Praha — České dráhy zvěřejnily vítěze dalšího výběrového řízení na modenizaci osobních vozů klasické stavby. Tentokrát jde o patnáct kusů současné řady Bdt, ze kterých vznikne nová řada ABpee. Vítězem se stala polská společnost Pesa Bydgoszcz, která prvenství obhájila proti dvěma firmám z České a Slovenské republiky. Cena zakázky činí necelých 191 milionů korun, tedy zhruba 12 milionů za jeden vůz. Vysoutěžená částka je nakonec nižší o celou třetinu oproti původně předpokládaným 270 milionům (18 milionů za vůz) a stává se bezkonkurenčně nejlevnější modernizací Českých drah zahrnující montáž klimatizace. Dodána by měla být do dvou let od podpisu smlouvy, tedy zhruba do léta roku 2014.
Rekonstrukce zahrne kompletní renovaci interiéru, který se nově bude skládat z oddílu 1. třídy se 30 místy a druhé třídy se 40 místy. Samozřejmostí bude klimatizace, audiovizuální informační systém, uzavřený systém WC, zásuvky na 230 V nebo zvýšení rychlosti ze 120 na 140 km/h. Vozy také dostanou přemostění záchranné brzdy pro provoz v delších tunelech. Jak uvedl mluvčí Českých drah Radek Joklík, nasazovány budou na vnitrostátní rychlíkové spoje, také s řídícími vozy řady Bfhvpee z produkce šumperského závodu Pars Nova.
V současnosti probíhá také výběrové řízení na modernizaci 62 vozů Bp, které by se měly dostat na stejnou technickou úroveň, jako aktuálně vysoutěžená řada ABpee. Také zde se předpokládá 18 milionů korun za jeden vůz. Další aktuální soutěží je modernizace 26 vozů Bdt, které by se kvůli omezeným finančním zdrojům měly obejít bez klimatizace (předpokládaná cena 7 milionů za vůz). Pokud by se i ve výběrovém řízení na 62 vozů Bp povedlo vysoutěžit o třetinu nižší cenu, tak by celková úspora oproti předpokladům umožňovala místo 26 vozů Bdt bez klimatizace zmodernizovat na plnou úroveň včetně klimatizace více než pět desítek vozů Bdt. Jestli však takové rozhodnutí České dráhy vynesou, si budeme muset ještě počkat.
Zdroje: České dráhy, IS VZ US
Vím, co myslíte, R 720/721 František Křižík. A prý občas jezdí Ampz do Plzně. Křižík je jeden, ale béček jsou stovky. :D
Samozřejmě jsem komentář myslel ze všeobecného pohledu.
Na vagonwebu jsou vozy ČD seřazeny podle stáří a nejmladší rychlíkové vozy jsou dnes 15 let starý piváci, Bee272 a Aee145, rekonstruované souběžně na konci 90. let. Od té doby všechny nové nebo rekonstruované vozy šly na Ex/IC/EC.
Tyto vozy jezdily zpočátku na IC. Bee272 a Aee145 se přesunuly na rychlíky roku 2006, piváci roku 2009. Dnes jezdí mezi Prahou, Brnem a Ostravou.
Dnem 17.7.2012 skončila diskriminace rychlíků.
Já si myslím, že datum 17.7. je tak důležitý, že by se mezi námi měl každý rok slavit podobně jako státní svátek.
A dveře, které se ovládají elektricky přes klínový řemen místo pneumaticky jako u všeho ostatního. Je v tom nějaká výhoda (kromě nepotřeby vzduchu)?
Co se uvažovanýé relaceí Praha - Havl. Brod - Brno - Ostava týče: nebude 30 míst v 1. třídě trochu málo? Ve špičkách určitě.
Jaké jsou to nepoměry, zbavují se celkem pěkných a pohodlných Bdt a první třída je jak pro dobytek s prominutím.
Jak vidět, na trati Praha - Ostrava to dopravci vědí a na ostatních relacích si bude požadavky klást ministerstvo dopravy, pokud tedy dojde skutečně k tendrům na dotované linky.
Pokud bychom tu měli dnes ucelené desítky kilometrů rychlosti 160 na regionálních tratích, byla by to pochopitelně chyba.
Ono žijeme ve zvláštní době, ty 4 koridory budou víceméně do roku 2018 dobudovány, ale přitom vůbec nikdo neví, co bude dál. To mělo být známo již minimálně před 5 roky. Je chybou SŽDC a MD, že není jasná koncepce. Pak ani dopravci nevědí, co si objednat za vozidla. Nové vozidlo je běh na dlouhou trať. Pokud se nakonec pohnou ledy, může se ale nakonec toto rozhodnutí ČD ukázat jako neefektivní.
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.