..: Začala rekonstrukce tratě 036 mezi Jabloncem a Tanvaldem :..

Motorový vůz na trati 036, foto: paolo3 Nová Ves nad Nisou - Letošní letní prázdniny se v Libereckém kraji odehrávají ve znamení zahájení dlouho očekávané rekonstrukce tratě 036 mezi Jabloncem nad Nisou a Tanvaldem. Na začátku srpna tak začala přibližně dvouměsíční nepřetržitá výluka v celém úseku mezi Jabloncem a Desnou, přičemž osobní vlaky Českých drah jsou nahrazovány autobusy až do Harrachova. Investice, kterou Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) slibuje již léta, přinese nejen zrychlení železniční dopravy a zvýšení komfortu pro cestující. Dojde i k (ze strany kraje dlouho požadovanému) zavedení taktového řádu osobních vlaků s intervalem 30 minut ve špičce, což dosud s ohledem na limity infrastruktury nebylo možné. Naopak se cestující zřejmě budou muset smířit s plánovaným zrušením železniční zastávky Nová Ves nad Nisou, která již není uvedena ani v návrzích nového grafikonu.

Schéma docházkových vzdáleností k autobusovým a železničním zastávkám v oblasti Jablonec nad Nisou - Nová Ves nad Nisou, foto: KORID LK Na úvod si shrňme základní fakta. Železniční zastávka Nová Ves nad Nisou je zastávkou na znamení, kterou využije denně k nástupu či výstupu průměrně 45 lidí; pokud tedy uvažujeme, že každý cestující jede tam a zpět, spadne toto číslo na necelých 23 jedinečných cestujících, tudíž méně než jednu osoba na vlak. Samotná zastávka se nachází v katastrálním území Jablonce nad Nisou, je proto kromě novoveských občanů využívána také obyvateli přilehlé části Jablonce. Zastávka je umístěna přibližně kilometr od přilehlých zastávek Jablonec nad Nisou zastávka a Jablonecké Paseky. Obsluha samotné obce Nová Ves nad Nisou je pak zajišťována zejména autobusovou dopravou vzhledem k delší docházkové vzdálenosti na vlak. Z okraje Nové Vsi na zastávku je to přibližně 600 metrů, přičemž cesta vede zejména lesem.

Využití zastávek na trati 036

  • Lučany nad Nisou: 155 osob/den
  • Jablonecké Paseky: 385 osob/den
  • Nová Ves nad Nisou: 45 osob/den
  • Jablonec n.N. zast.: 240 osob/den
  • Jablonec n.N. centrum: 383 osob/den

Průměrný denní součet nástupů a výstupů (obrat cestujících); zdroj dat: KORID LK

Obec Nová Ves proti zrušení zastávky samozřejmě bojuje, aktivní jsou i místní občané, kteří sepsali petici. Kritizují zejména to, že se o zrušení zastávky měli dozvědět jako o hotové věci až v momentě, kdy již bylo vše schváleno a připraveno. „Nikdo se nás na nic neptal, vlak je tu přitom důležitý nejen pro místní, ale i turisty,“ uvedl starosta Milan Fiala. Mezi občany podle některých zdrojů panují obavy, že po zrušení vlakové zastávky ztratí přístup k železniční dopravě a že případné posílené autobusové linky mohou být za rok zrušeny, jak se již bohužel stalo v některých krajích.

Proti těmto argumentům stojí postoj krajského koordinátora dopravy, společnosti KORID LK: „Dle podkladů od SŽDC není možné v kritickém úseku Jablonec n. N. - Smržovka obsluhovat jednu zastávku v obou směrech. To se týká nejen intervalu 30 minut, ale též intervalu 60 minut,“ uvedl za KORID LK Pavel Blažek s poukazem na nutnost zachování návazností ve Smržovce směrem na Josefův Důl a nemožností jinak docílit žádaného třicetiminutového taktu. Uvedené výpočty SŽDC opírá o dynamickou modelaci provozu v softwaru OpenTrack. „Na základě této informace, dlouhodobých obratů cestujících a analýzy možností dopravní obslužnosti území byla k projíždění vybrána zastávka Nová Ves nad Nisou,“ pokračuje Blažek. Na základě tohoto rozhodnutí pak správce infrastruktury přistoupil k záměru nebudovat v Nové Vsi nové nástupiště místo starého, které musí být zrušeno z důvodu posunu osy traťové koleje při rekonstrukci.

Jako řešení celého problému nabízí KORID LK přesměrování některých současných autobusů z Jablonce do Tanvaldu z trasy přes Lučany nad Nisou na kratší a rychlejší trasu vedoucí právě přes Novou Ves. Tímto krokem podle vyjádření koordinátora dopravy dojde jednak k omezení souběhů vlaků a autobusů v jedné trase a zároveň k žádanému posílení autobusové dopravy do obce Nová Ves. KORID LK zároveň popírá, že by zrušení zastávky inicioval sám kraj. „Využívání zastávky si Korid LK, koordinátor dopravy v Libereckém kraji, se souhlasem kraje u železničářů neobjednal,“ píše totiž například deník MF Dnes.

Podle dopravních odborníků jsou v podobných případech možnosti velmi omezené. Jednou z nich je vynechání jedné zastávky v obou směrech, jako v tomto případě, druhou pak je střídavé projíždění dvou zastávek. To však Liberecký kraj nechce: „V případě volby střídavého projíždění dvou zastávek reálně hrozí riziko snížení počtu cestujících na obou zastávkách z důvodu prodloužení intervalu spojů na dvojnásobek. Z důvodu násobně vyšších obratů v druhé zastávce lze očekávat, že tento pokles převýší počet cestujících dnes využívajících zastávku Nová Ves n. N. a celkový počet cestujících po železnici se sníží,“ uzavírá stanovisko společnosti KORID LK Blažek.

Jak celou situaci nakonec Správa železniční dopravní cesty, Liberecký kraj a obec Nová Ves nad Nisou vyřeší, zůstává nyní otázkou. Co je však jisté je to, že již v roce 2015 by měl být na klíčovém úseku tratě 036 mezi Libercem a Tanvaldem zaveden zmíněný třicetiminutový špičkový interval vlaků, což by mělo zlepšit i návaznosti na další vlaky v koncových stanicích.

Zdroje: iDnes.cz, KORID LK


Michal Jaroš Poslat mail autorovi | 19.8.2014 (6:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Stavby a projekty Jízdní řád

Další z regionu ČR Liberecký


  1 2 3 4 5 6      Zpráv na stránku:   
21.08.2014 (7:31)  
1) Není mi jasné, když se dělá celková rekonstrukce včetně změny polohy koleje, proč se úspora dvou minut řeší vypuštěním zastávky. Možná bych si i tipnul, že ta jízdní doba je počítaná na Regionovu místo na Stadlera, a kvůli tomu se nedosahuje potřebných parametrů. Ale stejně tu budou hrát roli i jiné, již zmíněné zdržující vlivy. Střídavé projíždění je nesmysl ani ne tak z pohledu "krásy polovičního intervalu", jako hlavně omezenosti využití i k cestám mezi těmito dvěma zastávkami, nemluvě o vazbě na další spoje.

2) Zastávka neleží v polích, a bez ohledu na vzdálenost k Nové Vsi má vazbu na část Jablonce (jiná věc je její nízké využití). Hlavně jsem ale zvědavý, kde mají lidé z toho autobusu z Nové Vsi přestoupit na vlak, když jediný na mapě znázorněný přestupní bod, zastávka Nová Ves nad Nisou, bude zrušen. A vázat použití veřejné dopravy na nutnost dojížďky autem je blbost z principu.

3) Když odbočím, Tatenice (ne Tatce) asi při rovnání tratě zachovat nešly (opět jiná věc je efektivita toho rovnání versus chybějící VRT), ale proč se jim budovala drahá zastávka v lese, když se současně přiblížila krasíkovská nástupiště oběma obcím, nechápu. Doufám, že k podobné zhůvěřilosti nedojde v Brandýse nad Orlicí, kde si turistiku rehabilitantů přes kopec na vlak, nemluvě o pravidlené dojížďce do relativně velkého městečka, nedovedu představit, a kde jen stačí mírně přizpůsobit variantu přes město jeho přáním.
21.08.2014 (7:28)  
Nechic: No právě, pokud potřebujou k dosažení 30min taktu rušit zastávku na znamení tak se na křižování vyčlení asi pěkně málo času
A kolik casu byste si na krizovani u patnactiminutoveho useku predstavoval? Treba 5 minut? Nebo pro jistotu 10, at si kastani pockaj?
registrovaný uživatel Nechic  mail  
20.08.2014 (19:48)  
fatman: No právě, pokud potřebujou k dosažení 30min taktu rušit zastávku na znamení tak se na křižování vyčlení asi pěkně málo času a u nás v Jablonci opravdu není vždy ideální počasí a zimy tu umí být dlouhé a krušné, stejně tak mokro, listí a vítr. A když je hezky, tak to zas chce široké okolí využít k výletům, což to nastupování a vystupování také lehce prodlouží a předpokládám, že nynější prostoje ve Smržovce a Jablonci zmizí, takže zpoždění stejně nebude kde dohnat...
registrovaný uživatel fatman  mail  
20.08.2014 (19:13)  
Nechic: To by mě taky zajímalo. 30 minutový takt je hezký slib, ale vzhledem k tomu, jaké je tady počasí, stačí maličko a celé se to ucpe. Jsem zvědav, co vlastně nakonec z Nové Vsi zbyde, je to jediné místo mezi žst Jablonec a Lučany, kde by se vlaky mohly v případě potřeby křižovat.
20.08.2014 (18:21)  
rail_man: právě ty přestupní vazby z toho dělají komplexní a tím i použitelnou službu. Pokud dojdu za pět minut z domu na zastávku autobusu na návsi, autobus mne vyhodí na stanici, odkud během pár minut odjedu do města, kde vystoupím přímo do uzlu MHD, kterou s nejvýše jedním přestupem dojedu kamkoli po městě, bude to fungovat; ostatně to Brno přesně takhle funguje, i když řada přestupů na vlaky byla zaváděna uměle a násilně.
Pokud ale kterákoli část tohohle řetězce nebude fungovat, lidi sednou do aut... a vyvolat přestup z auta do hromadné dopravy už je hodně náročné.
20.08.2014 (17:13)  
Ono ze se Os na trati kolin praha perou s rychliky je take tim, ze ony ty slavne elefanty jsou po strance trakcnich parametru pekna bida a jsou nevykonne a pomale a mohl bych vypravet co se deje kdyz trochu sprchne. To se to rozjidi jak naklad s 1000 tunami uhli.
No asi tak nějak. Někteří tady říkají, že díky elektrickým jednotkám se zastávky řešit nemusí. Ale co bychom chtěli od vozidla s 1/3 hnaných náprav.
20.08.2014 (16:44)  
stannifer: Pokud vlak jede dostatečně rychle a má dostatečně kvalitní vazby na mhd, tak jim lidi rozhodně jezdit budou.
Autobusový přestup hrana je samozřejmě nutný, ale o tom to všechno je. Raději stavět menší množství kvalitních přestupních uzlů.
20.08.2014 (15:44)  
JiP: Obával bych se, že pro kratší dojíždění skutečně těžko někoho přimějete jezdit autem na nádraží, odtud vlakem a třeba v cíli ještě nějak... pojede rovnou autem.
Jestli má vlak fungovat jako rychlá páteř, musejí na něj navbazovat ta "žebra" v podobě autobusové vymetací dopravy od vlaku a k vlaku. Užívám si toho v IDS JMK, a jakkoli tím nejsem nadšen (místo někdejších přímých autobusů nucené přestupy na vlak ve stanici bez perónů, bez čekárny a bez přístřeší...), musím uznat, že to prostě funguje.
registrovaný uživatel JiP 
20.08.2014 (15:39)  
Karel Kovarik: Ale o tom to presne je, nez se zacne neco delat, tak se musi cela situace detailne analyzovat aby nedoslo k tomu co pisete. Tady jde o to, ze se tvrdi ze nektere zastvky jsou malo vyuzivane, je jenom zminuji jeden z dovudu proc to tak je. A to, ze prakticky u vetsiny zastavek nadrazi v CR nelze parkovat auto a nasledne zastavky a zeleznice skutecne slouzi jen mistnim. Klidne muzete bydlet v obci u koridoru, ale pokud nemate vlastni zastavku pro tu vasi ves, tak je vam za soucasne koncepce cely koridor uplne k nicemu.
registrovaný uživatel JiP 
20.08.2014 (15:31)  
rail_man: jenze ono to nene ani tak o nedostatku penez ale o celkove kencepci, ktera neexistuje. SZDC resi ted opravime tento usek trati, potom jinde jiny a resi se veci maximalne jaky typ svrsku apod. Jenze toto je treba resit komplexne, prvni musim vedet ceho chci doahnout a jak ma vypadat konecny stav. To co se deje na ceske zeleznici je pouze bezmyslenkovite latani, ktere vede pouze k polovicatym resenim a proto take zeleznice je tam kde je. A nejhorsi je ze o mnohem rozhoduji politici, kteri vlakem obvykle vubec nejezdi a vse navrhuji "architekti" ktery take videli naposledy vlak kdyz byli v plinkach. bezte se podivat napr. do Ceske Trebove na nove stojany na kola. Kapacita opet takrka nulova, prostorovy zaber enormni a cena musela byt astronomicka. Ve Svycarsku mate pred kazdym vetsim nadrazim uplne jednoduche ale funkcni stojany na kola, kterych se tam mnohdy vejde mnoho stovek. Specialni kapitola ale jsou jeste vlaky samotne, uz se to tu take rozebiralo. Ono ze se Os na trati kolin praha perou s rychliky je take tim, ze ony ty slavne elefanty jsou po strance trakcnich parametru pekna bida a jsou nevykonne a pomale a mohl bych vypravet co se deje kdyz trochu sprchne. To se to rozjidi jak naklad s 1000 tunami uhli.
  1 2 3 4 5 6      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko