Praha/Moskva — Někdejší rychlík Vltava se po roce opět vrátil na koleje, tentokrát ale již jako spoj kategorie EuroNight. Vlak spojující Prahu s Moskvou, jehož tradice sahá až do období vlaků Družby, vyrazil poprvé v novém jízdním řádu ze stanice Moskva Belorusskaja v úterý 17. prosince v 8.43 místního času a do Prahy dorazil následující den v 9.47. První pár vlaků byl sestaven z pěti lůžkových vozů WLABmee a jednoho přímého vozu řady WLABm ze stanice St. Peterburg. Na vlaku jsou dále vedeny přímé vozy do Vídně, jedoucí mezi Bohumínem a Břeclaví na IC Moravia, zatímco jeden vůz je tradičně vyhrazen pro cestující do Karlových Varů a svou jízdu končí až v Chebu. Spoje se nově vyhýbají Varšavě, čímž se cestovní doba zkrátila zhruba o šest hodin. Cestující tak ve vlaku stráví místo dvou nocí jen jednu.
Vlak vyjíždí z Moskvy vždy v úterý, středu a pátek, z Prahy ve středu, čtvrtek a sobotu. V letním období pojedou pouze dva páry spojů během týdne, bez úterního a středečního spoje. Jízdní doba z Moskvy do Prahy je nově 28 hodin a 4 minuty s časovou úsporou 4 hodiny a 56 minut, v opačném směru pak 27 hodin a 33 minut s úsporou 6 hodin a 42 minut. České dráhy spolu se svým ruským protějškem RŽD, resp. jejich dceřinou společností FPK, představily při příjezdu prvního vlaku do Prahy nejen novou podobu spoje, ale také tarif s globální cenou jízdného. Zvýhodněni budou mladí, senioři, rodiny a větší skupiny osob. Ceny jsou pevně stanoveny v eurech a přepočet na koruny probíhá standardně podle jednotného železničního kurzu.
Ceník jízdného RŽD (FPK) Praha - Moskva | |||
---|---|---|---|
Jízdné | 2. třída T3 |
1. třída Double |
1. třída Single |
Dospělí | 202,60 EUR ~ 5653 Kč |
299,80 EUR ~ 8365 Kč |
354,80 EUR ~ 9899 Kč |
Dítě (< 12 let) sleva 50 % | 101,30 EUR ~ 2826 Kč |
149,90 EUR ~ 4182 Kč |
|
Senior, Junior (> 60 let, od 12 do 26 let) sleva 30 % |
141,80 EUR ~ 3956 Kč |
209,90 EUR ~ 5856 Kč |
248,40 EUR ~ 6930 Kč |
Skupinová sleva (> 6 cestujících) sleva 20 % |
162,10 EUR ~ 4523 Kč |
239,80 EUR ~ 6690 Kč |
V průběhu března by měly být nasazeny do provozu nové lůžkové vozy řady WLABmz, které RŽD objednaly v počtu 200 kusů u společnosti Siemens a jež by měly nahradit v současnosti využívané vozy WLABmee z první poloviny 90. let. Na spoji se, trochu paradoxně, prozatím zachová nejstarší vůz WLABm, jedoucí ze stanice St. Peterburg. Důvodem jsou problémy v elektroinstalaci v souvislosti s použitím nezávislé trakce v úseku St. Petěrburg - Orša, jak nám poodhalil náměstek generálního ředitele FPK, Vladimir Ivanovič Kaljapin. Z tohoto důvodu tedy nebude celý vlak sestaven výhradně z nových vozů, s průjezdovým profilem shodným s netrakčními jednotkami railjet. Trakci na českém území zajišťují lokomotivy PKP Intercity řady EP09.
V minulém jízdním řádu byl rychlík Vltava zrušen a přímé vozy z Moskvy byly z Bohumína řazeny na EN 444 Slovakia, obdobně tak v opačném směru. Ještě v roce 2010 jezdily na soupravě dokonce i české vozy řady WLABee s personálem JLV. Dnes však jsou spoje obsazovány především ruskými cestujícími, a tak je logické, že v současnosti celý vlak obsluhují RŽD samy. Pro denní úsek z Moskvy do Brestu je v soupravě řazen také jídelní vůz.
S příjezdem prvního vlaku v novém jízdním řádu již měly RŽD prodané všechny rezervace na leden, a dopravce plánuje vlaky posilovat o další vozy. Během letošního roku až do závěru platnosti grafikonu cestovalo mezi Prahou a Moskvou vlakem 87 782 cestujících, minulý rok to bylo téměř 119 tisíc osob. Jízdenky jsou v prodeji na pokladnách ČD a výhledově také na e-shopu. Kromě jízdenek z Prahy do Moskvy lze zakoupit také jízdní doklady na další spoje RŽD (FPK), včetně přímých vlaků z Moskvy přes Varšava až do francouzských destinací Paříž a Nice, kde má rovněž dojít k nasazení nových vozů WLABmz.
Francouzská riviéra teď přímo dostupná z Bohumína a Břeclavi
Právě linka Moskva - Minsk - Varšava - Bohumín - Břeclav - Vídeň - Innsbruck - Verona - Milán - Monte Carlo - Nice začala být v novém jízdním řádu mnohem relevantnější i pro české cestující. Dvojice vlaků R 13117/13118 totiž letos poprvé bude přístupná i pro cestující s nástupem v Bohumíně a Břeclavi. Vlak se na svou 3 315 km dlouhou cestu z Ruska do Francie vydává celoročně ve čtvrtek; na českém území zastaví v pátek v 9.44 v Bohumíně a následně kolem poledne v Břeclavi. Nazpátek vlak startuje z Nice v sobotu večer a na české území dorazí v neděli podvečer. Jízdenky pro české cestující již nyní v prodeji jako elektronické doklady přímo v e-shopu RŽD. Za cestu z Břeclavi na Francouzskou riviéru zaplatí zájemci od 3940 v klasickém lůžkovém kupé až po 14.800 Kč v nejvyšší třídě Luxe s vlastní koupelnou a bezplatnou snídaní v přilehlém salonním oddílu. Během jízdy je rovněž k dispozici jídelní vůz, a to dokonce na obou projížděných rozchodech.
Zpřístupnění nejdelšího evropského železničního spojení pro české cestující přichází v době, kdy svou přítomnost v Nice posilují také České aerolinie. Ty teď létají z Prahy do Nice dvakrát týdně, ve čtvrtek a v neděli, za cenu od 1833 Kč v jednom směru v rezervační třídě Promo. Poloviční cena 100minutového letu sice nenahradí zážitek z jízdy ruským speciálem po některých z nejmalebnějších evropských tratí, nabízí ale zajímavou alternativu pro výhodnější cestu do/z Nice jedním směrem, zatímco vlak obstará jízdu zpáteční.
Zdroj: České dráhy, RŽD-FPK, ŽelPage
S tím vyprodáním, no je to neuvěřitelné a krásné, že někdo tém vlakem jezdí, asi jsou na to rusové prostě zvyklí nebo proč tomu tak je??
a tuší někdo, jak je to s interrailem pro vlak do nice? Dá se využít, kolik stojí rezervace?
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.