..: Revitalizace trati mezi Chrudimí a Hlinskem :..

koleje, foto: David Hambálek Chrudim — Pardubický kraj usiluje o zlepšení železničního spojení s Vysočinou, svědčí o tom oznámení nákladné revitalizace tratě 238 v úseku Hlinsko v Čechách - Medlešice a jednání se SŽDC. Celková cena revitalizace se vyšplhá téměř na jednu miliardu korun. Rozsáhlou rekonstrukcí projdou železniční stanice, přejezdy i železniční svršek a spodek, na vybraných úsecích dojde ke zvýšení traťové rychlosti. Stavět se začne nejspíš už v příštím roce, avšak ani tato téměř miliardová investice nepomůže ke zvýšení propustnosti tratě, tzv. Medlešická spojka je zatím v nedohlednu… To, že Pardubický kraj očividně usiluje o lepší železniční spojení vzdálenějších měst s městem krajským, dokazuje zahájení projektu stavby druhé traťové koleje na trati mezi Hradcem Králové a Pardubicemi nebo příprava spojky mezi zastávkou Chrudim zastávka a tratí Chrudim město – Heřmanův Městec.

Pokud půjde vše podle plánů a neobjeví se někde větší problém, už v březnu příštího roku se s největší pravděpodobností promění čtyřicetikilometrový úsek trati 238 z Hlinska do Medlešic ve staveniště. Svědčí o tom oznámení záměru revitalizace tratě, které bylo založeno před pár dny do informačního systému posuzování vlivu na životní prostředí (EIA). Revitalizace se dotkne nejen úprav zabezpečovacího zařízení a přejezdů, oprav traťového svršku a spodku, ale i oprav stanic – např. v Hlinsku vyroste nové nástupiště. Dojde k vybudování kamerového systému ve větších stanicích a nového informačního systému pro cestující veřejnost.

810 cr, foto: David Hambálek 810 pce, foto: David Hambálek 814 slatinany, foto: David Hambálek loutkar, foto: David Hambálek SOUPRAVY 238, foto: David Hambálek 844 pce, foto: David Hambálek

Projekt mimojiné řeší zvýšení bezpečnosti cestujících, kultury cestování i propustnosti stanic. V řešení je i zastaralé zabezpečovací zařízení, které již nevyhovuje současným nárokům na provoz a bezpečnost železničního provozu. Například na nádraží v Hlinsku zaměstnanci SŽDC dodnes ovládají ručně stahované závory. Zastaralá technika „sabotuje“ i snahu obnovovat vozový park, protože např. noví RegioSpideři (Stadler RS1) z depa v Havlíčkově Brodě si zkrátka nerozumí se zastaralými přejezdy mezi Žďárcem u Skutče a Hlinskem (podobně jako na trati Jihlava – Jihlávka).

Obnovu tratě, na níž byl zahájen provoz mezi Pardubicemi a Havlíčkovým Brodem v roce 1871, zaplatí stát. „Celkové investiční náklady se pohybují okolo 995 milionů korun,“ řekl Marek Illiaš ze SŽDC.

Stavbaři dají vzniknout nejen nové výhybně Cejřov u Vrbatova Kostelce, modernizace se dotkne především stanic a některých přejezdů mezi Hlinskem a Medlešicemi. Cestujícím by se měla i zkrátit doba cestování. Zvýšit se má rychlost vlaků na mnoha úsecích:

  • zvýšení traťové rychlosti ze 75 km/h na 90 km/h v úseku Hlinsko v Čechách – Holetín (km 39,971-43,046);
  • zvýšení traťové rychlosti ze 70 km/h na 80 km/h v úseku Prosetín – Cejřov (km 56,746-58,057) a v úseku Horka u Chrudimi – Chrast u Chrudimi (km 66,453-67,785);
  • zvýšení traťové rychlosti ze 70 km/h na 90 km/h v úseku Chrudim – Chrudim zastávka (km 81,055-82,041), čímž dojde k prodloužení souvislého úseku s rychlostí 90 km/h v délce 4,8 km;
  • zvýšení traťové rychlosti ze 70 na 80 km/h v části úseku před železniční stanicí Chrudim (km 78,350-79,431) ve směru od Slatiňan;
  • zvýšení traťové rychlosti ze 70 km/h na 100 km/h v km 72,991 - 75,600 (část úseku mezi zastávkou Zaječice a stanicí Slatiňany)
  • zvýšení traťové rychlosti ze 70-90 km/h až na 120 km/h mezi stanicí Slatiňany a přejezdem se silnicí I/37 v Chrudimi (za obchodním domem Tesco v Chrudimi chce město Chrudim již letos zřídit novou železniční zastávku Chrudim-U Stadionu)

Cestování mezi Hlinskem a Pardubicemi se podle kraje i přes miliardovou investici výrazně nezkrátí. „Rozhodující úsek této trati, který by mohl ovlivnit zkrácení jízdních dob a zvýšení komfortu cestujících, je takzvaná Medlešická spojka. Ta ovšem není v projektu revitalizace obsažena," odvětil zastánce kratšího propojení mezi Chrudimí a Pardubicemi a krajský radní odpovědný za dopravu Jaromír Dušek. Nedořešená Medlešická spojka tak bude i po plánované modernizaci brzdit plány kraje, který by rád zvýšil počty spojů na této trati. „V současnosti to není možné, a ani projekt po svém dokončení nám zvýšení kapacity a rychlosti nenabídne. Limitujícím faktorem je především úvraťová jízda z Pardubic do Chrudimi přes Rosice nad Labem a přes jednokolejný železniční most přes Labe," doplnil Jaromír Dušek.

Přílohy: Oznámení záměru „Revitalizace trati Pardubice – Ždírec nad Doubravou“ [PDF]

Zdroje: týdeník 5+2 [1], [2], [3], Železniční infrastruktura v Pardubickém kraji


davidad324 | 24.3.2014 (6:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Stavby a projekty

Další z regionu ČR Pardubický


  1 2 3 4 5 ... 8      Zpráv na stránku:   
31.03.2014 (17:23)  
Jan Roček - Nějak jsem si nevšiml, že by pardubické letiště mělo odlety co hodinu, aby tam mělo smysl vést kapacitní dopravu. Podívejte se do Prahy, co všechno odvezou autobusy :D
31.03.2014 (17:18)  
Railfort -

koridor = 2 koleje
vlečka = 1 kolej
přeložka 238 = 1 kolej, to je to místo na mostu přes podjezd v Anenské ulici.

Samozřejmě udělat jde všechno, otázka je kolik to bude stát - viz. most přes Chrudimku.

Ale to je stále 238 = 1 kolej. Nebo se jako druhá kolej na Chrudim využije ta stávající vlečka?


Celé mi to přijde příliš komplikované, nedomyšlené a brutálně drahé. 5 miliard? V reálu to bude stát ještě víc a neřeší se tím obsluha letiště.

Podchod pod nádražím + nástupiště v Přerovské ulici by vyšlo celkem max. na 0,5 miliardy. Město chce letos stavět podchod na Duklu, má na to vyčleněno 200 miliónů. Proč to nespojit do jedné akce? Příští rok by bylo hotovo.
dopisovatel nebo člen ŽP Railfort  mail  
31.03.2014 (16:33)  
Jan Roček: Druhá kolej se do úseku hl. n. - Pardubičky vejde, je v územním plánu a jsou pro ní již dokonce vybudované dva mosty a to přes podjezd v Anenské ulici a podchod u nemocnice. Prohlédněte leteckou mapu na mapách.cz.
31.03.2014 (14:52)  
Elektromagnetické rušení se tu už někde probíralo, ale jist si tím nejsem. Pokud by šla trať realizovat v zářezu, tak pak nechápu proč se letiště tak urputně staví proti.

Úvrať zůstane, ale jen pro nákladovou dopravu. Vtip je v tom, že osobní vlaky jedoucí po 238 vůbec na koridor zajíždět nebudou.

V Chrudimi sednu na vlak... za 10 minut jsem na letišti, z letiště na zastávce v Přerovské ulici za 2 minuty... podchodem na koridor za 5 minut. Celkem 17 minut a nasedám na Pendolíno do Prahy...

Souhlasím, že druhá kolej se vedle Parama nevejde, ale to se nevejde ani na úsek Hl. n. - Pardubičky. Trať 238 není tak vytížená, aby tam musela být dvoukolejka.

Na Chrudim by jezdila jen 1/2 vlaků z Hradce, druhá polovina by končila v Pardubicích na hl. n.



A ještě jeden argument proti Ostřešanské spojce:

Pokud by se stavěla Ostřešanská spojka, jak by bylo napojeno na železnici letiště Pardubice? Přes stávající úvrať v Rosicích? To mi nedává žádný smysl. To budu na letišti dřív MHD...
31.03.2014 (13:50)  
Jan Roček: To je ponekud zavadejici. Tunel pod letistem neresi ten hlavni problem - uvrat v Rosicich.
Pokud budete chtit mermomoci 2 novy koleje, pak se mozna bude muset prestavovat most pres chrudimku, ale to v tom pripade budete mit problem i vy abyste nacpal nastupiste a 2 koleje mezi Paramo a I/37.
Navic pak vyvstane dost problemu se spojenim Chrudim - Hradec a Pce - Hradec.
To uz bych radsi videl nastupiste na tom place mezi I/37 a ulici K Vapence. Sice by nesly primy jizdy Chrudim - HK, ale byl by mnohem blizsi prestup. Extremnim resenim by pak mohlo byt nad/pod zemni nastupiste. Jeden vjezd od Chrudimi, druhej od Rosic...

Jste si jist, ze elektrifikace soucasne trati je nemozna prave kvuli ruseni a nikoliv kvuli vysce trplejoveho vedeni?
31.03.2014 (10:36)  
Bartik09 - vzhledem k tomu, že se na Ostřešanské spojce plánuje tunel pod kopcem u Mikulovic, nejméně sedm nových mostů, dále kvůli nekoliznímu zaústění Ostřešanské spojky do choceňského zhlaví pardubického hl. n. by se musela provést kompletní přeložka koridorové trati v úseku Pardubice hl. n. - Pardubičky, přestavba zastávky Pardubičky a kompletní přestavba koridorového mostu přes Chrudimku - na novou kolej tam za současné situace prostě není místo(!) - viz. foto mapa:

http://www.mapy.cz/#!x=15.785057&y=50.031321&z=18

tak stavba cca 500 m tunelu pod ranvejí je proti tomu legrace.

Trať 238 by se tím napřímila. Převýšení je taky v pohodě, k nejbližšímu mostu (křižování 238 nad koridorem) je to cca 2 km. Konstrukce stropu tunelu by šla snadno elektromagneticky odstínit, aby elektromagnetické impulsy od projíždějících souprav nerušily letištní radar. To by u terénního zářezu pravděpodobně nešlo.


Ovšem inspirován zdejší diskuzí se kloním k ještě úspornějšímu řešení, které by zcela nahradilo Ostřešankou spojku:


Postavit nové "externí" nástupiště Pardubice hl. n. přímo u chrudimské trati v ulici Přerovská. S budovou hlavního nádraží ho propojit podchodem s pojízdnými chodníky pro pohodlný a rychlý přestup.

V současné době SŽDC plánuje přestavbu pardubického hlavního nádraží a prodloužení podchodu z odbavovací haly hl. nádraží (pod perony) směrem do pardubické městské části Dukla. Propojit případné nové nástupiště umístěné přímo u trati 238 v ulici Přerovská (u mostu nad koridorem) podchodem pod čtyřpruhou komunikací I/37 a pod kolejištěm koridoru přímo na stávající podchod pod 4 nástupištěm by určitě šlo realizovat.

Vzdušnou čarou je to 600 metrů, cca 8 minut chůze. Pohyblivé chodníky by dobu přestupu zkrátily na 3-4 minuty.

Viz. obrázek:

http://www.excelia-hifi.cz/1/nastupiste_238_podchod_Pardubice_hl_n.jpg

Nové nástupiště je vyznačeno vlevo od kolejiště trati 238 fialovou barvou. Podchod barvou červenou.

Z obrázku je patrné, že zhruba v polovině délky podchodu lze udělat východ do ulice K Vápence, čímž by se jednou investiční akcí vyřešilo napojení pardubické části Dukla, jak na odbavovací halu nádraží, tak na navrhované nástupiště u trati 238 v ulici Přerovská.

Cena tohoto řešení je řádově nižší než jakákoli nová trať!


Zastávka Závodiště by se mohla zrušit, respektive posunout jižním směrem a obsloužit letiště Pardubice.

Reálný jízdní řád by mohl vypadat takto:

Osobní vlaky v intervalu každých 30 minut na trase Chrudim - letiště Pardubice - Pardubice hl. n. (nástupiště v Přerovské ulici) - Hradec Králové.

K tomu prostřídat každých 30 minut přímé spoje Hradec Králové - Pardubice, které by končily v Pardubicích hl. n.

Tím by vznikla relace "Chrudim - letiště - Pardubice - Hradec Králové" každých 30 minut a "Pardubice - Hradec Králové" každých 15 minut.
30.03.2014 (22:54)  
Jan Roček: V budoucnu by se mohl vybudovat krátký tunel pod ranvejí letiště
Ano, taky me to uz kdysi napadlo, ale myslim, ze ten "kratky" tunel by musel mit nekolik stovek metru, coz by na trat daneho vyznamu byla az prilis vysoka investice.
Jednodussi by bylo soucasnou trat v usek pred ranveji zapustit cca 2 metry do zeme.
29.03.2014 (11:48)  
David Hambálek – nové trasování “Medlešické spojky“ zanesené v ÚP vede nikoli okolo Dražkovic, ale východně od Mikulovic, mezi Ostřešany a Mikulovicemi. V podstatě vůbec nevede přes Medlešice, tedy vhodnější pojmenování by bylo “Ostřešanská spojka“.

Viz. územní plán širších vztahů Ostřešan:
http://www.pardubice.eu/urad/radnice/uzemni-planovani/uzemne-planovaci-dokumentace/seznam-obci/ostresany/uzemni-plan-obce-ostresany/?file=11328&page=217131&do=download


Varianta ponechání tratě 238 v současné trase a napojení na pardubické hl. nádraží vratným obloukem v prostoru přístaviště má také své kouzlo:

http://www.zelpage.cz/clanky/komentar-medlesicka-spojka---slo-by-to-i-jinak


Vlečka do přístaviště je v plánu - tj. ta kolej tam stejně bude a udělat z ní odbočku na trať 238 se přímo nabízí.

V budoucnu by se mohl vybudovat krátký tunel pod ranvejí letiště, tím by se trať napřímila a současně by se tím pořešila elektrifikace, jelikož by trolej “pod ranvejí“ nevadila přistávajícím letadlům.

Kouzlo spočívá v tom, že to celé by vyšlo na 1/10 ceny než komplet nová přeložka Nemošice – Chrudim s tunelem u Mikulovic, několika (asi sedmi) mosty a novým nádražím v Nemošicích.
dopisovatel nebo člen ŽP Railfort  mail  
29.03.2014 (8:57)  
bartik09: Máte na mysli bývalou do vojenského železničního skladu - Tímto prostorem byla skutečně plánována trať na Chrudim a to již ve dvacátých letech minulého století. Trať ale měla jít o něco východněji - zůstal pro ní koridor tvořený ulicí K Vinici, dále se měla stáčet k jihu skrz dnešní sportoviště, v náspu vlečky k bývalému cvičnému mostu přes Chrudimku je pro ní dokonce postaveno mostní pole, a kolem hřbitova na Chrudim. Výhodou by byla kratší vzdálenost a nestavění nových mostů přes Chrudimku, nevýhodou určitý rozvoj zástavby za posledních devadesát let a nemožnost vybudování mimoúrovňového křížení, které umožňuje varianta nová.
28.03.2014 (22:27)  
Joska Holibajda: Kolej na Chrudim se zveda kousek za tou soucasnou vyhybkou. Ne tedy nijak prudce, takze by to zrejme slo udelat tak, aby se tam i 3 sprazeny reginy vesly. Rozhodne by to ale nebylo levne reseni...

A kdyz uz sme u tech napadu nad mapou: Proc nevyuzit blizsi odbocky z koridoru (mezi ulicemi S. K. Neumanna a Rokycanova)? Zbytky koleji jsou z fotomapy stale patrne a v ceste stoji v zasade jen par garazi...
  1 2 3 4 5 ... 8      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko