Chrudim — Pardubický kraj usiluje o zlepšení železničního spojení s Vysočinou, svědčí o tom oznámení nákladné revitalizace tratě 238 v úseku Hlinsko v Čechách - Medlešice a jednání se SŽDC. Celková cena revitalizace se vyšplhá téměř na jednu miliardu korun. Rozsáhlou rekonstrukcí projdou železniční stanice, přejezdy i železniční svršek a spodek, na vybraných úsecích dojde ke zvýšení traťové rychlosti. Stavět se začne nejspíš už v příštím roce, avšak ani tato téměř miliardová investice nepomůže ke zvýšení propustnosti tratě, tzv. Medlešická spojka je zatím v nedohlednu… To, že Pardubický kraj očividně usiluje o lepší železniční spojení vzdálenějších měst s městem krajským, dokazuje zahájení projektu stavby druhé traťové koleje na trati mezi Hradcem Králové a Pardubicemi nebo příprava spojky mezi zastávkou Chrudim zastávka a tratí Chrudim město – Heřmanův Městec.
Pokud půjde vše podle plánů a neobjeví se někde větší problém, už v březnu příštího roku se s největší pravděpodobností promění čtyřicetikilometrový úsek trati 238 z Hlinska do Medlešic ve staveniště. Svědčí o tom oznámení záměru revitalizace tratě, které bylo založeno před pár dny do informačního systému posuzování vlivu na životní prostředí (EIA). Revitalizace se dotkne nejen úprav zabezpečovacího zařízení a přejezdů, oprav traťového svršku a spodku, ale i oprav stanic – např. v Hlinsku vyroste nové nástupiště. Dojde k vybudování kamerového systému ve větších stanicích a nového informačního systému pro cestující veřejnost.
Projekt mimojiné řeší zvýšení bezpečnosti cestujících, kultury cestování i propustnosti stanic. V řešení je i zastaralé zabezpečovací zařízení, které již nevyhovuje současným nárokům na provoz a bezpečnost železničního provozu. Například na nádraží v Hlinsku zaměstnanci SŽDC dodnes ovládají ručně stahované závory. Zastaralá technika „sabotuje“ i snahu obnovovat vozový park, protože např. noví RegioSpideři (Stadler RS1) z depa v Havlíčkově Brodě si zkrátka nerozumí se zastaralými přejezdy mezi Žďárcem u Skutče a Hlinskem (podobně jako na trati Jihlava – Jihlávka).
Obnovu tratě, na níž byl zahájen provoz mezi Pardubicemi a Havlíčkovým Brodem v roce 1871, zaplatí stát. „Celkové investiční náklady se pohybují okolo 995 milionů korun,“ řekl Marek Illiaš ze SŽDC.
Stavbaři dají vzniknout nejen nové výhybně Cejřov u Vrbatova Kostelce, modernizace se dotkne především stanic a některých přejezdů mezi Hlinskem a Medlešicemi. Cestujícím by se měla i zkrátit doba cestování. Zvýšit se má rychlost vlaků na mnoha úsecích:
- zvýšení traťové rychlosti ze 75 km/h na 90 km/h v úseku Hlinsko v Čechách – Holetín (km 39,971-43,046);
- zvýšení traťové rychlosti ze 70 km/h na 80 km/h v úseku Prosetín – Cejřov (km 56,746-58,057) a v úseku Horka u Chrudimi – Chrast u Chrudimi (km 66,453-67,785);
- zvýšení traťové rychlosti ze 70 km/h na 90 km/h v úseku Chrudim – Chrudim zastávka (km 81,055-82,041), čímž dojde k prodloužení souvislého úseku s rychlostí 90 km/h v délce 4,8 km;
- zvýšení traťové rychlosti ze 70 na 80 km/h v části úseku před železniční stanicí Chrudim (km 78,350-79,431) ve směru od Slatiňan;
- zvýšení traťové rychlosti ze 70 km/h na 100 km/h v km 72,991 - 75,600 (část úseku mezi zastávkou Zaječice a stanicí Slatiňany)
- zvýšení traťové rychlosti ze 70-90 km/h až na 120 km/h mezi stanicí Slatiňany a přejezdem se silnicí I/37 v Chrudimi (za obchodním domem Tesco v Chrudimi chce město Chrudim již letos zřídit novou železniční zastávku Chrudim-U Stadionu)
Cestování mezi Hlinskem a Pardubicemi se podle kraje i přes miliardovou investici výrazně nezkrátí. „Rozhodující úsek této trati, který by mohl ovlivnit zkrácení jízdních dob a zvýšení komfortu cestujících, je takzvaná Medlešická spojka. Ta ovšem není v projektu revitalizace obsažena," odvětil zastánce kratšího propojení mezi Chrudimí a Pardubicemi a krajský radní odpovědný za dopravu Jaromír Dušek. Nedořešená Medlešická spojka tak bude i po plánované modernizaci brzdit plány kraje, který by rád zvýšil počty spojů na této trati. „V současnosti to není možné, a ani projekt po svém dokončení nám zvýšení kapacity a rychlosti nenabídne. Limitujícím faktorem je především úvraťová jízda z Pardubic do Chrudimi přes Rosice nad Labem a přes jednokolejný železniční most přes Labe," doplnil Jaromír Dušek.
Přílohy: Oznámení záměru „Revitalizace trati Pardubice – Ždírec nad Doubravou“ [PDF]
Zdroje: týdeník 5+2 [1], [2], [3], Železniční infrastruktura v Pardubickém kraji
Medlesicka spojka pres Nemosice je stejne dlouha jako to uvrat pres Rosice - to ano. Problem je ale v ty uvrati - je to tam neskutecne zasekany a vzdycky musej 2 vlaky cekat, nez jeden prijede a odjede.
jak již zde uvedl Railfort, nový most přes Labe je nutný
Toto si nemyslim. Pokud by vlaky na Chrudim jezdily jinudy, tak tam zustane jeden par vlaku za 30 minut (misto soucasnych 3 paru za 30 minut). S tim ten kratouckej usek mezi Pardubicema a Rosicema nebude mit problem ani kdyz zustane jednokolejnej...
quido.speedy: Podle mě je trať mezi H. Brodem a Pardubicema největším utrpením co tu máme. Na to že je to jediné existující spojení středem republiky z jihu na sever je to tragická příšernost.
Je to proste lokalka... Proc presne je tak dulezity mit nakou rychlodrahu (nebo co byste si predstavoval) z jihu na sever stredem republiky?
Jiří Hovorka: v případě letmého křižování bylo dosažitelné za 17 minut
Jsem neskromny, kdybych chtel abysme na 15 km novy trati na 120 kmh dosahli vyssi prumerne rychlosti nez 50 kmh?
On taky snad Dusek neni na tom urade na furt, tak se treba zas nekdy dockame nakejch Sp...
varianta východ, zastávky Pardubičky, Nemošice, Mikulovice, Medlešice, Chrudim z. by v případě letmého křižování bylo dosažitelné za 17 minut
varianta západ (úvrať Rosice s dvouminutovou prohlídkou místního muzea) a vozidlem Shark za 23 minut
autobusová linka 620700 - 25 minut.
Osobně bych se rozmýšlel, zda pojedu vlakem 17 minut, nebo busem za 25. V případě dvouminutového rozdílu a stávajícího vozového parku by vítězem byl bus. Regiocuk totiž pohodlím nijak neoplývá.
A provozní koncept krajské město v celou a 30´ dává i jasnou odpověď, kde má být výhybna - Mikulovice
Že je rychlejší jezdit přes Kolín už jsem si zvykl, ale že to posledně bylo rychlejší i přes Brno kudy je to o 200km delší cesta. No hrůza děs. Průměrná rychlost 35km/h se zvedne na 40km/h. Bravo! :-/
Medlešická spojka busmanům nijak neuškodí, naopak většina zde prezentovaných šotonázorů jim pomůže, zejména v relaci Havlbrod - Pce. A vlastně i to volání po medlešické spojce, protože tím slintáním po holubu na střeše uletí i ten vrabčák, který by situaci na dráze zlepšil. Každopádně jak již zde uvedl Railfort, nový most přes Labe je nutný, takže vícenáklady na třetí kolej na mostě se opravdu dají přirovnat k vrabčákovi, resp. druhé mouše zabité jednou ranou...;-)
Zdá se mi, že prosazováním úvratě se snažíte lobovat za busy, které by ztratily na významu
Railfort: varianta trojkolejného mostu přes Labe s 238 uprostřed bude asi nejlepší. Pokud se žralok obrátí do 4 minut a nebude mu to trvat půl dne. Vlastně se tím urychlí i spojení do Chrudimi na HK, po kterém se tu tak touží, jelikož přímá trasa přes Pardubičky zas není tak přímá.
Railfort: Proč žralok nevyužije své rychlosti za Hlinskem? Zde snad nelze zvýšit TR na Vvyj130 = 80 km/h? Je rychlost jediným parametrem žraloka, nebo snad jeho akcelerace se nepočítá? Nebo je vytváření dalších přestupů v Hlinsku optimální, zvlášť v optice zavádění dalších přestupů v Chrudimi, které tu někteří vyžadují?
DJ: No právě... Znamená to snad, že trať mezi Hlinskem a HB "shnije"?
No tak nejaka udrzba je samozrejma potreba, nicmene si nemyslim ze by na tom 238 byla az tak spatne a ani nejake omezeni rychlosti na 30kmh (jak to bejva na shnilych usecich) se nekona... V pripade vyhybny na cejrove nemuze bejt o uderzbe ani reci.
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.