..: Ministerstvo vybírá ze dvou nabídek na krnovské rychlíky :..

Pohled na nádraží v Krnově, foto: Martin Pitřík Praha — Dlouho očekávané a ostře sledované výběrové řízení Ministerstva dopravy na provozovatele rychlíků mezi Olomoucí, Krnovem a Ostravou se posunuje do fáze finálního výběru nového dopravce. Slovo nový je na místě. Ačkoliv si zadávací dokumentaci vyzvedla desítka zájemců, finální nabídku na linku R27 podaly v úterý 16. října jen dvě společnosti – Arriva vlaky a RegioJet. Mezi soutěžícími tak nejsou mnozí z původních zájemců jako Abellio CZ, spojenci LEO Express a GW Train Regio ve sdružení Ecoflow, JHMD, Veolia Transport a překvapivě ani dosavadní dopravce České dráhy. Ačkoliv zatím nemůže dojít kvůli předběžnému opatření Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže k uzavření finální smlouvy, do týdne začne MD vybírat z těchto dvou víceméně rovnocenných nabídek.

Řada protestů

ÚOHS vydal 2. srpna 2012 předběžné opatření proti uzavření finální smlouvy v rámci šetření stížnosti současného dopravce České dráhy. Na výběrovém řízení se šetří údajná možnost narušení tzv. síťového charakteru železničních služeb, které jsou v současnosti dány především přímým zadáním veškeré dálkové dopravy ČD v prosinci 2009 bez výběrového řízení. ÚOHS ale musí termín "síťový charakter" teprve kvalifikovaně definovat a podle Petra Rafaje potřebuje pomoc externích odborníků. ČD se v rámci stížnosti domáhaly zrušení celého tendru, což ÚOHS zamítl. Dráhy nejsou jediným, kdo si na podmínky tendru stěžoval. Svou námitku podala také společnost Abellio CZ. Terčem kritiky se stala zadávací dokumentace, která mj. neobsahuje detaily o tržbách současného dopravce na trase a současný dopravce tak získává informační převahu. ČD se brání obchodním tajemstvím a podobně komunikuje svůj postoj také ministerstvo dopravy, které dodává, že tyto informace od drah ani nemají k dispozici. Žádost Abellia na zrušení tendru byla zamítnuta také. Vyjma dopravců si na výběrové řízení stěžovaly i odborové svazy v dopravě – trnem v oku jim je požadavek ministerstva dopravy na neuznávání režijních výhod na nově vysoutěžených trasách. Kritika byla i na nutnost spravovat staniční budovy na trati, i když nebudou dopravci k užitku.

Požadavky na vozidla jsou luxusem

843.029 v designu Najbrt, Moravský Beroun, foto: Rimmer Ministerstvo dopravy v zadávací dokumentaci nevyžaduje nově vyrobená vozidla. Přesto byl jejich výběr pro dopravce oříškem. České dráhy 5 měsíců po zahájení soutěže zveřejnily svůj požadavek a vypsaly výběrové řízení, do kterého se přihlásila pouze PESA s již pro ČD dodávanými jednotkami LINK. Kvůli jedinému uchazeči v soutěži dráhy tendr zrušily a využily tento důvod jako vysvětlení neúčasti v soutěži o dané vlaky. LINKy nabízí na krnovské vlaky také RegioJet. Arriva naspecifikovala tři různé typy vlaků, které může během následujících měsíců a dalšího vývoje zvolit. Přesný typ neuvedla ani u jedné z variant.

Minimální rychlost vozidel má být 100 km/h, úvrať musí být realizovatelná za max. 3 minuty – na tuto podmínku namítaly dráhy, že je proti bezpečnosti práce. MD oponovalo, že na trase Plzeň – Most dráhy tříminutovou úvrať bezpečně stíhají. Vozidla mohou být jedno–, dvoupodlažní nebo kombinovaná, nemusí být průchozí, alespoň 20 % každého nasazeného vlaku musí být nízkopodlažní. Alespoň 10 % z celkového počtu míst musí být 1. vozová třída a ta musí být oddělena od 2. vozové třídy. Maximálně 10 % cestujících lze přepravovat ve stoje a to max. po dobu 30 minut. Kapacitní limity jsou rozepsány pro každý specifikovaný vlak a úsek objednávky - největší kapacita se požaduje v pátek na vlaku 13.43 z Ostravy střed po Krnov a to 420 míst k sezení. K dispozici musí být místa pro kočárky, kola, lyže, imobilní cestující, prostor pro cestující s dětmi, plošina pro naložení imobilních cestujících. Vlaky musí být klimatizované. Instalovaná sedadla musí být úzpůsobená pro dálkovou dopravu – vysoká celoplošná opěrka zad, plnohodnotná opěrka hlavy preferovaně s látkovým potahem. WC musí mít uzavřený odpadní systém a dostupné v počtu 1 na každých 120 cestujících. Požadovány jsou zásuvky 230V - jedna na 4 místa v 2. třídě a jedna na 2 místa v 1. třídě. Požadován je akustický a vizuální informační systém, wifi naopak požadována není, ale musí být instalována, pokud to dopravce nabídl.

Uznávání jízdenek s drahami je samozřejmost

Link II RegioJet (vizualizace), foto: RegioJet Ministerstvo dopravy pragmaticky přidalo do podmínek soutěže i rámec pro uznávání jízdních dokladů mezi novým dopravcem a Českými drahami, které budou na dané relaci nadále provozovat regionální vlaky. Zatímco na Slovensku si ZSSK a RegioJet uznávají jen obyčejné jízdné a vyplatí se dělit jízdné, české podmínky jdou v integraci dál. Smlouva pokrývá obyčejné jízdné včetně skupinové a zpáteční slevy, žákovské jízdné a ZTP, traťové jízdenky a také zákaznické tarify IN25, IN50 a IN100. Kompenzace alternativnímu dopravci bude prováděna pomocí tzv. nástupní sazby a ceny za osobokilometr. Mimo uznávání se naopak mohou dostat tarifní nabídky jako ČD Net, SoNe+, SporoTiket a ČD Promo, pokud se dopravci nedohodnou dobrovolně jinak.

Podmínky jsou přehnané, tvrdí experti

I přes tyto tvrdé podmínky ale dvě společnosti odevzdaly ministerstvu své nabídky. MF Dnes několik hodin po jejich otevření zveřejnila také výši úhrad, kterou by dopravci po ministerstvu požadovali. V případě RegioJetu se jedná o částku 188 korun za jeden vlakokilometr, Arriva vlaky požaduje o korunu více. Nabídky obou dopravců mají být pro stát údajně výhodnější, než ta stávající. Cena ale není jediným hodnotícím kriteriem.

Deník E15 dnes citoval sdělení Českých dráh, které nakonec poodhalily své obchodní tajemství a poskytly informace o subvencích ze strany Ministerstva dopravy na zmíněné trati. Podle údajů ČD činila prokazatelná ztráta za loňský rok 175,46 koruny na kilometr, letos je to dokonce ještě o deset korun méně. Odečte–li se šest korun za údržbu nádraží a zajížďku do Polska (kterou kalkulace účastníků soutěže neobsahují, protože rameno do Jeseníka není součástí soutěže), získáme výslednou částku 159 korun za vlakokilometr. Dnešní prohlášení ČD se tak dostává do rozporu s včerejší informací poskytnutou ministerstvem pro MF Dnes, že nové nabídky jsou výhodnější. Samotné Ministerstvo dopravy odhadovalo při vyhlašování tendru na provoz linky R27 požadovanou částku na 156 korun za kilometr.

  1. Výše požadované jednotkové kompenzace - 92 %
  2. Výše variabilní kompenzace při změně rozsahu provozu - 4 %
  3. Poskytnutí internetového připojení ve všech vozidlech - 1 %
  4. Zajištění občerstvení v alespoň 1/2 vozidelh - 1 %
  5. Prodej jízdních dokladů v dalších stanicích*) - 2 %

*) Ostrava-Stodolní, Opava západ, Krnov-Cvilín, Moravský Beroun nebo Hlubočky-Mariánské údolí

Pokud ÚOHS neshledá námitku ČD oprávněnou, Arriva vlaky, nebo RegioJet v prosinci 2014 začnou provozvat rychlíky mezi Olomoucí, Krnovem a Ostravou.

Zdroj: ČTK, MF Dnes, E15, Abellio CZ, RegioJet, Arriva vlaky, ŽelPage


Dominik Jaroš , Josef Petrák Poslat mail autorovi | 17.10.2012 (20:31)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Dopravci Jízdní řád

Další z regionu Česká republika (celá)


  1 2 3 4 5 ... 12      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel tsi 
23.10.2012 (13:19)  
JiříK.:

Proč by to nemělo být jisté? Jisté to je, ale stále jste mi neodpověděl na jednu otázku, která se týkala také otázky životnost vozidla vs. délka smlouvy MD.*

Je uz podepsana smlouva na trasu Praha-Graz Railjety ? A na kolik let je podepsana ?
Me se zda dost podivne, ze CD koupi soupravy RailJet , ktere jsou bez lokomotiv OBB defakto neprovozovatelne.
Co se stane az si to OBB rozmysli a bude pozadovat premrsteny pronajem, uz ted vidim jak tahaji Taurusy bezne vnitro rychliky v ramci vyrovnavky sluzeb a zaroven CD posila svoje lokomotivy do Polska.

třeba tu, jakou životnost má link a na jak dlouho je smlouva MD o provozu R27. :-)) jste jaksi "zapomněl" odpovědět.

Nedovedu odhadnout jestli LINK vydrzi 15 let bez vetsi rekonstrukce, ale rekl bych ze se to predpoklada.
Navic to je problem dopravce a jeho kalkulace, co si myslim ja je irelevantni.


Navíc proč by se měla změnit cena až na dvojnásobek?

To defakto tvrdite vy -> VR bylo zrusene , takze CD nemuzou do tendru - neumi odhadnout cenu jednotek,
CD mely nabidku na LINK od PESy , musely VR zrusit, ale ramcovou cenu za ktera chtela PESA jednotky dodat znaji,
tak nic nebranilo podat nabidku v tendru bez zavazne smluvy na dodavku.

Sim:

me neprijde ani pozadavek jednoho zachodu na 120 sedacek jako prehnany

Me se ten pozadavek na 2 WC nezda prehnany, ale typicke DMU pouzitelne na tuto trasu ma 1 WC na celou jednotku,
spojene jednotky nejsou pruchozi, takze to bude znamenat pro vyrobce upravu dipozice jednotky.
23.10.2012 (12:33)  
Sim:

netusim, jestli jste to zcenzuroval

Žádný příspěvek tu nikdo včetně mě nemazal.

po zmene zakona CD maji svazane ruce

Jenže tady je podstata problému jinde. Ten zákon je tak blbě napsaný, že ten kdo ho chce nadále obcházet je svázané nemá. Ta změna ty ruce svazuje jen těm, kteří vypisujou skutečně otevřená VŘ. A toto se netýká jen ČD, ale všeobecně.


tsi:

Takze to neni jiste na kolik let bude ?

Proč by to nemělo být jisté? Jisté to je, ale stále jste mi neodpověděl na jednu otázku, která se týkala také otázky životnost vozidla vs. délka smlouvy MD.*

To je Vase myslenka

Ano? Já s tím tady první nepřišel. Tento nesmysl jste tady napsal jako první vy 22.10.2012 v 22:50.*

Jasne , zmena dispozice sedacek zvedne cenu 2 krat.

Ono jde jen o změnu dispozice sedaček? Co ty rozdílné počty WC, počty zásuvek, jiné rozteče apod. Navíc proč by se měla změnit cena až na dvojnásobek? Vzhledem k tomu, že cena těch vozidel je zásadní položkou při výpočtu požadované kompenzace, tak i rozdíl ceny vozidla v jednotkách procent může rozhodovat jestli dopravce s ním ve VŘ MD uspěje či neuspěje.

Opet Vase myslenka, ze postup podle bodu 2. je v souladu se zakonem.

Opět je mi vkládáno do úst něco co jsem neřekl? Musím ale uznat, že v tom jste mistr. Vy vždy nejlíp víte co myslí ostatní. :-) Já jsem jen popsal, jak se ten zákon dá obcházet. A můžu ujistit, že to není jen z mé hlavy. Toto je vzorový příklad, který se prezentuje už od doby co se o té změně zákona, co nic neřeší začalo sotva diskutovat.

A mám prosbu - když tu neustále odpovídáte nesmyslnými argumenty a neustále pokládáte další a další otázky. Co kdybyste odpověděl na všechny moje otázky, které jsem vám položil. Na některé (* třeba tu, jakou životnost má link a na jak dlouho je smlouva MD o provozu R27. :-)) jste jaksi "zapomněl" odpovědět.
registrovaný uživatel Sim 
23.10.2012 (11:14)  
tsi > me neprijde ani pozadavek jednoho zachodu na 120 sedacek jako prehnany. Pro lepsi predstavu, Bp/Bt ma sedacek 88, B jich ma 80, kazdy vuz ma zachody dva. Protikladem k tomu (z hlediska velikosti) je 810, zachod ma jeden na cca 50-56 sedadel (ted nevim, jestli jsou sedacky naproti zachodu) a zachod je jeden ... to vse, pokud pocitame sedacky v usporadani 3+2, coz je v dnesni dobe ponekud mimo.

OK, jedna se o vozidla, ktera jsou hodne stara koncepci, tak jdeme do minulosti vcelku nedavne ... a kdyz uz, tak rovnou do soucasneho provozu. 843 ma jeden zachod na 54 sedacek, 043 ma jeden zachod na 72 sedacek. Takze se da rict, ze na soupravu 843+043+043+043+843 by po novu nebylo nutnych zachodu 5, ale jen tri. Zda se vam to moc?

JiříK. > netusim, jestli jste to zcenzuroval, nebo je to jen chyba systemu, ze se tu muj prispevek vysvetlujici zatahovani pendolin neobjevil.

Nicmene, kdyz do toho porad rypete, ono to bylo asi takto:
- CD nakupuji primo, verejnost to vidi jako mrhani verejnymi penezi, CD a Skoda se verejnosti smeji do oci
- po politickem tlaku CD zacinaji resit vyberova rizeni, ktera jsou ale usita na miru predem vybranemu vitezi, verejnost prska, CD a Skoda se verejnosti smeji do oci
- po zmene zakona CD maji svazane ruce, sklizi co zasely a divi se, proc jsou pod vetsim drobnohledem a tlakem, nez soukromnici nenapojeni na system primeho dosypu

Pokud vam nekdo krade v obchode, taky si na nej priste davate uz pozor jeste pred tim, nez vam do obchodu vstoupi.

Pokud je v soucasnosti zakon zpackany tak, jak to popisujete, nemalou merou se o to zaslouzily CD tim, jak se chovaly v minulosti. Podobne, jako ze za placeni nevyuzitych volnych slotu se musi SZDC platit, je nasledkem pouze castecneho vyuzivani nasmlouvanych vlakovych cest zlutymi.
registrovaný uživatel tsi 
23.10.2012 (9:36)  
JiříK.:

Na víc než odpisová. Někdy o tom bude třeba i newsa na ŽP. ;-)

Takze to neni jiste na kolik let bude ? A jake budou dalsi podminky ?


To je nějaká nová povinnost ČD. Nebo snad to nějaký dopravce v EU dělá?

To je Vase myslenka, ze dopravce zajima vozidlo jen do momentu ucetniho odpisu.


Cena LINKů je možná známa. Ale je známá nejvýhodnější nabídka jednotek, které splňují požadavky MD?

Jasne , zmena dispozice sedacek zvedne cenu 2 krat. Co si tak priobednat sirsi dvere.
Podminky MD mi nepripadaji nijak excentricke (az na 2 WC na 120 sedacek a velka pozadovana kapacita na ucite spoje)
a urcite zainteresovani meli dobrou predstavu o konecne verzi.

Takže dříve kritizovaná metoda ohýbání a obcházení zákona je nyní vyžadována?

Opet Vase myslenka, ze postup podle bodu 2. je v souladu se zakonem.
23.10.2012 (1:01)  
Na kolik let je ta smlouva s OBB?

Na víc než odpisová. Někdy o tom bude třeba i newsa na ŽP. ;-)

To je hezka novinka, ze CD srotuje vozidla po ucetnim odpisu, to modernizace pujde rychle.

To je nějaká nová povinnost ČD. Nebo snad to nějaký dopravce v EU dělá? Ještě že ne všichni. Spousta i západních dopravců, kteří jsou dáváni za vzor by dávno nejezdila.

Já bych ale zopakoval původní otázku s jinýma proměnnýma:

Jak je ta smlouva dlouhodoba v porovnani s predpokladanou zivotnosti tech jednotek ?

Prosím zohlednit délku kontraktu MD s životností těch zmiňovaných LINKů, které PESA nabídla ČD, nebo je hodlá použít i RJ.



Vzhledem k poctu objednanych LINKu je ferova cena na trhu znama.

Cena LINKů je možná známa. Ale je známá nejvýhodnější nabídka jednotek, které splňují požadavky MD?
Jen z ceny LINKů ale těžko zjistíme, jestli někdo není schopen nabídnout ještě lepší cenu.

V tomto pripade je cesta podle bodu 2. nebo jinym zpusobem akceptovatelna.

Takže dříve kritizovaná metoda ohýbání a obcházení zákona je nyní vyžadována? :-D Takže nyní je vlastně špatně, že ČD vypsaly otevřené VŘ? Nestačím se divit, co někteří věční kritici jsou schopni napsat.
registrovaný uživatel tsi 
22.10.2012 (22:50)  
JiříK.:
A jaká je odpisová doba a doba za jakou budou splaceny? Hmmm?

Odpisova doba je 10 let. Na kolik let je ta smlouva s OBB?
To je hezka novinka, ze CD srotuje vozidla po ucetnim odpisu, to modernizace pujde rychle.

Ještě jednou si ho přečíst a možná bude konečně pochopen.

Porad jenom zduvodnovani proc neco nejde.
Vzhledem k poctu objednanych LINKu je ferova cena na trhu znama, v tomto pripade je cesta podle bodu 2. nebo jinym zpusobem akceptovatelna.
22.10.2012 (22:30)  
Jak je ta smlouva dlouhodoba v porovnani s predpokladanou zivotnosti tech jednotek ?

A jaká je odpisová doba a doba za jakou budou splaceny? Hmmm?

- ve vasem elaboratu jste v bode 2. navrhl reseni problemu CD s VR, v minulosti nemeli manazeri z Nabrezi zadny problem s touto variantou.

Ještě jednou si ho přečíst a možná bude konečně pochopen. Právě o tom jsem psal - v minulosti se to tak dělalo běžně. Byl křik, že to je špatně (s čímž souhlasím) a že se mají dělat otevřená VŘ. ČD začaly časem dělat zcela otevřená VŘ a všechno šlo do té změny zákona. Teď si musí předem vybrat - vypsat otevřené VŘ, po čemž všichni volali a riskovat, že to VŘ pro jediného zájemce budu muset zrušit? (Jak se stalo.) Nebo použít tu kritizovanou metodu výběru dopředu, který nezaručoval nejvýhodnější nabídku. ČD tedy vybrali otevřené VŘ po čem všichni volali a najednou je to pro některé zase špatně, protože neobchcávaly zákon dle mé metody a tudíž ani nevysoutěžily vozidla. Inu, někteří budou nadávat neustále. :-)
registrovaný uživatel tsi 
22.10.2012 (22:24)  
A proto byla koupě podmíněna dlouhodobou smlouvou s OeBB že? :-)
Jak je ta smlouva dlouhodoba v porovnani s predpokladanou zivotnosti tech jednotek ?

Viz můj příspěvěk z 22.10.2012 (17:01). Víckrát ho tu psát nebudu.

- to, ze si od PESy objednaly drahy 31 LINK jednotek byl asi zazrak.
- ve vasem elaboratu jste v bode 2. navrhl reseni problemu CD s VR, v minulosti nemeli manazeri z Nabrezi zadny problem s touto variantou.
22.10.2012 (22:06)  
To na podstate nic nemeni - bez spoluprace s OBB jsou RailJety pro CD jenom hromada zeleza - tomu se v businessu rika velice nevyhodna pozice.

A proto byla koupě podmíněna dlouhodobou smlouvou s OeBB že? :-)

Pro verejnost je treba zahrat nesmiritelne

Když dojdou argumenty...

Tak co teda plati:
- zly zakon znemoznil CD prihlasit se do VR
- CD si muze koupit co chce, na nejake zakony hazi bobana


Viz můj příspěvěk z 22.10.2012 (17:01). Víckrát ho tu psát nebudu. Inteligentní člověk pochopí, zakomplexovaný anti-ČD si bude mlít neustále svou.
registrovaný uživatel tsi 
22.10.2012 (21:30)  
Takže kdyby ČD chtěly mermomocí to, po čem touží

Tak co teda plati:
- zly zakon znemoznil CD prihlasit se do VR
- CD si muze koupit co chce, na nejake zakony hazi bobana

Škoda tomu tleskala, na ÚOHS váleli šunky a právnici byli bez práce

Pro verejnost je treba zahrat nesmiritelne - zname to dobre kmotri(ODS) a sikulove(CSSD) tu hru hraji uz 20 let.


Protože jde o společný provoz s Oebb a ČD dodají 7 railjetů a Oebb 3 Railjety a 10 Taurů.

To na podstate nic nemeni - bez spoluprace s OBB jsou RailJety pro CD jenom hromada zeleza - tomu se v businessu rika velice nevyhodna pozice.
  1 2 3 4 5 ... 12      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko