..: Revitalizace trati mezi Chrudimí a Hlinskem :..

koleje, foto: David Hambálek Chrudim — Pardubický kraj usiluje o zlepšení železničního spojení s Vysočinou, svědčí o tom oznámení nákladné revitalizace tratě 238 v úseku Hlinsko v Čechách - Medlešice a jednání se SŽDC. Celková cena revitalizace se vyšplhá téměř na jednu miliardu korun. Rozsáhlou rekonstrukcí projdou železniční stanice, přejezdy i železniční svršek a spodek, na vybraných úsecích dojde ke zvýšení traťové rychlosti. Stavět se začne nejspíš už v příštím roce, avšak ani tato téměř miliardová investice nepomůže ke zvýšení propustnosti tratě, tzv. Medlešická spojka je zatím v nedohlednu… To, že Pardubický kraj očividně usiluje o lepší železniční spojení vzdálenějších měst s městem krajským, dokazuje zahájení projektu stavby druhé traťové koleje na trati mezi Hradcem Králové a Pardubicemi nebo příprava spojky mezi zastávkou Chrudim zastávka a tratí Chrudim město – Heřmanův Městec.

Pokud půjde vše podle plánů a neobjeví se někde větší problém, už v březnu příštího roku se s největší pravděpodobností promění čtyřicetikilometrový úsek trati 238 z Hlinska do Medlešic ve staveniště. Svědčí o tom oznámení záměru revitalizace tratě, které bylo založeno před pár dny do informačního systému posuzování vlivu na životní prostředí (EIA). Revitalizace se dotkne nejen úprav zabezpečovacího zařízení a přejezdů, oprav traťového svršku a spodku, ale i oprav stanic – např. v Hlinsku vyroste nové nástupiště. Dojde k vybudování kamerového systému ve větších stanicích a nového informačního systému pro cestující veřejnost.

810 cr, foto: David Hambálek 810 pce, foto: David Hambálek 814 slatinany, foto: David Hambálek loutkar, foto: David Hambálek SOUPRAVY 238, foto: David Hambálek 844 pce, foto: David Hambálek

Projekt mimojiné řeší zvýšení bezpečnosti cestujících, kultury cestování i propustnosti stanic. V řešení je i zastaralé zabezpečovací zařízení, které již nevyhovuje současným nárokům na provoz a bezpečnost železničního provozu. Například na nádraží v Hlinsku zaměstnanci SŽDC dodnes ovládají ručně stahované závory. Zastaralá technika „sabotuje“ i snahu obnovovat vozový park, protože např. noví RegioSpideři (Stadler RS1) z depa v Havlíčkově Brodě si zkrátka nerozumí se zastaralými přejezdy mezi Žďárcem u Skutče a Hlinskem (podobně jako na trati Jihlava – Jihlávka).

Obnovu tratě, na níž byl zahájen provoz mezi Pardubicemi a Havlíčkovým Brodem v roce 1871, zaplatí stát. „Celkové investiční náklady se pohybují okolo 995 milionů korun,“ řekl Marek Illiaš ze SŽDC.

Stavbaři dají vzniknout nejen nové výhybně Cejřov u Vrbatova Kostelce, modernizace se dotkne především stanic a některých přejezdů mezi Hlinskem a Medlešicemi. Cestujícím by se měla i zkrátit doba cestování. Zvýšit se má rychlost vlaků na mnoha úsecích:

  • zvýšení traťové rychlosti ze 75 km/h na 90 km/h v úseku Hlinsko v Čechách – Holetín (km 39,971-43,046);
  • zvýšení traťové rychlosti ze 70 km/h na 80 km/h v úseku Prosetín – Cejřov (km 56,746-58,057) a v úseku Horka u Chrudimi – Chrast u Chrudimi (km 66,453-67,785);
  • zvýšení traťové rychlosti ze 70 km/h na 90 km/h v úseku Chrudim – Chrudim zastávka (km 81,055-82,041), čímž dojde k prodloužení souvislého úseku s rychlostí 90 km/h v délce 4,8 km;
  • zvýšení traťové rychlosti ze 70 na 80 km/h v části úseku před železniční stanicí Chrudim (km 78,350-79,431) ve směru od Slatiňan;
  • zvýšení traťové rychlosti ze 70 km/h na 100 km/h v km 72,991 - 75,600 (část úseku mezi zastávkou Zaječice a stanicí Slatiňany)
  • zvýšení traťové rychlosti ze 70-90 km/h až na 120 km/h mezi stanicí Slatiňany a přejezdem se silnicí I/37 v Chrudimi (za obchodním domem Tesco v Chrudimi chce město Chrudim již letos zřídit novou železniční zastávku Chrudim-U Stadionu)

Cestování mezi Hlinskem a Pardubicemi se podle kraje i přes miliardovou investici výrazně nezkrátí. „Rozhodující úsek této trati, který by mohl ovlivnit zkrácení jízdních dob a zvýšení komfortu cestujících, je takzvaná Medlešická spojka. Ta ovšem není v projektu revitalizace obsažena," odvětil zastánce kratšího propojení mezi Chrudimí a Pardubicemi a krajský radní odpovědný za dopravu Jaromír Dušek. Nedořešená Medlešická spojka tak bude i po plánované modernizaci brzdit plány kraje, který by rád zvýšil počty spojů na této trati. „V současnosti to není možné, a ani projekt po svém dokončení nám zvýšení kapacity a rychlosti nenabídne. Limitujícím faktorem je především úvraťová jízda z Pardubic do Chrudimi přes Rosice nad Labem a přes jednokolejný železniční most přes Labe," doplnil Jaromír Dušek.

Přílohy: Oznámení záměru „Revitalizace trati Pardubice – Ždírec nad Doubravou“ [PDF]

Zdroje: týdeník 5+2 [1], [2], [3], Železniční infrastruktura v Pardubickém kraji


davidad324 | 24.3.2014 (6:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Stavby a projekty

Další z regionu ČR Pardubický


  1 2 3 4 5 ... 8      Zpráv na stránku:   
01.04.2014 (14:51)  
Ostřešanská spojka právěže kolem Ostřešan povede, a dokonce tam má být zastávka. Dával jsem zde odkaz na územní plán Ostřešan.

Zde je územní plán Mikulovic, kde je to mnohem lépe patrné:

http://www.pardubice.eu/urad/radnice/uzemni-planovani/uzemne-planovaci-dokumentace/seznam-obci/mikulovice/up-mikulovice/?file=11258&page=217111&do=download

Zde územní plán Chrudimi:

http://www.chrudim.eu/cs/download/upr/uz_plan_dokumentace/chrudim/vyk02_hl_cisla_cele.pdf


Na všech platných územních plánech spojka vede okolo Ostřešan. Takže by informovaní novináři konečně mohli přestat psát o Medlešické spojce, když okolo Medlešic vůbec žádná trať nepovede. Medlešické nádraží a zastávka St. Jesenčany se mají zrušit.
01.04.2014 (14:11)  
jinak, když už jsme u těch odsunů . nástupiště, co takhle postavit ho tady: http://mapy.cz/#!x=15.760784&y=50.031722&z=15&t=r&rp=m&c=c&m=9jrDkxXfvCguvMB&l=15 místa je tam dost a dvě koleje nákladní dopravu zase tak neohrozí, co myslíte??
01.04.2014 (13:30)  
Ta Medlešická spojka (chcete-li Ostřešanská, ač kolem Ostřešan nepovede) je naplánovaná už +- 100 let, myslíte si, že teď objevíte něco nového?? Choceňské zhlaví Pardubic hl.n. je opravdu připraveno, je tam připravená kusá kolej hned vedle koleje z Chocně a na zast. Pardubice-Pardubičky je už také ostrovní nástupiště, nehledě na to, že když jsem se byl na Choceňském zhlaví podívat v sobotu, tak už tam jsou vykolíkované posuny kolejnic a tím pádem je už naplánovaná redukce prudkého "eska" za mostem od Pardubiček....
dopisovatel nebo člen ŽP Railfort  mail  
01.04.2014 (10:20)  
Jan Roček: MHD stačí. Drtivá část klientely pardubického letiště totiž přímo tam nasedá do zájezdových autobusů a je dovezena na jiné místo určení, často do Prahy či dokonce až do Karlových Varů. Tam sice mají své letiště, ale dopravci asi vědí, proč to dělají. Cestujících pro veřejnou HD se odsud rekrutuje minimum a ty tři až čtyři autobusy MHD za hodinu v mimošpičce a mnohem víc ve špičce pro ně bohatě dostačuje a nikdo jim nebrání si o zastávku dál přesednout na regionálku do Chrudimi.
01.04.2014 (10:09)  
Cestující na Hradec – Chrudim – Havl. Brod – Jihlava by si z mikrobusu (MHD) přestoupili na zastávce “letiště“ přímo na trať 238 a dál by pokračovali bez přestupu.

Ten samý mikrobus (MHD) by zbylé cestující dovezl na hlavní nádraží, kde by si přestoupili na koridor.

Pokud by se to takto zorganizovalo, nikdo by nepřestupoval 2x a cestující na Chrudim by se nezdržovali zbytečným zajížděním na hlavní nádraží.

A pokud by bylo nějaké rozumné vlakové spojení až do Jihlavy, která má 50 000 obyvatel, byla by to poměrně významná regionálka :-)
dopisovatel nebo člen ŽP Railfort  mail  
31.03.2014 (22:26)  
Jan Roček: Za ten přestup navíc by Vám cestující poděkovali. Pane kolego, podívejte se na mapu. Ten mikrobus může jet za 3 Kč o ten kilometr dál až na hlavní nádraží. Co by dělali na zastávce nějaké regionálky. Mmch MHD tak jezdí také.
31.03.2014 (21:55)  
Na vlakovou zastávku odvezou cestující letištní mikrobusy. Cena za 1,3 km 2 Kč nebo v rámci služeb letiště zdarma...
dopisovatel nebo člen ŽP Railfort  mail  
31.03.2014 (19:02)  
Jiří Hovorka: Nepochopil jsem úplně Jana Ročka s obsluhou letiště v tom smyslu, zda má jít o přísun cestujících nebo paliva pro letadla. Myslím si, že měl na mysli to palivo, protože ohledně cestujících skutečně nemá vlaková zastávka u závodiště žádný význam, neb od terminálu je vzdušnou čarou cca 1300 metrů.
dopisovatel nebo člen ŽP Railfort  mail  
31.03.2014 (18:57)  
Jan Roček: Ta vlečka (správně jižní spojovací kolej) je skutečně nedokončenou první traťovou kolejí Medlešické spojky. Ty mosty jsou přichystány pro druhou traťovou či tzv. severní spojovací kolej. Až po první výhybku vlečkového systému na jejím konci je ona "vlečka" v majetku SŽDC. Ze strany hlavního nádraží je do ní možné libovolně posunovat, ze strany vlečky si musí odpovědný zástupce vyžádat svolení od výpravčího Pce hl. n.
A jen pro pořádek: V záležitosti finanční náročnosti Medlešické spojky nejsme spolu ve sporu, stačí pročíst mé předchozí příspěvky. Jen reaguji na Vaše nepřesnosti.
31.03.2014 (17:39)  
Jiří Hovorka - Samozřejmě by šel od zastávky "letiště" udělat podchod pod I/37 do ulice Kpt. Nálepky - tj. obsloužila by se celá jihozápadní část Pardubic.

Tribuna na závodišti by taky vycházela cca 400 metrů od zastávky.

Byla by to taková víceúčelová zastávka :-)
  1 2 3 4 5 ... 8      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko