znamení zahájení dlouho očekávané rekonstrukce tratě 036 mezi Jabloncem nad Nisou a Tanvaldem. Na začátku srpna tak začala přibližně dvouměsíční nepřetržitá výluka v celém úseku mezi Jabloncem a Desnou, přičemž osobní vlaky Českých drah jsou nahrazovány autobusy až do Harrachova. Investice, kterou Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) slibuje již léta, přinese nejen zrychlení železniční dopravy a zvýšení komfortu pro cestující. Dojde i k (ze strany kraje dlouho požadovanému) zavedení taktového řádu osobních vlaků s intervalem 30 minut ve špičce, což dosud s ohledem na limity infrastruktury nebylo možné. Naopak se cestující zřejmě budou muset smířit s plánovaným zrušením železniční zastávky Nová Ves nad Nisou, která již není uvedena ani v návrzích nového grafikonu.

Schéma docházkových vzdáleností k autobusovým a železničním zastávkám v oblasti Jablonec nad Nisou - Nová Ves nad Nisou, foto: KORID LK Na úvod si shrňme základní fakta. Železniční zastávka Nová Ves nad Nisou je zastávkou na znamení, kterou využije denně k nástupu či výstupu průměrně 45 lidí; pokud tedy uvažujeme, že každý cestující jede tam a zpět, spadne toto číslo na necelých 23 jedinečných cestujících, tudíž méně než jednu osoba na vlak. Samotná zastávka se nachází v katastrálním území Jablonce nad Nisou, je proto kromě novoveských občanů využívána také obyvateli přilehlé části Jablonce. Zastávka je umístěna přibližně kilometr od přilehlých zastávek Jablonec nad Nisou zastávka a Jablonecké Paseky. Obsluha samotné obce Nová Ves nad Nisou je pak zajišťována zejména autobusovou dopravou vzhledem k delší docházkové vzdálenosti na vlak. Z okraje Nové Vsi na zastávku je to přibližně 600 metrů, přičemž cesta vede zejména lesem.

Využití zastávek na trati 036

  • Lučany nad Nisou: 155 osob/den
  • Jablonecké Paseky: 385 osob/den
  • Nová Ves nad Nisou: 45 osob/den
  • Jablonec n.N. zast.: 240 osob/den
  • Jablonec n.N. centrum: 383 osob/den

Průměrný denní součet nástupů a výstupů (obrat cestujících); zdroj dat: KORID LK

Obec Nová Ves proti zrušení zastávky samozřejmě bojuje, aktivní jsou i místní občané, kteří sepsali petici. Kritizují zejména to, že se o zrušení zastávky měli dozvědět jako o hotové věci až v momentě, kdy již bylo vše schváleno a připraveno. „Nikdo se nás na nic neptal, vlak je tu přitom důležitý nejen pro místní, ale i turisty,“ uvedl starosta Milan Fiala. Mezi občany podle některých zdrojů panují obavy, že po zrušení vlakové zastávky ztratí přístup k železniční dopravě a že případné posílené autobusové linky mohou být za rok zrušeny, jak se již bohužel stalo v některých krajích.

Proti těmto argumentům stojí postoj krajského koordinátora dopravy, společnosti KORID LK: „Dle podkladů od SŽDC není možné v kritickém úseku Jablonec n. N. - Smržovka obsluhovat jednu zastávku v obou směrech. To se týká nejen intervalu 30 minut, ale též intervalu 60 minut,“ uvedl za KORID LK Pavel Blažek s poukazem na nutnost zachování návazností ve Smržovce směrem na Josefův Důl a nemožností jinak docílit žádaného třicetiminutového taktu. Uvedené výpočty SŽDC opírá o dynamickou modelaci provozu v softwaru OpenTrack. „Na základě této informace, dlouhodobých obratů cestujících a analýzy možností dopravní obslužnosti území byla k projíždění vybrána zastávka Nová Ves nad Nisou,“ pokračuje Blažek. Na základě tohoto rozhodnutí pak správce infrastruktury přistoupil k záměru nebudovat v Nové Vsi nové nástupiště místo starého, které musí být zrušeno z důvodu posunu osy traťové koleje při rekonstrukci.

Jako řešení celého problému nabízí KORID LK přesměrování některých současných autobusů z Jablonce do Tanvaldu z trasy přes Lučany nad Nisou na kratší a rychlejší trasu vedoucí právě přes Novou Ves. Tímto krokem podle vyjádření koordinátora dopravy dojde jednak k omezení souběhů vlaků a autobusů v jedné trase a zároveň k žádanému posílení autobusové dopravy do obce Nová Ves. KORID LK zároveň popírá, že by zrušení zastávky inicioval sám kraj. „Využívání zastávky si Korid LK, koordinátor dopravy v Libereckém kraji, se souhlasem kraje u železničářů neobjednal,“ píše totiž například deník MF Dnes.

Podle dopravních odborníků jsou v podobných případech možnosti velmi omezené. Jednou z nich je vynechání jedné zastávky v obou směrech, jako v tomto případě, druhou pak je střídavé projíždění dvou zastávek. To však Liberecký kraj nechce: „V případě volby střídavého projíždění dvou zastávek reálně hrozí riziko snížení počtu cestujících na obou zastávkách z důvodu prodloužení intervalu spojů na dvojnásobek. Z důvodu násobně vyšších obratů v druhé zastávce lze očekávat, že tento pokles převýší počet cestujících dnes využívajících zastávku Nová Ves n. N. a celkový počet cestujících po železnici se sníží,“ uzavírá stanovisko společnosti KORID LK Blažek.

Jak celou situaci nakonec Správa železniční dopravní cesty, Liberecký kraj a obec Nová Ves nad Nisou vyřeší, zůstává nyní otázkou. Co je však jisté je to, že již v roce 2015 by měl být na klíčovém úseku tratě 036 mezi Libercem a Tanvaldem zaveden zmíněný třicetiminutový špičkový interval vlaků, což by mělo zlepšit i návaznosti na další vlaky v koncových stanicích.

Zdroje: iDnes.cz, KORID LK


Michal Jaroš Poslat mail autorovi | 19.8.2014 (6:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Stavby a projekty Jízdní řád

Další z regionu ČR Liberecký


  1 2 3 4 5 6      Zpráv na stránku:   
19.08.2014 (12:21)  
M 474 003: Su zmlsaný z IDSJMK. Z Malhostovic busem do Kuřimi, z Kuřimi vlakem do Brna a po Brně tramvají. Přičemž si k šalinkartě (=roční lítačka na tramvaj) přikupuju v autobusu lístek na dvě zóny. Ten mi platí i ve vlaku. Přestup je asi 5 minut.
registrovaný uživatel R.U.R.  mail  
19.08.2014 (12:08)  
M 474 003: Pokud se vymyslí přestupní vazby, zastávka autobusu je před nádražím a dá se koupit jedna jízdenka na obojí, tak to až tak nevadí -- je to pak stejné jako když jedu po Praze šest zastávek tramvají a pak ještě jednu busem, prostě normálka v pohodě.
Samozřejmě jet 10 minut vlakem a pak půl hodiny čekat na to abych jel 5 minut autobusem, to nikoho neoslní, tak doufejme že to bude spíš to první než to druhé.
19.08.2014 (12:08)  
Jestli jsem to správně pochopil, zastavování v Nové Vsi nad Nisou bude zrušeno už od mimořádné změny JŘ platné od 1. září (kdy bude zároveň otevřena zastávka Praha-Podbaba místo Prahy-Bubenče, a dále šest zastávek v okolí Rudné u Prahy, se kterými se komplet překope doprava na tratích 122 a 173), takže otázka, jak se celá situace nakonec vyřeší, už asi není otázkou.
Jinak jsou někde data o využití i ostatních zastávek na trati 036? Chápu že do článku byl vybrán pouze traťový úsek, kde kvůli zkrácenému intervalu musel "jeden z kola ven", ale celkem by mě zajímaly například zastávky ve Smržovce.
19.08.2014 (12:04)  
Jiří Hovorka: Ve své podstatě je to informace pro všechny starosty, v jejichž obci je nějaká zastávka - hlídejte si využití, bude-li malé, hrozí zrušení zastávky...
Ja myslim, ze to je principialni chyba/problem:
Starostove (a obyvatele) maji na vyber mezi "bude vlak" a "nebude nic". Ta obec neziska dohromady nic tim, ze se zastavky vzda a naopak je ji uplne jedno kolik to stoji, protoze to neplati ze sve kapsy.
registrovaný uživatel R.U.R.  mail  
19.08.2014 (12:03)  
No vida, tady se to povedlo a nakonec by měli být všichni spokojení. Nová Ves místo pomalého vlaku na který to mají daleko dostane rychlé autobusy navíc které jim zastaví přímo v obci, ostatní přijdou o pár autobusů ale zato budou mít rychlejší pohodlnější a taktovou vlakovou dopravu, takže s trochou štěstí se zlepší dopravní obslužnost prakticky pro všechny.
Jednoznačně horší to budou mít akorát cestující do/ze zastávek "Lučany nad Nisou, Jindřichov odb." a "Lučany nad Nisou, Fatra", ti to mají na vlak daleko (přestože bydlí prakticky u trati), ale podle mapy se tato oblast nezdá být příliš hustě osídlenou, tak snad naředění autobusů nějak zvládnou.
19.08.2014 (12:01)  
Pokud už někdo nastoupí do autobusu a potřebuje se přemístit o 10 km, tak není po 4 km zvědavý na nějaký přestup na vlak a další čekání. Uvedeno jako příklad, se vzdálenostmi okolo Jablonce to nesouvisí.
19.08.2014 (11:37)  
http://mapy.cz/s/ceYr
Osobně bys si vybral z/do Nové vsi autobus, kterým bych se pohodil na vlak do Jablonce. K obecnímu Úřadu je to od zastávky vlaku cca 1,6 km. Zkratkou, po silnici je to ještě více.
19.08.2014 (11:20)  
Ještě by bylo zajímavé udělat průzkum skladby cestujících na zastávce Nová Ves nad Nisou, kdo skutečně přišel/přijel nebo naopak míří do Nové Vsi nad Nisou.

Pak by teprve vynikla starostova věta: „...vlak je tu přitom důležitý nejen pro místní, ale i turisty.“
19.08.2014 (10:11)  
Ve své podstatě je to informace pro všechny starosty, v jejichž obci je nějaká zastávka - hlídejte si využití, bude-li malé, hrozí zrušení zastávky...

S KORIDEM lze jen souhlasit. Železniční doprava by měla tvořit rychlou páteřní dopravu. A zastavování na každé mezi kvůli "možnému" nástupu/výstupu na rychlosti nepřidá. Takže logicky zajistit svozovou dopravu k jinému využívanějšímu přestupnímu bodu je OK. Zvláště, když se pomůže více lidem četnějším zastavováním busu mimo docházku železnice. Fandím, aby firma přežila tuto bouři ve sklenici vody...
  1 2 3 4 5 6      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko