..: Začala rekonstrukce tratě 036 mezi Jabloncem a Tanvaldem :..

Motorový vůz na trati 036, foto: paolo3 Nová Ves nad Nisou - Letošní letní prázdniny se v Libereckém kraji odehrávají ve znamení zahájení dlouho očekávané rekonstrukce tratě 036 mezi Jabloncem nad Nisou a Tanvaldem. Na začátku srpna tak začala přibližně dvouměsíční nepřetržitá výluka v celém úseku mezi Jabloncem a Desnou, přičemž osobní vlaky Českých drah jsou nahrazovány autobusy až do Harrachova. Investice, kterou Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) slibuje již léta, přinese nejen zrychlení železniční dopravy a zvýšení komfortu pro cestující. Dojde i k (ze strany kraje dlouho požadovanému) zavedení taktového řádu osobních vlaků s intervalem 30 minut ve špičce, což dosud s ohledem na limity infrastruktury nebylo možné. Naopak se cestující zřejmě budou muset smířit s plánovaným zrušením železniční zastávky Nová Ves nad Nisou, která již není uvedena ani v návrzích nového grafikonu.

Schéma docházkových vzdáleností k autobusovým a železničním zastávkám v oblasti Jablonec nad Nisou - Nová Ves nad Nisou, foto: KORID LK Na úvod si shrňme základní fakta. Železniční zastávka Nová Ves nad Nisou je zastávkou na znamení, kterou využije denně k nástupu či výstupu průměrně 45 lidí; pokud tedy uvažujeme, že každý cestující jede tam a zpět, spadne toto číslo na necelých 23 jedinečných cestujících, tudíž méně než jednu osoba na vlak. Samotná zastávka se nachází v katastrálním území Jablonce nad Nisou, je proto kromě novoveských občanů využívána také obyvateli přilehlé části Jablonce. Zastávka je umístěna přibližně kilometr od přilehlých zastávek Jablonec nad Nisou zastávka a Jablonecké Paseky. Obsluha samotné obce Nová Ves nad Nisou je pak zajišťována zejména autobusovou dopravou vzhledem k delší docházkové vzdálenosti na vlak. Z okraje Nové Vsi na zastávku je to přibližně 600 metrů, přičemž cesta vede zejména lesem.

Využití zastávek na trati 036

  • Lučany nad Nisou: 155 osob/den
  • Jablonecké Paseky: 385 osob/den
  • Nová Ves nad Nisou: 45 osob/den
  • Jablonec n.N. zast.: 240 osob/den
  • Jablonec n.N. centrum: 383 osob/den

Průměrný denní součet nástupů a výstupů (obrat cestujících); zdroj dat: KORID LK

Obec Nová Ves proti zrušení zastávky samozřejmě bojuje, aktivní jsou i místní občané, kteří sepsali petici. Kritizují zejména to, že se o zrušení zastávky měli dozvědět jako o hotové věci až v momentě, kdy již bylo vše schváleno a připraveno. „Nikdo se nás na nic neptal, vlak je tu přitom důležitý nejen pro místní, ale i turisty,“ uvedl starosta Milan Fiala. Mezi občany podle některých zdrojů panují obavy, že po zrušení vlakové zastávky ztratí přístup k železniční dopravě a že případné posílené autobusové linky mohou být za rok zrušeny, jak se již bohužel stalo v některých krajích.

Proti těmto argumentům stojí postoj krajského koordinátora dopravy, společnosti KORID LK: „Dle podkladů od SŽDC není možné v kritickém úseku Jablonec n. N. - Smržovka obsluhovat jednu zastávku v obou směrech. To se týká nejen intervalu 30 minut, ale též intervalu 60 minut,“ uvedl za KORID LK Pavel Blažek s poukazem na nutnost zachování návazností ve Smržovce směrem na Josefův Důl a nemožností jinak docílit žádaného třicetiminutového taktu. Uvedené výpočty SŽDC opírá o dynamickou modelaci provozu v softwaru OpenTrack. „Na základě této informace, dlouhodobých obratů cestujících a analýzy možností dopravní obslužnosti území byla k projíždění vybrána zastávka Nová Ves nad Nisou,“ pokračuje Blažek. Na základě tohoto rozhodnutí pak správce infrastruktury přistoupil k záměru nebudovat v Nové Vsi nové nástupiště místo starého, které musí být zrušeno z důvodu posunu osy traťové koleje při rekonstrukci.

Jako řešení celého problému nabízí KORID LK přesměrování některých současných autobusů z Jablonce do Tanvaldu z trasy přes Lučany nad Nisou na kratší a rychlejší trasu vedoucí právě přes Novou Ves. Tímto krokem podle vyjádření koordinátora dopravy dojde jednak k omezení souběhů vlaků a autobusů v jedné trase a zároveň k žádanému posílení autobusové dopravy do obce Nová Ves. KORID LK zároveň popírá, že by zrušení zastávky inicioval sám kraj. „Využívání zastávky si Korid LK, koordinátor dopravy v Libereckém kraji, se souhlasem kraje u železničářů neobjednal,“ píše totiž například deník MF Dnes.

Podle dopravních odborníků jsou v podobných případech možnosti velmi omezené. Jednou z nich je vynechání jedné zastávky v obou směrech, jako v tomto případě, druhou pak je střídavé projíždění dvou zastávek. To však Liberecký kraj nechce: „V případě volby střídavého projíždění dvou zastávek reálně hrozí riziko snížení počtu cestujících na obou zastávkách z důvodu prodloužení intervalu spojů na dvojnásobek. Z důvodu násobně vyšších obratů v druhé zastávce lze očekávat, že tento pokles převýší počet cestujících dnes využívajících zastávku Nová Ves n. N. a celkový počet cestujících po železnici se sníží,“ uzavírá stanovisko společnosti KORID LK Blažek.

Jak celou situaci nakonec Správa železniční dopravní cesty, Liberecký kraj a obec Nová Ves nad Nisou vyřeší, zůstává nyní otázkou. Co je však jisté je to, že již v roce 2015 by měl být na klíčovém úseku tratě 036 mezi Libercem a Tanvaldem zaveden zmíněný třicetiminutový špičkový interval vlaků, což by mělo zlepšit i návaznosti na další vlaky v koncových stanicích.

Zdroje: iDnes.cz, KORID LK


Michal Jaroš Poslat mail autorovi | 19.8.2014 (6:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Stavby a projekty Jízdní řád

Další z regionu ČR Liberecký


  1 2 3 4 5 6      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel Pavel Šturm  mail  
20.08.2014 (8:28)  
Tomáš Kraus: 30 minutový interval by měl být až od GVD 2015/2016, protože v roce 2015 by měl projít rekonstrukcí ještě úsek Liberec - Jablonec nad Nisou. A jestli k tomu všemu vůbec dojde.
20.08.2014 (8:21)  
IvaA: oběť manipulace opravdu nejsem. Já si jedom dokážu spočítat, kolik tahle sranda stojí a že by se tyhle promrhané prostředky daly využít efektivněji.
Nikdo nechce rušit zastávky v městech jako Poříčany, Úvaly apod. Jde o to, aby se provoz zrušením některých nejméně využívaných zastávek v poli zrychlil a zefektivnil. To jak zkrácením jízdní doby jako takové, tak zrušením předjíždění. Zkuste si spočítat náklady na energii, personál a odpisy vozidel za dnešního stavu a za stavu po optimalizaci, možná budete mluvit jinak.
20.08.2014 (7:53)  
Pokud mám na jedné misce vah možnost zavedení 30-minutového intervalu, zkrácení jízdních dob a optimalizaci přípojů na trase, a na druhé straně mám zastavování v Nové Vsi nad Nisou (kde čeká na vlak jeden člověk a nejspíš to není obyvatel té obce), asi není co řešit a o čem diskutovat. Nejlepší by bylo samozřejmě splnit obojí (a vlastně postavit v Nové Vsi novou zastávku, když se osa koleje posouvá), ale dovedu si představit, že "najít" někde na tomto krátkém úseku další cca dvě minuty je prakticky nereálné. Jenom mi vrtá hlavou, proč jsem na webu IDOLu našel návrh GVD 2014/15, kde pořád figuruje 40-minutový interval...?

IvaA: Mezi Prahou a Kolínem je problém především neskutečný počet dálkových vlaků, které osobákům překážejí. Nějak se to vymklo z rukou ministerstvu dopravy, a rovněž asi není správné, že "koridorizací" se počet kolejí prakticky nezvýšil, čtyřkolejka alespoň do Úval by se hodila, v civilizovaném světě by to bylo zcela normální. Ale jinak také nechápu, proč do zastávek na této trati pořád všichni šijou, osobáky přece nemají za úkol spojovat Prahu s Kolínem v nějakém systémovém čase. Když si vezmu sídla u všech zastávek této tratě, na úseku blíž k Praze, neznám v okolí větší obce, která nemají buď rovněž vlak, nebo přímý bus do Prahy.
registrovaný uživatel Pavel Šturm  mail  
20.08.2014 (6:44)  
registrovaný uživatel IvaA 
20.08.2014 (0:11)  
Ad rail-man + pár dalších:
Pánové, podle mne jste ze strany SŽDC obětí systematické manipulace, primárně neurčené Vám osobně, ale krajům. IMO jde o vydírání krajů ve smyslu "chcete-li kvalitu, obětujte zastávky", kde při současných technologických možnostech jak staveb, tak souprav je využívajících není pro to žádný důvod (systémový čas Kolín - Praha 60 min, kterého bez obětování nějaké - léta stabilizované a dosti vysokou frekvencí oplývající - zastávky údajně nelze dosáhnout je do očí bijícím příkladem). A plně chápu bránící se místní zastupitelstva - obec se železnicí je prostě něco solidního - už přes cca 150let je to seriosní sídlo. Pokud někde staví autobus, je to věc čistě náhodná a spoléhat se na ni dlouhodobě nelze.
registrovaný uživatel Sim 
19.08.2014 (23:42)  
M 474 003 > a to, co popisujete, je vlastnost vlaku a autobusu? Cetnost vlaku tam, kde neni vyuzivan, se zcela jiste nikdy snizovat nebude, ze ;-)
19.08.2014 (19:16)  
M 474 003: ...první varianta bude za každý vlak autobus, pak autobusů začne postupně ubývat, na nádražích a zbylých zastávkách se začnou zvětšovat parkoviště a nakonec zůstane jedna dvojice autobusů v pracovní dny pro jedince...

Velice záleží na objednavateli. Někde toto může nastat. Ale v ČR i zahraničí je dosti často vidět, jak busy nahrazující vlaky jezdí dlouhodobě po ukončení železniční dopravy bez ohledu na vytížení. Příklad Račice nad Trotinou, Bečváry-Zásmuky, v Rakousku třeba Krems-Emmersdorf...
19.08.2014 (18:31)  
Jenomže když se zavedou autobusy, tak první varianta bude za každý vlak autobus, pak autobusů začne postupně ubývat, na nádražích a zbylých zastávkách se začnou zvětšovat parkoviště a nakonec zůstane jedna dvojice autobusů v pracovní dny pro jedince kteří pro stáří nebo demenci nemohou mít řidičský průkaz. Tohle už proběhlo na některých tratích v Německu. Rok 1964 a elektrifikovanou trať jsem nemyslel tak náhodou, narážím na to, že od toho roku máme alespoň pro elektrifikované tratě vozidlo, které hustotu zastávek neřeší, a byli jsme první na světě.
registrovaný uživatel PepaN 
19.08.2014 (18:04)  
Nadpis zní "Začala rekonstrukce" jenže článek řeší, že se ruší zastávka... Co třeba napsat něco více k rekonstrukci než jen to, že se ruší zastávka a bude 30 minutový interval?
Jaké byly parametry teď? Jaké budou potom? To tam všechno mohlo být, takže přejmenoval bych článek na "Ruší se zastávka"
19.08.2014 (15:53)  
Takže zrušíme zastávky a souběžně s tratí zavedeme autobus, který ty zastávky bude obsluhovat?
On ten autobus ale nemusí jet v souběhu po celé trase, ale spíše šikovně navážet cestující i ze zastávek, který by normálně měly na vlak daleko.
Nejméně od roku 1964 tohle na elektrifikovaných tratích není potřeba.
Neberte mě úplně za slovo, ale ta elektřina také není úplně zadarmo.
Lepší snad je optimalizovat umístění zastávek, tak aby vlak neprojel vesnicí a nezastavil v polích na zastávce společné pro 5 vesnic.
Optimalizovat určite, ale asi těžko posuneme koridor do zastávky Tatce.

Ono zkrátka nikdy nejde vyhovět všem, ale uvědomme si, že například zrušením několika zastávek v polích mezi Prahou a Kolínem se dá srazit systémová jízdní doba na méně než hodinu. To ve výsledku ocení mnohem více cestujících nehledě na obrovské úspory energie, vozidel...Lidé z některých vesnic by museli holt s přestupem, stejně jako lidé z vesnic, které u trati nebydlí.
  1 2 3 4 5 6      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko