Praha — České dráhy zvěřejnily vítěze dalšího výběrového řízení na modenizaci osobních vozů klasické stavby. Tentokrát jde o patnáct kusů současné řady Bdt, ze kterých vznikne nová řada ABpee. Vítězem se stala polská společnost Pesa Bydgoszcz, která prvenství obhájila proti dvěma firmám z České a Slovenské republiky. Cena zakázky činí necelých 191 milionů korun, tedy zhruba 12 milionů za jeden vůz. Vysoutěžená částka je nakonec nižší o celou třetinu oproti původně předpokládaným 270 milionům (18 milionů za vůz) a stává se bezkonkurenčně nejlevnější modernizací Českých drah zahrnující montáž klimatizace. Dodána by měla být do dvou let od podpisu smlouvy, tedy zhruba do léta roku 2014.
Rekonstrukce zahrne kompletní renovaci interiéru, který se nově bude skládat z oddílu 1. třídy se 30 místy a druhé třídy se 40 místy. Samozřejmostí bude klimatizace, audiovizuální informační systém, uzavřený systém WC, zásuvky na 230 V nebo zvýšení rychlosti ze 120 na 140 km/h. Vozy také dostanou přemostění záchranné brzdy pro provoz v delších tunelech. Jak uvedl mluvčí Českých drah Radek Joklík, nasazovány budou na vnitrostátní rychlíkové spoje, také s řídícími vozy řady Bfhvpee z produkce šumperského závodu Pars Nova.
V současnosti probíhá také výběrové řízení na modernizaci 62 vozů Bp, které by se měly dostat na stejnou technickou úroveň, jako aktuálně vysoutěžená řada ABpee. Také zde se předpokládá 18 milionů korun za jeden vůz. Další aktuální soutěží je modernizace 26 vozů Bdt, které by se kvůli omezeným finančním zdrojům měly obejít bez klimatizace (předpokládaná cena 7 milionů za vůz). Pokud by se i ve výběrovém řízení na 62 vozů Bp povedlo vysoutěžit o třetinu nižší cenu, tak by celková úspora oproti předpokladům umožňovala místo 26 vozů Bdt bez klimatizace zmodernizovat na plnou úroveň včetně klimatizace více než pět desítek vozů Bdt. Jestli však takové rozhodnutí České dráhy vynesou, si budeme muset ještě počkat.
Zdroje: České dráhy, IS VZ US
Jinak jestli jsou tu dva oddíly (dvě třídy) tak to by nemuselo být špatné, lepší než jeden velký, a taky "čtyřky" tam tím pádem měly být minimálně čtyři (po dvou v každé třídě, míň si moc nedokážu představit) takže by všichni mohli být celkem spokojení...
Pletu se že tyto vozy by měly jezdit tam kde se celá jednička zdaleka neobsadí?
Ta 140kmh je nepříjemná, ale počítám že úprava na 160ku by byla podstatně dražší... dokud jich nenasekají moc (těch 140tek) tak se pro ně místo jistě najde. Pokud se ovšem mimořádně dostane kam nepatří, může nepříjemně brzdit :(
A pokud budou mít některé vozy s klimou a některé bez (jak to bude s okny, otvírací/neotvírací? i ve vozech bez klímy?) tak by to aspoň umožňovalo cestujícím si vybrat podle vkusu, tedy pokud budou rozumně namíchané v soupravě a ne "všechny s klímou pohromadě" a "všechny bez"...
Velice pěkné vysvětlení viz článek pana Pohla v posledním ŽM.
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.