Praha/Moskva — Někdejší rychlík Vltava se po roce opět vrátil na koleje, tentokrát ale již jako spoj kategorie EuroNight. Vlak spojující Prahu s Moskvou, jehož tradice sahá až do období vlaků Družby, vyrazil poprvé v novém jízdním řádu ze stanice Moskva Belorusskaja v úterý 17. prosince v 8.43 místního času a do Prahy dorazil následující den v 9.47. První pár vlaků byl sestaven z pěti lůžkových vozů WLABmee a jednoho přímého vozu řady WLABm ze stanice St. Peterburg. Na vlaku jsou dále vedeny přímé vozy do Vídně, jedoucí mezi Bohumínem a Břeclaví na IC Moravia, zatímco jeden vůz je tradičně vyhrazen pro cestující do Karlových Varů a svou jízdu končí až v Chebu. Spoje se nově vyhýbají Varšavě, čímž se cestovní doba zkrátila zhruba o šest hodin. Cestující tak ve vlaku stráví místo dvou nocí jen jednu.
Vlak vyjíždí z Moskvy vždy v úterý, středu a pátek, z Prahy ve středu, čtvrtek a sobotu. V letním období pojedou pouze dva páry spojů během týdne, bez úterního a středečního spoje. Jízdní doba z Moskvy do Prahy je nově 28 hodin a 4 minuty s časovou úsporou 4 hodiny a 56 minut, v opačném směru pak 27 hodin a 33 minut s úsporou 6 hodin a 42 minut. České dráhy spolu se svým ruským protějškem RŽD, resp. jejich dceřinou společností FPK, představily při příjezdu prvního vlaku do Prahy nejen novou podobu spoje, ale také tarif s globální cenou jízdného. Zvýhodněni budou mladí, senioři, rodiny a větší skupiny osob. Ceny jsou pevně stanoveny v eurech a přepočet na koruny probíhá standardně podle jednotného železničního kurzu.
Ceník jízdného RŽD (FPK) Praha - Moskva | |||
---|---|---|---|
Jízdné | 2. třída T3 |
1. třída Double |
1. třída Single |
Dospělí | 202,60 EUR ~ 5653 Kč |
299,80 EUR ~ 8365 Kč |
354,80 EUR ~ 9899 Kč |
Dítě (< 12 let) sleva 50 % | 101,30 EUR ~ 2826 Kč |
149,90 EUR ~ 4182 Kč |
|
Senior, Junior (> 60 let, od 12 do 26 let) sleva 30 % |
141,80 EUR ~ 3956 Kč |
209,90 EUR ~ 5856 Kč |
248,40 EUR ~ 6930 Kč |
Skupinová sleva (> 6 cestujících) sleva 20 % |
162,10 EUR ~ 4523 Kč |
239,80 EUR ~ 6690 Kč |
V průběhu března by měly být nasazeny do provozu nové lůžkové vozy řady WLABmz, které RŽD objednaly v počtu 200 kusů u společnosti Siemens a jež by měly nahradit v současnosti využívané vozy WLABmee z první poloviny 90. let. Na spoji se, trochu paradoxně, prozatím zachová nejstarší vůz WLABm, jedoucí ze stanice St. Peterburg. Důvodem jsou problémy v elektroinstalaci v souvislosti s použitím nezávislé trakce v úseku St. Petěrburg - Orša, jak nám poodhalil náměstek generálního ředitele FPK, Vladimir Ivanovič Kaljapin. Z tohoto důvodu tedy nebude celý vlak sestaven výhradně z nových vozů, s průjezdovým profilem shodným s netrakčními jednotkami railjet. Trakci na českém území zajišťují lokomotivy PKP Intercity řady EP09.
V minulém jízdním řádu byl rychlík Vltava zrušen a přímé vozy z Moskvy byly z Bohumína řazeny na EN 444 Slovakia, obdobně tak v opačném směru. Ještě v roce 2010 jezdily na soupravě dokonce i české vozy řady WLABee s personálem JLV. Dnes však jsou spoje obsazovány především ruskými cestujícími, a tak je logické, že v současnosti celý vlak obsluhují RŽD samy. Pro denní úsek z Moskvy do Brestu je v soupravě řazen také jídelní vůz.
S příjezdem prvního vlaku v novém jízdním řádu již měly RŽD prodané všechny rezervace na leden, a dopravce plánuje vlaky posilovat o další vozy. Během letošního roku až do závěru platnosti grafikonu cestovalo mezi Prahou a Moskvou vlakem 87 782 cestujících, minulý rok to bylo téměř 119 tisíc osob. Jízdenky jsou v prodeji na pokladnách ČD a výhledově také na e-shopu. Kromě jízdenek z Prahy do Moskvy lze zakoupit také jízdní doklady na další spoje RŽD (FPK), včetně přímých vlaků z Moskvy přes Varšava až do francouzských destinací Paříž a Nice, kde má rovněž dojít k nasazení nových vozů WLABmz.
Francouzská riviéra teď přímo dostupná z Bohumína a Břeclavi
Právě linka Moskva - Minsk - Varšava - Bohumín - Břeclav - Vídeň - Innsbruck - Verona - Milán - Monte Carlo - Nice začala být v novém jízdním řádu mnohem relevantnější i pro české cestující. Dvojice vlaků R 13117/13118 totiž letos poprvé bude přístupná i pro cestující s nástupem v Bohumíně a Břeclavi. Vlak se na svou 3 315 km dlouhou cestu z Ruska do Francie vydává celoročně ve čtvrtek; na českém území zastaví v pátek v 9.44 v Bohumíně a následně kolem poledne v Břeclavi. Nazpátek vlak startuje z Nice v sobotu večer a na české území dorazí v neděli podvečer. Jízdenky pro české cestující již nyní v prodeji jako elektronické doklady přímo v e-shopu RŽD. Za cestu z Břeclavi na Francouzskou riviéru zaplatí zájemci od 3940 v klasickém lůžkovém kupé až po 14.800 Kč v nejvyšší třídě Luxe s vlastní koupelnou a bezplatnou snídaní v přilehlém salonním oddílu. Během jízdy je rovněž k dispozici jídelní vůz, a to dokonce na obou projížděných rozchodech.
Zpřístupnění nejdelšího evropského železničního spojení pro české cestující přichází v době, kdy svou přítomnost v Nice posilují také České aerolinie. Ty teď létají z Prahy do Nice dvakrát týdně, ve čtvrtek a v neděli, za cenu od 1833 Kč v jednom směru v rezervační třídě Promo. Poloviční cena 100minutového letu sice nenahradí zážitek z jízdy ruským speciálem po některých z nejmalebnějších evropských tratí, nabízí ale zajímavou alternativu pro výhodnější cestu do/z Nice jedním směrem, zatímco vlak obstará jízdu zpáteční.
Zdroj: České dráhy, RŽD-FPK, ŽelPage
...Druhá věc je bezpečnost ruských letadel která je hodně hodně špatná....
no, rict o mezinarodnich letech Aeroflotu (SU), ze je jejich bezpecnost spatna, tak to uz chce odvahu - pri vedomi, ze jejich flotila letadel pro mezinarodni lety patri celosvetove spise k tem mladsim a posadky SU pro mezinarodni lety prochazi tak brutalnim profesnim a zdravotnim sitem, ze si to nikdo z nas neumi ani predstavit...
(pro pořádek připomínám, že vízová povinnost pro Čechy je zrušena, na rozdíl od Běloruska, kterým vlak Vltava projíždí - http://www.mzv.cz/jnp/cz/encyklopedie_statu/evropa/belorusko/cestovani/visa.html).
Je to sice s pár přestupy, za to ale levnější. Bonusem budiž prohlídka Kyjeva, podle mého názoru snad nejhezčího města ve Svazu po Petrohradu. I šotouš si tam přijde na své (metro, tramvaje, "miska električka" - okružní obdoba Eska, jezdící ve špičkách)
Přes noc z Prahy do Košic a Michalovců, busem do Užhorodu (spojení na IDOSu), nočním vlakem do Kyjeva (http://www.uz.gov.ua/passengers/timetables/ či anglicky http://www.uz.gov.ua/en/passengers/timetables/, jejich "idos" reaguje i na názvy latinkou v anglické transkripci), nočním vlakem do Moskvy. Zpátky obdobně. Pokud nevychází bus SK-UA, lze vlakem přes Čop. Spojení dvakrát denně, to noční jen pro otrlé (http://www.zsr.sk/buxus/docs//cestporiadok/pdf/pdf2014/kcp04_10_2013/190.pdf). Bonus pro šotouše, na druhou stranu trochu otravnější pohraniční kontrola (nutnost procházet zvláštní místností).
Lístky pro UZ i RŽD doporučuji koupit na webu (za poplatek v rozumné míře). Chcete-li ušetřit, zvolte "plackart".
Kdybych spěchal, zvolil bych samozřejmě letadlo :-).
Tu otazku, proc je ten vlak vyprodany jsem si pokladal taky, ale odpoved je podle mne jedina - protoze jezdi do Ruska...
Eh. Tady se řeší tři vlaky z Moskvy do Prahy týdně, ale jen zítra přiletí do Prahy 10 letadel z Moskvy a 2 z Petrohradu. Ti vlakoví cestující na této relaci jsou jednotky procent (ne-li promile), to samé ta riviéra. Takže ano, Moskva jako megapole plná více či méně bohatých lidí ten dražší a pomalejší vlak zaplní (důvody tu padly), ale v podstatě je to "pár podivínů" (ne ve zlém), "normální" je z Moskvy do Prahy létat. To je dobré si uvědomit, než se začneme rozplývat nad úspěšností železnice v těchto přepravách. A ještě bych dodal, že postSSSR prostor sice křižuje spousta dálkových vlaků, ale taky tam létá (už několik desetiletí) velké množství "vnitroSSSR" letů.
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.