..: Ministerstvo vybírá ze dvou nabídek na krnovské rychlíky :..

Pohled na nádraží v Krnově, foto: Martin Pitřík Praha — Dlouho očekávané a ostře sledované výběrové řízení Ministerstva dopravy na provozovatele rychlíků mezi Olomoucí, Krnovem a Ostravou se posunuje do fáze finálního výběru nového dopravce. Slovo nový je na místě. Ačkoliv si zadávací dokumentaci vyzvedla desítka zájemců, finální nabídku na linku R27 podaly v úterý 16. října jen dvě společnosti – Arriva vlaky a RegioJet. Mezi soutěžícími tak nejsou mnozí z původních zájemců jako Abellio CZ, spojenci LEO Express a GW Train Regio ve sdružení Ecoflow, JHMD, Veolia Transport a překvapivě ani dosavadní dopravce České dráhy. Ačkoliv zatím nemůže dojít kvůli předběžnému opatření Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže k uzavření finální smlouvy, do týdne začne MD vybírat z těchto dvou víceméně rovnocenných nabídek.

Řada protestů

ÚOHS vydal 2. srpna 2012 předběžné opatření proti uzavření finální smlouvy v rámci šetření stížnosti současného dopravce České dráhy. Na výběrovém řízení se šetří údajná možnost narušení tzv. síťového charakteru železničních služeb, které jsou v současnosti dány především přímým zadáním veškeré dálkové dopravy ČD v prosinci 2009 bez výběrového řízení. ÚOHS ale musí termín "síťový charakter" teprve kvalifikovaně definovat a podle Petra Rafaje potřebuje pomoc externích odborníků. ČD se v rámci stížnosti domáhaly zrušení celého tendru, což ÚOHS zamítl. Dráhy nejsou jediným, kdo si na podmínky tendru stěžoval. Svou námitku podala také společnost Abellio CZ. Terčem kritiky se stala zadávací dokumentace, která mj. neobsahuje detaily o tržbách současného dopravce na trase a současný dopravce tak získává informační převahu. ČD se brání obchodním tajemstvím a podobně komunikuje svůj postoj také ministerstvo dopravy, které dodává, že tyto informace od drah ani nemají k dispozici. Žádost Abellia na zrušení tendru byla zamítnuta také. Vyjma dopravců si na výběrové řízení stěžovaly i odborové svazy v dopravě – trnem v oku jim je požadavek ministerstva dopravy na neuznávání režijních výhod na nově vysoutěžených trasách. Kritika byla i na nutnost spravovat staniční budovy na trati, i když nebudou dopravci k užitku.

Požadavky na vozidla jsou luxusem

843.029 v designu Najbrt, Moravský Beroun, foto: Rimmer Ministerstvo dopravy v zadávací dokumentaci nevyžaduje nově vyrobená vozidla. Přesto byl jejich výběr pro dopravce oříškem. České dráhy 5 měsíců po zahájení soutěže zveřejnily svůj požadavek a vypsaly výběrové řízení, do kterého se přihlásila pouze PESA s již pro ČD dodávanými jednotkami LINK. Kvůli jedinému uchazeči v soutěži dráhy tendr zrušily a využily tento důvod jako vysvětlení neúčasti v soutěži o dané vlaky. LINKy nabízí na krnovské vlaky také RegioJet. Arriva naspecifikovala tři různé typy vlaků, které může během následujících měsíců a dalšího vývoje zvolit. Přesný typ neuvedla ani u jedné z variant.

Minimální rychlost vozidel má být 100 km/h, úvrať musí být realizovatelná za max. 3 minuty – na tuto podmínku namítaly dráhy, že je proti bezpečnosti práce. MD oponovalo, že na trase Plzeň – Most dráhy tříminutovou úvrať bezpečně stíhají. Vozidla mohou být jedno–, dvoupodlažní nebo kombinovaná, nemusí být průchozí, alespoň 20 % každého nasazeného vlaku musí být nízkopodlažní. Alespoň 10 % z celkového počtu míst musí být 1. vozová třída a ta musí být oddělena od 2. vozové třídy. Maximálně 10 % cestujících lze přepravovat ve stoje a to max. po dobu 30 minut. Kapacitní limity jsou rozepsány pro každý specifikovaný vlak a úsek objednávky - největší kapacita se požaduje v pátek na vlaku 13.43 z Ostravy střed po Krnov a to 420 míst k sezení. K dispozici musí být místa pro kočárky, kola, lyže, imobilní cestující, prostor pro cestující s dětmi, plošina pro naložení imobilních cestujících. Vlaky musí být klimatizované. Instalovaná sedadla musí být úzpůsobená pro dálkovou dopravu – vysoká celoplošná opěrka zad, plnohodnotná opěrka hlavy preferovaně s látkovým potahem. WC musí mít uzavřený odpadní systém a dostupné v počtu 1 na každých 120 cestujících. Požadovány jsou zásuvky 230V - jedna na 4 místa v 2. třídě a jedna na 2 místa v 1. třídě. Požadován je akustický a vizuální informační systém, wifi naopak požadována není, ale musí být instalována, pokud to dopravce nabídl.

Uznávání jízdenek s drahami je samozřejmost

Link II RegioJet (vizualizace), foto: RegioJet Ministerstvo dopravy pragmaticky přidalo do podmínek soutěže i rámec pro uznávání jízdních dokladů mezi novým dopravcem a Českými drahami, které budou na dané relaci nadále provozovat regionální vlaky. Zatímco na Slovensku si ZSSK a RegioJet uznávají jen obyčejné jízdné a vyplatí se dělit jízdné, české podmínky jdou v integraci dál. Smlouva pokrývá obyčejné jízdné včetně skupinové a zpáteční slevy, žákovské jízdné a ZTP, traťové jízdenky a také zákaznické tarify IN25, IN50 a IN100. Kompenzace alternativnímu dopravci bude prováděna pomocí tzv. nástupní sazby a ceny za osobokilometr. Mimo uznávání se naopak mohou dostat tarifní nabídky jako ČD Net, SoNe+, SporoTiket a ČD Promo, pokud se dopravci nedohodnou dobrovolně jinak.

Podmínky jsou přehnané, tvrdí experti

I přes tyto tvrdé podmínky ale dvě společnosti odevzdaly ministerstvu své nabídky. MF Dnes několik hodin po jejich otevření zveřejnila také výši úhrad, kterou by dopravci po ministerstvu požadovali. V případě RegioJetu se jedná o částku 188 korun za jeden vlakokilometr, Arriva vlaky požaduje o korunu více. Nabídky obou dopravců mají být pro stát údajně výhodnější, než ta stávající. Cena ale není jediným hodnotícím kriteriem.

Deník E15 dnes citoval sdělení Českých dráh, které nakonec poodhalily své obchodní tajemství a poskytly informace o subvencích ze strany Ministerstva dopravy na zmíněné trati. Podle údajů ČD činila prokazatelná ztráta za loňský rok 175,46 koruny na kilometr, letos je to dokonce ještě o deset korun méně. Odečte–li se šest korun za údržbu nádraží a zajížďku do Polska (kterou kalkulace účastníků soutěže neobsahují, protože rameno do Jeseníka není součástí soutěže), získáme výslednou částku 159 korun za vlakokilometr. Dnešní prohlášení ČD se tak dostává do rozporu s včerejší informací poskytnutou ministerstvem pro MF Dnes, že nové nabídky jsou výhodnější. Samotné Ministerstvo dopravy odhadovalo při vyhlašování tendru na provoz linky R27 požadovanou částku na 156 korun za kilometr.

  1. Výše požadované jednotkové kompenzace - 92 %
  2. Výše variabilní kompenzace při změně rozsahu provozu - 4 %
  3. Poskytnutí internetového připojení ve všech vozidlech - 1 %
  4. Zajištění občerstvení v alespoň 1/2 vozidelh - 1 %
  5. Prodej jízdních dokladů v dalších stanicích*) - 2 %

*) Ostrava-Stodolní, Opava západ, Krnov-Cvilín, Moravský Beroun nebo Hlubočky-Mariánské údolí

Pokud ÚOHS neshledá námitku ČD oprávněnou, Arriva vlaky, nebo RegioJet v prosinci 2014 začnou provozvat rychlíky mezi Olomoucí, Krnovem a Ostravou.

Zdroj: ČTK, MF Dnes, E15, Abellio CZ, RegioJet, Arriva vlaky, ŽelPage


Dominik Jaroš , Josef Petrák Poslat mail autorovi | 17.10.2012 (20:31)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Dopravci Jízdní řád

Další z regionu Česká republika (celá)


  1 2 3 4 5 6 ... 12      Zpráv na stránku:   
22.10.2012 (16:18)  
Takže, zadat to přímo v jednacím řízení, by ČD mohly, pokud jsou sektorovým zadavatelem. Což splňují na základě totoho:

c) sektorový zadavatel – § 2 odst. 6 + § 4

osoba vykonávající některou z relevantních činností podle § 4 a
relevantní činnost vykonává na základě zvláštního či výhradního práva nebo
veřejný zadavatel může na ní uplatňovat přímo či nepřímo dominantní vliv:

i. veřejný zadavatel disponuje většinou hlasovacích práv sám nebo na základě dohody s jinou osobou nebo
ii. jmenuje či volí více než polovinu členů v jejím statutárním, správním, dozorčím či kontrolním orgánu


Tedy dominantní vliv má stát. Ale máme tady dovětek:

sektorový zadavatel postupuje podle tohoto zákona pouze v případě nadlimitních veřejných zakázek zadávaných v souvislosti s výkonem relevantní činnosti – § 19 odst. 1

Takže se mrkneme na výpis relevantních činností a ejhle máme zde:

(3) Za relevantní činnost se pro účely tohoto zákona nepovažuje rovněž provozování veřejné autobusové dopravy podle odstavce 1 písm. f) v případě, že jiné osoby mohou poskytovat takovou službu na celém území státu nebo ve vymezené oblasti za stejných podmínek.

A mezi vymezené oblasti patří i:

6) Zákon č. 266/1994 Sb., o dráhách, ve znění pozdějších předpisů.


Takže to je nakonec jasné. ČD to NEMOHOU zadat napřímo a v případě jediné nabídky mají holt smůlu.
22.10.2012 (15:49)  
http://portal.gov.cz/app/zakony/zakonPar.jsp?page=6&idBiblio=62419&recShow=90&nr=137~2F2006&rpp=15#parCnt

Postupně se prokoušeš přes jiné paragrafy až k tomu, za jakých podmínek to mohou zadat ČD napřímo (jsou-li či nejsou-li sektorovým zadavatelem) až k tomu, zda-li to pak mohou zadat napřímo. K tomu jsou podmínky zde:

http://portal.gov.cz/app/zakony/zakonPar.jsp?page=1&idBiblio=62419&recShow=24&nr=137~2F2006&rpp=15#parCnt
registrovaný uživatel SYN 
22.10.2012 (14:41)  
Prosím, je tu někdo znalý legislativy, jak se podle zákona řeší situace kdy se do VŘ (toho ČD, na vozidla) přihlásí jen jediný dodavatel? Předpokládám že zákon není tak krátkozraký aby na takovou možnost "nějak" nepamatoval, co se pak dělá? Vypíše znovu (s tím že pak už i jedna nabídka stačí) nebo může následovat nějaké ústní jednání nebo jak? Přece se to nemůže vypisovat donekonečna dokud se nepřihlásí dvě nabídky, to by v některých případech třeba nekoupil taky nikdy, ne?
registrovaný uživatel kave 
22.10.2012 (9:15)  
C.M.Burns: Jančura si může koupit cokoliv od kohokoliv bez VŘ. Záleží tedy jen na jeho libovůli a finančních možnostech. Ale ČD takto zkrátka postupovat nemohou. A protože nemají vozidla, která by splňovala podmínky na ty krnovské rychlíky, nemohly se o ně vůbec ucházet. Nemohou totiž ty PESY bohužel koupit, když se nikdo jiný do jimi vyhlášeného VŘ už nepřihlásil.
22.10.2012 (8:21)  
kave: narozdíl od ostatních musí vozidla nakupovat přes VŘ a to VŘ muselo být zrušeno, tak se ani přihlásit nemohli

Moc se v legislativě nevyznám, ale není to tak, že výběrové řízení na vozidla ČD podat mohly s tím, že vyhlášení výsledků by bylo po vysoutěžení tratě? Pokud by nevyhráli, tak by výběrovku prostě zrušili?

Spíš mi to přijde jako hledání důvodů proč to nejde...

PS. RegioJet si asi taky nemůže dovolit mít "plonkovní" vozidla v případě, že by VŘ na trať nevyhrál. Tak proč to jinde jde...?
21.10.2012 (23:53)  
Pendolino sem nemichejte, tam je situace zcela opacna

Ehm? Čteš vůbec to co píšu? Kde jsem něco psal o Pendolinu? S tím tady akorát začínáš ty. Doporučuji pozorněji číst a neargumentovat věcmi, které jsem nenapsal.
registrovaný uživatel Sim 
21.10.2012 (21:45)  
JiříK. > protoze veri, ze se jim pomoci politicko odborarskych tlaku podari ze statu zdimat prachy snaze, nez za pomoci regulerniho vyberoveho rizeni.

Pendolino sem nemichejte, tam je situace zcela opacna - bylo vozidlo, nebylo ho kam nasadit. Ekvivalentem k tomu, jak by mohla dopadnout situace "mam kam vozidlo nasadit, ale nemam s cim jezdit" tu je v podani vsech moznych barev:
- pan Simral by mohl urcite povidat o tom, kdyz je pridelena trasa a neklapne schvalovani
- pan Jancura by pro zmenu mohl vypravet, jak se shani vagony v Rumunsku i v Rakousku
- pan Zaluda by si mohl cucat z prstu bachorky o tom, ze pocet provozuschopnych vozu splnujicich standardy IC/EC vzdy odpovidajici objednanemu mnozstvi vlaku


Proste je to riziko podnikani. Pokud chci neco mit na 100%, je velmi pravdepodobne, ze me nekdo predbehne, prestoze bude mit treba jen 80% jistotu, ze mu to vyjde. Obcas mu to vyjit samosebou nemusi, ale porad lepsi, nez kdyz se o to ani nepokusi.


pantograf-fantóm drah > ??? vy chcete narizovat soukromnikovi, co ma delat se svymi penezi? Vitejte na Kube!
21.10.2012 (20:38)  
Obávám se, že v tomto VŘ vyhrála s přehledem Deutsche Bahn.
Arriva byla myslím od DB přímo koupená, Jančura je zase jejich partnerem pro mezinárodní dopravu. Čili DB se zde již nasadila tak, jak jsem předpokládal. Stejně tak jsem předpokládal, že DB dopředu rozhodne, který z jejích dvou koňů VŘ vyhraje. Pokud si dobře vykládám informaci, že Arriva nasadila cenu přesně o korunu dražší než Jančura, pak v tom lze vidět další indicii, že to tak je, a že Arriva má těsně prohrát. Bojím se, že snaha liberalizace provozu spěje opět k provozu pod státními drahami, jen německými, které se již dávno rozhodly, že český trh spolknou.
Cesta k regulérnímu VŘ by vedla snad jedině zavedením podmínky, že KAŽDÝ účastník musí uspořádat vlastní VŘ, nejen ten, kdo spadá pod zákon o veř. zakázkách. Zcestná snad není ani myšlenka, že by se nabídla polovina spojů soukromníkovi, jako je tomu v relaci Kolín/R - Brusel, kde jednou jede ICE státních drah a jednou soukromý Thalys. Pak by šlo o skutečnou konkurenci, protože by se konkurovalo každý den, nikoli jen jednou za patnáct let při obnově VŘ.
Vít Patrák, vit.patrak@seznam.cz
21.10.2012 (17:18)  
ale je verejnym tajemstvim, ze CD dotahli temer k dokonalosti zadavani vyberoveho rizeni tak, aby z nej vysel predem urceny vitez proto, ze se nikdo jiny do zadavacich podminek nevejde.

Tak o některých starších VŘ si nedělám iluze. Ale proč by nastavovaly nyní paramatry tak, aby se jim nemohl přihlásit někdo jiný, než předem vybraný vítěz, když podle nového zákona o VŘ musí být takové VŘ zrušeno? :-)

tedy uzavrit smlouvu na neco, co nemam zatim 100% pokryte dalsimi smlouvami - jim najednou pripada neumerne velke.

A proto byl odběr railjetů podmiňován dlouhodobými smlouvami s ÖBB a DB že? ;-)
registrovaný uživatel Sim 
21.10.2012 (17:15)  
JiříK > podklady pro to nemam, ale je verejnym tajemstvim, ze CD dotahli temer k dokonalosti zadavani vyberoveho rizeni tak, aby z nej vysel predem urceny vitez proto, ze se nikdo jiny do zadavacich podminek nevejde. No, a ted na to dojeli.

A riziko, ktere na sebe bezne podnikatele berou - tedy uzavrit smlouvu na neco, co nemam zatim 100% pokryte dalsimi smlouvami - jim najednou pripada neumerne velke.
  1 2 3 4 5 6 ... 12      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko