..: Revitalizace trati mezi Chrudimí a Hlinskem :..

koleje, foto: David Hambálek Chrudim — Pardubický kraj usiluje o zlepšení železničního spojení s Vysočinou, svědčí o tom oznámení nákladné revitalizace tratě 238 v úseku Hlinsko v Čechách - Medlešice a jednání se SŽDC. Celková cena revitalizace se vyšplhá téměř na jednu miliardu korun. Rozsáhlou rekonstrukcí projdou železniční stanice, přejezdy i železniční svršek a spodek, na vybraných úsecích dojde ke zvýšení traťové rychlosti. Stavět se začne nejspíš už v příštím roce, avšak ani tato téměř miliardová investice nepomůže ke zvýšení propustnosti tratě, tzv. Medlešická spojka je zatím v nedohlednu… To, že Pardubický kraj očividně usiluje o lepší železniční spojení vzdálenějších měst s městem krajským, dokazuje zahájení projektu stavby druhé traťové koleje na trati mezi Hradcem Králové a Pardubicemi nebo příprava spojky mezi zastávkou Chrudim zastávka a tratí Chrudim město – Heřmanův Městec.

Pokud půjde vše podle plánů a neobjeví se někde větší problém, už v březnu příštího roku se s největší pravděpodobností promění čtyřicetikilometrový úsek trati 238 z Hlinska do Medlešic ve staveniště. Svědčí o tom oznámení záměru revitalizace tratě, které bylo založeno před pár dny do informačního systému posuzování vlivu na životní prostředí (EIA). Revitalizace se dotkne nejen úprav zabezpečovacího zařízení a přejezdů, oprav traťového svršku a spodku, ale i oprav stanic – např. v Hlinsku vyroste nové nástupiště. Dojde k vybudování kamerového systému ve větších stanicích a nového informačního systému pro cestující veřejnost.

810 cr, foto: David Hambálek 810 pce, foto: David Hambálek 814 slatinany, foto: David Hambálek loutkar, foto: David Hambálek SOUPRAVY 238, foto: David Hambálek 844 pce, foto: David Hambálek

Projekt mimojiné řeší zvýšení bezpečnosti cestujících, kultury cestování i propustnosti stanic. V řešení je i zastaralé zabezpečovací zařízení, které již nevyhovuje současným nárokům na provoz a bezpečnost železničního provozu. Například na nádraží v Hlinsku zaměstnanci SŽDC dodnes ovládají ručně stahované závory. Zastaralá technika „sabotuje“ i snahu obnovovat vozový park, protože např. noví RegioSpideři (Stadler RS1) z depa v Havlíčkově Brodě si zkrátka nerozumí se zastaralými přejezdy mezi Žďárcem u Skutče a Hlinskem (podobně jako na trati Jihlava – Jihlávka).

Obnovu tratě, na níž byl zahájen provoz mezi Pardubicemi a Havlíčkovým Brodem v roce 1871, zaplatí stát. „Celkové investiční náklady se pohybují okolo 995 milionů korun,“ řekl Marek Illiaš ze SŽDC.

Stavbaři dají vzniknout nejen nové výhybně Cejřov u Vrbatova Kostelce, modernizace se dotkne především stanic a některých přejezdů mezi Hlinskem a Medlešicemi. Cestujícím by se měla i zkrátit doba cestování. Zvýšit se má rychlost vlaků na mnoha úsecích:

  • zvýšení traťové rychlosti ze 75 km/h na 90 km/h v úseku Hlinsko v Čechách – Holetín (km 39,971-43,046);
  • zvýšení traťové rychlosti ze 70 km/h na 80 km/h v úseku Prosetín – Cejřov (km 56,746-58,057) a v úseku Horka u Chrudimi – Chrast u Chrudimi (km 66,453-67,785);
  • zvýšení traťové rychlosti ze 70 km/h na 90 km/h v úseku Chrudim – Chrudim zastávka (km 81,055-82,041), čímž dojde k prodloužení souvislého úseku s rychlostí 90 km/h v délce 4,8 km;
  • zvýšení traťové rychlosti ze 70 na 80 km/h v části úseku před železniční stanicí Chrudim (km 78,350-79,431) ve směru od Slatiňan;
  • zvýšení traťové rychlosti ze 70 km/h na 100 km/h v km 72,991 - 75,600 (část úseku mezi zastávkou Zaječice a stanicí Slatiňany)
  • zvýšení traťové rychlosti ze 70-90 km/h až na 120 km/h mezi stanicí Slatiňany a přejezdem se silnicí I/37 v Chrudimi (za obchodním domem Tesco v Chrudimi chce město Chrudim již letos zřídit novou železniční zastávku Chrudim-U Stadionu)

Cestování mezi Hlinskem a Pardubicemi se podle kraje i přes miliardovou investici výrazně nezkrátí. „Rozhodující úsek této trati, který by mohl ovlivnit zkrácení jízdních dob a zvýšení komfortu cestujících, je takzvaná Medlešická spojka. Ta ovšem není v projektu revitalizace obsažena," odvětil zastánce kratšího propojení mezi Chrudimí a Pardubicemi a krajský radní odpovědný za dopravu Jaromír Dušek. Nedořešená Medlešická spojka tak bude i po plánované modernizaci brzdit plány kraje, který by rád zvýšil počty spojů na této trati. „V současnosti to není možné, a ani projekt po svém dokončení nám zvýšení kapacity a rychlosti nenabídne. Limitujícím faktorem je především úvraťová jízda z Pardubic do Chrudimi přes Rosice nad Labem a přes jednokolejný železniční most přes Labe," doplnil Jaromír Dušek.

Přílohy: Oznámení záměru „Revitalizace trati Pardubice – Ždírec nad Doubravou“ [PDF]

Zdroje: týdeník 5+2 [1], [2], [3], Železniční infrastruktura v Pardubickém kraji


davidad324 | 24.3.2014 (6:00)
Ostatní: TwitterLinkuj.cz!Jaggni to!Google Bookmarksvybrali.sme.skDalší služby
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Stavby a projekty

Další z regionu ČR Pardubický


  1 2 3 4 5 ... 8      Zpráv na stránku:   
05.04.2014 (10:53)  
Já už delší dobu říkám, že ta varianta kolem Ostřešan by byla lepší (aniž bych věděl, že se s ní už nějakou dobu počítá ;) ). Mám radost z toho, že konečně nad tím taky někdo začal trochu přemýšlet, protože ta varianta kolem Dražkovic je s prominutím na prd. :D
05.04.2014 (8:35)  
Pro úplnost celý Pardubický kraj:

http://www.pardubickykraj.cz/viewDocument.asp?document=17701&file=17870

Přeložka trati 238 v úseku Chrudim - Pardubice vyznačena fialově.
04.04.2014 (18:26)  
David Hambálek - já Vám v roce 2014 předložím tři platné ÚP, a Vy jako protiargument použijete odkaz na novinový článek z roku 2010 :-)

Odůvodnění řešení ÚP Chrudim
http://www.atelier-urbi.cz/reference/attachments/zprava-oduvodneni.pdf

(strana 20), cituji:

"Zásady územního rozvoje (ZÚR) Pardubického kraje navrhují na trase Chrudim – Pardubice – Hradec Králové (- Jaroměř) koridor pro umístění stavby tzv. „Medlešické spojky“ jako dvojkolejné elektrifikované trati v nové půdorysné stopě, což umožní rychlejší a jednodušší spojení Pardubic s Chrudimskem. Tato stavba podstatně zlepší podmínky pro zavedení meziměstského železničního propojení Chrudim - Pardubice - Hradec Králové a bude výhodná pro zavedení integrovaného dopravního systému. Trasa byla prověřována ve dvou alternativách. Obě jsou situovány východně od Medlešic. Jedna varianta je řešena v zářezu, druhá v násypu. V návrhu ÚP je zakreslen koridor přeložky, který v souladu se ZÚR zahrnuje obě varianty. Pro město Chrudim je z důvodů urbanistických i krajinotvorných výhodnější varianta v zářezu."

Když se podíváte pozorně, obě navrhované trasy v ÚP uvidíte. Je třeba chvilku počkat, až se načtou všechny vrstvy, PDF má 14,28 MB. Varianta v zářezu je ta západní.

ÚP schválen 11.11.2013
02.04.2014 (16:20)  
Jan Roček: na chrudimském UP nic vidět není, na mikulovickém sice ano, ale pokud v posledních týdnech neproběhla nějaké změna, o které bych nevěděl, tato varianta spojky je neplatná, protože spojka má být trasována mezi obcemi Blato, Mikulovice a Dražkovice, a má se od současného tělesa trati odpojovat za žst. Medlešice....... http://www.zelpage.cz/zpravy/6808
02.04.2014 (12:28)  
Jiří Hovorka: Samozrejme :-D Nezapominejte taky na Lihošův kanal...
02.04.2014 (12:22)  
Nejnovější informace z Povodí Labe - mají podmínku, že nový železniční most přes Labe v Pardubicích se musí zvednout o 2,5 m nad stávající úroveň.
To je kvůli těm zaoceánským lodím, kvůli kterým se "zvedá" most v Kolíně?

Při povodních jsem nějak nepozoroval, že by zvýšená hladina lízala most...
02.04.2014 (9:15)  
Bartik09 - máte pravdu, od Rosic je to ještě horší. Je tam silniční nadjezd (ulice Generála Svobody), pod ním trať zvednout nepůjde. A od nadjezdu k mostu přes Labe to je asi 300 m.

Buď z toho udělají horskou dráhu nebo se to bude muset trasovat úplně jinudy. Nenapadá mě kudy. Už chápu, proč se staví dvoukolejka jen do Stéblové. Úsek Rosice - Pardubice hl. n. je jeden velký průšvih...
02.04.2014 (8:37)  
Jan Roček: Tím padá varianta vedení dvoukolejky z Rosic do Pardubic hl. n. ve stávající stopě z důvodu, že výškový rozdíl by byl tak velký, že by trať od hl. n. na most nevystoupala.
Urcite? Cekal bych problem spis ze strany od Rosic. Z hl.n. je to dost daleko aby se tam mohlo vystoupat o 2.5 m.

SŽDC nemá peníze.
Bodejt by je mela, kdyz musi delat takovy kraviny jako vyhybnu na Cejrove nebo rekonstrukci 261 pred zastavenim provozu...
01.04.2014 (18:26)  
Nejnovější informace z Povodí Labe - mají podmínku, že nový železniční most přes Labe v Pardubicích se musí zvednout o 2,5 m nad stávající úroveň.

Tím padá varianta vedení dvoukolejky z Rosic do Pardubic hl. n. ve stávající stopě z důvodu, že výškový rozdíl by byl tak velký, že by trať od hl. n. na most nevystoupala.

Obě koleje od Rosic se za mostem odkloní západně a v oblouku o větším poloměru budou zaústěny do hl. nádraží pod mostem trati 238, souběžně s koridorovým kolejištěm.

Tím padá varianta vratného oblouku od tratě 238, protože by se tam nevešel.

Dále jsem hovořil s informovaným člověkem. SŽDC nemá peníze. Rekonstrukce pardubického hl. n. nebude zahrnovat podchod na Duklu. Ostřešanská spojka se v dohledné době stavět nebude.

Nástupiště u Parama a podchod k němu - tuto variantu prý nikdo nikdy nenavrhoval, v žádném projektu se s ní nepočítá, je tam spodní voda a možná i nevybuchlé bomby z války.
registrovaný uživatel Railfort  mail  
01.04.2014 (15:39)  
David Hambálek: Jste si jist účelem těch kolíků? Ono se jich kolem pardubického nádraží v posledních dnech vyrojilo poněkud více a to na obou stranách.
  1 2 3 4 5 ... 8      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2018 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko