..: Slovenská verze Škody 109E zahájí testy, číslo 4 se vrací z Vídně :..

381.001 ZSSK v areálu Škoda Transportation, foto: Juraj Kováč Cerhenice — Železniční zkušební okruh opět zaplňují škodovácké stroje: minulý týden bylo v plzeňském závodě Škody Transportation vedle nové jednotky 7Ev RegioPanter možné spatřit také první ze dvou exemplářů továrního typu 109E2. Ty si objednala Železničná spoločnosť Slovensko pro vozbu regionálních dvoupodlažních souprav řady 951 ze Škody Vagonka na jihozápadě Slovenska. Jak upozornil server railtrains.sk, stroj 381.001 během úterý 8. listopadu přepravili v nákladním vlaku z Plzně do Kolína, odkud byl převezen do Velimi pro zahájení typových zkoušek. Bez větší mediální pozornosti se tak veřejnosti představilo barevné řešení nejnovějších slovenských lokomotiv, které – na rozdíl od řady 380 ČD – ponesou standardní schéma dopravce, vzniklé ve studiu Design 001. Prototyp 381.001 ovšem není jedinou zajímavostí z pozoruhodného světa škodováckých stodevítek: na okruh totiž těsně po červeném prototypu dorazí i lokomotiva, jež léto trávila na prázdninách pod dohledem rakouského soudu.

Pokud se Škodu 109E2 podaří na Slovensku schválit, stane se nejmodernější a nejvýkonnější řadou ve vozovém parku státního osobního dopravce. Přesto se ale nebude vyskytovat v čele vlaků InterCity, kde by se logicky dala očekávat. Naopak, uplatnění nalezne v regionální dopravě, kde je její nasazení určeno podmínkami financování z evropských fondů. V kontrastu s variantou pro ČD disponuje řada 381 už z výroby zabezpečovačem ETCS a její provozní rychlost je omezena na 160 km/h. Než se z okruhu vydá do nového domova v Bratislavě, bude ale mít příležitost potkat se s lokomotivou, která se z jižní části bývalé rakouské monarchie neceremoniálně vrací do vlasti. Podle informací deníku iDNES totiž během středy dorazí do Cerhenic také další exemplář rodiny 109E - lokomotiva 380.004 určená pro ČD, která byla od května soudně zadržována ve Vídni. Jak potvrdila Škoda Transporation, výrobce v tichosti uhradil kauci ve sporu se společností Bombardier Transportation, a dostal tak svůj výrobek zpět. Další detaily ve vývoji sporu zatím Škoda tají a hodlá je oznámit během středy.

Zdroj: railtrains.sk, iDnes


Josef Petrák Poslat mail autorovi | 9.11.2011 (0:00)
Ostatní: TwitterLinkuj.cz!Jaggni to!Google Bookmarksvybrali.sme.skDalší služby
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Vozidla

Další z regionu Česká republika (celá) Slovensko (celé)


  1 2 3 4 5 6      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel rorejs 
18.01.2012 (19:44)  
NIcKON:Můžete mi říct proč se tak staráte o to jaké mašiny si ZSSK nakoupily?Já jsem rád že je koupily u nás a ne jinde, navíc považuji 380 za kvalitní stroj, a chápu ZSSK že využily docela chytrou fintu jak si z evropských dotací pořídit kvalitní a moderní stroje.To že jsou teď degradované svým zařazením - no a co?Vám i mě to může být úplně jedno a za 5 let budou moci ZSSK ty lokomotivy přeřadit na výkony které jim přináleží a budou mít relativně levně zánovní stroje(5 let není v životě lokomotivy žádná doba)Píšete jako byste měl něco osobně proti Škodovce, ale v tom případě si tyto mindráky řešte někde jinde.Já jsem rád že si ZSSK koupily 109E a ne nějaké Bombardiery nebo Herkulesy či Tauruse, a co je k tomu vedlo - to rozhodně není naše věc.Pokud to má někoho štvát tak možná bratry slováky, ale rozhodně ne vás!
registrovaný uživatel tarten 
15.11.2011 (9:20)  
quido.speedy: Zrovna teď má 109E v Rakousku vše splněno a se čeká pouze na úředního šimla.

Co se týče spekulací, řekl bych, že po testu rakouského národného špecifika se nečeká ani tak na rakouského úředního šimla, ale spíš na razítko evropské (z Německa), ke kterému teprve to rakouské má smysl přidat. Škodovka posunula očekávání této velké události na jaro, zřejmě kvůli nějakým problémům.
(Tedy pokud to s tím rakouským nebylo jen neověřitelné chlubení...)

České razítko na nic takového vázáno není, naopak o něj Škodovka usiluje zvlášť, aby to aspoň pro ČR urychlila. Což nějak není vidět. Ale český DÚ bych tedy podezíral až jako poslední, že by byl schopen zaseknout Škodováckému romanovskému impériu miliardovou zakázku jen tak z plezíru.
13.11.2011 (12:56)  
NIcKON: Dodatek mého příspěvku je cíleně napsán právě takovým způsobem, aby nikoho nenapadal. Čistě lingvisticky vzato, popisuje pouze moje chování... :)

K té objektivitě. Stejně dojdeme k faktu, že nikdo stejně přesně neví, na kolik vyšel 1ks 109E pro nás, na kolik pro ZSSK, za kolik koupili taura Rakušané, Poláci... Součástí každé takové smlouvy jsou konkrétní úpravy, servis ve značně rozdíleném rozsahu. V prípadě (jakékoli) dvoukusové série nelze počítat s "výhodnou cenou". Navíc, když je řeč o smlouvě typu "Vy nám dodáte polotovar, my si ho dobastlíme a vy nám na to dáte záruku."

Výtku kterou jsem k Vám měl, je umisťování roznětek do diskuze ve stylu "dvě ultradrahé" nebo "schváleného (to by se jistě také zařídilo)" o kterých nikdo z nás buď nemůže dokázat pravdivost těchto tvrzení, nebo sám cítí že to nemusí být až tak pravda. Viz. drážní úřad vs. potencionální soukromí dopravci (RTExpress).

P.S. S tím drážním úřadem tomu tak není jen nás. Zrovna teď má 109E v Rakousku vše splněno a se čeká pouze na úředního šimla.
editor nebo admin ŽP NIcKON  mail  
12.11.2011 (22:12)  
quido.speedy: Možná jste přehlédl, že jsem diskuzi zahájil a dále v ní pokračoval, to považuji za celkem normální. A rozhodně narozdíl od vás nenapadám protistranu tím, že tomu nerozumí a "zapleveluje diskuzi zbytečným flamem". A pokud mě chcete kritizovat, zkuste nejdříve vysvětlit, co jste vaším příspěvkem vlastně chtěl říct. Můžete začít třeba slovním spojením "objektivně spekulovat".
11.11.2011 (21:06)  
471/971 mají každá vlastní ETCS i vlastní AVV.
Pro případné přenosy signálů nejsou volné vodiče v mezivozovém vedení (i když AVV stejně musí být na čelním vozidle, protože přes CRV ovládá brzdu)
registrovaný uživatel MaF 
11.11.2011 (10:46)  
Aleš Liesk.:
Díky za odpověď, předpokládál jsem variantu se dvěma anténami, ale netušil jsem, že s možností přepínání BTM nebylo koncepčně počítáno. Pak je jasné, že pro malý počet aplikací by asi vývoj řešení nebyl ekonomicky ospravedlnitelný, i když by ten problém technicky řešitelný asi byl.

Jak je to u 471.042, ta je ETCS jen "jednosměrně", nebo má osazeny EVC na obou stanovištích?

A poslední dotaz, jak je to u "vašeho" AVV, jsou také dvě nezávislé řídící jednotky - na každém stanovišti jedna, nebo jsou jen dva snímače MIB, ale jedna "krabice"?
11.11.2011 (8:50)  
Dát 1 ETCS pro loko + netrakční jednotku by bylo zřejmě nemožné. Je zde limit vzdálenosti balízových antén od čela vozidla (ten je tuším 12,5 m), dále je limit pro maximální vyosení antény v oblouku daného poloměru a nakonec je omezení délky kabelů mezi anténou a BTM (tam tu bylo tuším 29,6 m, navíc komplikované tím, že každý z obou kabelů mezi anténou a BTM musí být celočíselný násobek délky půlvlny a ta je v každém kabelu jiná).
Řešení použít 2 antény a 2 BTM-ky asi narazí na to, že EVC je určeno pouze pro provoz s jednou BTM-kou, jejich případné přepínání by velice pravděpodobně vedlo k detekci chyby komunikace s BTM a následnému pádu do chybového stavu.
Nicméně jakási poptávka na úpravu dvoukabinového provedení na dvouvozové proběhla, výsledek byl sice negativní, i když nástin jakési cesty k řešení tam byl (ale opakuji - šlo o pevně spojenou dvouvozovku).
10.11.2011 (21:03)  
čaute, možem sa spýtať aká je to teda tá cena za kus 381 ? A ešte aká je viazanosť používania 381 v regionálnej doprave ?
10.11.2011 (10:51)  
MaF: nejen signál ze snímačů, ale i zpátky všechny výstupy jednotky ETCS potřebný k řízení vozidla a komunikaci s fírou. Máte k dispozici tušim asi 18 vodičů na celej vlak, všechny už jsou obsazený jinýma funkcema (mj tim řízenim tlačný lokomotivy) a musíte to přenýst bezpečně a spolehlivě .. myslíte že ty přenosový bedynky (2x) by byly výrazně levnější než ETCS unit, kor když by to byl zcela nestandardní atyp? A myslíte, že by to někdo schválil a certifikoval? ;-)
registrovaný uživatel MaF 
10.11.2011 (10:08)  
Vážně by to nešlo vymyslet tak, aby jedna bedna ETCS na vlak stačila a dvojmo byly jen snímače?

Tohle by mě taky moc zajímalo, mohl by se k tomu vyjádřit někdo znalý (Aleš Liesk.)?

Problém, že signál ze snímače balízy by musel doputovat k "bedně" na druhém konci vlaku asi nebude ten největší problém, ne?
  1 2 3 4 5 6      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2018 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko