..: Slovenská verze Škody 109E zahájí testy, číslo 4 se vrací z Vídně :..

381.001 ZSSK v areálu Škoda Transportation, foto: Juraj Kováč Cerhenice — Železniční zkušební okruh opět zaplňují škodovácké stroje: minulý týden bylo v plzeňském závodě Škody Transportation vedle nové jednotky 7Ev RegioPanter možné spatřit také první ze dvou exemplářů továrního typu 109E2. Ty si objednala Železničná spoločnosť Slovensko pro vozbu regionálních dvoupodlažních souprav řady 951 ze Škody Vagonka na jihozápadě Slovenska. Jak upozornil server railtrains.sk, stroj 381.001 během úterý 8. listopadu přepravili v nákladním vlaku z Plzně do Kolína, odkud byl převezen do Velimi pro zahájení typových zkoušek. Bez větší mediální pozornosti se tak veřejnosti představilo barevné řešení nejnovějších slovenských lokomotiv, které – na rozdíl od řady 380 ČD – ponesou standardní schéma dopravce, vzniklé ve studiu Design 001. Prototyp 381.001 ovšem není jedinou zajímavostí z pozoruhodného světa škodováckých stodevítek: na okruh totiž těsně po červeném prototypu dorazí i lokomotiva, jež léto trávila na prázdninách pod dohledem rakouského soudu.

Pokud se Škodu 109E2 podaří na Slovensku schválit, stane se nejmodernější a nejvýkonnější řadou ve vozovém parku státního osobního dopravce. Přesto se ale nebude vyskytovat v čele vlaků InterCity, kde by se logicky dala očekávat. Naopak, uplatnění nalezne v regionální dopravě, kde je její nasazení určeno podmínkami financování z evropských fondů. V kontrastu s variantou pro ČD disponuje řada 381 už z výroby zabezpečovačem ETCS a její provozní rychlost je omezena na 160 km/h. Než se z okruhu vydá do nového domova v Bratislavě, bude ale mít příležitost potkat se s lokomotivou, která se z jižní části bývalé rakouské monarchie neceremoniálně vrací do vlasti. Podle informací deníku iDNES totiž během středy dorazí do Cerhenic také další exemplář rodiny 109E - lokomotiva 380.004 určená pro ČD, která byla od května soudně zadržována ve Vídni. Jak potvrdila Škoda Transporation, výrobce v tichosti uhradil kauci ve sporu se společností Bombardier Transportation, a dostal tak svůj výrobek zpět. Další detaily ve vývoji sporu zatím Škoda tají a hodlá je oznámit během středy.

Zdroj: railtrains.sk, iDnes


Josef Petrák Poslat mail autorovi | 9.11.2011 (0:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Vozidla

Další z regionu Česká republika (celá) Slovensko (celé)


  1 2 3 4 5 6      Zpráv na stránku:   
editor nebo admin ŽP NIcKON  mail  
09.11.2011 (12:30)  
Podle mého názoru není poměr cena/užitná hodnota ani v tomto případě velmi mírně řečeno žádná sláva.
registrovaný uživatel tarten 
09.11.2011 (12:13)  
NIcKON: dvě ultradrahé

Co přesně tím myslíte? Není to vysloveně láce, ale předražená, přinejmenším zdánlivě, byla spíš ta česká 1. série.
registrovaný uživatel jeffer 
09.11.2011 (11:19)  
Na druhú stranu: neviem, čo máte proti nasadeniu 381 na prímestskú. Spĺňa všetko, čo by mašina pre rýchle prímesto mala mať: Veľký výkon na rýchle rozjazdy. Veľký výkon EDB na rýchle a rekuperované zastavenie. Hospodárnu reguláciu rozjazdu a brzdy. Možnosť riadiť z riadiaceho vozňa.
Jazdné doby budú musieť byť postavené pre 263, ale tá predstava, že by prímestský osobák v prípade meškania a radenia 381 "rovnomerne" akceleroval na 160 a potom to brzdil do zastávky - krása. Ešus bude oproti tomu lenivý flákač.
NIcKON: A ešte mi nedá: kľúč je v tom slove "podudržované". Inak by 40 rokov staré gorily so Štrbou nemali problémy, 4 MW trvalo a 90 t adhéznej hmotnosti je celkom dosť aj na taký kopček a IC na rozdiel od rýchlika (s tým sa lopotí tiež Gorila, alebo Eso) nevozí 13 vozňov. Rýchlosť do 120 - noproblemo. Dokonca keď raz to IC roztiahne, môže radiť hospodárny stupeň a bude ekonomickejšia ako 381.
09.11.2011 (11:15)  
jeffer - my těch blbců máme i po rozdělení pořád moc! - není kam to dávat - lidi to volí do parlamentu ale tam je jenom pár míst. Tak do senátu, ten už je taky plný.. co my stím?
že bysme se rozdělili na česko a moravu?

A pak na kraje.. :-))))
editor nebo admin ŽP NIcKON  mail  
09.11.2011 (10:58)  
Například pořídit něco levnějšího a především hotového (tam je výběr široký) a schváleného (to by se jistě také zařídilo). A možná i s nižším výkonem, který by na dané nasazení bohatě stačil. A třeba jednosystémového - pak je dost možné, že by za cenu dvou messerschmittů byly čtyři jiné lokomotivy a v provozu by se objevily dříve.
09.11.2011 (10:39)  
a čo mala ZSSK podľa vás urobiť, ak chcela aby nebol počet súprav rovanký ako počet princezien čo by zbytočne komplikovalo prevádzku? Museli kúpiť jedine nové HDV ... a nikto nehovorí, že tie 381 tam musia byť večne. Viazané to je tuším iba na 5 rokov
09.11.2011 (9:51)  
dsPIC: Nechci se EU zastavat, Ale pokud existuje neco jako "Program pro rozvoj regionalni zeleznice", ktery dotoje nakup vozidel pro regionalni dopravu, tak je logicke, ze ma v podminkach aby vozidla zustala v regionalni doprave. Pokud si ZSSK koupi pro regionalni dopravu neadekvatni(?) stroj, neni to zas az tak vina EU.
09.11.2011 (9:40)  
No učel nasazení těchto lokomotiv je prapodivný. Nicméně objednávka jako taková už nikoli. Motivem slovenského dopravce může být odzkoušení tohoto typu lokomotivy na Slovensku a následně objednávka nahrazující třeba ony zmíněné Gorily...
registrovaný uživatel dsPIC 
09.11.2011 (9:13)  
Není lepší ukázky pitomosti a nesmyslností všech těch dotací. Nejvýkonnější a nejnovější lokomotiva za spousty peněz vybraných od daňových poplatníků bude úmyslně zprzněna a bude vozit osobáky. Celá unie je Kocourkov hadr.
editor nebo admin ŽP RaPa  mail  
09.11.2011 (8:30)  
NIcKON: Obávám se, že na slovenské příměstské žádný takt rozbourat nejde, protože neexistuje :)
  1 2 3 4 5 6      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko