..: Ministerstvo vybírá ze dvou nabídek na krnovské rychlíky :..

Pohled na nádraží v Krnově, foto: Martin Pitřík Praha — Dlouho očekávané a ostře sledované výběrové řízení Ministerstva dopravy na provozovatele rychlíků mezi Olomoucí, Krnovem a Ostravou se posunuje do fáze finálního výběru nového dopravce. Slovo nový je na místě. Ačkoliv si zadávací dokumentaci vyzvedla desítka zájemců, finální nabídku na linku R27 podaly v úterý 16. října jen dvě společnosti – Arriva vlaky a RegioJet. Mezi soutěžícími tak nejsou mnozí z původních zájemců jako Abellio CZ, spojenci LEO Express a GW Train Regio ve sdružení Ecoflow, JHMD, Veolia Transport a překvapivě ani dosavadní dopravce České dráhy. Ačkoliv zatím nemůže dojít kvůli předběžnému opatření Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže k uzavření finální smlouvy, do týdne začne MD vybírat z těchto dvou víceméně rovnocenných nabídek.

Řada protestů

ÚOHS vydal 2. srpna 2012 předběžné opatření proti uzavření finální smlouvy v rámci šetření stížnosti současného dopravce České dráhy. Na výběrovém řízení se šetří údajná možnost narušení tzv. síťového charakteru železničních služeb, které jsou v současnosti dány především přímým zadáním veškeré dálkové dopravy ČD v prosinci 2009 bez výběrového řízení. ÚOHS ale musí termín "síťový charakter" teprve kvalifikovaně definovat a podle Petra Rafaje potřebuje pomoc externích odborníků. ČD se v rámci stížnosti domáhaly zrušení celého tendru, což ÚOHS zamítl. Dráhy nejsou jediným, kdo si na podmínky tendru stěžoval. Svou námitku podala také společnost Abellio CZ. Terčem kritiky se stala zadávací dokumentace, která mj. neobsahuje detaily o tržbách současného dopravce na trase a současný dopravce tak získává informační převahu. ČD se brání obchodním tajemstvím a podobně komunikuje svůj postoj také ministerstvo dopravy, které dodává, že tyto informace od drah ani nemají k dispozici. Žádost Abellia na zrušení tendru byla zamítnuta také. Vyjma dopravců si na výběrové řízení stěžovaly i odborové svazy v dopravě – trnem v oku jim je požadavek ministerstva dopravy na neuznávání režijních výhod na nově vysoutěžených trasách. Kritika byla i na nutnost spravovat staniční budovy na trati, i když nebudou dopravci k užitku.

Požadavky na vozidla jsou luxusem

843.029 v designu Najbrt, Moravský Beroun, foto: Rimmer Ministerstvo dopravy v zadávací dokumentaci nevyžaduje nově vyrobená vozidla. Přesto byl jejich výběr pro dopravce oříškem. České dráhy 5 měsíců po zahájení soutěže zveřejnily svůj požadavek a vypsaly výběrové řízení, do kterého se přihlásila pouze PESA s již pro ČD dodávanými jednotkami LINK. Kvůli jedinému uchazeči v soutěži dráhy tendr zrušily a využily tento důvod jako vysvětlení neúčasti v soutěži o dané vlaky. LINKy nabízí na krnovské vlaky také RegioJet. Arriva naspecifikovala tři různé typy vlaků, které může během následujících měsíců a dalšího vývoje zvolit. Přesný typ neuvedla ani u jedné z variant.

Minimální rychlost vozidel má být 100 km/h, úvrať musí být realizovatelná za max. 3 minuty – na tuto podmínku namítaly dráhy, že je proti bezpečnosti práce. MD oponovalo, že na trase Plzeň – Most dráhy tříminutovou úvrať bezpečně stíhají. Vozidla mohou být jedno–, dvoupodlažní nebo kombinovaná, nemusí být průchozí, alespoň 20 % každého nasazeného vlaku musí být nízkopodlažní. Alespoň 10 % z celkového počtu míst musí být 1. vozová třída a ta musí být oddělena od 2. vozové třídy. Maximálně 10 % cestujících lze přepravovat ve stoje a to max. po dobu 30 minut. Kapacitní limity jsou rozepsány pro každý specifikovaný vlak a úsek objednávky - největší kapacita se požaduje v pátek na vlaku 13.43 z Ostravy střed po Krnov a to 420 míst k sezení. K dispozici musí být místa pro kočárky, kola, lyže, imobilní cestující, prostor pro cestující s dětmi, plošina pro naložení imobilních cestujících. Vlaky musí být klimatizované. Instalovaná sedadla musí být úzpůsobená pro dálkovou dopravu – vysoká celoplošná opěrka zad, plnohodnotná opěrka hlavy preferovaně s látkovým potahem. WC musí mít uzavřený odpadní systém a dostupné v počtu 1 na každých 120 cestujících. Požadovány jsou zásuvky 230V - jedna na 4 místa v 2. třídě a jedna na 2 místa v 1. třídě. Požadován je akustický a vizuální informační systém, wifi naopak požadována není, ale musí být instalována, pokud to dopravce nabídl.

Uznávání jízdenek s drahami je samozřejmost

Link II RegioJet (vizualizace), foto: RegioJet Ministerstvo dopravy pragmaticky přidalo do podmínek soutěže i rámec pro uznávání jízdních dokladů mezi novým dopravcem a Českými drahami, které budou na dané relaci nadále provozovat regionální vlaky. Zatímco na Slovensku si ZSSK a RegioJet uznávají jen obyčejné jízdné a vyplatí se dělit jízdné, české podmínky jdou v integraci dál. Smlouva pokrývá obyčejné jízdné včetně skupinové a zpáteční slevy, žákovské jízdné a ZTP, traťové jízdenky a také zákaznické tarify IN25, IN50 a IN100. Kompenzace alternativnímu dopravci bude prováděna pomocí tzv. nástupní sazby a ceny za osobokilometr. Mimo uznávání se naopak mohou dostat tarifní nabídky jako ČD Net, SoNe+, SporoTiket a ČD Promo, pokud se dopravci nedohodnou dobrovolně jinak.

Podmínky jsou přehnané, tvrdí experti

I přes tyto tvrdé podmínky ale dvě společnosti odevzdaly ministerstvu své nabídky. MF Dnes několik hodin po jejich otevření zveřejnila také výši úhrad, kterou by dopravci po ministerstvu požadovali. V případě RegioJetu se jedná o částku 188 korun za jeden vlakokilometr, Arriva vlaky požaduje o korunu více. Nabídky obou dopravců mají být pro stát údajně výhodnější, než ta stávající. Cena ale není jediným hodnotícím kriteriem.

Deník E15 dnes citoval sdělení Českých dráh, které nakonec poodhalily své obchodní tajemství a poskytly informace o subvencích ze strany Ministerstva dopravy na zmíněné trati. Podle údajů ČD činila prokazatelná ztráta za loňský rok 175,46 koruny na kilometr, letos je to dokonce ještě o deset korun méně. Odečte–li se šest korun za údržbu nádraží a zajížďku do Polska (kterou kalkulace účastníků soutěže neobsahují, protože rameno do Jeseníka není součástí soutěže), získáme výslednou částku 159 korun za vlakokilometr. Dnešní prohlášení ČD se tak dostává do rozporu s včerejší informací poskytnutou ministerstvem pro MF Dnes, že nové nabídky jsou výhodnější. Samotné Ministerstvo dopravy odhadovalo při vyhlašování tendru na provoz linky R27 požadovanou částku na 156 korun za kilometr.

  1. Výše požadované jednotkové kompenzace - 92 %
  2. Výše variabilní kompenzace při změně rozsahu provozu - 4 %
  3. Poskytnutí internetového připojení ve všech vozidlech - 1 %
  4. Zajištění občerstvení v alespoň 1/2 vozidelh - 1 %
  5. Prodej jízdních dokladů v dalších stanicích*) - 2 %

*) Ostrava-Stodolní, Opava západ, Krnov-Cvilín, Moravský Beroun nebo Hlubočky-Mariánské údolí

Pokud ÚOHS neshledá námitku ČD oprávněnou, Arriva vlaky, nebo RegioJet v prosinci 2014 začnou provozvat rychlíky mezi Olomoucí, Krnovem a Ostravou.

Zdroj: ČTK, MF Dnes, E15, Abellio CZ, RegioJet, Arriva vlaky, ŽelPage


Dominik Jaroš , Josef Petrák Poslat mail autorovi | 17.10.2012 (20:31)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Dopravci Jízdní řád

Další z regionu Česká republika (celá)


  1 ... 3 4 5 6 7 ... 12      Zpráv na stránku:   
21.10.2012 (16:54)  
jste ochoten tvrdit že ČD vypsaly VŘ na nová vozidla včas s natolik rozumně volenými požadavky

A vy jste ochoten tvrdit že ty požadavky nebyly nastaveny rozumně? Myslím, že v obou případech to je hádání o ničem, pokud nemáme v ruce přesné zadání VŘ.

Ostatně, bylo po zrušení VŘ na vozidla ČD obratem vypsáno nové, nebo se neděje nic??

Otázka zní - kdyby bylo VŘ obratem znova vyhlášeno. Přihlásil by se do něj i někdo jiný? A pokud ano, stihlo by se to vzhledem ke všem podmínkám k datu zahájení provozu?

i kdyby zapůjčení z některého z poolů bylo oněco dražší

Což nic neřeší, pokud i na toto potřebujete jednak VŘ a navíc v těch poolech nic co by odpovídalo požadavkům MD není (viz. níže v diskuzi zmiňované požadavky na počet sedadel/WC apod.) Takže opět výroba nových vozidel v šibeničních termínech. ČD prostě musely to VŘ zrušit a cokoliv dalšího zavánělo zřejmě vysokým rizikem. (Doufám že vám něco říká pojem Menagement řízení rizik? Loni na Czech Raildays se tomu věnovala i jedna z přednášek.)

Pokud jsou na tom ČD tak že nemají vůbec žádná disponibilní vozidla která by splňovala požadavky dnešních VŘ (čili nemají volná vůbec žádná rozumná moderní vozidla, a to ani krátkodobě) a nedokážou si je ani nikde vypůjčit, tak to taky o něčem svědčí

Ano, svědčí to o jednom: MD chce, ať jsou ty vlaky na úrovni i na konci 15letého kontraktu. Proto nastavilo požadavky tak, že aktuálně ty požadavky nesplňuje vpodstatě nic ani u jiných dopravců. (Jen pro připomenutí: Max 120 osob na 1 WC (takže u třívozových jednotek to znamená už 2 WC, zásuvky dostupné u sedadel v 1. (na každé dvě sedadla) i 2. třídě (na každou čtverku), automat na občerstvení, 10 % první třídy,...).
registrovaný uživatel SYN 
21.10.2012 (15:14)  
JiříK: Pokud jsou na tom ČD tak že nemají vůbec žádná disponibilní vozidla která by splňovala požadavky dnešních VŘ (čili nemají volná vůbec žádná rozumná moderní vozidla, a to ani krátkodobě) a nedokážou si je ani nikde vypůjčit, tak to taky o něčem svědčí, že? Žeby ty hory starých odepsaných krámů už nebyly takovou výhodou jako druhdy?

Dále, jste ochoten tvrdit že ČD vypsaly VŘ na nová vozidla včas s natolik rozumně volenými požadavky (nejde jen o to co bylo požadováno do VŘ, myslím i ostatní podmínky obchodní atd.) a natolik brzo aby minimalizovaly riziko že jim nebude nabídnut dostatečný počet nabídekl, a že případně nebude možno VŘ včas opakovat?
Ostatně, bylo po zrušení VŘ na vozidla ČD obratem vypsáno nové, nebo se neděje nic??
Kupní cenu žraloků mají z nedávné uskutečněné zakázky a teď z nabídky Pesy dostatečně přesně odhadnutou na to aby nabídku na diskutovanou trať mohly podat i kdyby mezitím opakované výběrko (jejich) teprve běželo.
Ostatně i kdyby zapůjčení z některého z poolů bylo oněco dražší, i tak by bylo asi lepší dát nabídku dražší než žádnou. Ale jako tuto asi zafungovalo že budou raději kritizovat jak by sami jezdili levněji kdyby jim v tom nebylo "zabráněno" objektivními důvody případně zlovolnými nepřáteli, než dát dražší nabídku na které by si pak každý smlsnul "podívejte jak jsou ČD drazí"...
21.10.2012 (13:30)  
ani se nemohli prihlasit - nesouhlas

Takže ty by ses přihlásil s tím, že klidně můžeš to výběrko se svou nabídkou vyhrát a teprve potom bys teprve sháněl vozidla ve výběrovém řízení s tím, žemáš riziko, že to výběrko budeš muset zrušit? Pak bys to VŘ mohl sice opakovat, ale ty vozidla bys prostě včas nesehnal? Takže vozidla bys včas neměl, platil by jsi sankce MD za nevyjetí atd. Uvědom si v prvé řadě, jaké jsou dodací lhůty vozidel, na jak dlouho mají výrobci nasmlouvané výrobní kapacity, jaké jsou termíny u VŘ pro nabídky, odvolání apod. To prostě za dva roky nestihneš ani kdyby ses po***l.

VR muselo byt zruseno - pokud zde mluvite o vyberku na vozidla, nesouhlas

Všiml sis, že letos vstoupila do zákonu o VŘ taková "drobná" změna, že v případě jediné nabídky musí být VŘ zrušeno?
registrovaný uživatel Sim 
21.10.2012 (11:03)  
kave > a) modri musi nakupovat vozidla pres VR - souhlas
b) VR muselo byt zruseno - pokud zde mluvite o vyberku na vozidla, nesouhlas
c) ani se nemohli prihlasit - nesouhlas
d) pokud pisu, ze CD nepodaly nabidku a ted breci, je to primitivni spineni a lzive pomluvy CD asi podobne, jako ze exOBB emzety jezdi na Plzen.
registrovaný uživatel kave 
21.10.2012 (10:36)  
Sim: Takže naposledy a polopatě:

narozdíl od ostatních musí vozidla nakupovat přes VŘ a to VŘ muselo být zrušeno, tak se ani přihlásit nemohli

Z toho je snad každému jasné, že podmínky soutěže sice jsou jakoby pro všechny stejné, ale co je to platné, když se ČD kvůli ne jejich vinou neuskutečněnému VŘ nemohly přihlásit. Takže všechno, co jste napsal, je jenom primitivní špinění a lživé pomluvy ČD.
registrovaný uživatel Sim 
21.10.2012 (8:23)  
JiříK. > takze znovu a polopate. At delali co delali, vysledek je tento:
- nabidku nepodali
- s krizkem po funuse (prestoze to mohli udelat kdykoliv predtim) zverejnili to, co do te doby bylo "prisne tajne"
- krici, ze je to nespravedlive

A ja k tomu rikam:
- zivot neni spravedlivej, takze jediny, co pro to muzem udelat je srovnat vychozi podminky, aby byly pro vsechny stejne. To se stalo.
- na zaklade kvalifikovaneho odhadu si udelat kalkulaci, klidne ji nadhodnotit kvuli rezerve a nabidku podat. Prinejhorsim by to nevyhrali a jelo by se dal. To se nestalo, protoze pro aparat CD je stale jeste vetsi motivaci politicko-odborarsky tlak, nez ekonomicky prinos.
- soucasne chovani modrych je presne to, co v pripade zlutych funguje jako negativni reklama - na provoznim stavu to nemeni nic, ale snizuje to duveryhodnost firmy - evokuje to pocit urvameho fracka, na ktereho jsou vsichni zli a vsichni ho bijou ... v sebeobrane.

A z toho mi plyne: u modrych to nekdo podelal. Netusim, jestli jedinec, nebo to bylo systematicky brane tak, ze politicko odborarske tlaky stejne zaridi zruseni vyberka jako v Plzni. Je fuk, co za tim stoji, vysledek je ten, co jsem psal - vlastni neschopnost se snazi modri zamaskovat za populisticke kecy. A tady je ten rozdil oproti zlute firme, ktera sice ma kecy taky, ale je za ni videt vysledek.
20.10.2012 (21:39)  
Jenže to neřeší problém, že vyhrajou VŘ na obsluhu dané tratě, pak vyhlásí svoje VŘ na vozidla a dopadne to jak teď.
20.10.2012 (21:19)  
Jestli to ono nebylo spíš tak, že sice konali, ale protože narozdíl od ostatních musí vozidla nakupovat přes VŘ a to VŘ muselo být zrušeno, tak se ani přihlásit nemohli.

Ano, ČD musejí vozidla nakupovat ve VŘ. Ale musejí si toto VŘ nutně udělat ještě před podáním nabídky ministerstvu?

Nestačí pro jim podání nabídky jen jejich odborný odhad, za kolik by v případě vítězství požadovaná vozidla sehnaly? Žádné vaření z vody by takový odhad nebyl, kolik stál jejich RegioShark, vědí samy dobře ...
20.10.2012 (16:15)  
kdyz maji moznost konat (= v dobe podani navrhu), tak nic ...

Jestli to ono nebylo spíš tak, že sice konali, ale protože narozdíl od ostatních musí vozidla nakupovat přes VŘ a to VŘ muselo být zrušeno, tak se ani přihlásit nemohli.
registrovaný uživatel Sim 
20.10.2012 (8:06)  
SYN > verim tomu, ze kdyby se v blesku objevila tyden pred odevzdanim navrhu "zarucena informace", ze zluti zde planuji jezdit za 130 kc/km, modri by nabidku na cca 125 kc/km podali, protoze by jim to "kalkulacne vychazelo" ...

Aniz bych v tomhle konkretnim pripade chtel modrym nejak ublizit, tohle je presne ten populismus, ktery u modrych nesnasim - kdyz maji moznost konat (= v dobe podani navrhu), tak nic ... a kdyz je s krizkem po funuse, maj plnou hubu kecu, jak by to delali lepe. Jen se bojim, aby nitky na nabrezi nebyly tak silne, jako v pripade vyberka v Plzni pred lety :-/

Jancura ma taky plnou hubu kecu, ale jsou za nim videt vysledky. Sice ne highjet, jak se mnozi snazi upozornovat, ale realne pouzitelne spojeni tu ma a pres svoje mouchy to patri k tomu nejlepsimu, co u nas v tuto chvili jezdi (= zveda to vyrazne prumer zeleznice).
  1 ... 3 4 5 6 7 ... 12      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko