..: Začala rekonstrukce tratě 036 mezi Jabloncem a Tanvaldem :..

Motorový vůz na trati 036, foto: paolo3 Nová Ves nad Nisou - Letošní letní prázdniny se v Libereckém kraji odehrávají ve znamení zahájení dlouho očekávané rekonstrukce tratě 036 mezi Jabloncem nad Nisou a Tanvaldem. Na začátku srpna tak začala přibližně dvouměsíční nepřetržitá výluka v celém úseku mezi Jabloncem a Desnou, přičemž osobní vlaky Českých drah jsou nahrazovány autobusy až do Harrachova. Investice, kterou Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) slibuje již léta, přinese nejen zrychlení železniční dopravy a zvýšení komfortu pro cestující. Dojde i k (ze strany kraje dlouho požadovanému) zavedení taktového řádu osobních vlaků s intervalem 30 minut ve špičce, což dosud s ohledem na limity infrastruktury nebylo možné. Naopak se cestující zřejmě budou muset smířit s plánovaným zrušením železniční zastávky Nová Ves nad Nisou, která již není uvedena ani v návrzích nového grafikonu.

Schéma docházkových vzdáleností k autobusovým a železničním zastávkám v oblasti Jablonec nad Nisou - Nová Ves nad Nisou, foto: KORID LK Na úvod si shrňme základní fakta. Železniční zastávka Nová Ves nad Nisou je zastávkou na znamení, kterou využije denně k nástupu či výstupu průměrně 45 lidí; pokud tedy uvažujeme, že každý cestující jede tam a zpět, spadne toto číslo na necelých 23 jedinečných cestujících, tudíž méně než jednu osoba na vlak. Samotná zastávka se nachází v katastrálním území Jablonce nad Nisou, je proto kromě novoveských občanů využívána také obyvateli přilehlé části Jablonce. Zastávka je umístěna přibližně kilometr od přilehlých zastávek Jablonec nad Nisou zastávka a Jablonecké Paseky. Obsluha samotné obce Nová Ves nad Nisou je pak zajišťována zejména autobusovou dopravou vzhledem k delší docházkové vzdálenosti na vlak. Z okraje Nové Vsi na zastávku je to přibližně 600 metrů, přičemž cesta vede zejména lesem.

Využití zastávek na trati 036

  • Lučany nad Nisou: 155 osob/den
  • Jablonecké Paseky: 385 osob/den
  • Nová Ves nad Nisou: 45 osob/den
  • Jablonec n.N. zast.: 240 osob/den
  • Jablonec n.N. centrum: 383 osob/den

Průměrný denní součet nástupů a výstupů (obrat cestujících); zdroj dat: KORID LK

Obec Nová Ves proti zrušení zastávky samozřejmě bojuje, aktivní jsou i místní občané, kteří sepsali petici. Kritizují zejména to, že se o zrušení zastávky měli dozvědět jako o hotové věci až v momentě, kdy již bylo vše schváleno a připraveno. „Nikdo se nás na nic neptal, vlak je tu přitom důležitý nejen pro místní, ale i turisty,“ uvedl starosta Milan Fiala. Mezi občany podle některých zdrojů panují obavy, že po zrušení vlakové zastávky ztratí přístup k železniční dopravě a že případné posílené autobusové linky mohou být za rok zrušeny, jak se již bohužel stalo v některých krajích.

Proti těmto argumentům stojí postoj krajského koordinátora dopravy, společnosti KORID LK: „Dle podkladů od SŽDC není možné v kritickém úseku Jablonec n. N. - Smržovka obsluhovat jednu zastávku v obou směrech. To se týká nejen intervalu 30 minut, ale též intervalu 60 minut,“ uvedl za KORID LK Pavel Blažek s poukazem na nutnost zachování návazností ve Smržovce směrem na Josefův Důl a nemožností jinak docílit žádaného třicetiminutového taktu. Uvedené výpočty SŽDC opírá o dynamickou modelaci provozu v softwaru OpenTrack. „Na základě této informace, dlouhodobých obratů cestujících a analýzy možností dopravní obslužnosti území byla k projíždění vybrána zastávka Nová Ves nad Nisou,“ pokračuje Blažek. Na základě tohoto rozhodnutí pak správce infrastruktury přistoupil k záměru nebudovat v Nové Vsi nové nástupiště místo starého, které musí být zrušeno z důvodu posunu osy traťové koleje při rekonstrukci.

Jako řešení celého problému nabízí KORID LK přesměrování některých současných autobusů z Jablonce do Tanvaldu z trasy přes Lučany nad Nisou na kratší a rychlejší trasu vedoucí právě přes Novou Ves. Tímto krokem podle vyjádření koordinátora dopravy dojde jednak k omezení souběhů vlaků a autobusů v jedné trase a zároveň k žádanému posílení autobusové dopravy do obce Nová Ves. KORID LK zároveň popírá, že by zrušení zastávky inicioval sám kraj. „Využívání zastávky si Korid LK, koordinátor dopravy v Libereckém kraji, se souhlasem kraje u železničářů neobjednal,“ píše totiž například deník MF Dnes.

Podle dopravních odborníků jsou v podobných případech možnosti velmi omezené. Jednou z nich je vynechání jedné zastávky v obou směrech, jako v tomto případě, druhou pak je střídavé projíždění dvou zastávek. To však Liberecký kraj nechce: „V případě volby střídavého projíždění dvou zastávek reálně hrozí riziko snížení počtu cestujících na obou zastávkách z důvodu prodloužení intervalu spojů na dvojnásobek. Z důvodu násobně vyšších obratů v druhé zastávce lze očekávat, že tento pokles převýší počet cestujících dnes využívajících zastávku Nová Ves n. N. a celkový počet cestujících po železnici se sníží,“ uzavírá stanovisko společnosti KORID LK Blažek.

Jak celou situaci nakonec Správa železniční dopravní cesty, Liberecký kraj a obec Nová Ves nad Nisou vyřeší, zůstává nyní otázkou. Co je však jisté je to, že již v roce 2015 by měl být na klíčovém úseku tratě 036 mezi Libercem a Tanvaldem zaveden zmíněný třicetiminutový špičkový interval vlaků, což by mělo zlepšit i návaznosti na další vlaky v koncových stanicích.

Zdroje: iDnes.cz, KORID LK


Michal Jaroš Poslat mail autorovi | 19.8.2014 (6:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Stavby a projekty Jízdní řád

Další z regionu ČR Liberecký


  1 2 3 4 5 6      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel wen 
19.08.2014 (15:44)  
M 474 003: V tomto případě nejde o trať rovnoběžnou se silnicí. Zastávka je zcela mimo obec, podle které se jmenuje, trať přes Novou Ves vůbec nevede:
www.goo.gl/maps/f4L1X
registrovaný uživatel Sim 
19.08.2014 (15:10)  
M 474 003 > tohle ma smysl resit v situaci, kdy v jednom spoji stravim rekneme dvacet minut nebo vice ... ale pokud je to ve smyslu ze jedu pul hodiny jednim spojem a pak prestoupim na neco, s cim jedu jednu zastavku (rekneme 4 minuty), klidne zustanu na predstavku ve vlaku nebo na schodech v buse ...

Jo, pokud se bavime o tom, ze jedu Plzen - Ostrava s kufrem a batohem na zadech a mam cestou 2x presedat (MHD na zacatku a konci cesty do toho nepocitam) a pritom v kazdem spoji jsem dele nez 3/4 hodiny ... to je jiny kafe.
19.08.2014 (14:57)  
Jiří Kocourek

Já jsem to nemyslel tak, že bych si nesedl, ale řešit v blízkosti koho budu sedět, jeden smrdí, druzí dva na sebe řvou, třetímu syčí sluchátka, čtvrtému neustále zvoní mobil, pátý do mobilu řve, nejlépe rusky, a na jedné plošině vříská dítě v kočárku, než najdu optimální místo, kde se cesta dá jakž-takž přežít tak mám přestupovat a všechno opakovat???
registrovaný uživatel Sim 
19.08.2014 (14:51)  
M 474 003 > "...mně to prostě nebaví, zase někam nastupovat, zase hledat místo k sezení, zase ukazovat jízdenku..."
Mno, a to si predstavte, ze jdete na vlak, nastoupite do nej, najdete si misto k sezeni, ukazete jizdenku ... dojedete do prestupniho mista, tam vlak konci. Vystoupite, sejdete do haly, podivat se, odkud vam to za ctvrt hodiny jede. Vratite se na to same nastupiste a zjistite, ze nastupujete do te same soupravy, ze ktere jste pred tim vystoupil (a ktera ma nyni nove cislo vlaku). Najdete si misto k sezeni, ukazujete jizdenku ...

... a kdyz se nekoho zeptate, zda je to takto v poradku a proc takovy vlak neni uvaden jako primy, dostane se vam odpovedi, ze to tak v poradku je a ze neni duvod, aby to jako prime vedeno bylo. No neni to na draze krasne?
19.08.2014 (14:51)  
Takže zrušíme zastávky a souběžně s tratí zavedeme autobus, který ty zastávky bude obsluhovat? Nejméně od roku 1964 tohle na elektrifikovaných tratích není potřeba.

Lepší snad je optimalizovat umístění zastávek, tak aby vlak neprojel vesnicí a nezastavil v polích na zastávce společné pro 5 vesnic. Tohle mělo význam v době parního provozu, názorný příklad Kováry-Hole na jedné nejmenované trati kousek od Prahy. Vlak projede za domy a roztřepe skleničky v kredenci, jakékoli úpravy na domě musí odsouhlasit Drážní Úřad a ministerstvo dopravy, ale pokud někdo chce někam vlakem cestovat, musí odšlapat 2 km. Tedy pokud mám takovouhle nemovitost a dráha mně omezuje, tak na oplátku chci, abych jí mohl využívat. Vlak zastavuje tam, kde je hodně výhybek a ne tam, kde by to mělo význam pro kaštany. Samozřejmě pokud se ukáže nějaká zastávka zbytečná, je lepší jí zrušit, nebo zavést takový režim, že například po 20. hodině bude obsluhovaná na znamení, v době kdy nejezdí autobusy.

Co se týče té Rudné, proč se tady nesmí psát ošklivé věci? RegioN@va se popere s nárazníkama a tady se o tom nikdo nedozví.
19.08.2014 (14:50)  
M 474 003: Ono je to víc jak jednu zastávku na vlak. Jsou to z návsi Nové Vsi zastávky 4 a tím autobusem bych jel k nádraží na spěšňák do Liberce například.
A při cestě na jednu zastávku sezení fakt neřeším, neřeším to ani u jízdní doby 15 minut. Pokud by se stalo, že bych 15 minut neustál, tak asi těžko vyběhnu 1,5 kilometru do kopce.
registrovaný uživatel BigDye 
19.08.2014 (14:46)  
Ten OpenTrack není asi volně použitelnej, co?
19.08.2014 (13:58)  
Kéž by se podobné rozumné rušení zastávek stalo rozšířenějším jevem. Vlak má z principu tvořit rychlou a kapacitní páteř systému a proto nemůže stát za každou mezí. Takže jen houšť.
registrovaný uživatel wen 
19.08.2014 (13:53)  
No jo, no. Když ono nádraží Nová Ves není vůbec v Nové Vsi, ale v Jablonci, a z nádraží do Nové Vsi je to pěkný krpál.
19.08.2014 (13:00)  
Tak se vrátíme do roku 1974, když po Praze začalo jezdit metro. Byla úplně zrušena tramvaj mezi I P Pavlova a Muzeem, kdo chtěl za zastávky Italská do zastávky Ječná, musel 1 stanici tramvají, 1 stanici metrem a 1 stanici tramvají. Vycházelo jednodušeji tam dojít pěšky. Tehdejší režim nepřipustil, aby někdo konal nějakou cestu po Praze bez použití metra, tak aby si všichni při cestování uvědomili, že naši přátelé ze SSSR nám vybudovali metro.

To samé v uvedeném příkladě, tak pokud bych měl použít kombinaci vlak/autobus na zanedbatelnou vzdálenost, tak tu kratší část vykonám pěšky, pokud to bude technicky možné (pokud nebude jediná možná cesta po silnici první třídy). Protože mně to prostě nebaví, zase někam nastupovat, zase hledat místo k sezení, zase ukazovat jízdenku.

A pokud budu mít možnost použít auto, jako že nemám, tak pojedu autem, pokud bude v cíli bezplatné parkování, tak mi bude jedno, zda zaplatím 40 korun za jízdenky, nebo 45 korun za naftu/benzín. Navíc autem můžu vykonat odbočku k hypermarketu a nakoupit, což bych hromadnou dopravou musel udělat druhý den a znova zaplatit. Takže hromadná doprava má opravdu co dělat, pokud chce omezit cesty autem, sebemenší nedostatek rozhoduje ve prospěch auta.
  1 2 3 4 5 6      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko