..: Ministerstvo vybírá ze dvou nabídek na krnovské rychlíky :..

Pohled na nádraží v Krnově, foto: Martin Pitřík Praha — Dlouho očekávané a ostře sledované výběrové řízení Ministerstva dopravy na provozovatele rychlíků mezi Olomoucí, Krnovem a Ostravou se posunuje do fáze finálního výběru nového dopravce. Slovo nový je na místě. Ačkoliv si zadávací dokumentaci vyzvedla desítka zájemců, finální nabídku na linku R27 podaly v úterý 16. října jen dvě společnosti – Arriva vlaky a RegioJet. Mezi soutěžícími tak nejsou mnozí z původních zájemců jako Abellio CZ, spojenci LEO Express a GW Train Regio ve sdružení Ecoflow, JHMD, Veolia Transport a překvapivě ani dosavadní dopravce České dráhy. Ačkoliv zatím nemůže dojít kvůli předběžnému opatření Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže k uzavření finální smlouvy, do týdne začne MD vybírat z těchto dvou víceméně rovnocenných nabídek.

Řada protestů

ÚOHS vydal 2. srpna 2012 předběžné opatření proti uzavření finální smlouvy v rámci šetření stížnosti současného dopravce České dráhy. Na výběrovém řízení se šetří údajná možnost narušení tzv. síťového charakteru železničních služeb, které jsou v současnosti dány především přímým zadáním veškeré dálkové dopravy ČD v prosinci 2009 bez výběrového řízení. ÚOHS ale musí termín "síťový charakter" teprve kvalifikovaně definovat a podle Petra Rafaje potřebuje pomoc externích odborníků. ČD se v rámci stížnosti domáhaly zrušení celého tendru, což ÚOHS zamítl. Dráhy nejsou jediným, kdo si na podmínky tendru stěžoval. Svou námitku podala také společnost Abellio CZ. Terčem kritiky se stala zadávací dokumentace, která mj. neobsahuje detaily o tržbách současného dopravce na trase a současný dopravce tak získává informační převahu. ČD se brání obchodním tajemstvím a podobně komunikuje svůj postoj také ministerstvo dopravy, které dodává, že tyto informace od drah ani nemají k dispozici. Žádost Abellia na zrušení tendru byla zamítnuta také. Vyjma dopravců si na výběrové řízení stěžovaly i odborové svazy v dopravě – trnem v oku jim je požadavek ministerstva dopravy na neuznávání režijních výhod na nově vysoutěžených trasách. Kritika byla i na nutnost spravovat staniční budovy na trati, i když nebudou dopravci k užitku.

Požadavky na vozidla jsou luxusem

843.029 v designu Najbrt, Moravský Beroun, foto: Rimmer Ministerstvo dopravy v zadávací dokumentaci nevyžaduje nově vyrobená vozidla. Přesto byl jejich výběr pro dopravce oříškem. České dráhy 5 měsíců po zahájení soutěže zveřejnily svůj požadavek a vypsaly výběrové řízení, do kterého se přihlásila pouze PESA s již pro ČD dodávanými jednotkami LINK. Kvůli jedinému uchazeči v soutěži dráhy tendr zrušily a využily tento důvod jako vysvětlení neúčasti v soutěži o dané vlaky. LINKy nabízí na krnovské vlaky také RegioJet. Arriva naspecifikovala tři různé typy vlaků, které může během následujících měsíců a dalšího vývoje zvolit. Přesný typ neuvedla ani u jedné z variant.

Minimální rychlost vozidel má být 100 km/h, úvrať musí být realizovatelná za max. 3 minuty – na tuto podmínku namítaly dráhy, že je proti bezpečnosti práce. MD oponovalo, že na trase Plzeň – Most dráhy tříminutovou úvrať bezpečně stíhají. Vozidla mohou být jedno–, dvoupodlažní nebo kombinovaná, nemusí být průchozí, alespoň 20 % každého nasazeného vlaku musí být nízkopodlažní. Alespoň 10 % z celkového počtu míst musí být 1. vozová třída a ta musí být oddělena od 2. vozové třídy. Maximálně 10 % cestujících lze přepravovat ve stoje a to max. po dobu 30 minut. Kapacitní limity jsou rozepsány pro každý specifikovaný vlak a úsek objednávky - největší kapacita se požaduje v pátek na vlaku 13.43 z Ostravy střed po Krnov a to 420 míst k sezení. K dispozici musí být místa pro kočárky, kola, lyže, imobilní cestující, prostor pro cestující s dětmi, plošina pro naložení imobilních cestujících. Vlaky musí být klimatizované. Instalovaná sedadla musí být úzpůsobená pro dálkovou dopravu – vysoká celoplošná opěrka zad, plnohodnotná opěrka hlavy preferovaně s látkovým potahem. WC musí mít uzavřený odpadní systém a dostupné v počtu 1 na každých 120 cestujících. Požadovány jsou zásuvky 230V - jedna na 4 místa v 2. třídě a jedna na 2 místa v 1. třídě. Požadován je akustický a vizuální informační systém, wifi naopak požadována není, ale musí být instalována, pokud to dopravce nabídl.

Uznávání jízdenek s drahami je samozřejmost

Link II RegioJet (vizualizace), foto: RegioJet Ministerstvo dopravy pragmaticky přidalo do podmínek soutěže i rámec pro uznávání jízdních dokladů mezi novým dopravcem a Českými drahami, které budou na dané relaci nadále provozovat regionální vlaky. Zatímco na Slovensku si ZSSK a RegioJet uznávají jen obyčejné jízdné a vyplatí se dělit jízdné, české podmínky jdou v integraci dál. Smlouva pokrývá obyčejné jízdné včetně skupinové a zpáteční slevy, žákovské jízdné a ZTP, traťové jízdenky a také zákaznické tarify IN25, IN50 a IN100. Kompenzace alternativnímu dopravci bude prováděna pomocí tzv. nástupní sazby a ceny za osobokilometr. Mimo uznávání se naopak mohou dostat tarifní nabídky jako ČD Net, SoNe+, SporoTiket a ČD Promo, pokud se dopravci nedohodnou dobrovolně jinak.

Podmínky jsou přehnané, tvrdí experti

I přes tyto tvrdé podmínky ale dvě společnosti odevzdaly ministerstvu své nabídky. MF Dnes několik hodin po jejich otevření zveřejnila také výši úhrad, kterou by dopravci po ministerstvu požadovali. V případě RegioJetu se jedná o částku 188 korun za jeden vlakokilometr, Arriva vlaky požaduje o korunu více. Nabídky obou dopravců mají být pro stát údajně výhodnější, než ta stávající. Cena ale není jediným hodnotícím kriteriem.

Deník E15 dnes citoval sdělení Českých dráh, které nakonec poodhalily své obchodní tajemství a poskytly informace o subvencích ze strany Ministerstva dopravy na zmíněné trati. Podle údajů ČD činila prokazatelná ztráta za loňský rok 175,46 koruny na kilometr, letos je to dokonce ještě o deset korun méně. Odečte–li se šest korun za údržbu nádraží a zajížďku do Polska (kterou kalkulace účastníků soutěže neobsahují, protože rameno do Jeseníka není součástí soutěže), získáme výslednou částku 159 korun za vlakokilometr. Dnešní prohlášení ČD se tak dostává do rozporu s včerejší informací poskytnutou ministerstvem pro MF Dnes, že nové nabídky jsou výhodnější. Samotné Ministerstvo dopravy odhadovalo při vyhlašování tendru na provoz linky R27 požadovanou částku na 156 korun za kilometr.

  1. Výše požadované jednotkové kompenzace - 92 %
  2. Výše variabilní kompenzace při změně rozsahu provozu - 4 %
  3. Poskytnutí internetového připojení ve všech vozidlech - 1 %
  4. Zajištění občerstvení v alespoň 1/2 vozidelh - 1 %
  5. Prodej jízdních dokladů v dalších stanicích*) - 2 %

*) Ostrava-Stodolní, Opava západ, Krnov-Cvilín, Moravský Beroun nebo Hlubočky-Mariánské údolí

Pokud ÚOHS neshledá námitku ČD oprávněnou, Arriva vlaky, nebo RegioJet v prosinci 2014 začnou provozvat rychlíky mezi Olomoucí, Krnovem a Ostravou.

Zdroj: ČTK, MF Dnes, E15, Abellio CZ, RegioJet, Arriva vlaky, ŽelPage


Dominik Jaroš , Josef Petrák Poslat mail autorovi | 17.10.2012 (20:31)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Dopravci Jízdní řád

Další z regionu Česká republika (celá)


  1 2 3 4 5 ... 12      Zpráv na stránku:   
09.11.2012 (20:20)  
Zkusím taky něco (i když zřejmě pozdě, protože diskuse skončila již 1. 11. 2012) jako běžný cestující, který zde jezdí poměrně pravidelně (pokud nejedu na výlet, jedu v pátek Ol-Op a v neděli Op-Ol). Tady lítaly pojmy jako vozy řady B, tuším, že někdo uváděl i Bymeéčka. Na této trati jsem klasiku (tedy lokomotivu a zelené vozy jakékoliv řady) mimo výjimky neviděl už několik let. Všechny rychlíky a Spěšné vlaky na rameni Ostrava-Opava-Krnov-Olomouc i Ostrava-Opava-Krnov-Jeseník jsou vedeny soupravama 843-043-943 resp. místo řidičáků 943 je zde ten modernizovaný řidičák buď 1/2. třídy nebo jen 2. třídy. Občas jezdil či jezdí dokonce půlený 1/2. třídy i jako degradovaný na dvojku (dokonce jsem to na vlaku zažil ne tak dávno). Osobáky jsou pak vedeny motory 810 (a 010) či Regionkami.

Mě jako cestujícího spíše zajímá, kolik se změní pro mne, ne až tak kolik ušetří na této jediné z mnoha tratí stát. Osobně si nemyslím, že když na trati se sedmi, osmi páry vlaků za den (jezdí pravidelně co 2 hodiny) se ušetří těch pár korun, tak se to zásadně projeví v celkovém hospodaření.

Mě bude zajímat: když vyhraje nějaký jiný dopravce. Bude mě stát jízdenka Opava západ-Olomouc hl. n. (112 km) místo 110 Kč na InKartu25 popř. 150 Kč bez jakékoli slevy podle nového třeba 100 Kč, nebo 90 Kč??

Dále mě zajímá: dnes je jízdní doba všech R Ol-Op západ 2:24, Op západ-Ol 2:16 (Ol odj. L:07, Op západ příjezd další L:31; Op západ odj. S:36, Ol příjezd další S:52; L=lichá hod., S=sudá). Bude s novým dopravcem, s novými vozidly jízdní doba třeba 2 hodiny? nebo i méně??

Dále kvalita vozů. O kolik budou vozidla lepší než 843 nebo třeba ty modernizované řidičáky? Nejedná se jen o klimatizaci nebo o 1 zásuvku u čtverky. Tato trať je nádherná a zrovna asi tak 3 týdny zpět jsem byl "značně rozladěn", když jsem cestoval po Slovensku a to konkrétně BB-H. Štubňa a na vlaku byly samé klimatizované vozy, kde si okno zkrátka neotevřete. V tomto případě preferuji normální vůz. Podobně v létě mám místo klimatizace, ze které mám akorát rýmu a podchlazenou jednu ruku radši pootevřené okno, a přirozené proudění vlahého lesního vzduchu (přece jen se tu nejezdí 140, 160, aby ten průvan vadil). Tak s tím se budu muset asi rozloučit i zde. Dále jsem tam jel jedním vozidlem, které by v mnoha směrech požadavky splňovalo, ale než jezdit tímto, tak radši budu jezdit přes Ostravu. Jedná se o jednotky řady tuším 861. Je to klimatizované, mimo přechodů je to nízkopodlažní. Určitě to těch 20 % splňuje. Ale už při náhodné chůzi kolem tohoto vozidla asi 1/2 hodiny před odjezdem se z něj linul hluk až řev. Stejný řev byl téměř po celou dobu jízdy uvnitř. Údajně z klimatizace. Když jsem si chtěl sednout ještě před odjezdem na vyvýšenou část, abych z jízdy něco měl, tak jsem velmi rychle utekl a pokud to ještě šlo, jsem zaujal místo dole, které je v sebemenším zářezu "utopené v trávě". Venku bylo celkem chladno, takže se vevnitř topilo a ze stropu foukal studený vzduch. Když jsem se ptal, zda by se to nedalo vypnout, tak prý je to tak seřízeno.

Neznám tak konstrukci vozů a nevím, zda jedno WC je na 120 míst moc, ale spíše mne zaujala jiná podmínka. Letos jsem to sice ještě nepozoroval, ale myslím, že nejvíce vytížený spoj je v neděli v 18.36 z Opavy západ, ve 20.56 v Olomouci (3 přímé vozy na posledním Jesenickém rychlíku, které pokračují z Krnova dále na Olomouc jako Sp či Os, jak který rok. Je to vlak študáků, kde se nezřídka, hlavně v zimě stojí. A jestli bude dopravce tak progresívní jako to všichni noví dopravci o sobě tvrdí, tak do tohoto vlaku přiláká více a více cestujících a bude tam nával ještě větší. Navíc v zimě jezdí nejen študáci celoroční a ti študáci, kteří v létě používají jiných prostředků, ale i lyžaři z Jeseníků. V létě zase bývá dost nacpaný vlak v 19.07 z Olomouce. A to minimálně v trase Olomouc-Bruntál (což je v současnosti zhruba hodina a 20 minut, takže nikoli maximálně 30 minut). Dnes jezdí 3 vozy (motor, vložený a řidičák) a na usazení všech lidí v úseku Ol-Bruntál bych tak tipoval minimálně 5 vozů. Z Bruntálu do Krnova tak 1-2 a za Krnovem, kde to jede jako osobák a zastavuje všude, se zase začíná plnit. Tu lidmi do práce do Opavie (nedaleko zastávky ve Vávrovicích), tu mládeží na diskotéky či zábavy v Opavě či dále za Opavu (prý je dost vyhledávaná jakási zábava u těch rekreačních nádrží mezi Děhylovem a Hlučínem). Takže tam by byly tak 2-3 vozy. Jsem zvědav, jak toto přečká dopravce příští zimu. A jestli budu chtít být nepříjemný, tak těm lidem, co nastoupí v neděli v Bruntále, poradím, ať si stěžují, že společnost vyhrála soutěž, kde byl požadavek max. 10 % cestujících ve stoje a to jen max. 30 minut (mimochodem ten, kdo si nesedne v Olomouci, tak při tom minimálním množství cestujících vystupujících v Mar. Údolí, bude stát minimálně do Domašova, což je 36 minut a i tam vystupuje spíše míň lidí. Ale možná budou průvodčí organizovat průběžné vstávání. Takže ti, co si sednou v Olomouci budou mít přikázáno vstát někde kolem Hrubé Vody, další pak zhruba v Dětřichově. V Bruntále, což je za další 1/2 hodinu, si snad už sednou všichni.

Nevím taky, jestli není přehnaný požadavek těch 10 % 1. vozové třídy. Pokud jede vlak s 1. třídou, je to ten dělený řidičák. Podle mne je tam sedaddel 1. třídy méně než 2. třídy. Takže je to méně než 1/2 vozu ze 3 vozů. Tedy méně než šestina. Podle mého odhadu, by to desetina mohla být. Myslím, že je to až luxus, když ve 2. třídě se stojí. Mluví se zde o 10 % míst. Počítají se i místa ke stání? Takže tam musí být poměr míst k sezení 1. třídy vůči 2. třídě asi tak 1:8. Přece až 10 % může stát, 10 % sedí v 1. třídě (asi se nepočítají lidé, kteří v 1. třídě stojí) a 80% sedí ve 2. třídě.

Zajímalo by mne taky, jak moc musí být 1. třída oddělena. Stačí přepážka bez dveří? nebo musí být do každé třídy vchod jinými vnějšími dveřmi? Či nejlépe samostatný vůz?

Prostor pro kočárky je i dnes vyřešen. V motoru na straně WC jsou 3 sedadla zády k oknu sklopná. Pro imobilní cestující (cestujícího) také. Na straně záchodu je naproti těchto 3 sedadel prostor, kde se imobilní (tedy vozíčkář) v pohodě vejde. Kola se snad zavěšují ve větších nástupních prostorech vloženého či řídícího vozu a je je možné přepravovat snad v zavazadlovém voze. Takže to už splňuje dnešní souprava. Prostor, pro cestující s dětmi - ten má být oddělen, něco na způsob dětských koutků či vagónů se kterými nemám vlastní zkušenost, ale viděl jsem je na fotkách? To by znamenalo, že se bude muset tahat další vůz v soupravě speciálně jen pro děti? A bude se počítat jeho prostor i do počtu míst pro poměr 1. a 2. třídy? To znamená další sedadla 1. třídy na úkor 2. třídy?? Plošinu snad tyto motory mají v zavazadlovém prostoru. Takže akorát ta nízkopodlažnost. Ale kolik stanic má vysoká nástupiště? Zřejmě Olomouc, Opava východ resp. stanice z Ostravy do Opavy. Víc jich moc nebude. Široké nástupiště je ještě v Krnově mezi 1. a 2. kolejí - takže asi i tam, jinde jsou to nástupiště mezi 2 kolejemi, tedy vysoká asi nebudou. Pak tedy na několika zastávkách, které byly v poslední době modernizované, ale nepředpokládám, že bude tento vlak zastavovat třeba ve Smilově, kde je asi vysoké nástupiště. Takže je má být tato jednotka tak nízkopodležní, aby se mohlo nastupovat třeba ve Valšově v úrovni nízkého nástupiště? A jak to pak funguje v Opavě či Olomouci, kde jsou vysoká nástupiště?
registrovaný uživatel SYN 
01.11.2012 (15:13)  
fantóm drah: Pokud budeme tedy fakt hodně chtít narovnat výchozí podmínky všech uchazečů o smlouvu na této (a/nebo jiných tratích) a chcete takhle nasilu nutit do VŘ podle zákona o veřejných zakázkách i soukromé podnikatelské subjekty pak bude zřejmě nutné zákonem "rozkulačit" (rozdělit) ČD na několik menších samostatně hospodařících organizačních jednotek, tak aby nadále neměly nepřiměřenou výhodu plynoucí z nesouměřitelně větší "velikosti"...
Aneb jo, klidně pojďme vymýšlet hovadiny jen aby to vyšlo tak jak si kdo z nás myslí že je to dobré/správné/spravedlivé.
Ale je to zhruba tak na stejné úrovni jako byste požadoval od živnostníka aby vedl podvojné účetnictví aby náhodou neměl nespravedlivou výhodu oproti obecnímu komunálu když se vypíše řekněme výběrko na vymalování budovy obecního úřadu :(
registrovaný uživatel Sim 
29.10.2012 (18:07)  
pantograf-fantóm drah > pokud byste tlacil soukromniky k tomu, aby se musely chovat stejne jako CD, nezmenilo by se vubec nic. Soukromnik by si udelal vyberove rizeni sam pro sebe, nasel by nejlepsi nabidku a domluvil by se s dodavatelem naprimo mimo vyberove rizeni.
29.10.2012 (16:55)  
Jediná možnost, jak udělat spravedlivé VŘ je zajistit, aby měli všichni stejné podmínky. Změnit zákon o VŘ, nebo chtít vlastní VŘ i po těch, po nichž to zákon nevyžaduje. Změnit zákon není jen tak. Obávám se, že to znamená, že MD musí udělat to druhé, čili zohlednít zákony, kterými jsou uchazeči zavázáni (dopředu se dalo tušit, že by to mohl být i dopravce, který tam už asi 100 let jezdí). A pokud je jeden z nich zavázán si vytvořit sólo VŘ, pak je asi potřeba chtít sólo VŘ po každém zájemci.
To není nařizování, jak mají soukromníci nakládat s penězi. Soukromník, který to tak vidí, se hlásit nemusí. S tímto názorem souhlasit nemusíme, jenomže asi je to jediná cesta, jak narovnat podmínky pro všechny zájemce o tuto trať.
23.10.2012 (14:47)  
Kdyz tu dobu vite tak proc ji nesdelite verejnosti.

Já ji už sdělil. Bylo to napsáno tady na ŽP. Stačí pohledat.

je znama cena pro DB, je nelogicke predpokaldat,
ze bude PESA chtil za jedno WC navic 30 % ceny jednotky.


Cena pro DB je irelevantní, protože verze pro DB se dost odlišuje jak použitou skříní, tak třeba typem zabezpečovačů apod. Navíc jedno WC navíc je docela zásadní zásah ho skříně vyžadující další schvalování (viz zmiňovaný cavyky DÚ ohledně blbým stolkům do Ampz) a rozmělnění nákladů do pouhých 5 kusů třívozových jednotek tu cenu docela změní.

Ariva i Regiojet podali nabidku a zcela jiste nemaji v teto dobe smouvu s vyrobcem jednotek.

A máte nějaký důkaz, že nemají závaznou smlouvu s dodadateli o rzervaci příslušných výrobních kapacit a termínu dodávky, pokud se stanou vítězi ve VŘ?

Ariva ani nespecifikovala konkretniho vyrobce

Že to nenapsala přímo vám neznamená, že nemá vše připraveno.
registrovaný uživatel tsi 
23.10.2012 (14:37)  
JiříK.:
Je daleko delší. Násobně. (Stačí pohledat v článcích tady na ŽP.)

Kdyz tu dobu vite tak proc ji nesdelite verejnosti.
V clancich se objevuje jenom zaklinadlo "dlouhodoba", ja jsem konkretni dobu nenasel.

Primární snahou podnikatele je dosáhnout co nejvyššího zisku.

Ale CD uz 31 LINKu koupilo, je znama cena pro DB, je nelogicke predpokaldat,
ze bude PESA chtil za jedno WC navic 30 % ceny jednotky.

tarten:

vážně si myslíte, že takovou nestabilní nabídku vůbec VŘ připouští?

Ariva i Regiojet podali nabidku a zcela jiste nemaji v teto dobe smouvu s vyrobcem jednotek.
Ariva ani nespecifikovala konkretniho vyrobce, pokud je toto zavada v nabidce,
tak bude VR zrusene protoze nikdo nepodal validni nabidku.
registrovaný uživatel tarten 
23.10.2012 (14:21)  
tsi: CD mely nabidku na LINK od PESy , musely VR zrusit, ale ramcovou cenu za ktera chtela PESA jednotky dodat znaji,
tak nic nebranilo podat nabidku v tendru bez zavazne smluvy na dodavku.


A proč vy cpete ČD do pendolino-like obchodů? Kromě toho - vážně si myslíte, že takovou nestabilní nabídku vůbec VŘ připouští? Navíc žádná banka vám nedá na takový vzdušný zámek papír, který by ve VŘ mohl obstát jako zajištění financování.
23.10.2012 (14:17)  
Nekdo muze povazovat 5 letou smlouvu za dlouhodobou.

Je daleko delší. Násobně. (Stačí pohledat v článcích tady na ŽP.)

Pochybuju ,ze by se PESA zdrahala prozradit CD obsah nabidky

Primární snahou podnikatele je dosáhnout co nejvyššího zisku. Proto mám snahu prodat za co nejvíc. Jinou motivaci ke snížení ceny mám, když se podbízí i někdo jiný a jinou když vím, že jsem jediný kdo nabízí. Tak asi tak.
registrovaný uživatel tsi 
23.10.2012 (13:55)  
Ach jo. A pořád si melete svou dokola jak pokažený gramofon.
Rozmýšlet si OeBB může co chce, ale závazná smlouva o dlouhodobé spolupráci

Porad nevidim kvantifikovanou "dlouhodobost", tak na kolik let to bude ?
Nekdo muze povazovat 5 letou smlouvu za dlouhodobou.

Jo a že vás to u ČD zajímá, na kolik let je smlouva a jaká je životnost SVC.

Protoze povazuju nakup SVC za dalsi Pendolino-like, Panther-like kseft.

Opět nečteme, nebo nechceme číst? ČD rámcovou cenu znát nemohou.

To je ale komedie, kdyz uz nerozlepily obalku, tak se mohli proste Polaku zeptat co bylo v nabidce.
Pochybuju ,ze by se PESA zdrahala prozradit CD obsah nabidky, kdyz uz maji miliardovou objednavku na 31 LINKu.
23.10.2012 (13:30)  
Je uz podepsana smlouva na trasu Praha-Graz Railjety ?

Ach jo. A pořád si melete svou dokola jak pokažený gramofon. Už asi posté tu píšu, že nákup Railjetů byl podmíněn tím, že bude s OeBB podepsána DLOUHODOBÁ ZÁVAZNÁ smlouva o vzájemném provozu, kdy ČD dodají 7 railjetů a OeBB 3 Railjety a potřebný počet lokomotiv. Takže rozhodně nehrozí, že by nastalo:

Co se stane az si to OBB rozmysli a bude pozadovat premrsteny pronajem

Rozmýšlet si OeBB může co chce, ale závazná smlouva o dlouhodobé spolupráci je již podepsaná. Dříve než byl dán pokun k zahájení výroby railjetů.

http://www.zelpage.cz/zpravy/8665

Navic to je problem dopravce a jeho kalkulace, co si myslim ja je irelevantni.

Jo a že vás to u ČD zajímá, na kolik let je smlouva a jaká je životnost SVC. Zajímavé, že pro stejnou otázku máte dvě protichůdné argumentace podle toho jak se vám to v daný okamžik hodí. :-)

musely VR zrusit, ale ramcovou cenu za ktera chtela PESA jednotky dodat znaji

Opět nečteme, nebo nechceme číst? ČD rámcovou cenu znát nemohou. V případě jediné nabídky se obálka vrací bez otevření.
  1 2 3 4 5 ... 12      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko