..: Jeden den a jedna noc do Moskvy: Vltava opět v provozu :..

Průvodci lůžkových vozů RŽD, foto: Matouš Danielka Praha/Moskva — Někdejší rychlík Vltava se po roce opět vrátil na koleje, tentokrát ale již jako spoj kategorie EuroNight. Vlak spojující Prahu s Moskvou, jehož tradice sahá až do období vlaků Družby, vyrazil poprvé v novém jízdním řádu ze stanice Moskva Belorusskaja v úterý 17. prosince v 8.43 místního času a do Prahy dorazil následující den v 9.47. První pár vlaků byl sestaven z pěti lůžkových vozů WLABmee a jednoho přímého vozu řady WLABm ze stanice St. Peterburg. Na vlaku jsou dále vedeny přímé vozy do Vídně, jedoucí mezi Bohumínem a Břeclaví na IC Moravia, zatímco jeden vůz je tradičně vyhrazen pro cestující do Karlových Varů a svou jízdu končí až v Chebu. Spoje se nově vyhýbají Varšavě, čímž se cestovní doba zkrátila zhruba o šest hodin. Cestující tak ve vlaku stráví místo dvou nocí jen jednu.

Ruská folklorní skupina, foto: Matouš DanielkaVlak vyjíždí z Moskvy vždy v úterý, středu a pátek, z Prahy ve středu, čtvrtek a sobotu. V letním období pojedou pouze dva páry spojů během týdne, bez úterního a středečního spoje. Jízdní doba z Moskvy do Prahy je nově 28 hodin a 4 minuty s časovou úsporou 4 hodiny a 56 minut, v opačném směru pak 27 hodin a 33 minut s úsporou 6 hodin a 42 minut. České dráhy spolu se svým ruským protějškem RŽD, resp. jejich dceřinou společností FPK, představily při příjezdu prvního vlaku do Prahy nejen novou podobu spoje, ale také tarif s globální cenou jízdného. Zvýhodněni budou mladí, senioři, rodiny a větší skupiny osob. Ceny jsou pevně stanoveny v eurech a přepočet na koruny probíhá standardně podle jednotného železničního kurzu.

Ceník jízdného RŽD (FPK) Praha - Moskva
Jízdné 2. třída
T3
1. třída
Double
1. třída
Single
Dospělí 202,60 EUR
~ 5653 Kč
299,80 EUR
~ 8365 Kč
354,80 EUR
~ 9899 Kč
Dítě (< 12 let) sleva 50 % 101,30 EUR
~ 2826 Kč
149,90 EUR
~ 4182 Kč
Senior, Junior
(> 60 let, od 12 do 26 let) sleva 30 %
141,80 EUR
~ 3956 Kč
209,90 EUR
~ 5856 Kč
248,40 EUR
~ 6930 Kč
Skupinová sleva
(> 6 cestujících) sleva 20 %
162,10 EUR
~ 4523 Kč
239,80 EUR
~ 6690 Kč

RŽD WLABmz celkový pohled, foto: SiemensV průběhu března by měly být nasazeny do provozu nové lůžkové vozy řady WLABmz, které RŽD objednaly v počtu 200 kusů u společnosti Siemens a jež by měly nahradit v současnosti využívané vozy WLABmee z první poloviny 90. let. Na spoji se, trochu paradoxně, prozatím zachová nejstarší vůz WLABm, jedoucí ze stanice St. Peterburg. Důvodem jsou problémy v elektroinstalaci v souvislosti s použitím nezávislé trakce v úseku St. Petěrburg - Orša, jak nám poodhalil náměstek generálního ředitele FPK, Vladimir Ivanovič Kaljapin. Z tohoto důvodu tedy nebude celý vlak sestaven výhradně z nových vozů, s průjezdovým profilem shodným s netrakčními jednotkami railjet. Trakci na českém území zajišťují lokomotivy PKP Intercity řady EP09.

Interiér lůžkového vozu WLABmee RŽD, foto: Matouš Danielka Interiér lůžkového vozu WLABmee RŽD, foto: RŽD Interiér lůžkového vozu WLABmee RŽD, foto: RŽD RŽD WLABmz interiér, foto: Siemens RŽD WLABmz interiér, foto: Siemens

První EN 404 Vltava v novém GVD přijíždí do cílové stanice, foto: Matouš Danielka V minulém jízdním řádu byl rychlík Vltava zrušen a přímé vozy z Moskvy byly z Bohumína řazeny na EN 444 Slovakia, obdobně tak v opačném směru. Ještě v roce 2010 jezdily na soupravě dokonce i české vozy řady WLABee s personálem JLV. Dnes však jsou spoje obsazovány především ruskými cestujícími, a tak je logické, že v současnosti celý vlak obsluhují RŽD samy. Pro denní úsek z Moskvy do Brestu je v soupravě řazen také jídelní vůz.

S příjezdem prvního vlaku v novém jízdním řádu již měly RŽD prodané všechny rezervace na leden, a dopravce plánuje vlaky posilovat o další vozy. Během letošního roku až do závěru platnosti grafikonu cestovalo mezi Prahou a Moskvou vlakem 87 782 cestujících, minulý rok to bylo téměř 119 tisíc osob. Jízdenky jsou v prodeji na pokladnách ČD a výhledově také na e-shopu. Kromě jízdenek z Prahy do Moskvy lze zakoupit také jízdní doklady na další spoje RŽD (FPK), včetně přímých vlaků z Moskvy přes Varšava až do francouzských destinací Paříž a Nice, kde má rovněž dojít k nasazení nových vozů WLABmz.

Francouzská riviéra teď přímo dostupná z Bohumína a Břeclavi

Interiérové uspořádání cestovních tříd dálkových vlaků RŽD/FPK, foto: RŽDPrávě linka Moskva - Minsk - Varšava - Bohumín - Břeclav - Vídeň - Innsbruck - Verona - Milán - Monte Carlo - Nice začala být v novém jízdním řádu mnohem relevantnější i pro české cestující. Dvojice vlaků R 13117/13118 totiž letos poprvé bude přístupná i pro cestující s nástupem v Bohumíně a Břeclavi. Vlak se na svou 3 315 km dlouhou cestu z Ruska do Francie vydává celoročně ve čtvrtek; na českém území zastaví v pátek v 9.44 v Bohumíně a následně kolem poledne v Břeclavi. Nazpátek vlak startuje z Nice v sobotu večer a na české území dorazí v neděli podvečer. Jízdenky pro české cestující již nyní v prodeji jako elektronické doklady přímo v e-shopu RŽD. Za cestu z Břeclavi na Francouzskou riviéru zaplatí zájemci od 3940 v klasickém lůžkovém kupé až po 14.800 Kč v nejvyšší třídě Luxe s vlastní koupelnou a bezplatnou snídaní v přilehlém salonním oddílu. Během jízdy je rovněž k dispozici jídelní vůz, a to dokonce na obou projížděných rozchodech.

Zpřístupnění nejdelšího evropského železničního spojení pro české cestující přichází v době, kdy svou přítomnost v Nice posilují také České aerolinie. Ty teď létají z Prahy do Nice dvakrát týdně, ve čtvrtek a v neděli, za cenu od 1833 Kč v jednom směru v rezervační třídě Promo. Poloviční cena 100minutového letu sice nenahradí zážitek z jízdy ruským speciálem po některých z nejmalebnějších evropských tratí, nabízí ale zajímavou alternativu pro výhodnější cestu do/z Nice jedním směrem, zatímco vlak obstará jízdu zpáteční.

Zdroj: České dráhy, RŽD-FPK, ŽelPage


Matouš Danielka Poslat mail autorovi | 29.12.2013 (8:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Služby Jízdní řád

Další z regionu Česká republika (celá) Rusko


  1 2 3 4      Zpráv na stránku:   
29.12.2013 (15:33)  
bartik09: Jestli něco umí aerolinky mnohem lépe než železniční dopravci, je to ohlídat si tyto pravidla a vybrat poplatky za jejich porušení. :-)
registrovaný uživatel KarelF 
29.12.2013 (14:44)  
Všichni co se ptají proč je ten vlak plný na měsíc dopředu. Rusové prostě vlaky jezdí je to pro ně jako mluvit hantec v Brně. Vemte si třeba transsibiřskou magistrálu. Druhá věc je bezpečnost ruských letadel která je hodně hodně špatná. Takže nedůvěra Rusů v letání je více než oprávněná a vlak je pak nejrychlejší varianta.
29.12.2013 (14:19)  
Juraj Kováč: No tak jedna vec je, co je v tarifu a druha vec je praxe. Musi se pred nastupem do vlaku ty zavazdla zmerit a zvazit? A dela se to u letadel?
29.12.2013 (12:35)  
Niečo málo k tým "bonusom":
Limit na batožinu je 35 kg pre cestujúceho v T3, 50 kg pre Double a 100 kg si môže vziať pasažier v Luxe.
Psi a ostatné zvieratá sú limitované veľkosťou (teda podobné pravidlo ako u RJ/LE) a ich preprava je povolená jedine v single.

Pre porovnanie, napr. u Aeroflotu je limit batožiny 32 kg v business class, 23 kg v economy. Business a niektoré tarifné triedy v economy majú povolené dva kusy, inak je limit jeden kus.
Zvieratá v schránke do 8 kg sa prepravujú len so súhlasom aerolinky za nominálny poplatok; veľké zvieratá sa počítajú ako ďalší kus batožiny s príplatkom 50-150 €, plus prípadné doplatky za prekročenie predpísanej veľkosti a hmotnosti.
29.12.2013 (12:21)  
bartik09: Když se v téměř půlmilionovém Brně najde více než 10 lidí* ochotných jet do Maďarska vlakem, tak se nedivím tomu, že z Moskvy se najde osazenstvo pro celý vlak a jede se na Riviéru.

*) A to ty brňáky potkáte v 7 večer v Tornádu na valaškské magistrále, jelikož z Brna jedou přes Přerov, Žilinu a Košice do Miškolce.

PS: A není to celé tak trochu vyzobávání rozinek ze strany RŽD? :D
dopisovatel nebo člen ŽP Kluba 
29.12.2013 (12:17)  
Ještě jeden aspekt může být zajímavý - ne každý cestuje z Prahy do Moskvy (i když se to asi bude na této trase týkat minima cestujících). Třeba pokud chcete cestovat dejme tomu z Ostravy do Smolenska, tak 19 hodin vlastně není vůbec špatný čas, když uvážíte všechny transfery, které musíte absolvovat, než se tam dostanete letadlem. A to nemluvím o ceně letenek.

V listopadu jsem jel vlakem trasu Ankara - Teherán, která trvá reálně asi 60 hodin, a vlak byl také plný, ale odhaduji, že víc než polovina cestujících nejela celou trasu, hodně lidí nastupovalo až v Kayseri a naopak hodně vystupovalo v Tabrízu a v Karaj (vlak jim tam zastavil, i když to není oficiální stanice). A důvody pro cestu vlakem byly v podstatě stejné, jaké zazněly již v této diskuzi - množství zavazadel (vlak má svůj zavazadlový vůz, který jede celou trasu včetně trajektu přes jezero Van), strach z létání a výše uvedené absolvování jen části cesty.
29.12.2013 (11:29)  
No tak krome tech zminenych zavazadel taky verim tomu, ze v 12ti milionovem meste se najde dost lidi, kteri se proste boji letet letadlem.
29.12.2013 (10:53)  
Zajímavá je například i možnost vzít psa nebo jiné podobné zvíře zdarma.

Nehledě na to, že cena letenek je dost proměnlivá.
29.12.2013 (10:45)  
Ad Tomáš R.: Jeden z možná zajímavých důvodů je skutečnost (alespoň to bylo řečeno v reportáži na čt24), že na jednoho cestujícího je možné vzít až 100 kg zavazadel. Takže pokud vezmeme v úvahu, že silnice není tak bezpečná jako vlak nebo letadlo a že průměrný rus chce vzít každému svému příbuznému nějaký dárek z EU, tak ten limit 100 kg může být poměrně zajímavá konkurenční výhoda.
dopisovatel nebo člen ŽP Martin Grill  mail  
29.12.2013 (10:21)  
Téoz: To možná ano, ale v sedě, rozlámaný, unavený, vystresovaný strachem o zavazadla a rozhodně ne v tomhle čase.
  1 2 3 4      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko